MDLPA. Proiect: Legea pentru modificarea Codului administrativ

14 dec. 2021
Vizualizari: 963

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a supus dezbaterii publice Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ.

Propunerile, sugestiile sau opiniile cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus dezbaterii publice pot fi transmise în termen de 10 zile calendaristice, calculate de la data publicării anunțului (14 decembrie 2021), pe adresa de e-mail: transparenta@mlpda.ro.

Redăm, în continuare, cele mai importante prevederi ale proiectului:

Articol UNIC – O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019,  se modifică și se completează, după cum urmează:

1. La art. 89, după alin. (8) se introduce un alineat nou, alin. (81), care va avea următorul cuprins:  

(81) Două sau mai multe unități administrativ-teritoriale au dreptul ca, în limitele competenței autorităților lor deliberative și executive, să coopereze și să se asocieze, în condițiile legii, în consorții administrative, în scopul eficientizării utilizării resurselor umane specializate și pentru creșterea capacității de implementare a proiectelor de investiții publice. Consorțiile administrative nu au personalitate juridică.

2. După art. 91 se introduce un articol nou, art. (911), care va avea următorul cuprins:

Art. 911 – Organizarea și funcționarea consorțiilor administrative. (1) Organizarea și modul de funcționare a consorțiilor administrative sunt stabilite prin acordul de asociere într-un consorțiu administrativ, aprobat prin hotărârile consiliilor locale, respectiv județene asociate.

(2) Prin acordul de asociere într-un consorțiu administrativ, una sau mai multe unități administrativ-teritoriale membre, pe baza mandatului acordat de celelalte unități administrativ-teritoriale membre, poate asigura pentru acestea, în exercitarea atribuțiilor menționate la art. 129 alin. (2) lit. a)-d), respectiv art. 173 alin. (1) lit. a)-d), următoarele:

a) activități de natură juridică;

b) contrasemnarea pentru legalitate a actelor administrative emise/adoptate pentru unitățile administrativ-teritoriale membre pentru care funcția de secretar general al unității administrativ-teritoriale este vacantă, iar atribuțiile funcției publice de secretar general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale nu pot fi exercitate potrivit art. 438 de către un alt funcționar public;

c) activități de gestiune a resurselor umane;

d) activități de natură financiară, inclusiv administrarea impozitelor și taxelor locale;

e) exercitarea controlului financiar preventiv, pentru unitățile administrativ-teritoriale membre pentru care funcția este vacantă și nu poate fi exercitată, în condițiile legii, de către un alt funcționar public din aparatul de specialitate;

f) activități de elaborare a documentației de atribuire și de derulare a procedurilor de achiziții publice, închiriere, concesionare pentru realizarea unor obiective de interes local;

g) activități de elaborare și/sau avizare a documentațiilor de amenajare a teritoriului și urbanism pentru unitățile administrativ-teritoriale membre care nu au structuri de specialitate aferente;

h) emiterea certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construire/desființare, eliberarea avizului structurii de specialitate sau emiterea avizului de oportunitate în vederea elaborării unui plan urbanistic zonal, după caz, pentru unitățile administrativ-teritoriale membre care nu au structuri de specialitate aferente;

i) activități de elaborare, monitorizare sau evaluare de strategii și alte documente strategice similare în vedere promovării dezvoltării locale;

j) activități de inițierea și realizarea de investiții în contextul Strategiei de dezvoltare teritorială a României, Programului Național de Reforme și Reziliență sau altor strategii sau programe de finanțare naționale sau internaționale;

k) prestarea de servicii de asistență socială;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

l) alte activități prevăzute în acordul de asociere.

(3) În acordul de asociere al unui consorțiu administrativ se precizează în mod expres:

a) atribuțiile prevăzute la alin. (2) care se exercită în cadrul consorțiului;

b) pentru fiecare din atribuțiile prevăzute la lit.a) care sunt unitățile administrativ-teritoriale beneficiare sau prestatoare, după caz;

c) resursele umane alocate pentru exercitarea fiecăreia dintre atribuțiile prevăzute la lit.a) de către unitatea administrativ-teritorială prestatoare;

d) modul de repartizare între unitățile administrativ-teritoriale membre a eventualelor taxe sau tarife colectate de către unitatea administrativ-teritorială prestatoare;

e) modalitatea de repartizarea a costului cu resursele umane utilizate în cadrul consorțiului de către unitatea administrativ-teritorială prestatoare.

