Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului – modificări (Legea nr. 68/2023)

30 mart. 2023
Vizualizari: 999

Actul modificat

Actul modificatorSumar
Legea nr. 535/2004 privind prevenirea și combaterea terorismului

(M. Of. nr. 1.161 din 8 decembrie 2004; cu modif. și compl. ult.)

 

Legea nr. 68/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 535/2004 privind prevenirea și combaterea terorismului

(M. Of. nr. 261 din 29 martie 2023)

– modifică: art. 7^1 alin. (2), art. 11^1 alin. (1) și (2), art. 38^2, art. 40,

introduce: art. 11^1 alin. (1^1), art. 11^2, art. 42^1-42^6, art. 45^1.

 

În M. Of. nr. 261 din 29 martie 2023 s-a publicat Legea nr. 68/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 535/2004 privind prevenirea și combaterea terorismului.

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări și completări aduse respectivului act normativ.

 

Art. 7^1 alin. (2)

Vechea reglementare

„(2) În cazul unui act de terorism îndreptat împotriva obiectivelor prevăzute la alin. (1), Serviciul de Informații Externe sprijină intervenția contrateroristă realizată de către instituțiile competente din statul de rezidență.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, alin. (2) din art. 7^1 se modifică și va avea următorul cuprins:

(2) În vederea prevenirii actelor de intervenție ilicită la bordul aeronavelor civile înmatriculate în România sau aparținând transportatorilor aerieni licențiați de statul român, Serviciul Român de Informații asigură dispunerea și coordonarea însoțitorilor înarmați la bordul aeronavelor.

 

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

 

Art. 11^1 alin. (1) și (2)

Vechea reglementare

„(1) În cazul iminenței sau producerii unui act de terorism pe teritoriul țării, la propunerea directorului Serviciului Român de Informații, Consiliul Suprem de Apărare a Țării poate emite o hotărâre privind declararea situației de criză teroristă.

(2) În situația prevăzută la alin. (1), pe suportul logistic și operațional al CCOA, se activează Centrul Național de Acțiune Antiteroristă, care asigură la nivel național managementul crizei teroriste, în scopul înlăturării amenințărilor la adresa securității naționale generate de situația de fapt creată.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, alin. (1) și (2) din art. 11^1 se modifică și vor avea următorul cuprins:

(1) În cazul iminenței sau producerii pe teritoriul țării a unui act de terorism care produce o criză teroristă, la propunerea directorului Serviciului Român de Informații, Consiliul Suprem de Apărare a Țării poate emite o hotărâre prin care:

a) declară situația de criză teroristă;

b) ordonă activarea Centrului Național de Acțiune Antiteroristă;

c) numește șeful Centrului Național de Acțiune Antiteroristă dintre prim-adjunctul sau adjuncții directorului Serviciului Român de Informații;

d) dispune cu privire la modificarea nivelului de alertă teroristă.

(2) În situația prevăzută la alin. (1) și (11), Centrul Național de Acțiune Antiteroristă se activează pe suportul logistic și operațional al CCOA și asigură la nivel național managementul crizei teroriste.

 

 

Art. 38^2

Vechea reglementare

„Art. 38^2

(1) Furnizorii de servicii de găzduire și furnizorii de conținut sunt obligați ca, la decizia motivată a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, denumită în continuare ANCOM, să întrerupă, imediat, cu informarea utilizatorilor, transmiterea într-o rețea de comunicații electronice ori stocarea conținutului, prin eliminarea acestuia la sursă, dacă prin intermediul conținutului respectiv se face apologia actelor de terorism, se îndeamnă la comiterea unui act de terorism sau se promovează idei, concepții, doctrine sau atitudini, în scopul susținerii cauzei/activității entităților teroriste.

(2) În situația în care eliminarea la sursă a conținutului menționat la alin. (1) nu este fezabilă, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate publicului sunt obligați ca, la decizia motivată a ANCOM, să blocheze, imediat, accesul la respectivul conținut și să informeze utilizatorii.

(3) La decizia motivată a ANCOM, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate publicului au obligația de a bloca imediat accesul utilizatorilor din România la conținutul care face apologia actelor de terorism, îndeamnă la comiterea unui act de terorism sau promovează idei, concepții, doctrine sau atitudini, în scopul susținerii cauzei/activității entităților teroriste, și este transmis într-o rețea de comunicații electronice de către persoanele prevăzute la alin. (1) care nu se află sub jurisdicția legislației naționale.

