Ministerul Finanțelor. Proiect: O.U.G. privind unele măsuri de prevenire și combatere a activităților economice ilicite

3 apr. 2023
Vizualizari: 278

Ministerul Finanțelor (MF) a supus dezbaterii publice Proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului (O.U.G.) privind unele măsuri de prevenire și combatere a activităților economice ilicite.

Propunerile, sugestiile și opiniile cu privire la proiectele de acte normative, pot fi transmise la adresa de e-mail: publicinfo@mfinante.gov.ro, în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării (30 martie 2023) pe site.

Redăm, în continuare, prevederile principale regăsite în Proiect:

Art. 1 – (1) Prezenta ordonanță de urgență reglementează măsuri de prevenire și combatere a activităților economice ilicite.

(2) Prin activitate economică, în sensul prezentei ordonanțe de urgență, se înțelege activitatea cu scop lucrativ, constând în producerea, administrarea ori înstrăinarea de bunuri sau în prestarea de servicii, având ca rezultat obținerea de venituri.

Art. 2 – Prevederile prezentei ordonanțe de urgență nu sunt aplicabile bunurilor și domeniilor care fac obiectul unor reglementări speciale.

Art. 3 – (1) Este interzisă efectuarea de activități economice dacă acestea nu sunt autorizate sau organizate în conformitate cu prevederile legale în vigoare, inclusiv în perioada în care acestea sunt suspendate în condițiile prezentei ordonanțe de urgență.

(2) Este interzisă efectuarea de activități economice cu bunuri care nu sunt însoțite de documente de proveniență, indiferent de locul în care acestea se află, pe timpul transportului, al depozitării sau al comercializării.

(3) Prin documente de proveniență se înțelege, după caz, factura, avizul de însoțire a mărfii, documentele vamale sau orice alte documente justificative prevăzute de lege care stau la baza înregistrării în contabilitate.

(4) În cazul transportului internațional de bunuri, documentele care însoțesc transportul sunt cele prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare.

(5) Sunt asimilate bunurilor a căror proveniență nu este dovedită, numerarul și substitutele de numerar pentru care nu sunt prezentate documente legale de proveniență. În cazul operatorilor economici care au obligația utilizării aparatelor de marcat, verificarea numerarului și a substitutelor de numerar existente la locul desfășurării activității economice se face în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 4 – (1) Constituie contravenție, dacă nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată, potrivit legii penale, infracțiune, nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (1) și se sancționează cu amendă de la 500 lei la 1500 lei, dacă este săvârșită de persoane fizice, respectiv cu amendă de la 25.000 lei la 35.000 lei, dacă este săvârșită de persoane juridice.

(2) Bunurile care au servit sau au fost destinate să servească la săvârșirea contravenției prevăzută la alin. (1), precum și sumele de bani și bunurile dobândite prin săvârșirea contravenției se confiscă.

Art. 5 – (1) Constituie contravenție, dacă nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată, potrivit legii penale, infracțiune, nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (2) și se sancționează cu amendă de la 500 lei la 1500 lei dacă este săvârșită de persoane fizice, respectiv cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei dacă este săvârșită de persoane juridice.

(2) Bunurile care au servit la săvârșirea contravenției prevăzută la alin. (1), precum și sumele de bani și bunurile dobândite prin săvârșirea contravenției, după caz, se indisponibilizează, în vederea confiscării, în condițiile prevăzute la art. 6.

(3) În situația în care, în termen de 12 luni de la ultima sancționare a faptei, contravenientul săvârșește o nouă contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1), pentru care a fost sancționat, se aplică și sancțiunea complementară constând în suspendarea activității acestuia, care constă în transport, depozitare și/sau comercializare, după caz, pentru 30 de zile.

(4) În aplicarea prevederilor alin. (3) la nivelul instituțiilor prevăzute la art. 11 se organizează evidența electronică a sancțiunilor aplicate.

