Legea nr. 86/2016 privind instituirea centrelor comunitare româneşti în străinătate – (republicare)

30 oct. 2023
Vizualizari: 243
Actul publicat în Monitorul OficialSumar
Legea nr. 86/2016 privind instituirea centrelor comunitare românești în străinătate

(M. Of. nr. 978 din 27 octombrie 2023)

Se republică Legea nr. 86/2016 privind instituirea centrelor comunitare românești în străinătate.

 

În M. Of. nr. 978 din data de 27 octombrie 2023 s-a republicat Legea nr. 86/2016 privind instituirea centrelor comunitare românești în străinătate.

Redăm, în cele ce urmează, principalele prevederi ale actului normativ.

Art. 1

Statul român are obligația de a lua măsuri menite să asigure un cadru pentru o bună reprezentativitate a românilor din afara granițelor țării la nivel de comunitate și de a asigura coeziunea în cadrul acestora.

Art. 2

(1) În vederea îndeplinirii obligației prevăzute la art. 1, statul român asigură înființarea unor centre comunitare românești în statele cu comunități românești semnificative.

(2) Centrele comunitare vor funcționa sub denumirea de Centrul Comunitar „Românii de Pretutindeni”.

(3) Înființarea fiecărui centru comunitar românesc se face în acord cu disponibilitatea bugetară anuală a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni, după cum urmează:

a) la cererea comunității, ca urmare a solicitării adresate Departamentului pentru Românii de Pretutindeni, denumit în continuare D.R.P., semnată de cel puțin 1.650 de persoane dintr-un minimum de 5.000 de cetățeni români înregistrați la misiunile diplomatice și, după caz, la oficiile consulare ale României din statul respectiv. Modelul de cerere pe care trebuie să îl completeze persoanele interesate este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta lege;

b) la inițiativa D.R.P., în funcție de necesitatea rezultată din implementarea politicilor de guvernare, în acord cu strategia D.R.P. pentru românii de pretutindeni și în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1).

(4) Solicitările care îndeplinesc condițiile alin. (3) lit. a) vor fi preluate și analizate de D.R.P. în ordinea înregistrării lor.

(5) După înființarea centrului comunitar românesc, calitatea de membru al acestuia se dobândește ca urmare a solicitării adresate conducerii centrului.

Art. 3

(1) D.R.P., cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe, denumit în continuare M.A.E., înființează centrele comunitare românești, pe baza acordurilor internaționale încheiate în acest sens cu statul de reședință. D.R.P., cu avizul M.A.E., propune înființarea centrelor comunitare, pe baza solicitărilor primite conform art. 2 alin. (3) lit. a) sau din propria inițiativă, cu avizul M.A.E., conform art. 2 alin. (3) lit. b), zonele și numărul de centre comunitare care pot fi înființate într-un alt stat în funcție de următorii factori:

a) distanța mare față de misiuni diplomatice, oficii consulare ori institute culturale românești, care îngreunează accesul la o prezență instituțională românească;

b) numărul de români din regiunea în care va funcționa centrul comunitar românesc.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(2) Înființarea și desființarea centrelor comunitare românești în străinătate, regimul de finanțare, structura organizatorică și numărul de posturi se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea D.R.P.

(3) Centrele comunitare în străinătate își desfășoară activitatea în colaborare cu misiunile diplomatice și, după caz, cu oficiile consulare din țările respective.

Art. 4

(1) Statul român, prin D.R.P., asigură fiecărui centru comunitar românesc un sediu în care să își desfășoare activitatea.

(2) În susținerea activității centrelor comunitare în străinătate, D.R.P. propune cuprinderea în bugetul de stat a fondurilor necesare pentru funcționarea centrelor comunitare românești și pentru derularea programelor și proiectelor pentru fiecare centru comunitar românesc în parte.

Art. 5

(1) Centrele comunitare românești nu au personalitate juridică și funcționează în cadrul D.R.P. Atribuțiile centrelor comunitare vor fi reglementate prin acordurile internaționale menționate la art. 3 alin. (1).

(2) Centrele comunitare românești au drept scop sprijinirea comunităților românești din afara granițelor țării, asigurarea coeziunii comunităților de români din afara granițelor țării, reprezentativitatea acestora, informarea comunității de români asupra aspectelor relevante din România și din statul de reședință, organizarea de proiecte și programe cu caracter cultural, social, educativ, lingvistic și artistic, a realităților istorice, a tradițiilor, a obiceiurilor, valorilor naționale.

