MF. Proiect: O.U.G. pentru aprobarea şi finanţarea unor programe de garantare în domenii prioritare pentru economia românească

10 feb. 2022
Vizualizari: 268

Ministerul Finanțelor (MF) a supus dezbaterii publice Proiectul de Ordonanță de urgență pentru aprobarea și finanțarea unor programe de garantare în domenii prioritare pentru economia românească.

Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate pot fi transmise în termen de 10 zile calendaristice, calculate de la data publicării anunțului (10 februarie 2022), pe adresa de e-mail: publicinfo@mfinante.gov.ro.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale Proiectului:

Art. 1 – (1) Prezenta ordonanță de urgențăaprobă programele de garantare în domeniile prioritare sub formă de scheme de garantare cu componentă de ajutor de stat, care au ca obiectiv deblocarea accesului la finanțare al beneficiarilor care se confruntă cu dificultăți generat de pandemia de COVID-19, în vederea realizării proiectelor de investiții și asigurării continuității în desfășurarea activității acestora.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările și completările ulterioare, prin prezenta ordonanță de urgență se instituie un mecanism de garantare în baza căruia Ministerul Finanțelor este autorizat să mandateze Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici și Mijlocii S.A.-IFN și Fondul Român de Contragarantare S.A. pentru a acorda beneficiarilor eligibili ai programelor de garantare prevăzute la art. 2, 6 și 8, respectiv Fondul de Garantare a Creditului Rural S.A.-IFN pentru programul prevăzut la art. 4, în numele și în contul statului, ajutor de stat sub formă de garanții, care acoperă în proporție de maximum 90% creditele acordate de către instituții de credit pentru realizarea investițiilor și/sau pentru susținerea activității curente.

(3) Sursa de plată a garanțiilor acordate de către F.N.G.C.I.M.M. S.A.-IFN, Fondul Roman de Contragarantare, respectiv Fondul de Garantare a Creditului Rural S.A.-IFN în numele și în contul statului pentru creditele obținute de beneficiarii eligibili în cadrul programelor de garantare în domenii prioritare pentru economia românească este bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor – Acțiuni generale, titlul „Alte transferuri”, cod 55, alineatul „Sume rezultate din executarea garanțiilor acordate din bugetul de stat”, cod 55.01.50.

(4) Facilitățile în vederea susținerii accesului beneficiarilor eligibili la finanțare constă în:

a) ajutor de stat sub formă de garanții, care acoperă în proporție de maximum 90% creditele acordate de către instituții de credit pentru realizarea investițiilor și/sau pentru susținerea activității curente, exclusiv dobânzile, comisioanele și spezele bancare, aferente creditului garantat;

b) ajutor de stat sub forma de grant, care acoperă integral valoarea comisionului de risc și a comisionului de administrare pe toată perioada de valabilitate a garanției acordate, dobânda aferentă creditelor/liniilor de credit pe perioadele prevăzute în procedurile de implementare a fiecărui program, precum și o componentă nerambursabilă de maximum 10% din valoarea finanțării garantate, după caz, în condițiile prevăzute în procedurile de implementare.

(5) Ajutoarele de stat sub forma grantului se suportă din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor – Acțiuni generale.

Art. 2 – (1) Se aprobă PROGRAMUL IMM PROD pentru asigurarea lichidităților și finanțarea investițiilor realizate de către IMM-uri, inclusiv start-upuri, din zona urbană, pentru următoarele obiective:

– încurajarea producției autohtone de bunuri de larg consum, creșterea capacității de producție;

– reconversia de la intermediere la producție;

– digitalizarea activității;

– alinierea/îmbunătățirea standardelor de mediu (inclusiv îmbunătățirea eficienței energetice în cadrul proceselor de producție).