(4) La decizia motivată a ANCOM, Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare în Informatică – ICI București are obligația de a bloca imediat funcționalitatea unui domeniu «.ro» al cărui nume face apologia actelor de terorism, îndeamnă la comiterea unui act de terorism sau care promovează idei, concepții, doctrine sau atitudini, în scopul susținerii cauzei/activității entităților teroriste, până la expirarea domeniului respectiv, ulterior fiind blocată înregistrarea acestuia.

(5) Deciziile ANCOM prevăzute la alin. (1)-(4) se emit și se motivează în baza și în conformitate cu solicitările motivate ale autorității naționale în domeniul prevenirii și combaterii terorismului.

(6) Autoritatea națională în domeniul prevenirii și combaterii terorismului solicită ANCOM emiterea deciziilor prevăzute la alin. (1)-(4) atunci când constată că prin intermediul conținutului vizat sau prin numele de domeniu «.ro» se face apologia actelor de terorism, se îndeamnă la comiterea ului act de terorism sau se promovează idei, concepții, doctrine sau atitudini, în scopul susținerii cauzei/activității entităților teroriste.

(7) Solicitările prevăzute la alin. (6) conțin elemente care să poată conduce la identificarea conținutului sau a domeniului «.ro» vizat, precum:

a) datele de identificare a furnizorilor de servicii de găzduire sau furnizorilor de conținut, după caz, față de care se solicită emiterea deciziilor ANCOM prevăzute la alin. (1);

b) informații privind conținutul online pentru care se solicită emiterea deciziilor ANCOM prevăzute la alin. (1)-(3), inclusiv informații privind identificarea precisă a acestuia în mediul online;

c) indicarea motivelor pentru care eliminarea la sursă a conținutului online nu este fezabilă, în cazul în care se solicită emiterea deciziei ANCOM prevăzute la alin. (2);

d) numele de domeniu «.ro» pentru care se solicită emiterea deciziei ANCOM prevăzute la alin. (4).

(8) ANCOM informează despre emiterea deciziilor prevăzute la alin. (1)-(4) autoritatea națională în domeniul prevenirii și combaterii terorismului, care urmărește implementarea acestora de către furnizorii de servicii de găzduire, furnizorii de conținut, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate publicului sau de către Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare în Informatică – ICI București, după caz, și comunică ANCOM situațiile în care nu sunt respectate obligațiile impuse prin acestea.

(9) Furnizorii de servicii mass-media au obligația de a nu promova sau facilita promovarea de idei, concepții, doctrine sau atitudini care fac apologia actelor de terorism, îndeamnă la comiterea unui act de terorism sau pot susține cauza și/sau activități ale entităților teroriste.

(10) Dispozițiile alin. (5)-(8) se aplică în mod corespunzător solicitărilor formulate în cursul urmăririi penale de procurori, respectiv judecători în faza de judecată a unei cauze având ca obiect săvârșirea unei infracțiuni prevăzute de prezenta lege, respectiv deciziilor ANCOM emise în baza acestor solicitări.

(11) Deciziile prevăzute la alin. (1)-(4) pot fi atacate în contencios administrativ la instanța competentă potrivit art. 12 alin. (5) teza I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările și completările ulterioare, sub sancțiunea decăderii, în termen de 15 zile de la data comunicării, de către furnizorii de servicii de găzduire, furnizorii de conținut, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate publicului sau de Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare în Informatică – ICI București, după caz, și, în termen de 30 de zile de la data întreruperii, de către orice altă persoană care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim.

(12) Acțiunea în contencios introdusă în temeiul alin. (11) nu suspendă executarea deciziei ANCOM atacate.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 38^2 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 38^2

(1) Autoritățile competente în prevenirea utilizării abuzive a serviciilor de găzduire pentru diseminarea către public a materialelor de propagandă teroristă și a conținutului cu caracter terorist sunt:

a) Serviciul Român de Informații – în calitate de autoritate națională în domeniul prevenirii și combaterii terorismului;

b) Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații;

c) Ministerul Afacerilor Interne – Inspectoratul General al Poliției Române.

