Legea prevenției (proiect)

31 mart. 2017
Vizualizari: 1329

Potrivit comunicatului de pe pagina oficială, din data de 30 martie 2017, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat a lansat în dezbatere publică proiectul de Lege a prevenției.

Alături de respectivul proiect de lege este prevăzută, spre consultare, Anexa 1a detaliată.

Vă prezentăm mai jos continutul respectivului proiect de lege.

„Art. 1
Scopul prezentei legi este de a reglementa o serie de instrumente care să asigure prevenirea săvârșirii de contravenții de către persoanele/entitățile care desfășoară activitate economică, precum și prevenirea săvârșirii de contravenții de către instituțiile publice și instituțiile publice locale, astfel cum acestea sunt definite conform art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, respectiv, conform art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 2
În sensul prezentei legi, termenii au următoarele semnificații:

1. plan de remediere – anexă la procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției întocmit în condițiile prevăzute la art. 4, prin care agentul constatator stabilește măsuri și termene de remediere;
2. măsuri de remediere – măsurile dispuse de agentul constatator în planul de remediere în vederea îndeplinirii de către contravenient a obligațiilor prevăzute de lege;
3. termen de remediere – perioada de timp de maxim 90 de zile calendaristice, stabilită de comun acord, de către agentul constatator împreună cu contravenientul, pentru faptele constatate, în care contravenientul are posibilitatea remedierii neregulilor constatate și îndeplinirii obligațiilor legale; termenul de remediere nu poate fi modificat;

Art. 3
(1) Autoritățile administrației publice centrale și locale cu atribuții de control, constatare și sancționare a contravențiilor au obligația, corespunzător domeniilor aflate în responsabilitatea acestora, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, să elaboreze și să difuzeze materiale documentare și ghiduri și/sau să aloce pe pagina de internet secțiuni special dedicate informării publice privind:

– drepturile și obligațiile acestor autorități în desfășurarea activităților de constatare a contravențiilor și aplicare a sancțiunilor contravenționale, precum și privind drepturile și obligațiile persoanelor care sunt supuse acestor activități;
– legislația în vigoare privind activitatea de constatare și sancționare a contravențiilor;
– legislația în vigoare care reglementează faptele contravenționale pe care autoritatea publică respectivă este competentă să le constate și pentru care este competentă să aplice sancțiuni, indicând distinct lista contravențiilor și a sancțiunilor contravenționale și/sau a altor măsuri administrative aplicabile acestora.

(2) Autoritatea administrației publice centrale cu atribuții de coordonare la nivel național a domeniului mediul de afaceri are obligația, în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, de a dezvolta și opera un portal dedicat oferirii în mod centralizat de servicii online și resurse în vederea informării sectorului întreprinderilor mici și mijlocii, mediului de afaceri și cooperației în ceea ce privește aspectele menționate la alin. (1).

(3) Instituțiile publice și instituțiile publice locale cu atribuții de control, pe domeniile de competență, au obligația să îndrume operatorii economici, persoanele fizice, instituțiile publice, respectiv instituțiile publice locale pentru aplicarea corectă și unitară a prevederilor legale care fac obiectul activității de control.

(4) În realizarea activității de îndrumare, prevăzută la alin. (3) instituțiile publice și instituțiile publice locale cu atribuții de control au obligația:
a) să răspundă, în termen de 30 de zile de la data înregistrării solicitării, prin emiterea de puncte de vedere și îndrumarea metodologică pentru a preveni încălcarea prevederilor legale;
b) să elaboreze proceduri de îndrumare și control care să fie utilizate de către toate persoanele competente să efectueze activitatea de control;
c) să afișeze pe site-urile proprii spețele cu frecvență ridicată și soluțiile de îndrumare date de acestea, precum și procedurile elaborate conform lit. b);
d) fiecare activitate de control să aibă și o componentă de îndrumare pentru evitarea pe viitor a încălcării prevederilor legale.