(3) Centrele comunitare românești au rolul de a pune la dispoziția comunităților de români mijloace pentru desfășurarea de activități de lungă durată, utile pentru dezvoltarea socioculturală a comunității, precum biblioteci, cursuri de limba română, activități culturale perene. Centrele comunitare românești pot avea rol de facilitare a cooperării sectoriale dintre România și statele de reședință, cu participarea membrilor comunității de români din statele respective, reprezentarea comunității românești în relațiile cu autoritățile din țările de reședință.

(4) Centrele comunitare românești desfășoară activități de informare cu privire la programele, proiectele, acțiunile derulate de D.R.P. în sprijinul românilor de pretutindeni, precum și activități de monitorizare a programelor, proiectelor, acțiunilor finanțate din bugetul D.R.P.

Art. 6

(1) Centrele comunitare românești în străinătate sunt conduse de câte un director, numit și eliberat din funcție de către conducerea instituției, cu avizul M.A.E., director care a susținut un concurs în cadrul D.R.P. și are reședința sau domiciliul de cel puțin 1 an în zona în care își va exercita mandatul din statul respectiv. Pe durata exercitării mandatului, directorul centrului comunitar românesc în străinătate este salarizat la nivelul funcției de ministru-consilier, conform legislației referitoare la plata personalului trimis în misiune permanentă în străinătate.

(2) Pe perioada exercitării funcției de director al centrului comunitar românesc, persoanei care ocupă această funcție i se suspendă de drept raportul de serviciu/contractul individual de muncă, în condițiile legii.

(3) D.R.P., pentru centrele comunitare românești, poate contracta personal pe plan local, cu respectarea legislației statului de reședință și a dispozițiilor acordului în baza căruia funcționează, personal din rândul membrilor comunității românești din statul respectiv, printr-o procedură aprobată prin ordin al conducerii.

(4) Personalul contractat pe plan local din rândul comunităților românești, pe perioada în care desfășoară activitatea în cadrul centrului comunitar, beneficiază de o indemnizație în moneda statului în care își desfășoară activitatea, stabilită până la limita salariului de bază, în care este inclusă gradația aferentă tranșei de vechime în muncă la nivel maxim pentru funcția de consilier diplomatic.

(5) Pe perioada misiunii permanente în cadrul centrelor comunitare românești, personalul D.R.P. beneficiază de toate drepturile și se supune obligațiilor prevăzute de legislația referitoare la plata personalului trimis în misiune permanentă în străinătate.

(6) Centrele comunitare românești beneficiază de sprijin financiar sau material pentru:

a) desfășurarea acțiunilor, proiectelor și programelor care se subscriu scopului de înființare;

b) achiziționarea și distribuirea de manuale, cărți de specialitate, cărți de lectură sau alte publicații în limba română;

c) desfășurarea unor cursuri educaționale în limba română;

d) organizarea unor evenimente care au ca scop celebrarea principalelor evenimente naționale sau religioase;

e) organizarea unor activități cu caracter artistic, religios sau sportiv;

f) organizarea, la cererea organizațiilor reprezentative sau din oficiu, a unor sesiuni de informare privind drepturile și responsabilitățile românilor în statul de reședință și/sau în România ori legislația aplicabilă în domenii de interes pentru comunitățile de români;

g) desfășurarea unor acțiuni de organizare și dezvoltare comunitară, cursuri de scriere și implementare de proiecte;

h) desfășurarea de activități de cercetare științifică și dezbateri pe teme ce vizează românii de pretutindeni în parteneriat cu instituții publice și private, din țară sau străinătate, care desfășoară programe și proiecte de cercetare științifică;

i) alte activități ce vizează românii de pretutindeni, având ca scop întărirea legăturilor cu aceștia și păstrarea, dezvoltarea și exprimarea identității lor etnice, culturale, lingvistice și religioase, în conformitate cu dreptul internațional și Legea nr. 299/2007 privind sprijinul acordat românilor de pretutindeni, republicată, cu modificările și completările ulterioare, adaptate specificului zonei, precum și cu respectarea legislației statului ai cărui cetățeni/rezidenți sunt.

(7) Centrele comunitare românești se finanțează din următoarele surse:

a) bugetul alocat D.R.P.;

b) donații, sponsorizări sau orice alte surse legal constituite.

(8) Statul de funcții, încadrarea posturilor în structura organizatorică și regulamentul de organizare și funcționare se aprobă prin ordin al conducerii instituției, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Art. 7

Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 8

D.R.P. stabilește normele metodologice de aplicare a prezentei legi în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a acesteia.

 

Legea nr. 86/2016 privind instituirea centrelor comunitare românești în străinătate – (republicare) was last modified: octombrie 30th, 2023 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.