Ministerul Finanțelor. Proiect: H.G. pentru aprobarea procedurii de autorizare și/sau de înregistrare a furnizorilor de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare

12 mai 2023
Vizualizari: 104

Ministerul Finanțelor (MF) a supus dezbaterii publice Proiectul de Hotărâre a Guvernului (H.G.) pentru aprobarea procedurii de autorizare și/sau de înregistrare a furnizorilor de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și a furnizorilor de portofele digitale, precum și a procedurii de acordare și retragere a avizului tehnic.

Propunerile, sugestiile și opiniile cu privire la proiectele de acte normative, pot fi transmise la adresa de e-mail: publicinfo@mfinante.gov.ro, în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării (12 mai 2023) pe site.

Redăm, în continuare, prevederile principale regăsite în Proiect:

Art. 1 – Se aprobă procedura de autorizare și/sau de înregistrare a furnizorilor de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și a furnizorilor de portofele digitale, prevăzută în Anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2 – Se aprobă procedura de acordare și de retragere a avizului tehnic pentru platformele digitale cu acces la distanță deținute de furnizorii de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și de furnizorii de portofele digitale, prevăzută în Anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

(…)

Art. 4 – (1) Constituie contravenții următoarele fapte, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii, să fie considerate infracțiuni:

a) nerespectarea dispozițiilor art. 2 alin. (13), art. 13-15, art. 17 și art. 18 alin. (2) din Anexa nr. 1 la prezenta hotărâre;

b) nerespectarea dispozițiilor art. 1 alin. (5), art. 4 alin. (3) lit. a) și art. 16 lit. a)-d) din Anexa nr. 1 la prezenta hotărâre;

c) nerespectarea de către furnizorii de rețele și servicii de comunicații electronice a deciziilor Comisiei privind restricționarea și respectiv deblocarea accesului către site-urile și aplicațiile mobile prin intermediul cărora se desfășoară activități de furnizare de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și/sau de portofele digitale în România;

(2) Contravențiile prevăzute la alin. (1) se sancționează cu amendă, după cum urmează:

a) de la 10.000 lei la 30.000 lei, faptele prevăzute la lit. a);

b) de la 25.000 lei la 50.000 lei, faptele prevăzute la lit. b) și c).

Art. 5 – Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 4 se fac de către persoanele desemnate din cadrul structurilor cu atribuții de control ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală și ale organelor sale subordonate, ale ANPC și ale MAI.

Art. 6 – Ministerul Finanțelor publică pe site-ul propriu lista cu entitățile prevăzute la art. 1 alin. (1) din Anexa nr. 1 la prezenta hotărâre care dețin autorizație sau certificat de înregistrare, după caz, eliberate de către Comisie. Lista conține informații cu privire la denumirea entității, codul unic de înregistrare, sediul acesteia, perioada de valabilitate a autorizației/certificatului de înregistrare și numele domeniului de internet la care este conectată platforma digitală cu acces la distanță deținută.

Art. 7 – (1) După expirarea termenului prevăzut la art. III din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2020 privind modificarea și completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, pentru completarea art. 218 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru completarea art. 12 alin. (5) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 101/2021, dacă, în urma unei sesizări, Comisia constată că o entitate nu deține autorizație/certificat de înregistrare valabilă/valabil, aceasta dispune, prin decizie, restricționarea accesului către site-urile și către aplicațiile mobile, prin intermediul cărora entitatea respectivă desfășoară activități de furnizare de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și/sau de portofele digitale, în condițiile prevăzute de prezenta hotărâre și sesizează organele de urmărire penală.

(2) Lista cu site-urile și aplicațiile mobile restricționate se afișează pe site-ul Ministerului Finanțelor.

(3) Comisia dispune, prin decizie, deblocarea accesului la site-urile și aplicațiile mobile prin intermediul cărora se desfășoară activități de furnizare de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și/sau de portofele digitale, la cererea motivată a entității prevăzute la art. 1 alin. (1) din Anexa nr. 1 la prezenta hotărâre, dacă se constată că nu mai subzistă motivele care au stat la baza emiterii deciziei de restricționare.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(4) Deciziile Comisiei cu privire la restricționarea și respectiv deblocarea accesului se transmit, în maximum 3 zile lucrătoare de la emitere, furnizorilor de rețele și servicii de comunicații electronice, care au obligația de a le pune în aplicare în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la comunicare.

