Ministerul Finanțelor. Proiect: Legea bugetului de stat pe anul 2023

7 dec. 2022
1.038 views

Ministerul Finanțelor (MF) a supus dezbaterii publice Proiectul de Lege privind bugetul de stat pe anul 2023.

Propunerile, sugestiile și opiniile cu privire la proiectele de acte normative, pot fi transmise la adresa de e-mail: publicinfo@mfinante.gov.ro, în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării (6 decembrie 2022) pe site.

Redăm, în continuare, prevederile principale regăsite în Proiect:

Structură

CAPITOLUL I Dispoziții generale

SECȚIUNEA 1 Dispoziții referitoare la bugetul de stat pe anul 2023

SECȚIUNEA a 2-a Dispoziții referitoare la bugetele locale pe anul 2023

SECȚIUNEA a 3-a Dispoziții referitoare la bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate pe anul 2023

SECȚIUNEA a 4-a Dispoziții referitoare la proiectele cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare aferente perioadei 2007-2013, pe anul 2023

SECȚIUNEA a 5-a Dispoziții referitoare la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, aferente perioadei de programare a Uniunii Europene 2014-2020, pe anul 2023

SECȚIUNEA a 6-a Dispoziții referitoare la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, aferente perioadei de programare a Uniunii Europene 2021 – 2027, pe anul 2023

SECȚIUNEA a 7-a Dispoziții referitoare la proiecte cu finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență, pe anul 2023

SECȚIUNEA a 8-a Dispoziții referitoare la proiecte cu finanțare din fonduri rambursabile pe anul 2023

CAPITOLUL II Responsabilități în aplicarea prezentei legi

CAPITOLUL III Dispoziții finale

Art. 2 – (1) Sinteza bugetului de stat, detaliată la venituri pe capitole și subcapitole, iar la cheltuieli, pe părți, capitole, subcapitole, paragrafe, respectiv titluri, articole și alineate, după caz, este prevăzută în anexa nr. 1.

(2) Bugetul de stat se stabilește la venituri în sumă de 275.690,8 milioane lei, iar la cheltuieli în sumă de 596.377,7 milioane lei credite de angajament și în sumă de 353.640,7 milioane lei credite bugetare, cu un deficit de 77.949,9 milioane lei.

(3) Sinteza cheltuielilor bugetare, pe surse de finanțare, cu detalierea pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri, articole și alineate, după caz, este prevăzută în anexa nr. 2.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(4) Bugetele ordonatorilor principali de credite și anexele la acestea sunt prevăzute în anexa nr. 3.

(…)

Art. 4 – Din taxa pe valoarea adăugată se alocă 22.721,4 milioane lei sume defalcate pentru bugetele locale, din care:

a) 786,5 milioane lei pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor, potrivit anexei nr. 4;

b) 11.305,9 milioane lei pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București, potrivit anexei nr. 5;

c) 600,0 milioane lei destinate finanțării cheltuielilor privind drumurile județene și comunale, sumă repartizată pe județe potrivit anexei nr. 6. Repartizarea pe unități administrativ teritoriale se face de către consiliul județean prin hotărâre, după consultarea primarilor, în funcție de lungimea și starea tehnică a drumurilor;

d) 6.505,9 milioane lei pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, orașelor, municipiilor și județelor, pentru finanțarea cheltuielilor aferente funcționării serviciilor publice de salvare acvatică-salvamar și a posturilor de prim ajutor pe plajele cu destinație turistică, potrivit prevederilor art. 4 alin. (21) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 19/2006 privind utilizarea plajei Mării Negre și controlul activităților desfășurate pe plajă, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 274/2006, cu modificările și completările ulterioare, pentru aplicarea prevederilor art. 7 alin. (4) și art. 8 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilități persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localități din Munții Apuseni și în Rezervația Biosferei „Delta Dunării”, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru finanțarea gratuității acordate elevilor din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat pentru transportul local rutier și naval, potrivit legii, și județului Suceava pentru aplicarea prevederilor art. XII alin. (1) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare, aprobată prin Legea nr. 240/2011, cu modificările ulterioare, potrivit anexelor nr. 7, 7/01 și 7/02;

e) 523,1 milioane lei pentru finanțarea învățământului particular și cel confesional, acreditate, potrivit anexei nr. 8.

Art. 3 – Cheltuielile bugetare sunt detaliate în bugetele ordonatorilor principali de credite pe surse de finanțare, iar în cadrul acestora pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri, articole și alineate de cheltuieli.

(…)

Art. 10 – (1) În bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate pe anul 2023 sunt incluse, atât la partea de venituri, cât și la partea de cheltuieli, sumele aferente anului 2023 din contribuțiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea unor contribuții pentru finanțarea unor cheltuieli în domeniul sănătății, aprobată prin Legea nr. 184/2015, cu modificările și completările ulterioare.

(2) În anul 2023 se autorizează Casa Națională de Asigurări de Sănătate să negocieze și să încheie contracte cost-volum/cost-volum-rezultat în limita sumei de 4.300.000 mii lei.

(3) Potrivit dispozițiilor art. 265 alin. (3) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru acoperirea deficitului bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, veniturile bugetului se completează cu suma de 2.257.196 mii lei, care se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătății.

(4) Potrivit dispozițiilor art. 4 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările și completările ulterioare, pentru acoperirea deficitului aferent asigurărilor pentru concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate, veniturile se completează cu suma de 1.667.609 mii lei, care se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătății.

(…)

Art. 68 – (1) Creditele de angajament prevăzute în anexele la bugetele ordonatorilor principali de credite reprezintă limita maximă în cadrul căreia în anul 2023 pot fi încheiate angajamentele legale astfel cum sunt definite conform prevederilor art. 2 alin. (1) pct. 3 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Se autorizează ordonatorii principali de credite să detalieze la nivel de subcapitol și paragraf, precum și la nivel de articol și alineat creditele de angajament aprobate în anexa nr. 3/XX/01 și anexa nr. 11 și să comunice Ministerului Finanțelor, în termen de 15 zile calendaristice de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

(3) Se autorizează ordonatorii principali de credite să detalieze creditele bugetare aprobate la titlul 10 „Cheltuieli de personal”, titlul 20 „Bunuri și servicii” și titlul 65 „Cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă”, aprobate în anexa nr. 3/XX/02 la nivel de articol și alineat, potrivit clasificației bugetare.

(4) Ordonatorii principali de credite au obligația să transmită Ministerului Finanțelor detalierea prevăzută la alin. (3) în termen de 5 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

(5) În cazul nerespectării termenelor prevăzute la alin. (4), Ministerul Finanțelor este abilitat să restituie ordonatorilor principali de credite deschiderile de credite bugetare.

(…)

Art. 70 – Anexele nr. 1-11 fac parte integrantă din prezenta lege.

Pentru informații suplimentare privind Proiectul și Expunerea de motive, vă invităm să consultați sursa informației.

Sursa informației

Vezi și Ministerul Finanțelor. Proiect: O.U.G. privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative

 

Ministerul Finanțelor. Proiect: Legea bugetului de stat pe anul 2023 was last modified: decembrie 7th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.