(2) În vederea realizării obiectivelor prevăzute la alin.(1), se pot finanța următoarele activități:

a) Achiziția de echipamente și utilaje, inclusiv pentru reconversia de la intermediere la producție sau demararea de activități noi de producție;

b) Achiziția, amenajarea de terenuri si achiziția/construcția de hale destinate producției;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

c) Achiziția de echipamente, softuri, consultanță pentru transformarea digitală a IMM-urilor, inclusiv proiecte de retehnologizare pentru IMM urile care activeazăși dezvoltă proiecte în industria producătoare;

d) Achiziția de echipamente în vederea alinierii la obiectivele de mediu (taxonomy) care să genereze eficiență energetică consumului propriu, panouri solare, stații de biogaz, stații de reciclare;

e) finanțarea capitalului de lucru pentru stocuri materii prime, materiale și mărfuri (în cazul companiilor producătoare care dețin propriile lanțuri de distribuție)și a altor cheltuieli de exploatare, pentru firmele care intenționează să deschidă/dezvolte/diversifice activități de producție, inclusiv pentru internaționalizare, ori să facă reconversia de la intermediere la producție.

(…)

Art. 4 – (1) Se aprobă PROGRAMUL RURAL INVEST pentru asigurarea lichidităților și finanțarea investițiilor realizate de către beneficiarii eligibili care își localizează producția în mediul rural și urban mic, pentru încurajarea dezvoltării afacerilor în aceste zone.

(2) În cadrul programului prevăzut la alin.(1) sunt eligibile următoarele destinații ale finanțărilor aferente creditelor de investiții și capital de lucru:

a) Achiziția de terenuri agricole;

b) Dotare/retehnologizare și automatizare;

c) Securitate energetică;

d) Piscicultură, acvacultură;

e) Industria alimentară;

f) Alinierea la obiectivele de mediu (taxonomy).

(3) Activitățile eligibile la finanțare în cadrul PROGRAMUL RURAL INVEST asociate destinațiilor prevăzute la alin. (2) se stabilesc prin ordinul comun al ministrului finanțelor și ministrului agriculturii și dezvoltării rurale prevăzute la art. 12.

(…)

Art. 10 –  (1) În cazul creditelor de investiții acordate în cadrul programelor de garantare, garanția de stat este garantată cu ipoteca legală imobiliară și/sau mobiliară asupra activelor finanțate prin credit.

(2) În cazul creditelor/liniilor de credit destinate finanțării capitalului de lucru acordate în cadrul programelor de garantare, garanția de stat este garantată cu ipotecă legală asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiarii programului la instituția de creditare.

(3) Ipotecile imobiliare și/sau mobiliare prevăzute la alin.(1) se instituie în baza prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, în favoarea Statului Român, reprezentat de Ministerul Finanțelor, prin F.N.G.C.I.M.M./F.R.C./F.G.C.R., după caz, și sunt valabile până la stingerea creanțelor datorate de beneficiari, în limita creditului contractat.

(4) Ipotecile imobiliare și/sau mobiliare prevăzute la alin. (1) se înscriu în cartea funciară a imobilelor și/sau în Registrul Național de Publicitate Mobiliară, respectiv în registrele de evidență și publicitate asimilate, după caz, în baza contractului de garantare.

(…)

Art. 12 – (1) Programele prevazute la art. 2, 4, 6 si 8 se implementează prin intermediul unor scheme de ajutor de stat care vor fi notificate Comisiei Europene în baza Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 2020/C 91 I/01.

(2) Schema de ajutor de stat asociată programului IMM PROD se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor.

(3) Schema de ajutor de stat asociată programului Rural Invest se aprobă prin ordin comun al ministrului finanțelor si ministrului agriculturii si dezvoltării rurale.

(4) Schema de ajutor de stat asociată programului Garant Construct se aprobă prin ordin comun al ministrului finanțelor si ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației.

(5) Schema de ajutor de stat asociată programului INOVATION se aprobă prin ordin comun al ministrului finanțelor si ministrului cercetării , inovării si digitalizării.

(6) Schemele de ajutor de stat se aprobă după emiterea deciziei de autorizare de către Comisia Europeană cu respectarea procedurilor prevăzute de O.U.G. nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996.”

 

Pentru mai multe detalii cu privire la Proiect și la Nota de fundamentare, vă rugăm să accesați sursa informației.

Sursa informației

(Copyright foto: freepik)

 

VEZI ȘI MF. Proiect: Lege pentru modificarea O.U.G. nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor

MF. Proiect: O.U.G. pentru aprobarea și finanțarea unor programe de garantare în domenii prioritare pentru economia românească was last modified: februarie 10th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.