Neconstituționalitate parțială – D.C.C. nr. 508/2022 (M. Of. nr. 1106/16.11.2022): art. 36 alin. (3) din Legea camerelor de comerț din România nr. 335/2007
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. nr. 508/2022 (M. Of. nr. 1106 din 16 noiembrie 2022) | Art. 36 alin. (3) din Legea camerelor de comerț din România nr. 335/2007 | Neconstituționalitate |
În M. Of. nr. 1106 din 16 noiembrie 2022 s-a publicat Decizia Curții Constituționale nr. 508/2022 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 36 alin. (3) din Legea camerelor de comerț din România nr. 335/2007.
Obiectul excepției de neconstituționalitate
Art. 36 alin. (3) din Legea camerelor de comerț din România nr. 335/2007
„(3) Mandatul președintelui și vicepreședinților este de 5 ani și poate fi reînnoit o singură dată”.
D.C.C. nr. 508/2022
Prin Decizia nr. 508/2022, Curtea Constituțională, cu majoritate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate ridicată direct de Avocatul Poporului și a constatat că dispozițiile art. 36 alin. (3) din Legea camerelor de comerț din România nr. 335/2007 sunt constituționale în măsura în care reînnoirea mandatului de președinte și vicepreședinte al Camerei Naționale pe o durată de 5 ani se raportează numai la un mandat anterior complet de 5 ani.
În esență, Curtea a statuat că textul criticat, potrivit căruia mandatul președintelui și vicepreședinților Camerei de Comerț și Industrie a României este de 5 ani și poate fi reînnoit o singură dată, consacră o soluție legislativă incompletă, întrucât nu cuprinde dispoziții referitoare la reînnoirea mandatului în ipoteza exercitării anterioare a unui rest de mandat. Această omisiune cu relevanță constituțională lipsește norma analizată de previzibilitate și afectează securitatea raporturilor juridice civile. Exigențele de calitate a legii nu permit destinatarului acesteia să ajungă la o interpretare subiectivă sau discreționară a normei juridice. Acesta trebuie să se bazeze pe o normă juridică de calitate care să îi orienteze și ghideze conduita socială. Constatându-se lipsa unei asemenea norme coroborat cu relevanța constituțională a omisiunii legislative identificate, Curtea a reținut că dispozițiile criticate sunt constituționale numai în măsura în care reînnoirea mandatului de președinte și vicepreședinte al Camerei Naționale are în vedere, pe de o parte, o alegere anterioară pe un mandat complet de 5 ani, iar, pe de altă parte, o nouă alegere pe un mandat complet de 5 ani.