Art. 6 – (1) La constatarea faptei prevăzute la art. 3 alin. (2), agentul constatator întocmește un proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor, prin care dispune următoarele măsuri:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

a) aplicarea sancțiunii contravenționale principale prevăzute la art. 5 alin. (1);

b) măsura indisponibilizării provizorii a bunurilor care au servit sau sunt destinate să servească la săvârșirea contravenției de la art. 5 alin. (1) precum și a sumelor de bani și a bunurilor dobândite prin săvârșirea contravenției, pentru o perioadă de maxim 24 de ore. În același proces-verbal organul constatator informează contravenientul cu privire la faptul că beneficiază de un termen de 24 de ore în care poate prezenta documente justificative care să ateste proveniența licită a bunurilor, precum și că, după acest termen, bunurile care nu pot fi justificate urmează a fi confiscate;

c) măsura suspendării activității, prevăzută la art. 5 alin. (3).

(2) Termenul de 24 de ore prevăzut la alin. (1) lit. b) începe să curgă la momentul constatării contravenției si se încheie la aceeași oră a zilei următoare, prevederile art. 181 din Legea nr.134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, nefiind aplicabile.

(3) Indisponibilizarea provizorie a bunurilor reprezintă o măsură preventivă de suspendare temporară a dreptului de dispoziție materială și juridică asupra bunurilor a căror proveniență licită nu poate fi dovedită, pentru conservarea acestora, cu scopul de a preveni distrugerea, îndepărtarea, transferul, ascunderea, înstrăinarea sau utilizarea bunurilor până la stabilirea provenienței legale a acestora sau până la împlinirea termenului de 24 de ore prevăzut la alin. (2), după caz.

Orice acte de dispoziție în legătură cu bunurile indisponibilizate temporar în conformitate cu alin. (1) sunt lovite de nulitate absolută.

(4) În procesul-verbal prevăzut la alin. (1) sunt descrise împrejurările care pot servi la aprecierea naturii și gravității faptei constatate și la evaluarea eventualelor consecințe ale acesteia.

Procesul-verbal cuprinde: data și locul unde este încheiat; numele, prenumele, calitatea și instituția din care face parte agentul constatator; numele, prenumele, domiciliul și codul numeric personal ale persoanei verificate ori denumirea, codul de identificare fiscală, sediul social ale persoanei juridice și numele, prenumele, domiciliul și codul numeric personal ale persoanei/persoanelor care reprezintă persoana juridică la momentul controlului termenul de exercitare a căii de atac și instanța la care se depune plângerea; locul și termenul de prezentare a documentelor justificative de către persoana verificată; persoanele responsabile să prezinte documentele justificative; temeiul legal al indisponibilizării, măsura indisponibilizării, descrierea bunurilor indisponibilizate și referințele asupra locului de depozitare, după caz; data și locul predării bunurilor care se confiscă, după caz; punctul de vedere al persoanei verificate cu privire la aspectele constatate, faptul că persoana sancționată are la dispoziție 24 de ore să prezinte documente justificative care să ateste proveniența licită a bunurilor.

(5) După prezentarea și verificarea documentelor în termenul prevăzut la alin. (4) se încheie un proces verbal de încetare totală sau parțială a indisponibilizării și de restituire totală sau parțială, după caz, a bunurilor indisponibilizate, ca anexă la procesul verbal de constatare și sancționare a contravenției, situație în care procesul verbal de sancționare și constatare a contravenției încheiat și comunicat/înmânat contravenientului va produce efecte doar cu privire la sancțiunea contravențională principală și sancțiunea complementară a suspendării activității, în condițiile art. 5 alin. (3), în situația încetării totale a indisponibilizării, respectiv cu privire la sancțiunea contravențională principală, sancțiunea complementară a suspendării activității, în condițiile art. 5 alin. (3) și sancțiunea complementară a confiscării în situația încetării parțiale a indisponibilizării.

(6) În cazul bunurilor perisabile pentru care a încetat total sau parțial indisponibilizarea, măsura suspendării activității, prevăzute la art.5 alin. (3) intră în vigoare în termen de 15 zile de la înmânarea procesului verbal de constatare și sancționare a contravențiilor.

(7) În cazul cetățenilor străini, al persoanelor fără cetățenie sau cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, în procesul-verbal vor fi cuprinse și următoarele date: seria și numărul pașaportului ori ale altui document de trecere a frontierei de stat, data eliberării acestuia și statul emitent. (8) Contravenientul are dreptul să prezinte documente justificative care să ateste proveniența licită a bunurilor în termenul prevăzut la alin. (2).

