Modificarea şi completarea unor acte normative. Stabilirea unor măsuri de sprijin şi asistenţă umanitară (O.U.G. nr. 20/2022)

10 mart. 2022
Vizualizari: 370

Actul modificat

Actul modificatorSumar
O.U.G. nr. 15/2022 privind acordarea de sprijin și asistență umanitară de către statul român cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina

 

(M. Of. 193 din 2 februarie 2022)

 

 

O.U.G. nr. 121/2021 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative

(M. Of. nr. 1127 din 25 noiembrie 2021)

 

Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale

(M. Of.  nr. 618 din 18 iulie 2006)

 

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

(M. Of. nr. 688 din 10 septembrie 2015)

 

O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România

(rep. în M. Of. nr. 421 din 5 iunie 2008)

 

O.U.G. nr. 20/2022 privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri de sprijin și asistență umanitară

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

 

(M. Of. nr. 231 din 8 martie 2022)

modifică: OU.G. nr. 15/2022: art. 1 alin. (1) lit. d) și e), art. 1 alin. (3) și (4), art. 2, art. 3, art. 4, art. 6;

 O.U.G. nr. 121/2021: art. 10;

Legea nr. 273/2006: art. 15 alin. (2), art. 36 alin. (1);

Legea nr. 227/2015: art. 42 alin. (3);

– introduce: OU.G. nr. 15/2022: art. 1 alin. (1) lit. f), art. 1 alin. (1^1), art. 1 alin. (5)-(10), art. 2^1-2^6, art. 7-17;

Legea nr. 273/2006: art. 36 alin. (3);

Legea nr. 227/2015: art. 25 alin. (4) lit. ț), art. 56 alin. (2^2);

O.U.G. nr. 194/2002: art. 81 alin. (2) lit. g).

În M. Of. nr. 231 din 8 martie 2022 s-a publicat O.U.G. nr. 20/2022 privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri de sprijin și asistență umanitară. 

Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din cuprinsul actului normativ.

Art. II

„(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și până la încetarea situației care generează un aflux masiv de persoane din Ucraina, dar nu mai mult de 3 ani, Ministerul Afacerilor Interne poate rechema în activitate/reîncadra, fără concurs, la nevoie, pe durată determinată de un an, cu acordul acestora, cadre militare/polițiști care au trecut în rezervă/cărora le-au încetat raporturile de serviciu.

(2) Perioada de un an, prevăzută la alin. (1), poate fi prelungită anual, în condițiile legii, cu acordul cadrului militar/polițistului rechemat în activitate/reîncadrat pentru o durată determinată, ce nu poate depăși 90 de zile de la data încetării situației care generează un aflux masiv de persoane din Ucraina”.

Art. III

„(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și până la încetarea situației care generează un aflux masiv de persoane din Ucraina, dar nu mai mult de 3 ani, Ministerul Afacerilor Interne poate angaja personal fără concurs, în funcție de nevoi, pentru activități specifice domeniilor migrație și azil, situații de urgență și ordine și siguranță publică, pentru o durată determinată, ce nu poate depăși 90 de zile de la data încetării situației respective.

(2) Normele procedurale pentru aplicarea prevederilor alin. (1) se aprobă prin ordin al ministrului afacerilor interne”.

Art. IV

„(1) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (7) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 23 alin. (1) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, Guvernul poate aproba în semestrul I, prin memorandum, în situații temeinic justificate, utilizarea totală sau parțială a creditelor de angajament și creditelor bugetare reținute în proporție de 10% pentru ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat cărora le revin atribuții de gestiune a situației rezultate ca urmare a conflictului armat din Ucraina.

(2) Prin derogare de la termenele și limitele prevăzute la art. 47 alin. (8)-(10) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și până la sfârșitul exercițiului bugetar, se autorizează ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat și Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, cărora le revin atribuții de gestiune a situației rezultate ca urmare a conflictului armat din Ucraina, să aprobe virări de credite de angajament și credite bugetare, între celelalte subdiviziuni ale clasificației bugetare, din prevederile capitolului bugetar, de la un capitol bugetar la altul, respectiv între programe bugetare, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate”.

