Modificarea unor acte normative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată (OPANAF nr. 347/2023)

31 mart. 2023
Vizualizari: 352

Actul modificat

Actul modificatorSumar
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală  (OPANAF) nr. 239/2021 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată

(M. Of. nr. 182 din 23 februarie 2021)

 

OPANAF nr. 2.012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA

(M. Of. nr. 592 din 3 august 2016; cu modif. și compl. ult.)

 

OPANAF nr. 347/2023 pentru modificarea unor acte normative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată

(M. Of. nr. 264 din 30 martie 2023)

– modifică:

  • OPANAF nr. 239/2021 – pct. 3 și 4 din anexă;
  • OPANAF nr. 2012/2026: cap. II anexa 1 pct. 8-10;

 

introduce:

  • OPANAF nr. 2012/2026: pct. 8^1-8^5, pct. 10^1, pct. 13^1.

 

În M. Of. nr. 264 din 30 martie 2023 s-a publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 347/2023 pentru modificarea unor acte normative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată.

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări și completări aduse respectivelor acte normative.

 

OPANAF nr. 239/2021

Pct. 3 și 4

Vechea reglementare

„3._

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(1) Persoana impozabilă care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, depune la organul fiscal competent, după caz:

a) cererea de înregistrare în scopuri de TVA (formular 098), în cazul persoanelor impozabile care sunt supuse înmatriculării la registrul comerțului. În această situație, cererea de înregistrare în scopuri de TVA se depune la organul fiscal competent în aceeași zi cu depunerea la oficiul registrului comerțului a cererii de înmatriculare în registrul comerțului;

b) declarația de înregistrare fiscală, în cazul persoanelor impozabile care nu sunt supuse înmatriculării la registrul comerțului. În această situație, declarația de înregistrare fiscală se depune cu ocazia primei înregistrări fiscale, de regulă cu ocazia înființării, iar solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA se face prin completarea rubricii „Date privind vectorul fiscal”, secțiunea „Taxa pe valoarea adăugată” din declarație.

(2) Persoana impozabilă care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit dispozițiilor art. 316 alin. (1) lit. b) sau c) din Codul fiscal, depune la organul fiscal competent declarația de mențiuni, având completată rubrica „Date privind vectorul fiscal”, secțiunea „Taxa pe valoarea adăugată”.

(3) Cererea/Declarația prin care se solicită înregistrarea în scopuri de TVA se depune la registratura organului fiscal competent sau prin poștă, cu confirmare de primire, ori prin intermediul internetului, pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, după caz.

4._

(1) După primirea cererii/declarației, compartimentul de specialitate analizează informațiile cuprinse în cerere/declarație și, după caz, în documentația prezentată și verifică caracterul complet și corectitudinea acestora.

(2) Compartimentul de specialitate întocmește Certificatul de înregistrare în scopuri de TVA, având înscrise data înregistrării și codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit.

(3) În cazul persoanelor impozabile care au depus cererea de înregistrare în scopuri de TVA (formular 098), verificarea informațiilor din cerere se realizează după primirea informațiilor privind înregistrarea în registrul comerțului.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 3 și 4 se modifică și vor avea următorul cuprins:

3._

(1) Persoana impozabilă supusă înregistrării în registrul comerțului, care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, respectiv de la data înregistrării în registrul comerțului, depune la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal formularul «Cerere de înregistrare fiscală», care reprezintă anexă la formularul «Cerere de înregistrare în registrul comerțului», având completată secțiunea corespunzătoare taxei pe valoarea adăugată.

(2) Persoana impozabilă care nu este supusă înregistrării în registrul comerțului, care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, depune la organul fiscal competent declarația de înregistrare fiscală. În această situație, declarația de înregistrare fiscală se depune cu ocazia primei înregistrări fiscale, de regulă cu ocazia înființării, iar solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA se face prin completarea rubricii «Date privind vectorul fiscal», secțiunea «Taxa pe valoarea adăugată» din declarație.

(3) Persoana impozabilă care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit dispozițiilor art. 316 alin. (1) lit. b) sau c) din Codul fiscal, depune la organul fiscal competent declarația de mențiuni, având completată rubrica «Date privind vectorul fiscal», secțiunea «Taxa pe valoarea adăugată».

(4) Declarația prin care se solicită înregistrarea în scopuri de TVA, potrivit alin. (2) sau (3), se depune la registratura organului fiscal competent sau se comunică prin poștă, cu confirmare de primire, ori prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanță.

4._

(1) După primirea declarației, depusă potrivit pct. 3 alin. (2) sau (3), compartimentul de specialitate analizează informațiile cuprinse în declarație și, după caz, în documentația prezentată și verifică caracterul complet și corectitudinea acestora.

(2) Compartimentul de specialitate întocmește Certificatul de înregistrare în scopuri de TVA, având înscrise data înregistrării și codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit.

(3) Pentru persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, potrivit pct. 3 alin. (1), compartimentul de specialitate întocmește Certificatul de înregistrare în scopuri de TVA, potrivit alin. (2), pe baza informațiilor transmise de oficiul registrului comerțului.

 

 

OPANAF nr. 2012/2016

Pct. 8-10

Vechea reglementare

„8. În cazul în care contribuabilul nu se prezintă în urma notificării, compartimentul cu atribuții în domeniul înregistrării fiscale, în baza datelor deținute, întocmește următoarele documente:

a) referatul prin care propune înregistrarea în scopuri de TVA a contribuabilului respectiv, potrivit modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură;

b) proiectul deciziei privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, având bifată căsuța corespunzătoare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3 la ordin.