(2) În vederea prevenirii utilizării abuzive a serviciilor de găzduire pentru diseminarea către public a materialelor de propagandă teroristă și a conținutului cu caracter terorist, autoritățile competente exercită următoarele atribuții:

1. Serviciul Român de Informații:

a) pune la dispoziția ANCOM toate informațiile necesare și analiza de specialitate în vederea emiterii ordinului de eliminare;

b) urmărește implementarea ordinelor de eliminare și comunică ANCOM situațiile în care nu sunt respectate obligațiile impuse prin acestea;

c) verifică caracterul terorist al conținutului ce face obiectul unui ordin de eliminare transfrontalier, emis de autoritățile competente ale altor state membre ale Uniunii Europene în conformitate cu Regulamentul, ce privește eliminarea sau blocarea unui conținut cu caracter terorist găzduit de către furnizorii de servicii de găzduire care își au sediul principal sau au reprezentantul legal pe teritoriul statului român;

d) oferă suport ANCOM în vederea verificării îndeplinirii obligațiilor ce incumbă furnizorilor serviciilor de găzduire, conform art. 5 și 6 din Regulament, și informează Ministerul Afacerilor Interne – Inspectoratul General al Poliției Române, după caz;

2. Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații:

a) emite ordinul de eliminare, în baza solicitării motivate a autorității naționale în domeniul prevenirii și combaterii terorismului;

b) constată contravențiile rezultate din nerespectarea prevederilor Regulamentului și aplică sancțiunile aferente, în urma verificărilor efectuate;

c) asigură efectuarea controlului ordinului de eliminare în condițiile art. 4 alin. (3) și (4) din Regulament și emite decizii motivate, după consultarea autorității naționale în domeniul prevenirii și combaterii terorismului;

3. Ministerul Afacerilor Interne – Inspectoratul General al Politiei Române participă, la solicitarea ANCOM, la activitățile de verificare a modalității de ducere la îndeplinire a obligațiilor prevăzute la art. 3 alin. (3), art. 4 alin. (2) și art. 6 și de constatare a respectării prevederilor din Regulament de către furnizorii de servicii de găzduire.

(3) Autoritățile prevăzute la alin. (1) se coordonează și cooperează, potrivit atribuțiilor proprii, cu autoritățile competente ale altor state membre și cu Europol în vederea punerii în aplicare a art. 14 din Regulament.

(4) Solicitarea prevăzută la alin. (2) pct. 2 lit. a) trebuie să conțină elemente care să poată conduce la identificarea conținutului sau a domeniului vizat, precum:

a) datele de identificare a furnizorilor de servicii de găzduire sau a furnizorilor de conținut, după caz, față de care se solicită emiterea de către ANCOM a ordinului de eliminare;

b) informații privind conținutul online pentru care se solicită emiterea ordinului de eliminare, inclusiv informații privind identificarea precisă a acestuia în mediul online;

c) indicarea motivelor pentru care eliminarea la sursă a conținutului online nu este fezabilă, dacă este cazul;

d) numele de domeniu pentru care se solicită emiterea ordinului de eliminare.

(5) Ordinul de eliminare emis de ANCOM trebuie să conțină următoarele elemente:

a) o expunere suficient de detaliată a motivelor pentru care materialul este considerat de propagandă teroristă sau conținutul este considerat cu caracter terorist, inclusiv menționarea tipurilor de materiale relevante prevăzute la art. 2 pct. 7 din Regulament;

b) o adresă URL exactă și, în cazul în care este necesar, informații suplimentare pentru identificarea materialului de propagandă teroristă sau a conținutului cu caracter terorist în mediul online;

c) furnizorii de servicii de găzduire sau de conținut identificați ca responsabili pentru diseminarea respectivului material sau conținut;

d) în cazul în care este necesar și proporțional, decizia de a nu dezvălui informațiile cu privire la eliminarea conținutului cu caracter terorist sau la blocarea accesului la acesta, potrivit Regulamentului;

e) căile de atac de care dispun furnizorul de servicii de găzduire și furnizorul de conținut și termenele pentru introducerea acestora.

(6) Furnizorii de servicii de găzduire și furnizorii de conținut sunt obligați ca, în cel mai scurt timp și, în orice caz, în termen de o oră de la primirea ordinului de eliminare emis de ANCOM, să întrerupă, cu informarea utilizatorilor, transmiterea într-o rețea de comunicații electronice ori stocarea materialului de propagandă teroristă sau a conținutului cu caracter terorist, prin eliminarea acestuia la sursă.