Art. VI

„(1) Cetățenii ucraineni intrați legal pe teritoriul României și care nu solicită o formă de protecție potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările și completările ulterioare, pot fi încadrați în muncă fără avizul de angajare prevăzut la art. 3 alin. (1) și art. 17 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, aprobată prin Legea nr. 14/2016, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Persoanelor prevăzute la alin. (1) li se prelungește dreptul de ședere în scop de muncă potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările și completările ulterioare, fără obligativitatea obținerii unei vize de lungă ședere pentru angajare în muncă.

(3) Încadrarea în muncă a cetățenilor ucraineni, care provin din zona de conflict armat din Ucraina, care nu dețin documente care să probeze calificarea profesională sau experiența în activitate necesare ocupării unui loc de muncă, se poate realiza, pentru o perioadă de 12 luni cu posibilitatea de prelungire cu perioade de 6 luni, pentru maximum un an, în baza declarației pe propria răspundere a acestora că îndeplinesc condițiile de calificare profesională și experiență în activitate necesare ocupării locului de muncă pe care urmează să fie încadrați și nu au antecedente penale care să fie incompatibile cu activitatea pe care o desfășoară sau urmează să o desfășoare pe teritoriul României.

(4) Procedura de încadrare în muncă pentru persoanele prevăzute la alin. (3) se aprobă prin ordin al ministrului muncii și solidarității sociale, în termen de 5 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

(5) Încadrarea în muncă a persoanelor prevăzute la alin. (3) se realizează cu respectarea prevederilor art. 29 și art. 31 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în ceea ce privește verificarea prealabilă a aptitudinilor profesionale și personale ale persoanei care solicită angajarea, respectiv stabilirea unei perioade de probă pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la încheierea contractului individual de muncă.

(6) Prevederile alin. (3) nu se aplică în cazul cetățenilor ucraineni proveniți din zona de conflict armat din Ucraina, care doresc să acceadă la ori să exercite în România, în mod independent sau ca salariat, profesiile de medic, medic dentist, farmacist, asistent medical generalist, moașă, medic veterinar și arhitect sau una din profesiile prevăzute la anexele nr. 2, 4 și 8 din Legea nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare.

(7) Cetățenii ucraineni prevăzuți la alin. (1) au acces la sistemul asigurărilor pentru șomaj, la măsurile de prevenire a șomajului și la măsurile pentru stimularea ocupării forței de muncă, acordate în urma înregistrării la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București, în condițiile stabilite pentru cetățenii români de prevederile Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare”.

Art. VIII

„(1) Persoanele fizice și persoanele juridice, cu excepția instituțiilor și autorităților publice, pot dona sume de bani care se colectează de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență într-un cont distinct de disponibil în lei deschis la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București, potrivit prevederilor art. X pentru acordarea de sprijin și asistență umanitară cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina.

(2) Campania de donare de sume potrivit prevederilor alin. (1) se desfășoară de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență până la data de 31 decembrie 2022”.

Art. IX

„(1) Prin derogare de la prevederile art. 25 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, contribuabilii potrivit titlului II «Impozitul pe profit» din același act normativ deduc la calculul rezultatului fiscal sumele reprezentând donațiile în bani acordate potrivit prevederilor art. VIII.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 53 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, persoanele juridice – contribuabili potrivit titlului III «Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor» din același act normativ scad din baza impozabilă sumele reprezentând donațiile în bani acordate potrivit prevederilor art. VIII.

(3) Prin derogare de la prevederile art. 68 alin. (4) și alin. (7) lit. e) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, persoanele fizice care determină venitul net anual, în sistem real, pe baza datelor din contabilitate pot deduce cheltuielile reprezentând donațiile în bani acordate potrivit prevederilor art. VIII”.

