MAI. Proiect: Legea privind cadrul organizatoric pentru operaționalizarea sistemului centralizat pentru determinarea statelor membre care deţin informaţii privind condamnările resortisanţilor ţărilor terţe şi ale apatrizilor

14 feb. 2022
Vizualizari: 225

Ministerul Afacerilor Interne a supus dezbaterii publice Proiectul de Lege privind stabilirea cadrului organizatoric în scopul operaționalizării la nivel național a sistemului centralizat pentru determinarea statelor membre care dețin informații privind condamnările resortisanților țărilor terțe și ale apatrizilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar.

Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate pot fi transmise în termen de 10 zile calendaristice, calculate de la data publicării anunțului (11 februarie 2022), pe adresa de e-mail dj-international.transparenta@mai.gov.ro.

Redăm, în continuare, cele mai importante prevederi ale proiectului:

Art. 1 – (1) Prezenta lege stabilește cadrul organizatoric în scopul operaționalizării la nivel național a sistemului centralizat pentru determinarea statelor membre care dețin informații privind condamnările resortisanților țărilor terțe și ale apatrizilor, în aplicarea dispozițiilor cuprinse în Regulamentul (UE) 2019/816 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 de stabilire a unui sistem centralizat pentru determinarea statelor membre care dețin informații privind condamnările resortisanților țărilor terțe și ale apatrizilor (ECRIS-TCN), destinat să completeze sistemul european de informații cu privire la cazierele judiciare, și de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1726, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 135 din data de 22 mai 2019, cu modificările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul ECRIS-TCN.

(2) Termenii și expresiile conținute de prezenta lege au sensul și înțelesul stabilit în Regulamentul ECRIS-TCN și în art. 3 ind. 1 din Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 2 – În aplicarea art. 12 alin. (1) din Regulamentul ECRIS-TCN, Ministerul Afacerilor Interne prin Inspectoratul General al Poliției Române este responsabil pentru asigurarea, dezvoltarea, operarea și întreținerea evidenței informatizate a cazierului judiciar și a evidenței informatizate dactiloscopice în scopul conectării acestora la punctul național central de acces.

Art. 3 – (1) În sensul art. 3 pct. 5 din Regulamentul ECRIS-TCN, Inspectoratul General al Poliției Române, prin Direcția cazier judiciar, statistică și evidențe operative, este autoritatea centrală desemnată în conformitate cu art. 3 alin. (1) din Decizia-cadru 2009/315/JAI a Consiliului din 26 februarie 2009 privind organizarea și conținutul schimbului de informații extrase din cazierele judiciare între statele membre, potrivit art. 5 alin. (3) din Legea nr. 290/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(2) În aplicarea art. 12 alin. (1) lit. d) și art. 19 alin. (3) lit. g) din Regulamentul ECRIS-TCN, Inspectoratul General al Poliției Române stabilește și actualizează periodic lista personalului propriu autorizat să introducă, să modifice, să șteargă sau să consulte date din sistemul central ECRIS-TCN, precum și profilul acestuia.

(…)

Art. 5 – Numărul total de posturi repartizat Ministerului Afacerilor Interne se suplimentează cu numărul de posturi necesar Poliției Române pentru redimensionarea structurii prevăzute la art. 3 alin. (1), în condițiile legii.

Art. 6 – (1) Inspectoratul General al Poliției Române este responsabil de pregătirea personalului propriu autorizat să prelucreze datele stocate în sistemul central ECRIS-TCN.

(2) Inspectoratul General al Poliției Române stabilește norme pentru personalul propriu autorizat, cu privire la securitatea prelucrării datelor stocate în sistemul central ECRIS-TCN, precum și cu privire la monitorizarea acestor prelucrări.

Art. 7 – În aplicarea art.5 alin. (1) din Regulamentul ECRIS-TCN, datele alfanumerice se păstrează în Sistemul Național de Evidență Informatizată a Cazierului Judiciar prevăzut la art.34 alin. (1) din Legea nr.290/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, iar datele dactiloscopice, respectiv imaginile faciale se păstrează în sistemul automatizat pentru identificarea datelor dactiloscopice, respectiv în sistemul național de identificare biometrică, sisteme organizate potrivit legii la nivelul Poliției Române.