(7) În situația în care eliminarea la sursă a materialului de propagandă teroristă sau a conținutului cu caracter terorist nu este fezabilă, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate publicului sunt obligați să blocheze imediat accesul la respectivul conținut și să informeze utilizatorii.

(8) La primirea ordinului de eliminare emis de ANCOM, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate publicului au obligația de a bloca imediat accesul utilizatorilor din România la materialul de propagandă teroristă sau conținutul cu caracter terorist transmis într-o rețea de comunicații electronice de către persoanele prevăzute la alin. (6) care nu se află sub jurisdicția legislației naționale.

(9) Ca urmare a unui ordin de eliminare emis de ANCOM, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București are obligația de a bloca imediat funcționalitatea unui domeniu «.ro» al cărui nume face apologia actelor de terorism, îndeamnă la comiterea unui act de terorism sau care promovează idei, concepții, doctrine sau atitudini în scopul susținerii cauzei/activității entităților teroriste, până la expirarea domeniului respectiv, ulterior fiind blocată înregistrarea acestuia.

(10) ANCOM informează despre emiterea deciziilor și ordinelor de eliminare autoritatea națională în domeniul prevenirii și combaterii terorismului, care urmărește implementarea acestora de către furnizorii de servicii de găzduire, furnizorii de conținut, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate publicului sau de către Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București, după caz, și comunică ANCOM situațiile în care nu sunt respectate obligațiile impuse prin acestea.

(11) Furnizorii de servicii mass-media au obligația de a nu promova sau facilita promovarea de idei, concepții, doctrine sau atitudini care fac apologia actelor de terorism, îndeamnă la comiterea unui act de terorism sau pot susține cauza și/sau activități ale entităților teroriste.

(12) Dispozițiile din prezentul articol se aplică în mod corespunzător solicitărilor formulate în cursul urmăririi penale de procurori, respectiv judecători în faza de judecată a unei cauze având ca obiect săvârșirea unei infracțiuni prevăzute de prezenta lege, respectiv deciziilor și ordinelor de eliminare ale ANCOM emise în baza acestor solicitări.

(13) Ordinele de eliminare și deciziile emise de ANCOM pot fi atacate în contencios administrativ, fără parcurgerea unei proceduri prealabile, la Curtea de Apel București, sub sancțiunea decăderii, în termen de 15 zile de la data comunicării, de către furnizorii de servicii de găzduire, furnizorii de conținut, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate publicului sau de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București, după caz, și, în termen de 30 de zile de la data întreruperii serviciului, de către orice altă persoană care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim, cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 9 și 10 din Regulament.

(14) Acțiunea în contencios nu suspendă executarea ordinului de eliminare sau a deciziei atacate.

 

 

Art. 40

Vechea reglementare

„Art. 40

Competența de judecată în primă instanță a infracțiunilor de terorism aparține Înaltei Curți de Casație și Justiție.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 40 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 40

Competența de judecată în primă instanță a infracțiunilor de terorism aparține curții de apel în a cărei rază teritorială s-a săvârșit infracțiunea.

 

 

Art. 11^1 alin. (1^1)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 11^1, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:

(1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), atunci când nu este posibilă întrunirea în regim de urgență a Consiliului Suprem de Apărare a Țării, măsurile prevăzute la respectivul alineat pot fi dispuse de către președintele Consiliului Suprem de Apărare a Țării, cu informarea ulterioară, cu celeritate, a Consiliului Suprem de Apărare a Țării.

 

 

Art. 11^2

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 11^1 se introduce un nou articol, art. 11^2, cu următorul cuprins:

Art. 11^2

(1) Sistemul național de alertă teroristă cuprinde patru niveluri de alertă teroristă, corespunzătoare stărilor de amenințare teroristă, respectiv:

a) alertă verde – nivel scăzut;

b) alertă albastră – nivel precaut;

c) alertă portocalie – nivel ridicat;

d) alertă roșie – nivel critic.

(2) Instituirea nivelurilor de alertă teroristă, precum și trecerea de la un nivel la altul se aprobă de către Consiliul Suprem de Apărare a Țării.

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), atunci când nu este posibilă întrunirea în regim de urgență a Consiliului Suprem de Apărare a Țării, nivelurile de alertă prevăzute la alin. (1) pot fi instituite de către președintele Consiliului Suprem de Apărare a Țării, cu informarea ulterioară, cu celeritate, a Consiliului Suprem de Apărare a Țării.