9. Referatul și decizia se verifică și se avizează de șeful compartimentului de specialitate și de conducătorul adjunct al unității fiscale, în situația în care în structura unității fiscale este aprobat postul de conducător adjunct. Referatul și decizia se înaintează, împreună cu documentația pe baza căreia au fost întocmite, spre aprobare, conducătorului unității fiscale.

10. Decizia se întocmește în două exemplare, din care un exemplar, semnat numai de conducătorul unității fiscale, se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 8-10 se modifică și vor avea următorul cuprins:

8. În cazul în care contribuabilul nu se prezintă în urma notificării, precum și în situația prevăzută la pct. 2, compartimentul de specialitate verifică dacă persoana impozabilă este declarată inactivă fiscal, prin decizie emisă de organul fiscal competent, potrivit dispozițiilor art. 92 din Codul de procedură fiscală.

9. Referatul și deciziile se verifică și se avizează de șeful compartimentului de specialitate și de conducătorul adjunct al unității fiscale, în situația în care în structura unității fiscale este aprobat postul de conducător adjunct. Referatul și deciziile se înaintează, împreună cu documentația pe baza căreia au fost întocmite, spre aprobare, conducătorului unității fiscale.

10. Atât decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, cât și decizia de anulare a înregistrării în scopuri de TVA se întocmesc în câte două exemplare, din care câte un exemplar, semnat numai de conducătorul unității fiscale, se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.

 

 

Pct. 8^1-8^5

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după pct. 8 se introduc cinci noi puncte, pct. 8^1-8^5, cu următorul cuprins:

8^1. Dispozițiile cap. III secțiunea 1 «Anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care au fost declarate inactive potrivit dispozițiilor art. 92 din Codul de procedură fiscală» sunt aplicabile în mod corespunzător.

8^2. Dacă persoana impozabilă este declarată inactivă fiscal, compartimentul de specialitate întocmește următoarele documente:

a) referatul prin care propune atât înregistrarea în scopuri de TVA a contribuabilului respectiv, cât și anularea înregistrării în scopuri de TVA, potrivit modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură;

b) decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, având bifată căsuța corespunzătoare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3 la ordin. Data înregistrării, din oficiu, în scopuri de TVA este data comunicării deciziei privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA;

c) certificatul de înregistrare în scopuri de TVA;

d) decizia de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, având bifată căsuța corespunzătoare declarării stării de inactivitate fiscală, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin. Data anulării înregistrării în scopuri de TVA este aceeași cu data înregistrării în scopuri de TVA, iar în decizia de anulare se înscriu și seria, și numărul certificatului de înregistrare în scopuri de TVA, întocmit potrivit lit. c).

8^3. În situația în care persoana impozabilă nu este declarată inactivă fiscal, potrivit art. 92 din Codul de procedură fiscală, compartimentul de specialitate verifică dacă persoana impozabilă se încadrează în situațiile de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, prevăzute la art. 316 alin. (11) lit. c) din Codul fiscal. Dispozițiile cap. III secțiunea a 3-a «Anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, în cazul în care asociații/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilă însăși au fapte înscrise în cazierul fiscal» sunt aplicabile în mod corespunzător.

8^4. Dacă persoana impozabilă sau asociații/administratorii persoanei impozabile au înscrise în cazierul fiscal infracțiuni și/sau faptele prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015, cu modificările și completările ulterioare, compartimentul de specialitate întocmește documentele prevăzute la pct. 82. Decizia de anulare a înregistrării în scopuri de TVA se întocmește potrivit pct. 82 d), având bifată căsuța corespunzătoare cazierului fiscal.

8^5. Dacă persoana impozabilă nu este declarată inactivă fiscal și nu se încadrează în nicio situație de anulare a înregistrării prevăzută la art. 316 alin. (11) lit. c) din Codul fiscal, compartimentul de specialitate întocmește următoarele documente:

a) referatul prin care propune înregistrarea în scopuri de TVA a contribuabilului respectiv, potrivit modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură;

b) decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, având bifată căsuța corespunzătoare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3 la ordin. Data înregistrării, din oficiu, în scopuri de TVA este data comunicării deciziei privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA;

c) certificatul de înregistrare în scopuri de TVA.

 

 

Pct. 10^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după pct. 10 se introduce un nou punct, pct. 10^1, cu următorul cuprins:

10^1. Organul fiscal comunică, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, persoanei impozabile următoarele documente, după caz:

a) decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA și certificatul de înregistrare în scopuri de TVA – dacă persoana impozabilă solicitantă nu îndeplinește niciuna din condițiile de anulare a înregistrării în scopuri de TVA prevăzute la art. 316 alin. (11) lit. a) sau c) din Codul fiscal;

b) decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, certificatul de înregistrare în scopuri de TVA împreună cu decizia de anulare a înregistrării în scopuri de TVA – dacă persoana impozabilă îndeplinește una din condițiile de anulare a înregistrării în scopuri de TVA prevăzute la art. 316 alin. (11) lit. a) sau c) din Codul fiscal.

 

 

Pct. 13^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după pct. 13 se introduce un nou punct, pct. 13^1, cu următorul cuprins:

13^1. În cazul persoanelor impozabile cărora li s-a comunicat și decizia de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, compartimentul de specialitate înscrie persoana impozabilă și în Registrul persoanelor impozabile a căror înregistrare în scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, a fost anulată.

 

Modificarea unor acte normative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată (OPANAF nr. 347/2023) was last modified: martie 31st, 2023 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.