(…)

Art. 14 – Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 777 din 13 noiembrie 2009, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

(…)

2. Articolul 3 ind. 1 se modifică și va avea următorul cuprins:
Art. 3 ind. 1 – (1) Termenii și expresiile conținute de prezenta lege au sensul și înțelesul stabilit în Regulamentul ECRIS-TCN.”

(2) În înțelesul prezentei legi, expresiile de mai jos au următoarea semnificație:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

a) certificatul de cazier judiciar – documentul eliberat persoanelor, care atestă situația judiciară a acestora;

b) extrasul din cazierul judiciar – documentul emis cu ocazia schimbului de informații din cazierele judiciare, efectuat cu statele membre și statele terțe;

c) extrasul de pe cazierul judiciar – documentul eliberat instituțiilor publice și organelor de specialitate ale administrației publice în baza consimțământului expres al persoanei pentru care se efectuează verificări specifice;

d) copia de pe cazierul judiciar – documentul eliberat autorităților române competente;

e) Sistemul european de informații cu privire la cazierele judiciare (ECRIS) – sistemul informatic descentralizat pentru schimbul de informații privind condamnările, întemeiat pe bazele de date privind cazierele judiciare din fiecare stat membru, stabilit în scopul schimbului de informații extrase din cazierele judiciare și alcătuit din:

(i) aplicația de referință a ECRIS, și

(ii) o infrastructură comună de comunicații între autoritățile centrale, care asigură o rețea criptată;

f) sistemului centralizat pentru determinarea statelor membre care dețin informații privind condamnările resortisanților țărilor terțe și ale apatrizilor (ECRIS-TCN) – sistemul informatic instituit prin Regulamentul (UE) 2019/816 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 de stabilire a unui sistem centralizat pentru determinarea statelor membre care dețin informații privind condamnările resortisanților țărilor terțe și ale apatrizilor (ECRIS-TCN), destinat să completeze sistemul european de informații cu privire la cazierele judiciare, și de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1726, denumit în continuare Regulamentul ECRIS-TCN;

g) aplicația de referință a ECRIS – programul informatic dezvoltat de către Comisia Europeană pus la dispoziția statelor membre pentru schimbul de informații privind cazierele judiciare prin intermediul Sistemului european de informații cu privire la cazierele judiciare (ECRIS);

h) date dactiloscopice – datele privind impresiunile în plan și cele prelevate prin apăsarea degetului de la un capăt al unghiei la celălalt ale amprentelor digitale ale fiecărui deget al unei persoane;

i) imagine facială – o imagine digitală a feței unei persoane;

j) stat membru – statul membru al Uniunii Europene;

k) stat membru de condamnare – statul membru în care se pronunță o condamnare;

l) stat terț – statul care nu este membru al Uniunii Europene;

m) resortisant al unei țări terțe – o persoană care nu este cetățean al Uniunii Europene sau care este apatrid ori o persoană a cărei cetățenie este necunoscută.

(…)

4. La articolul 5, alineatul (6) se abrogă.

5. La articolul 8, alineatul (1 ind. 1) se modifică și va avea următorul cuprins:

(1 ind. 1) Pentru înscrierea în evidențele cazierului judiciar a persoanelor fizice se prelucrează următoarele date cu caracter personal: codul numeric personal, numele, prenumele, prenumele părinților, data și locul nașterii, numele purtate anterior, domiciliul, seria și numărul actului de identitate, sexul, cetățenia sau cetățeniile dacă aceasta are mai multe. În cazul în care cetățenia persoanei fizice este necunoscută sau aceasta este apatrid, în evidențele cazierului judiciar este menționat acest fapt.

6. La articolul 8, alin. (1 ind. 3) se modifică și va avea următorul cuprins:

(1 ind. 3) Datele înregistrate în cazierul judiciar privesc: cuantumul pedepsei/sancțiunii aplicate, renunțarea la aplicarea pedepsei, amânarea aplicării pedepsei, achitarea sau încetarea procesului penal, denumirea infracțiunii, a măsurii cu caracter penal dispuse, data săvârșirii faptei, încadrarea juridică, numărul și data ordonanței de punere în mișcare a acțiunii penale, numărul ordonanței de clasare sau renunțare la urmărirea penală, numărul sentinței penale, al deciziei penale, numărul dosarului penal, titulatura completă a organului judiciar, data pronunțării și data rămânerii definitive, modalitatea de executare/stingere a pedepsei, data arestării, data eliberării, restul de pedeapsă rămas de executat, hotărâri ulterioare care modifică executarea pedepsei.