 

 

Art. 42^1-42^6

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 42 se introduc șase noi articole, art. 42^1-42^6, cu următorul cuprins:

Art. 42^1

(1) Personalul de control de specialitate al ANCOM verifică modalitatea de ducere la îndeplinire a obligațiilor prevăzute în Regulament de către furnizorii de servicii de găzduire.

(2) Personalul de control de specialitate al ANCOM poate solicita sprijinul structurilor specializate pentru combaterea criminalității organizate din cadrul Poliției Române în vederea verificării modalității de ducere la îndeplinire a obligațiilor prevăzute la art. 3 alin. (3), art. 4 alin. (2) și art. 6 din Regulament.

Art. 42^2

În vederea verificării, de către autoritățile prevăzute la art. 421, a modalității de ducere la îndeplinire a obligațiilor prevăzute în Regulament, furnizorii de servicii de găzduire sunt obligați:

a) să permită accesul în locațiile în care își desfășoară activitatea;

b) să permită verificarea tuturor aspectelor din care să rezulte îndeplinirea obligațiilor prevăzute în Regulament.

Art. 42^3

(1) Constituie contravenții, în măsura în care nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni, și următoarele fapte:

a) fapta furnizorului de servicii de găzduire sau a furnizorului de conținut care, în mod nejustificat, nu elimină materialul de propagandă teroristă sau conținutul cu caracter terorist sau nu blochează accesul la acestea în maximum o oră de la primirea ordinului de eliminare, în conformitate cu obligația prevăzută la art. 3 alin. (3) din Regulament;

b) fapta furnizorului de servicii de găzduire de a omite să informeze de îndată autoritatea emitentă a ordinului de eliminare cu privire la eliminarea sau blocarea accesului la materialul de propagandă teroristă sau conținutul cu caracter terorist în condițiile art. 3 alin. (6) din Regulament;

c) fapta furnizorului de servicii de găzduire împotriva căruia a fost adoptat un ordin de eliminare transfrontalier de a nu respecta obligația prevăzută la art. 4 alin. (2) din Regulament, respectiv de a nu lua măsurile prevăzute la art. 3 din Regulament ori măsurile necesare pentru a putea republica materialul/conținutul sau pentru a restabili accesul la materialul/conținutul în cauză în conformitate cu art. 4 alin. (7) din Regulament;

d) fapta furnizorului de servicii de găzduire expus la conținut cu caracter terorist de a nu include în clauzele și condițiile de furnizare a serviciilor sale prevederi care sunt de natură să prevină utilizarea abuzivă a serviciilor sale pentru diseminarea materialelor de propagandă teroristă sau a conținutului cu caracter terorist în condițiile art. 5 din Regulament;

e) fapta furnizorului de servicii de găzduire expus la conținut cu caracter terorist de a nu lua una sau mai multe dintre măsurile specifice pentru a-și proteja serviciile împotriva diseminării materialului de propagandă sau conținutului cu caracter terorist către public sau, în situația în care le-a dispus, acestea nu îndeplinesc cerințele prevăzute de art. 5 alin. (3) din Regulament;

f) fapta furnizorului de servicii de găzduire de a nu raporta ANCOM, în termen de 3 luni de la primirea deciziei adoptate în temeiul art. 5 alin. (4) sau (6) din Regulament, măsurile specifice luate și pe care intenționează să le ia pentru respectarea art. 5 alin. (2) și (3) din Regulament, după caz, și, ulterior, anual, până la informarea de către ANCOM că furnizorul de servicii de găzduire nu mai este expus la conținut cu caracter terorist, în condițiile art. 5 alin. (5) din Regulament;

g) nerespectarea de către furnizorul de servicii de găzduire a deciziei ANCOM prin care s-a solicitat, în condițiile art. 5 alin. (6) din Regulament, luarea măsurilor necesare pentru a asigura respectarea art. 5 alin. (2) și (3) din Regulament;

h) fapta furnizorului de servicii de găzduire de a nu păstra materialul de propagandă sau conținutul cu caracter terorist care a fost eliminat sau la care accesul a fost blocat, ca urmare a unui ordin de eliminare sau a unor măsuri specifice dispuse în temeiul art. 3 sau 5 din Regulament, sau datele conexe, eliminate ca urmare a eliminării conținutului cu caracter terorist, respectiv de a nu lua măsuri de protecție tehnice și organizatorice adecvate în legătură cu acestea, conform obligației prevăzute la art. 6 din Regulament;

