Ministerul Finanțelor. Proiect: H.G. pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică

10 apr. 2023
Vizualizari: 170

Ministerul Finanțelor (MF) a supus dezbaterii publice Proiectul de Hotărâre a Guvernului (H.G.) pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului (O.U.G.) nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobate prin H.G. nr. 1.470/2007.

Propunerile, sugestiile și opiniile cu privire la proiectele de acte normative, pot fi transmise la adresa de e-mail: publicinfo@mfinante.gov.ro, în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării (4 aprilie 2023) pe site.

Redăm, în continuare, prevederile principale regăsite în Proiect:

Articol unic – Normele metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.470/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 870 din 19 decembrie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La punctul 4.1.a), b).1 se introduce un subpunct nou, subpunctul 5 cu următorul cuprins:

„5. Pe piața internă pot fi structurate emisiuni de titluri de stat pentru finanțarea proiectelor/cheltuielilor care sunt destinate protejării mediului înconjurător și combaterii schimbărilor climatice, precum și a celor din domeniul social și de dezvoltare durabilă”.

2. La punctul 4.1.a), b).2, subpunctele 1, 2, 3, 4, 6 și 17 se modifică și vor avea următorul cuprins:

„1. Ministrul finanțelor aprobă oportunitatea și/sau necesitatea lansării unei emisiuni de titluri de stat pe o piață internațională precum și pe piețele interne ale altor state, ca emisiune individuală, în orice monedă, în funcție de specificul pieței alese, sau în cadrul Programului, și demararea procesului de selecție a instituțiilor financiare care vor intermedia emisiunea și, dacă este cazul, a procesului de selectare a societăților profesionale civile de avocați din România și/sau din străinătate pentru acordarea de asistență juridică.

2. Ulterior aprobării lansării unei emisiuni individuale sau a unei emisiuni în cadrul Programului se desfășoară procesul de selecție a instituțiilor financiare care vor intermedia emisiunea, în paralel cu procesul de selectare a societăților profesionale civile de avocați din România și/sau din străinătate pentru acordarea de asistență juridică pentru emisiune, dacă este cazul, conform legii. În acest scop, Ministerul Finanțelor transmite cererea de ofertă către instituții financiare care au capacitate și experiență în intermedierea unor astfel de tranzacții și/sau programe. În cuprinsul acesteia se specifică principalele caracteristici ale emisiunii și/sau Programului, cum ar fi: valoarea estimată a emisiunii și/sau Programului, scadența, criteriile de selecție, termenul-limită până la care pot fi primite oferte, precum și alte elemente considerate relevante de către emitent dacă este cazul. Criteriile de selecție pot include, după caz, elemente de evaluare cantitative și calitative, cum ar fi: nivelul comisioanelor și cheltuielilor aferente tranzacției, cheltuielile 1 cu consultanța juridică, strategia de lansare a emisiunii, capacitatea de distribuție a emisiunii către potențiali investitori, istoricul și experiența în finalizarea unor tranzacții similare ale emitenților suverani, activitatea pe piața primară și secundară, internă și externă a titlurilor de stat emise de România, performanța în calitate de dealer primar pe piața internă, precum și alți factori considerați relevanți de emitent, inclusiv rotația dealerilor care intermediază emisiunea de titluri de stat. În cazul emisiunilor individuale realizate pe piețele interne ale altor state, Ministerul Finanțelor poate solicita instituțiilor financiare să integreze în oferta care va fi prezentată Ministerului Finanțelor toate serviciile care vor fi prestate în legătură cu emisiunea, inclusiv serviciile care vor fi prestate până la scadența emisiunii, și să propună și/sau să selecteze ceilalți prestatori de servicii în legătură cu emisiunea, în cazul în care cerințele pieței de emisiune necesită astfel de servicii.

3. Selecția instituțiilor financiare care vor asigura intermedierea emisiunii individuale și/sau Programului se realizează de către direcția de specialitate, prin analizarea și evaluarea tuturor ofertelor primite și fundamentarea propunerii de numire a administratorilor emisiunii individuale și/sau a dealerilor în cadrul Programului printr-o notă internă aprobată de ministrul finanțelor. Procesul de selecție poate include și o etapă intermediară prin întocmirea unei «liste scurte» de ofertanți, cu care au loc negocieri în scopul îmbunătățirii ofertelor depuse inițial și care se aprobă de către ministrul finanțelor.