Art. 4
(1) În cazul săvârșirii uneia dintre contravențiile prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta lege, la prima constatare sau în condițiile prevăzute la art. 9, agentul constatator încheie un proces-verbal de constatare și sancționare a contravenției prin care se aplică sancțiunea avertismentului și la care anexează un plan de remediere, cu respectarea prevederilor prezentei legi. În această situație, nu se aplică sancțiuni complementare.

 (2) Agentul constatator nu întocmește un plan de remediere, în următoarele situații:
a) în cazul în care, în cursul derulării controlului, contravenientul își îndeplinește obligația legală;
b) în cazul în care contravenția săvârșită nu este continuă;
c) în cazul în care, la reluarea controlului, agentul constatator s-ar afla în situația de a constata și sancționa aceeași faptă.

(3) Modelul Planului de remediere care se anexează la procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției prevăzut la alin. (1) sunt prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta lege.

Art. 5
Dacă o persoană săvârșește mai multe contravenții, inclusiv din cele prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta lege, constatate în același timp de același agent constatator, se încheie un singur proces-verbal la care se anexează, după caz, un plan de remediere, în condițiile prevăzute la art. 4.

Art. 6
(1) Agentul constatator are obligația să verifice în registrul unic de control și în evidențele autorității/instituției publice din care face parte, dacă contravenientul a beneficiat de prevederile art. 4 din prezenta lege.

(2) În cazul persoanelor care nu sunt obligate să țină registrul unic de control reglementat de Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control, pentru a stabili dacă este întrunită condiția prevăzută de lege referitoare la prima constatare sau condiția prevăzută la art. 9, agentul constatator are obligația să verifice în evidențele autorității/instituției publice din care face parte dacă enitatea controlată a beneficiat de prevederile art. 4 din prezenta lege și să solicite contravenientului o declarație pe proprie răspundere prin care acesta declară dacă și când a mai fost sancționat pentru aceleași fapte cu aplicarea prevederilor prezentei legi.

(3) Agentul constatator are obligația să facă mențiuni în registrul unic de control cu privire la procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției încheiat, precum și, după caz, cu privire la planul de remediere anexat.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Art. 7
Procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției încheiat cu încălcarea dispozițiilor prezentei legi este nul de drept.

Art. 8
(1) În termen de maxim cinci zile lucrătoare de la data expirării termenului de remediere, agentul constatator are obligația să reia controlul, și să completeze partea a II-a a planului de remediere anexat la procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției și, dacă este cazul, registrul unic de control, cu mențiuni privind modalitatea de respectare a măsurilor de remediere dispuse.

(2) În situația în care, cu ocazia reluării controlului, se constată că contravenientul nu a îndeplinit măsurile de remediere stabilite în termenul acordat, agentul constatator încheie un alt proces-verbal de constatare și sancționare a contravenției, prin care agentul constatator/organul sau persoana competentă aplică sancțiunea/sancțiunile contravenționale, altele decât cea cu avertisment, cu respectarea legislației în vigoare.

Art. 9
Contravenientul beneficiază de măsurile prevăzute la art. 4, o singură dată pentru oricare dintre contravențiile menționate în anexa nr. 1, în termen de 3 ani de la data aplicării sancțiunii avertismentului.

(2) În cazul în care, după ce a beneficiat de măsurile prevăzute la art. 4, contravenientul săvârșește din nou aceeași contravenție în termen de 3 ani, sunt direct aplicabile prevederile legale în vigoare privind constatarea și sancționarea contravențiilor.  

Art. 10
Dispozițiile prezentei legi se completează cu prevederile legislației în vigoare, în măsura în care nu contravin prezentei legi. 

Art. 11
 Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta lege.

Art. 12
Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial, Partea I”.

 

De asemenea, în conținutul respectivului proiect de lege este prevăzută o listă a contravențiilor care vor intra sub incidența respectivei legi (Anexa nr. 1).

Sursa informației

Legea prevenției (proiect) was last modified: martie 31st, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.