Legea nr. 98/2016, Legea nr. 99/2016, Legea nr. 100/2016, Legea nr. 101/2016 – modificări (Legea nr. 208/2022)

14 iul. 2022
Vizualizari: 423

Actul modificat

Actul modificatorSumar
Legea nr. 98/2016 privind achizițiile

(M. Of. nr. 390 din 23 mai 2016)

Legea nr. 99/2016 privind achizițiile publice 

(M. Of. nr. 391 din 23 mai 2016)

Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii

(M. Of. nr. 392 din 23 mai 2016)

Legea nr. 101/2016 privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, precum și pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor

(M. Of. nr. 393 din 23 mai 2016)

 

Legea nr. 208/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, Legii nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, precum și a Legii nr. 101/2016 privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, precum și pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor

(M. Of. 697 din 12 iulie 2022)

 

 

– modifică: Legea nr. 98/2016: art. 7 alin. (2) și (5), art. 90 alin. (3), art. 98 alin. (6), art. 104 alin. (1) lit. c), art. 104 alin. (4^1), art. 104 alin. (8) lit. b), art. 111 alin. (6), art. 154, art. 184, art. 185 alin. (2), art. 187 alin. (3), art. 187 alin. (3^1), art. 187 alin. (8) lit. a), art. 221 alin. (11), art. 227 alin. (1), art. 228;  

Legea nr. 99/2016: art. 12 alin. (2) și (4), art. 103 alin. (3), art. 111 alin. (6), art. 117 alin. (3) lit. b), art. 124 alin. (6), art. 164, art. 198, art. 199 alin. (2), art. 209 alin. (3), art. 209 alin. (3^1), art. 209 alin. (8), art. 248 alin. (1), art. 249;

Legea nr. 100/2016: art. 51 alin. (2), art. 113; 

Legea nr. 101/2016: art. 53 alin. (1);

– introduce: Legea nr. 98/2016: art. 7 alin. (6)-(8), art. 104 alin. (1) lit. d), art. 154^1 și 154^2, art. 182 (2^1),  art. 193 alin. (6), art. 209 alin. (3), art. 222^2, art. 224 alin. (1) lit. m);  

Legea nr. 99/2016: art. 12 alin. (6)-(8), art. 164^1 și art. 164^2, art. 196 alin. (2^1), art. 202 alin. (6), art. 221 alin. (3), art. 243^1, art. 245 alin. (2) lit. n);

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Legea nr. 101/2016: art. 53 alin. (1^3), art. 58 alin. (1^1);

Legea nr. 100/2016: art. 61 alin. (3^1), art. 71 alin. (5)-(7);

– abrogă: Legea nr. 99/2016: art. 12 alin. (5).

În M. Of. 697 din 12 iulie 2022 s-a publicat Legea nr. 208/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, Legii nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, precum și a Legii nr. 101/2016 privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, precum și pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor. 

Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări aduse respectivelor acte normative.

Legea nr. 99/2016

Art. 12 alin. (6)-(8)

Noua reglementare

La articolul 12, după alineatul (5) se introduc trei noi alineate, alineatele (6)-(8), cu următorul cuprins:

„(6) Angajamentul legal prin care se angajează cheltuielile aferente achiziției directe poate lua forma unui contract de achiziție publică sau a unei comenzi ori a altui tip de document încheiat în condițiile legii, inclusiv în cazul achizițiilor inițiate prin intermediul instrumentelor de plată ce permit posesorului să le utilizeze în relația cu comercianții, în vederea efectuării de plăți, fără numerar, pentru achiziționarea de produse, servicii și/sau lucrări prin intermediul unui terminal, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea, cardurile de plată și/sau portofele electronice.

(7) În cazul achiziției directe, entitatea contractantă:

a) are obligația de a utiliza catalogul electronic pus la dispoziție de SEAP sau de a publica un anunț într-o secțiune dedicată a website-ului propriu sau a SEAP, însoțit de descrierea produselor, serviciilor sau lucrărilor care urmează a fi achiziționate, pentru achizițiile a căror valoare estimată este mai mare de 200.000 lei, fără TVA, pentru produse și servicii, respectiv 560.000 lei, fără TVA, pentru lucrări;

b) are obligația de a consulta minimum trei operatori economici pentru achizițiile a căror valoare estimată este mai mare de 140.000 lei, fără TVA, pentru produse și servicii, respectiv 300.000 lei, fără TVA, pentru lucrări, dar mai mică sau egală cu valoarea menționată la lit. a) ; dacă în urma consultării autoritatea contractantă primește doar o ofertă valabilă din punctul de vedere al cerințelor solicitate, achiziția poate fi realizată;

c) are dreptul de a achiziționa pe baza unei singure oferte dacă valoarea estimată a achiziției este mai mică sau egală cu 140.000 lei, fără TVA, pentru produse și servicii, respectiv 300.000 lei, fără TVA, pentru lucrări;

d) are dreptul de a plăti direct, pe baza angajamentului legal, fără acceptarea prealabilă a unei oferte, dacă valoarea estimată a achiziției este mai mică de 9.000 lei, fără TVA.

