Neconstituționalitate (comunicat CCR): Art. 67 alin. (3^1) lit. a)-c) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii

11 apr. 2024
Vizualizari: 110
Decizia CCRActul normativSumar
D.C.C. pronunțată în ședința din 10 aprilie 2024

Art. 67 alin. (3^1) lit. a)-c) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii

Neconstituționalitate

 

În ședința din 10 aprilie 2024, Curtea Constituțională s-a reunit, în cadrul controlului de constituționalitate a posteriori, pentru a dezbate excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 67 alin. (3^1) lit. a)-c) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii sunt neconstituționale.

Obiectul excepției de neconstituționalitate

Art. 67 alin. (3)^1 lit. a)-c) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii

„(3^1) Componența comisiei de concurs este următoarea:

a) 3 membri judecători, care fac parte din Secția pentru judecători și au funcționat la o instanță de grad corespunzător celui necesar pentru ocuparea funcției de inspector judiciar, desemnați de Secția pentru judecători;

b) un membru procuror, care face parte din Secția pentru procurori și a funcționat la un parchet de grad corespunzător celui necesar pentru ocuparea funcției de inspector judiciar, desemnat de Secția pentru procurori;

c) un membru al Consiliului Superior al Magistraturii, reprezentant al societății civile, desemnat de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii;”

D.C.C. pronunțată în ședința din 10 aprilie 2024

În ședința din data de 10 aprilie 2024, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi a admis excepția de neconstituționalitate formulată și a constatat că dispozițiile art. 37 lit. a) din Legea nr. 126/1995 privind regimul materiilor explozive sunt constituționale în măsura în care vizează operațiunile prevăzute de art. 346 alin. (1) și (2) din Codul penal, operațiuni având ca obiect articole pirotehnice.

În esență, Curtea a reținut că, de vreme ce prevederile art. 67 alin. (3^1) lit. a) și b) din Legea nr. 317/2004 impun condiția ca judecătorii și procurorii membri ai comisiei pentru numirea în funcție a inspectorului-șef al Inspecției Judiciare să fi funcționat cel puțin la tribunal, rezultă că este blocată posibilitatea legală de a fi desemnați în componența comisiei de concurs menționate atât pentru judecătorii/procurorii care sunt membri ai Consiliului Superior al Magistraturii și au rang de judecătorie/parchet de pe lângă judecătorie, cât și pentru cei care au rang de tribunal sau curte de apel, dar nu au funcționat efectiv la acele instanțe. Se creează așadar o diferențiere nejustificată între membrii Consiliului Superior al Magistraturii, incompatibilă cu prevederile art. 16 și ale art. 133 alin. (3) din Legea fundamentală.

Totodată, Curtea a constatat că sunt neconstituționale și prevederile art. 67 alin. (3^1) lit. c) din Legea nr. 317/2004, care stabilesc că în componența comisiei amintite intră și un membru al Consiliului Superior al Magistraturii reprezentant al societății civile, fiind contrare art. 133 alin. (2) lit. b) teza a doua din Constituție, care prevede în mod explicit faptul că cei 2 reprezentanți ai societății civile membri ai Consiliului Superior al Magistraturii participă numai la lucrările în plen.

Curtea a constatat și neconstituționalitatea modului de alcătuire a comisiei analizate din perspectiva faptului că membrii acesteia participă și la ședința Plenului Consiliului Superior al Magistraturii în cadrul căreia se ia în discuție validarea rezultatelor concursului, astfel cum acestea au fost stabilite de comisia de concurs, întrucât se ajunge la situația în care cei 5 membri ai comisiei de concurs analizează rezultatul propriei lor activități desfășurate în cadrul comisiei de concurs, ceea ce contravine art. 1 alin. (5) din Constituție care consacră obligativitatea respectării legilor și care implică și o verificare imparțială a respectării acestora.

Totodată, Curtea Constituțională a amânat pentru data de 28 mai 2024:

– Obiecția de neconstituționalitate a Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 95/2014 pentru modificarea și completarea Legii recunoștinței față de eroii – martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989, precum și față de persoanele care și-au jertfit viața sau au avut de suferit în urma revoltei muncitorești anticomuniste de la Brașov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, obiecție formulată de Președintele României;

– Obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, obiecție formulată de Înalta Curte de Casație și Justiție – Secțiile Unite.

 

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II
Neconstituționalitate (comunicat CCR): Art. 67 alin. (3^1) lit. a)-c) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii was last modified: aprilie 11th, 2024 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.