(…)

11. La articolul 25, alin. (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

(3) Răspunsul la cererile prevăzute la alin. (1) se transmite în cel mult 10 zile lucrătoare de la data primirii cererii formulate în scopul unei proceduri penale și în cel mult 20 de zile lucrătoare de la data primirii cererii formulate în alte scopuri.

(…)

17. Articolul 30 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 30 – (1) Pentru obținerea unui extras din cazierul judiciar al altui stat membru, persoana fizică adresează o cerere în acest sens la una dintre unitățile de poliție desemnate să elibereze certificate de cazier judiciar, care, în termen de 3 zile, o înaintează Direcției cazier judiciar, statistică și evidențe operative din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române.

(2) Cererea prevăzută la alin. (1) poate fi formulată de persoanele care sunt sau au fost rezidenți ori resortisanți ai statului român sau ai statului membru de unde se solicită eliberarea cazierului.

(3) Când cetățeanul unui stat membru adresează o cerere pentru obținerea unui certificat de cazier judiciar la una dintre unitățile de poliție desemnate să elibereze certificate de cazier judiciar, această unitate transmite, în termen de 3 zile, o copie a cererii către Direcția cazier judiciar, statistică și evidențe operative din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române.

(4) Când un resortisant al unei țări terțe adresează o cerere pentru obținerea unui certificat de cazier judiciar la una dintre unitățile de poliție desemnate să elibereze certificate de cazier judiciar, această unitate transmite, în termen de 3 zile, o copie a cererii către Direcția cazier judiciar, statistică și evidențe operative din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române. Determinarea statului membru sau a statelor membre care dețin informații cu privire la cazierul judiciar al persoanei solicitante se realizează prin utilizarea în condițiile legii a sistemului centralizat pentru determinarea statelor membre care dețin informații privind condamnările resortisanților tărilor terțe și apartizilor (ECRIS-TCN).

(5) În vederea obținerii datelor necesare, Direcția cazier judiciar, statistică și evidențe operative din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române adresează, în condițiile art. 26 alin. (6), autorității centrale a statului membru de unde se solicită eliberarea documentului în condițiile alin. (1)/de cetățenie în condițiile alin. (3)/indicat de sistemul ECRIS-TCN în condițiile alin. (4), o cerere de informații și date conexe extrase din cazierul judiciar.

(6) În cazul cererilor depuse în condițiile prevăzute la alin. (1), extrasul din cazierul judiciar transmis de statul membru solicitat se eliberează solicitantului prin intermediul unității de poliție la care a fost depusă cererea, în cel mult 10 zile de la data primirii acestuia.

(7) În cazul cererilor depuse în condițiile alin. (3), cât și în cazul obținerii unui rezultat pozitiv la interogarea sistemului ECRIS-TCN efectuată în condițiile alin. (4), extrasul din cazierul judiciar transmis de statul membru se atașează la certificatul de cazier judiciar emis de autoritățile române și se eliberează solicitantului de către unitatea de poliție la care a fost depusă cererea, în cel mult 10 zile de la data primirii acestuia.

(8) În cazul obținerii unui rezulatat negativ la interogarea sistemului ECRIS-TCN efectuată în condițiile alin. (4), certificatul de cazier judiciar se eliberează solicitantului în cel mult 10 zile de la data depunerii cererii, fără a conține alte documente atașate.

(…)

Art. 17 – Prevederile art. 14 din prezenta lege intră în vigoare la data de 28 iunie 2022.

 

Pentru mai multe detalii cu privire la Proiect și Nota de fundamentare, vă rugăm să accesați sursa informației.

 

Sursa informației

(Copyright foto: freepik)

 

🔿VEZI ȘI Ministerul Afacerilor Interne. Ședința de evaluare a activităților de combatere a corupției desfășurate în anul 2021

MAI. Proiect: Legea privind cadrul organizatoric pentru operaționalizarea sistemului centralizat pentru determinarea statelor membre care dețin informații privind condamnările resortisanților țărilor terțe și ale apatrizilor was last modified: februarie 11th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.