(8) Entitatea contractantă are obligația trimestrial de a transmite în SEAP o notificare de atribuire cu privire la achizițiile directe, grupate pe necesitate, care să cuprindă cel puțin obiectul, cantitatea achiziționată, valoarea și codul CPV, cu excepția achizițiilor directe realizate prin utilizarea catalogului electronic SEAP, în baza prevederilor alin. (7) lit. a)”.

 

Art. 103 alin. (3)

Vechea reglementare

„(3) Criteriile de atribuire utilizate în cazul procedurii de dialog competitiv sunt cel mai bun raport calitate-preț sau cel mai bun raport calitate-cost prevăzute la art. 209 alin. (3) lit. c) și d)”.

Noua reglementare

La articolul 103, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(3) Criteriile de atribuire utilizate în cazul procedurii de dialog competitiv sunt cel mai bun raport calitate-preț sau cel mai bun raport calitate-cost, prevăzute la art. 209 alin. (3) lit. a) și b)”.

 

Art. 196 alin. (2^1)

Noua reglementare

La articolul 196, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21) , cu următorul cuprins:

„(21) Experiența profesională relevantă este experiența realizată:

a) în cadrul unei profesii reglementate cum ar fi, dar fără a se limita la: activități medicale, activități contabile, activități de audit financiar, activități de asistență și reprezentare juridică specifice profesiei de avocat, activități de arhitectură;

b) în baza deținerii unei autorizații/certificări/atestări specifice fără de care nu poate fi exercitată activitatea ce face obiectul contractului sectorial, cum ar fi, dar fără a se limita la: activități în domeniul gazelor naturale, activități în domeniul infrastructurii feroviare”.

 

Art. 202 alin. (6)

Noua reglementare

La articolul 202, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:

„(6) În cadrul procedurii simplificate și al procedurii aplicate pentru atribuirea unui contract/acord-cadru finanțat din Planul național de redresare și reziliență, entitățile contractante sunt obligate să selecteze în DUAE «alpha: indicația globală pentru toate criteriile de selecție»”.

 

Art. 245 alin. (2) lit. n)

Noua reglementare

La articolul 245 alineatul (2), după litera m) se introduce o nouă literă, litera n), cu următorul cuprins:

„n) încălcarea prevederilor art. 232 alin. (1) și (3)”.

 

Legea nr. 100/2016

Art. 61 alin. (3^1)

Noua reglementare

La articolul 61, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31) , cu următorul cuprins:

„(31) Termenul acordat ofertanților pentru transmiterea răspunsului la solicitarea prevăzută la alin. (3), inclusiv cu eventuala prelungire solicitată justificat de operatorul economic, este de maximum 15 zile lucrătoare și va fi stabilit în funcție de complexitatea solicitării”.

 

Art. 113

Vechea reglementare

„Contravențiilor prevăzute la art. 111 alin. (2) le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția art. 13 alin. (1)art. 28 și art. 29”.

Noua reglementare

Articolul 113 se modifică și va avea următorul cuprins:

„În cazul contravențiilor prevăzute la art. 111 sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Legea nr. 101/2016

Art. 53 alin. (1^3)

Noua reglementare

La articolul 53, după alineatul (12) se introduce un nou alineat, alineatul (13), cu următorul cuprins:

„(13) Documentele constatatoare emise de către autoritatea/entitatea contractantă care conțin informații referitoare la îndeplinirea sau, după caz, neîndeplinirea obligațiilor contractuale de către contractant și, dacă este cazul, la eventualele prejudicii pot fi contestate la secția de contencios administrativ și fiscal a tribunalului, în termen de 30 de zile de la data comunicării acestora contractantului, în conformitate cu prevederile secțiunii a 2-a – Soluționarea litigiilor în instanța de judecată”.

 

Art. 58 alin. (1^1)

Noua reglementare

La articolul 58, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11) , cu următorul cuprins:

„(11) Dreptul de a solicita instanței de judecată constatarea nulității absolute a contractului/actului adițional la acesta, încheiat cu încălcarea condițiilor cerute, după caz, de legislația privind achizițiile publice, legislația privind achizițiile sectoriale sau legislația privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii pentru încheierea sa valabilă, precum și repunerea părților în situația anterioară, poate fi exercitat, în condițiile prezentei legi, și de ANAP. ANAP este scutită de taxa de timbru aferentă cererilor în constatarea nulității absolute a contractelor de achiziție publică, solicitate conform alin. (1)”.

Legea nr. 98/2016, Legea nr. 99/2016, Legea nr. 100/2016, Legea nr. 101/2016 – modificări (Legea nr. 208/2022) was last modified: iulie 14th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.