(4) Personalul din unitățile administrativ-teritoriale membre ale unui consorțiu administrativ, nominalizat potrivit alin.(3) lit. c) să îndeplinească activități în cadrul consorțiului, în exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin.(2), beneficiază de majorarea salariilor de bază cu 20% pentru fiecare unitatea administrativ-teritorială beneficiară.

(5) Majorarea salarială prevăzută la alin. (4), la care se adaugă sumele reprezentând impozitul pe venit, contribuțiile de asigurări sociale, asigurări sociale de sănătate, contribuția asiguratorie pentru muncă, se virează de către fiecare unitate administrativ-teritorială beneficiară în contul unitatății administrativ-teritorială prestatoare, în prima săptămână a lunii pentru care se achită drepturile salariale. Unitatatea administrativ-teritorială prestatoare plătește personalului din unitățile administrativ-teritoriale membre ale unui consorțiu administrativ nominalizat potrivit alin.(3) lit. c) salariul de bază și majorările salariale cumulate conform alin (4).

(6) Majorarea salarială prevăzută la alin. (4) se acordă de la data intrării în vigoare a acordului de asociere și se acordă numai pe perioada în care persoana în cauză desfășoară activitățile prevăzute în acordul de asociere, pe răspunderea ordonatorului de credite din cadrul unității administrativ-teritoriale prestatoare.

(7) Prin derogare de la art. 25 din Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, sporul prevăzut la alin. (4) nu se ia în calcul la determinarea limitei sporurilor, compensațiilor, primelor, premiilor și indemnizațiilor.

(8) Prevederile alin. (4) nu sunt aplicabile aleșilor locali.

(9) Retragerea din consorțiu se notifică tuturor membrilor consorțiului administrativ cu minim 90 de zile înainte de 31 decembrie și devine efectivă de la 1 ianuarie a anului calendaristic următor celui în care s-a făcut notificarea.

3. La art. 109 după alin. (3) se introduce un alineat nou, alin. (31), care va avea următorul cuprins:

(31) În situația în care unitatea administrativ-teritorială face parte dintr-un consorțiu administrativ, atribuția de reprezentare în justiție poate fi exercitată în numele primarului sau, după caz, al președintelui consiliului județean, de către consilierul juridic din aparatul de specialitate al altei unități administrativ-teritoriale membră a consorțiului administrativ, în baza acordului de asociere prevăzut la art. 911.

4. La art. 129 după alin. (10) se introduce un alineat nou, alin. (101), care va avea următorul cuprins:

(101) În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. e) consiliul local al unei unități administrativ-teritoriale membră a unui consorțiu administrativ:

a) poate mandata una dintre unitățile administrativ-teritoriale, membră a consorțiului administrativ din care face parte, să exercite, în tot sau în parte,  una sau mai multe din atribuțiile prevăzute la art. 911 alin. (2);

b) poate să exercite, în tot sau în parte, în baza mandatului altei unități administrativ-teritoriale, membră a consorțiului administrativ, una sau mai multe din atribuțiile prevăzute la art. 911 alin. (2);

5. La art. 173 după alin. (8) se introduce un alineat nou, alin. (9), care va avea următorul cuprins:

(9) În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (1) lit. e) consiliul județean al unui județ membru al unui consorțiu administrativ:

a) poate mandata una dintre unitățile administrativ-teritoriale, membră a consorțiului administrativ din care face parte, să exercite, în tot sau în parte,  una sau mai multe din atribuțiile prevăzute la art. 911 alin. (2);

b) poate să exercite, în tot sau în parte, în baza mandatului altei unități administrativ-teritoriale, membră a consorțiului administrativ, una sau mai multe din atribuțiile prevăzute la art. 911 alin. (2).

6. La art. 242 după alin. (3) se introduce un alineat nou, alin. (31), care va avea următorul cuprins:

(31) Prevederile alin. (3) se aplică în mod corespunzător în cazul consorțiilor administrative, pentru toate unitățile administrativ-teritoriale membre ale consorțiului administrativ pentru care secretarul general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale desfășoară activitățile prevăzute la art.911 alin. (2) lit. b.

Pentru detalii suplimentare privind proiectul de lege și expunerea de motive, vă rugăm să accesați sursa informației.

 

Sursa informației

(Copyright foto: freepik)

 

🎯VEZI ȘI MDLPA. PROIECT: O.U.G. PENTRU MODIFICAREA O.G. NR. 15/2021 PRIVIND REGLEMENTAREA UNOR MĂSURI FISCAL-BUGETARE

MDLPA. Proiect: Legea pentru modificarea Codului administrativ was last modified: decembrie 14th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.