(9) După expirarea termenului prevăzut la alin. (2), în situația în care contravenientul nu prezintă documente justificative care să ateste proveniența licită a bunurilor, măsura indisponibilizării temporare dispusă prin procesul-verbal prevăzut la alin. (1) se transformă în măsura confiscării, fără îndeplinirea altor formalități.

(10) Procesul-verbal prevăzut la alin. (1) se semnează pe fiecare pagina de agentul constatator și de contravenient și se înmânează o copie contravenientului.

(11) În cazul în care este refuzată semnarea procesului-verbal sau se refuză primirea acestuia, agentul constatator îi aduce la cunoștință contravenientului faptul că are la dispoziție 24 de ore să prezinte documentele justificative care să ateste proveniența licită a bunurilor, făcând mențiune în procesul verbal despre aceste împrejurări care trebuie să fie confirmate de cel puțin un martor. În acest caz, procesul verbal va cuprinde și datele de identificare ale martorului și semnătura acestuia, iar comunicarea se face în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.

(12) Procesul verbal prevăzut la alin. (1) poate fi contestat în condițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 7 – (1) Bunurile indisponibilizate potrivit art. 6 alin. (1) lit. b) rămân la contravenient până la clarificarea situației de fapt, respectiv până la încetarea măsurii indisponibilizării provizorii sau confiscarea bunurilor.

(2) În cazuri excepționale, respectiv în situația în care există pericolul ca bunurile să fie sustrase și astfel, după expirarea termenului de 24 de ore, să fie periclitată sau îngreunată punerea în aplicare a măsurii confiscării, bunurile se depozitează într-un spațiu stabilit de agentul constatator, pe cheltuiala contravenientului.

(3) Bunurile indisponibilizate potrivit art. 6 alin. (1) lit. b), rămase la contravenient potrivit alin. (1), care se confiscă în condițiile art. 6 alin. (9), se predau organului de control în condițiile stabilite de acesta, respectiv la data și locul indicate de acesta în procesul verbal prevăzut la art. 6.

(4) În situația prevăzută la alin. (1) contravenientul este responsabil de păstrarea calității și integrității bunurilor și de luarea tuturor măsurilor pentru evitarea oricărui impact asupra calității mediului, până la expirarea termenului de 24 de ore prevăzut la art. 6 alin. (2) ori până la predarea către organul de control.

Art. 8 – Bunurile se consideră abandonate în cazul în care contravenientul nu se prezintă pentru a le ridica în termen de 3 luni de la data la care i-a fost comunicat/înmânat procesul verbal de încetare în tot sau în parte a măsurii indisponibilizării, sau de la data rămânerii definitive a unei hotărâri judecătorești de anulare sau de constatare a nulității procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției.

Art. 9 – Prevederile prezentei ordonanțe de urgență se completează cu cele ale Ordonanței Guvernului nr. 2/2001, cu modificările și completările ulterioare, în măsura în care prezenta ordonanță de urgență nu dispune altfel.

Art. 10 – În toate cazurile în care se constată existența unor împrejurări privind săvârșirea unor fapte prevăzute de legea penală în legătură cu documentele prezentate potrivit art. 6 alin. (7), sunt sesizate organele de urmărire penală competente.

Art. 11 – Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor contravenționale se fac de către organele competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală și Autorității Vamale Române, precum și de către ofițerii și agenții din cadrul Poliției Române și din cadrul Poliției de Frontieră Române și de ofiterii și subofițerii din cadrul Jandarmeriei Române, pentru faptele constatate în zona specifică de competență.

Art. 12 – Modelul procesului – verbal de constatare și sancționare a contravențiilor, prevăzut la art. 6 alin. (1), se stabilește, în cazul organelor competente din cadrul Agenția Națională de Administrare Fiscală și Autoritatea Vamală Română, prin ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și președintelui Autorității Vamale Române, iar în cazul structurilor competente aflate în subordinea MAI, prin ordin al ministrului afacerilor interne.

Pentru informații suplimentare privind Proiectul și Nota de fundamentare, vă invităm să consultați sursa informației.

Sursa informației

Vezi și Ministerul Finanțelor. Proiect: O.U.G. pentru modificarea Codului de procedură fiscală și a O.G. nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale

 

Ministerul Finanțelor. Proiect: O.U.G. privind unele măsuri de prevenire și combatere a activităților economice ilicite was last modified: aprilie 3rd, 2023 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.