Art. 8 – Dispozițiile art. 4 și 5 intră în vigoare în termen de 30 zile de la data publicării prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 9 – Orice activitate care implică prelucrarea datelor cu caracter personal, realizată în aplicarea dispozițiilor prezentei hotărâri se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor).

Art. 10 – Prezentul act normativ a fost adoptat cu respectarea procedurii de notificare prevăzute de Directiva (UE) 2015/1535 a Parlamentului European și a Consiliului din 9 septembrie 2015 referitoare la procedura de furnizare de informații în domeniul reglementărilor tehnice și al normelor privind serviciile societății informaționale. ART. 11 Anexele nr. 1 și nr. 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

Anexa nr. 1 – Procedura de autorizare și/sau de înregistrare a furnizorilor de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și a furnizorilor de portofele digitale

Art. 3 – (1) Cu minimum 30 de zile calendaristice înainte de expirarea perioadei de valabilitate a autorizației/certificatului de înregistrare, entitățile prevăzute la art. 1 alin. (1) din prezenta procedură, care doresc continuarea activității, transmit Comisiei o cerere în acest sens, însoțită de documentația aferentă, completă, potrivit prevederilor prezentei hotărâri. În situația în care cererea nu este soluționată până la expirarea perioadei de valabilitate a autorizației/certificatului de înregistrare, după caz, aceasta se prelungește până la data emiterii noii autorizații/noului certificat de înregistrare sau până la data respingerii cererii, după caz.

(2) Perioada de valabilitate a autorizației emise pentru entitățile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a) și b) din prezenta procedură se prelungește numai dacă avizul tehnic emis de către ADR este în perioada de valabilitate.

(3) În situația în care entitățile prevăzute la art. 1 alin. (1) din prezenta procedură nu solicită reautorizarea/reînregistrarea ori cererea depusă în acest sens este respinsă de către Comisie, dreptul de a desfășura activități de furnizare de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și/sau de furnizare de portofele digitale, încetează de drept la data expirării valabilității autorizației/certificatului de înregistrare.

Art. 4 – (1) Entitățile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. c) și d) din prezenta procedură au obligația de a mandata, în mod expres, un reprezentant autorizat.

(2) Reprezentantul autorizat trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:

a) are domiciliul sau sediul social pe teritoriul României;

b) nu se află într-o stare de incompatibilitate, conform legii;

c) împotriva sa nu s-a pronunțat, pe plan intern sau internațional, o hotărâre judecătorească definitivă de condamnare pentru infracțiuni de evaziune fiscală, privind regimul vamal, de spălare a banilor sau de finanțare a terorismului, pentru care nu a intervenit reabilitarea. În cazul în care reprezentantul autorizat este o persoană juridică, această condiție trebuie îndeplinită inclusiv de către persoanele fizice care dețin o funcție de conducere în cadrul acesteia și de către persoanele fizice care controlează ori dețin în cele din urmă respectiva persoană juridică, în mod direct sau indirect;

d) nu are înscrise informații în cazierul fiscal fapte sancționate de legile fiscale, financiare, vamale, precum și de cele care privesc disciplina financiară.

(3) Principalele atribuții ale reprezentantului autorizat al entităților prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. c) și d) din prezenta procedură sunt următoarele:

a) reprezintă entitatea în fața autorităților competente pentru orice solicitare legată de activitatea de furnizare de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și/sau de furnizare de portofele digitale sau conexă acesteia și are obligația să furnizeze, la solicitarea acestora, orice documente, date și informații necesare pentru îndeplinirea atribuțiilor legale ce le revin;

b) reprezintă entitatea în fața autorităților competente în cursul procedurilor de înregistrare prevăzute de prezenta hotărâre;

c) reprezintă entitatea în cursul procedurilor de control și/sau de monitorizare privind modul de desfășurare a activității de furnizare de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și/sau de furnizare de portofele digitale, inclusiv asigură, în numele entităților, respectarea legislației în materie de prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului și facilitează exercitarea de către ONPCSB a funcției de supraveghere, inclusiv prin furnizarea, la cerere, de informații și documente.

(4) Entitățile prevăzute la alin. (1) lit. c) și d) din prezenta procedură notifică Comisiei orice modificare a datelor și informațiilor cu privire la reprezentantul autorizat, avute în vedere la momentul înregistrării, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data la care au survenit.

Art. 22 – (1) Revocarea autorizației sau a certificatului de înregistrare emise în favoarea unei entități prevăzute la art. 1 alin. (1) din prezenta procedură atrage încetarea activității de furnizare de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și/sau de furnizare de portofele digitale.

