MF. Proiect: Lege pentru modificarea Codului fiscal

8 iul. 2021
Vizualizari: 352

Pe pagina oficială (www.mfinante.gov.ro), Ministerul Finanțelor (MF) a supus dezbaterii publice Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate pot fi transmise în termen de 10 zile calendaristice, calculate de la data publicării anunțului (7 iulie 2021), pe adresa de e-mail: publicinfo@mfinante.gov.ro.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale Proiectului:

ART. I. Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

La articolul 336 după punctul 7 se introduce un nou punct, punctul 7¹, cu următorul cuprins:

7¹. destinatar certificat înseamnă o persoană fizică sau juridică înregistrată la autoritatea competentă din statul membru de destinație în scopul de a recepționa produse accizabile, în cadrul activității desfășurate de respectiva persoană, care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru și care sunt apoi deplasate pe teritoriul unui alt stat membru;

La articolul 336 după punctul 8 se introduce un nou punct, punctul 8¹, cu următorul cuprins:

8¹. expeditor certificat înseamnă o persoană fizică sau juridică înregistrată la autoritatea competentă din statul membru de expediție în scopul de a expedia produse accizabile, în cadrul activității desfășurate de respectiva persoană, care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru și care sunt apoi deplasate către teritoriul altui stat membru;

(…)

Secțiunea a 17-a se modifică și va avea următorul cuprins:

„Secțiunea a 17-a

Deplasarea și impozitarea produselor accizabile după eliberarea pentru consum”

 

Subsecțiunea 1

Achiziții realizate de persoane fizice

Art. 413 Persoane fizice

(1) Accizele pentru produsele accizabile achiziționate de o persoană fizică pentru uzul său propriu și transportate personal de respectiva persoană fizică de pe teritoriul unui stat membru pe teritoriul României sunt exigibile numai în statul membru în care se achiziționează produsele accizabile.

(2) Pentru a stabili dacă produsele accizabile prevăzute la alin. (1) sunt destinate uzului propriu al unei persoane fizice, se iau în considerare cel puțin următoarele elemente:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

a) statutul comercial al celui care deține produsele accizabile și motivele pentru care le deține;

b) locul în care se află produsele accizabile sau, dacă este cazul, modul de transport utilizat;

c) orice document referitor la produsele accizabile;

d) natura produselor accizabile;

e) cantitatea de produse accizabile.

(3) Produsele achiziționate și transportate de persoanele fizice se consideră a fi destinate uzului propriu, în condițiile în care nu depășesc următoarele limite cantitative:

a) tutunuri prelucrate:

1. țigarete – 800 de bucăți;

2. țigări (cu o greutate maximă de 3 grame/bucată) – 400 de bucăți;

3. țigări de foi – 200 de bucăți;

4. tutun de fumat – 1 kg;

b) băuturi alcoolice:

1. băuturi spirtoase – 10 litri;

2. produse intermediare – 20 litri;

3. vinuri și băuturi fermentate – 90 litri;

4. bere – 110 litri.

(4) Produsele achiziționate și transportate în cantități superioare limitelor prevăzute la alin. (3) și destinate consumului în România se consideră a fi achiziționate în scopuri comerciale și, în acest caz, se datorează acciza în România.

(5) Accizele sunt exigibile în România și  pentru cantitățile de produse energetice eliberate deja pentru consum într-un alt stat membru, dacă aceste produse sunt transportate cu ajutorul unor mijloace de transport atipice de către o persoană fizică sau în numele unei persoane fizice. În sensul prezentului alineat, „mijloace de transport atipice” înseamnă transportul de combustibili în alte recipiente decât rezervoarele vehiculelor sau în canistre adecvate pentru combustibili și transportul de produse lichide pentru încălzire în alte recipiente decât în camioane-cisternă folosite în numele unor agenți economici.

 

Subsecțiunea a 2-a

Procedura care trebuie urmată în cazul deplasărilor de produse accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru și care sunt deplasate către teritoriul altui stat membru pentru a fi livrate acolo în scopuri comerciale

Art. 414 Dispoziții generale în cazul deplasărilor de produse accizabile care au fost eliberate pentru consum

(1) În cazul în care produsele accizabile care au fost eliberate pentru consum într-un stat membru sunt deplasate către teritoriul României pentru a fi livrate în România în scopuri comerciale sau pentru a fi utilizate în România, produsele în cauză sunt supuse accizelor în România.

În cadrul domeniului de aplicare al regimului prevăzut în prezenta subsecțiune, produsele accizabile pot fi deplasate numai de la un expeditor certificat către un destinatar certificat.

(2) În sensul prezentului articol, produsele accizabile se consideră livrate în scopuri comerciale în cazurile în care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru, au fost deplasate din respectivul stat membru către teritoriul României și sunt livrate fie către o altă persoană decât o persoană fizică, fie către o persoană fizică, dacă deplasarea nu face obiectul articolului 413 sau al articolului 417. Totuși, produsele accizabile nu se consideră a fi livrate în scopuri comerciale în cazurile în care sunt transportate de respectiva persoană fizică pentru uz propriu atunci când sunt deplasate de pe teritoriul celuilalt stat membru.