Art. X

„(1) Inspectoratul General pentru Situații de Urgență solicită deschiderea contului 50.07.03 «Disponibil din donații aferente ajutoarelor umanitare pentru Ucraina» la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București și poate deschide conturi în lei și valută la orice instituție de credit, care se vor comunica public pe pagina proprie de internet, a Ministerului Afacerilor Interne și pe pagina Guvernului României, precum și pe alte căi mediatice.

(2) Contul distinct de disponibil în lei deschis la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București potrivit alin. (1) nu este purtător de dobândă și nu este supus executării silite.

(3) În contul distinct de disponibil în lei deschis la Trezoreria Statului potrivit alin. (1) persoanele juridice și persoanele fizice pot achita sume prin virament bancar, precum și online prin intermediul «Sistemului național electronic de plată» – SNEP, dezvoltat, implementat, administrat și operat de Autoritatea pentru Digitalizarea României, disponibil la adresa www.ghișeul.ro, prin intermediul cardurilor de debit și al cardurilor de credit.

(4) Sumele prevăzute la art. VIII alin. (1) pot fi achitate și în numerar la casieriile unităților Trezoreriei Statului sau prin intermediul POS-urilor instalate la unitățile Trezoreriei Statului. Pentru sumele încasate prin intermediul POS-urilor instalate la unitățile Trezoreriei Statului, comisioanele se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul instituțiilor publice din structura cărora fac parte unitățile Trezoreriei Statului.

(5) Sumele colectate prin intermediul unităților Trezoreriei Statului potrivit alin. (4) se virează zilnic în contul prevăzut la alin. (1) deschis pe numele Inspectoratului General pentru Situații de Urgență la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București, potrivit instrucțiunilor elaborate de Ministerul Finanțelor.

(6) Inspectoratul General pentru Situații de Urgență virează sumele colectate în conturile deschise la instituțiile de credit, în ultima zi lucrătoare a fiecărei săptămâni, în contul prevăzut la alin. (1), deschis pe numele acestuia la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București.

(7) În situația în care sumele colectate au fost depuse în valută la instituțiile de credit, acestea se transferă în echivalent lei calculat la cursul de schimb valutar al instituției de credit din ziua transferului”.

Art. XI

„Toate cheltuielile necesare pentru colectarea fondurilor și pentru gestionarea conturilor deschise în lei și în valută la instituții de credit vor fi suportate prin sume puse la dispoziție de Ministerul Afacerilor Interne în bugetul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență”.

Art. XII

„(1) În prima zi lucrătoare a fiecărei săptămâni, sumele colectate în contul de disponibilități prevăzut la art. X alin. (1) în săptămâna anterioară, deschis la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București, se transferă de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență într-un cont de venituri ale bugetului de stat corespunzător unei poziții distincte de clasificație, codificat cu codul de identificare fiscală al acestuia.

(2) Se autorizează Ministerul Finanțelor ca la propunerea Ministerului Afacerilor Interne să introducă modificările ce decurg din aplicarea prezentei ordonanțe de urgență în volumul și structura bugetului de stat și în volumul și structura bugetului aprobat Ministerului Afacerilor Interne pe anul 2022.

(3) Se autorizează Ministerul Afacerilor Interne să detalieze modificările prevăzute la alin. (2) și să introducă modificările corespunzătoare în anexele la bugetul propriu”.

Art. XIX

„(1) Ordinul comun prevăzut la art. 8 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 15/2022 privind acordarea de sprijin și asistență umanitară de către statul român cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina, se adoptă în termen de 3 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

(2) Ordinul prevăzut la art. 9 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 15/2022 se adoptă în termen de 3 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

(3) Ordinul prevăzut la art. 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 15/2022 se adoptă în termen de 3 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență”.

Art. XX

„Prelucrarea datelor personale de către toate entitățile implicate în activitățile reglementate de prezenta ordonanță de urgență se efectuează cu respectarea Regulamentului nr. 679 din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și a altor acte normative incidente din domeniul protecției datelor personale”.

Modificarea și completarea unor acte normative. Stabilirea unor măsuri de sprijin și asistență umanitară (O.U.G. nr. 20/2022) was last modified: martie 10th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.