(2) O entitate prevăzută la art. 1 alin. (1) din prezenta procedură care a fost sancționată cu revocarea autorizației sau a certificatului de înregistrare, după caz, pentru motivele prevăzute la art. 20 alin. (1) lit. a) sau c) din prezenta procedură, poate formula o nouă solicitare pentru acordarea autorizației sau certificatului de înregistrare, după caz, numai după trecerea unui interval de timp de 5 ani. Termenul de 5 ani începe să curgă de la data la care decizia a rămas definitivă în sistemul căilor de atac prevăzute de lege sau de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești.

(3) O entitate prevăzută la art. 1 alin. (1) din prezenta procedură care a fost sancționată cu revocarea autorizației sau a certificatului de înregistrare, după caz, pentru motivele prevăzute la art. 20 lit. b), e) și g)-j) din prezenta procedură, poate formula o nouă solicitare pentru acordarea autorizației sau certificatului de înregistrare, după caz, numai după trecerea unui interval de timp de 12 luni. Termenul de 12 luni începe să curgă de la data la care decizia a rămas definitivă în sistemul căilor de atac prevăzute de lege sau de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești.

Anexa nr. 2 Procedura de acordare și de retragere a avizului tehnic pentru platformele digitale cu acces la distanță deținute de furnizorii de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și de furnizorii de portofele digitale

Art. 10 – Eliberarea de către ADR a avizului tehnic nu exonerează furnizorii și clienții de răspunderile asumate prin contractul încheiat între aceștia.

Art. 11 – (1) Deținătorul platformei digitale cu acces la distanță are obligația de a notifica ADR orice dezvoltare, modificare a datelor de exploatare și a procedurilor operaționale care ar putea afecta funcționarea și securitatea platformei, în termen de 15 zile calendaristice de la data când devin operaționale. Notificarea conține descrierea modificării și/sau dezvoltării efectuate, precum și impactul acesteia asupra funcționării și securității platformei.

(2) Furnizorul de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și furnizorul de portofele digitale care deține platforma digitală cu acces la distanță au obligația de a notifica ADR, în termen de maximum 10 zile calendaristice, orice incident de securitate care a afectat în mod direct clienții. Notificarea cuprinde cauza, măsurile ce urmează a fi luate în vederea remedierii situației apărute și termenul de remediere, care nu poate depăși 30 de zile calendaristice de la data notificării.

(3) ADR poate solicita un nou raport de evaluare a conformității pentru platforma digitală cu acces la distanță, după analizarea notificărilor prevăzute la alin. (1) și (2).

(4) Furnizorul de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și furnizorul de portofele digitale care dețin platforma digitală cu acces la distanță au obligația de a notifică ADR, în termen de 10 zile lucrătoare, orice modificare privind situația juridică a entității deținătoare a platformei.

Art. 12 – (1) Evaluarea conformității se realizează în baza unui contract încheiat între entitatea care deține platforma digitală cu acces la distanță utilizată în furnizarea de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și/sau în furnizarea de portofele digitale care a solicitat evaluarea și un organism de evaluare a conformității.

(2) Entitatea are obligația de a se asigura că în contractul de evaluare a conformității sunt cuprinse clauze cu privire la faptul că organismul de evaluare a conformității respectă cerințele impuse pentru efectuarea evaluării sistemelor informatice, în conformitate cu prevederile prezentei proceduri și cu bunele practici în domeniu.

(3) Activitatea de evaluare a conformității trebuie să respecte conduita etică și profesională, asigurând păstrarea secretului profesional, impus prin clauze contractuale sau prin prevederi legale, și nu atrage în niciun fel răspunderea organismului de evaluare a conformității, ca urmare a respectării prevederilor prezentei proceduri.

Art. 13 – Ulterior efectuării primei evaluări a conformității în vederea avizării, perioada supusă evaluării reprezintă perioada cuprinsă între două evaluări consecutive.

Pentru informații suplimentare privind Proiectul și Nota de fundamentare, vă invităm să consultați sursa informației.

Sursa informației

Vezi și Ministerul Finanțelor. Proiect: H.G. pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobate prin H.G. nr. 1470/2007

 

Ministerul Finanțelor. Proiect: H.G. pentru aprobarea procedurii de autorizare și/sau de înregistrare a furnizorilor de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare was last modified: mai 12th, 2023 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.