Neconstituționalitate (comunicat CCR): Legea pentru modificarea art. 56 ind. 1 din O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. pronunțată în ședința din 2 noiembrie 2022 | Legea pentru modificarea și completarea art. 56 ind. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice | Neconstituționalitate |
În ședința din 2 noiembrie 2022, Curtea Constituțională s-a reunit, în cadrul controlului de constituționalitate a priori, pentru a dezbate obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea art. 56 ind. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice.
Obiectul obiecției de neconstituționalitateLegea pentru modificarea și completarea art. 56 ind. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice
În ședința din 2 noiembrie 2022, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis obiecția de neconstituționalitate formulată de Grupul parlamentar al Uniunii Salvați România și a constatat că Legea pentru modificarea și completarea art. 56 ind. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice este neconstituțională, în ansamblul său.
În esență, Curtea a reținut că legea criticată încalcă principiul bicameralismului, întrucât forma adoptată de Senat viza în totalitate procedura și condițiile în care pot fi modificate limitele ariilor naturale protejate (cine poate solicita modificarea limitelor, modul și condițiile în care se realizează), pe când forma adoptată de Camera Deputaților se referă tangențial la această problemă, substanța reglementării normative referindu-se la condițiile în care proiectele hidroenergetice în curs de execuție cu procent de realizare mai mare de 60%, la data de 1 mai 2022, urmează a se executa în continuare, prin derogare de la o serie de reglementări care se referă la protecția mediului înconjurător. Rezultă că substanța legii, astfel cum a fost aprobată de cea de-a doua Cameră, nu mai vizează modificarea limitelor ariilor naturale, ci regimul juridic al proiectelor hidroenergetice deja derulate în cadrul acestora, regim derogatoriu de la cel de drept comun.
Curtea a reținut că, deși nu există o configurație semnificativ diferită între formele adoptate de cele două Camere ale Parlamentului, există deosebiri majore de conținut juridic între formele adoptate de cele două Camere ale Parlamentului, acestea conținând viziuni conceptuale diferite. În aceste condiții, Curtea a constatat că legea criticată nu respectă principiul bicameralismului, fiind contrară art.61 alin.(2) și art.75 din Constituție.