(3) Deplasarea produselor accizabile în temeiul prezentului articol începe în momentul în care produsele accizabile părăsesc locațiile expeditorului certificat sau orice loc situat în statul membru de expediție, care este notificat autorităților competente din statul membru de expediție înaintea începerii deplasării.

(4) Deplasarea produselor accizabile în temeiul prezentului articol se încheie în momentul în care destinatarul certificat a recepționat produsele accizabile la locațiile sale sau în orice loc situat în statul membru de destinație, care este notificat autorităților competente din statul membru de destinație înaintea începerii deplasării.

(5) Condițiile de exigibilitate și nivelul accizelor care urmează să fie aplicate sunt cele în vigoare la data la care accizele devin exigibile în statul membru de destinație.

(6) În cazul în care România este stat membru de destinație, condițiile de exigibilitate și nivelul accizelor care urmează să fie aplicate sunt cele în vigoare la data la care accizele devin exigibile în România.

(7) În cazul produselor accizabile care au fost deja eliberate pentru consum în România și care sunt livrate într-un alt stat membru, persoana care a efectuat livrarea poate beneficia, la cerere, de restituirea accizelor dacă autoritatea competentă constată că accizele au devenit exigibile și au fost percepute în acel stat membru, potrivit prevederilor din normele metodologice.

 

  Art. 414¹

  Faptul generator în cazul deplasărilor de produse accizabile care au fost eliberate pentru consum

(1) Destinatarului certificat îi revine obligația de a plăti acciza, care devine exigibilă atunci când mărfurile au fost livrate către statul membru de destinație, cu excepția cazului în care în cursul deplasării apare o neregulă în temeiul art. 419.

(2) În cazul lipsei înregistrării uneia sau a tuturor persoanelor implicate în deplasare, acestor persoane le revine, de asemenea, obligația de a plăti accizele.

(3) Produsele accizabile deținute la bordul unei nave sau al unei aeronave care efectuează traversări sau zboruri între teritoriul unui alt stat membru și România, dar care nu sunt disponibile pentru vânzare în momentul în care nava sau aeronava se află pe teritoriul unuia dintre statele membre, nu sunt supuse accizelor în statul membru respectiv.

(…)

Art. 414^18

Revocarea atestatului de expeditor certificat

(1) Atestatul de expeditor certificat poate fi revocat în următoarele situații:

a) atunci când titularul acestuia nu respectă cerința prevăzută la art. 41416;

b) atunci când titularul acestuia înregistrează obligații fiscale restante la bugetul de stat de natura accizelor, mai vechi de 30 de zile față de termenul legal de plată;

c) în cazul în care expeditorul certificat dorește să renunțe la atestat.

(2) În cazul în care expeditorul certificat dorește să renunțe la atestat, acesta are obligația să notifice acest fapt autorității prevăzute la art. 414² alin. (1) cu cel puțin 60 de zile înainte de data de la care renunțarea la atestat produce efecte.

(3) În cazuri excepționale când interesele legitime ale expeditorului certificat impun aceasta, autoritatea prevăzută la art. 414² alin. (1) poate decala termenul de intrare în vigoare a deciziei de revocare, la o dată ulterioară.

(4) Expeditorul certificat nemulțumit poate contesta decizia de revocare a atestatului în conformitate cu dispozițiile titlului VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

(…)

La articolul 449 litera d) a alineatului (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„d) nerespectarea prevederilor art. 367 alin. (1) lit. j), art. 375 alin. (2), art. 383 alin. (2), art. 391 alin. (2), art. 414^8 alin. (2) și 414^16;”

 

La articolul 449 alineatul (1), după litera j) se introduce o literă nouă, litera k), cu următorul cuprins:

k) primirea produselor accizabile care au fost eliberate pentru consum într-un stat membru și care sunt deplasate către teritoriul României pentru a fi livrate  în România în scopuri comerciale sau pentru a fi utilizate în România cu nerespectarea cerințelor prevăzute la art. 416¹ alin. (1).”

 

La articolul 449 alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:

(5) Autoritatea competentă poate revoca, la propunerea organului de control, autorizația de antrepozit fiscal, destinatar înregistrat, expeditor înregistrat, importator autorizat sau atestatul de destinatar certificat sau atestatul de expeditor certificat, după caz, pentru situațiile prevăzute la alin. (1) lit. b), d) și e).”

(…)

 

Pentru mai multe detalii cu privire la Proiect și la Expunerea de motive, vă rugăm să accesați sursa informației.

Sursa informației

Vezi și MF. Proiect: H.G. privind modificarea H.G. nr. 807/2014 pentru instituirea unor scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie

MF. Proiect: Lege pentru modificarea Codului fiscal was last modified: iulie 8th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.