4. Ca urmare a selectării instituțiilor financiare, Ministerul Finanțelor acordă acestora mandatul privind intermedierea emisiunii individuale și/sau Programului, care cuprinde responsabilitățile și obligațiile părților în realizarea tranzacției și/sau intermedierea Programului, precum și nivelul comisioanelor percepute și eventuale cheltuieli care sunt suportate de fiecare parte, după caz.

6. În paralel cu procesul de selecție a instituțiilor financiare care vor intermedia emisiunea individuală sau a unei emisiuni în cadrul Programului, Ministerul Finanțelor selectează, dacă este cazul, societățile profesionale civile de avocați din România și/sau din străinătate pentru acordarea de asistență juridică pentru emisiune potrivit prevederilor subpct. 3.2.6^1, fie pe baza criteriilor precizate în cererea de ofertă în cazul unei emisiuni individuale, fie cu respectarea procedurii interne pentru selectarea societăților profesionale civile de avocați, aprobată prin ordinul ministrului finanțelor în cazul unei emisiuni în cadrul Programului.

17. Plata comisioanelor și a eventualelor cheltuieli percepute de agentul de proces, de societățile profesionale civile de avocați din România și/sau din străinătate care acordă asistență juridică reprezintă cheltuială a bugetului de stat și se suportă de la bugetul Ministerului Finanțelor – Acțiuni generale, capitolul 55.01 «Tranzacții privind datoria publică și împrumuturi», titlul 20 «Bunuri și servicii», articolul 20.24 «Comisioane și alte costuri aferente împrumuturilor», alineatul 20.24.01 «Comisioane și alte costuri aferente împrumuturilor externe»”.

3. La punctul 4.1.a), b).2 după subpunctul 11^3 se vor introduce două noi subpuncte, subpunctul 11^4 și subpunctul 11^5, cu următorul cuprins:

„11^4. În cadrul Programului pot fi structurate emisiuni pentru finanțarea proiectelor/cheltuielilor care sunt destinate protejării mediului înconjurător și combaterii schimbărilor climatice, precum și a celor din domeniul social și de dezvoltare durabilă conform cadrului general pentru emiterea de obligațiuni destinate protejării mediului înconjurător și combaterii schimbărilor climatice precum și a celor din domeniul social și de dezvoltare durabilă, aprobat de către Guvern la propunerea Ministerului Finanțelor. Cadrul general al obligațiunilor destinate protejării mediului înconjurător și combaterii schimbărilor climatice precum și a celor din domeniul social și de dezvoltare durabilă poate cuprinde printre altele criterii de eligibilitate pentru proiectele/cheltuielile finanțate prin emisiuni de obligațiuni, mecanismul de utilizarea fondurilor obținute, modalitatea de raportare către investitori, informații despre evaluarea externă. Documentația contractuală a emisiunilor poate face parte din documentația Programului-cadru de emisiuni de titluri de stat «Medium Term Notes». Ministerul Finanțelor poate contracta servicii specializate pentru emisiunile pentru finanțarea proiectelor/cheltuielilor care sunt destinate protejării mediului înconjurător și combaterii schimbărilor climatice, precum și a celor din domeniul social și de dezvoltare durabilă, putând selecta entitățile care furnizează astfel de servicii cum ar fi cele privind evaluarea cadrului general si a guvernantei aferente acestor emisiuni prin furnizarea unei Opinii a evaluatorului extern (SPO), de consiliere în implementarea cadrului general și structurarea tranzacției și alte servicii.

11^5 . În cazul titlurilor de stat lansate pe o piață internațională precum și a celor lansate pe piețele interne ale altor state, ca emisiune individuală, în orice monedă, în funcție de specificul pieței alese, pot fi structurate emisiuni pentru finanțarea proiectelor/cheltuielilor care sunt destinate protejării mediului înconjurător și combaterii schimbărilor climatice, precum și a celor din domeniul social și de dezvoltare durabilă. Documentația contractuală a emisiunilor poate face parte din documentația prevăzută în cazul emisiunilor individuale, în funcție de specificul pieței unde a fost realizată emisiunea”.

Pentru informații suplimentare privind Proiectul și Nota de fundamentare, vă invităm să consultați sursa informației.

Sursa informației

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Vezi și Ministerul Finanțelor. Proiect: H.G. pentru modificarea H.G. nr. 311/2022 privind intensitatea maximă a ajutorului de stat regional

 

Ministerul Finanțelor. Proiect: H.G. pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică was last modified: aprilie 10th, 2023 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.