i) fapta furnizorului de servicii de găzduire de a nu descrie clar, în clauzele și condițiile de furnizare a serviciilor sale, politica sa de prevenire a diseminării materialului de propagandă sau a conținutului cu caracter terorist, inclusiv, dacă este cazul, o explicație pertinentă cu privire la funcționarea măsurilor specifice sau la utilizarea unor instrumente automatizate, conform obligației de la art. 7 alin. (1) din Regulament;

j) fapta furnizorului de servicii de găzduire, care a luat măsuri de prevenire a diseminării materialului de propagandă sau a conținutului cu caracter terorist sau a fost obligat să ia măsuri specifice într-un anumit an calendaristic, de a nu publica până la data de 1 martie a anului următor dispunerii măsurilor respective un raport privind acțiunile întreprinse în anul precedent, conform obligației de la art. 7 alin. (2) și (3) din Regulament;

k) fapta furnizorului de servicii de găzduire de a nu stabili un mecanism eficace și accesibil astfel încât să permită furnizorilor de conținut, al căror material/conținut în cauză a fost eliminat sau la care accesul a fost blocat ca urmare a unor măsuri specifice luate în temeiul art. 5 din Regulament, posibilitatea de a contesta eliminarea/blocarea accesului la materialul/conținutul respectiv și de a solicita republicarea conținutului eliminat/la care accesul a fost blocat;

l) fapta furnizorului de servicii de găzduire de a nu asigura analiza promptă a contestațiilor primite și republicarea conținutului/deblocarea accesului la acesta, fără întârzieri nejustificate, atunci când eliminarea conținutului sau blocarea accesului la acesta a fost nejustificată și de a nu informa autorul contestației cu privire la rezultatul contestației, în termen de două săptămâni de la primirea acesteia, și motivele care stau la baza respingerii contestației, conform obligației de la art. 10 din Regulament;

m) fapta furnizorului de servicii de găzduire de a nu informa furnizorul de conținut, în condițiile art. 11 din Regulament, cu privire la eliminarea sau blocarea accesului la un material/conținut cu caracter terorist, la motivele eliminării sau ale blocării, la dreptul de contestare a ordinului de eliminare sau de a nu îi furniza acestuia o copie a ordinului de eliminare;

n) fapta furnizorului de servicii de găzduire, atunci când ia cunoștință de un material de propagandă/conținut cu caracter terorist care implică o amenințare iminentă la adresa vieții, de a nu informa prompt autoritățile competente să investigheze și să urmărească penal infracțiunile, respectiv din statele membre vizate de acest conținut, conform obligației de la art. 14 alin. (5) din Regulament;

o) fapta furnizorului de servicii de găzduire de a nu informa, în cazul în care este imposibilă identificarea statelor membre vizate, punctul de contact din ANCOM conform obligației de la art. 14 alin. (5) din Regulament, respectiv de a nu transmite informațiile privind conținutul cu caracter terorist către Europol prin intermediul instrumentelor specifice stabilite conform art. 14 alin. (5) din Regulament;

p) fapta furnizorului de servicii de găzduire de a nu stabili un punct de contact pentru a primi și asigura prelucrarea promptă a ordinelor de eliminare comunicate prin mijloace electronice, respectiv de a nu face publice informațiile referitoare la acest punct de contact, conform obligației de la art. 15 alin. (1) din Regulament;

q) fapta furnizorului de servicii de găzduire care nu are un sediu principal în Uniunea Europeană de a nu notifica către ANCOM numele reprezentantului său legal cu reședința/sediul în România, conform obligației stabilite la art. 17 din Regulament, de a nu conferi reprezentantului său legal competențele și resursele necesare conform art. 17 alin. (2) din Regulament, respectiv de a nu face publice informațiile referitoare la acest reprezentant;

r) fapta furnizorilor de rețele publice de comunicații electronice destinate publicului de a nu bloca imediat, ca urmare a deciziei/ordinului de eliminare ANCOM, accesul la materialul de propagandă teroristă/conținutul cu caracter terorist existent în mediul online și de a nu informa utilizatorii în condițiile art. 382;

s) nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 422.

(2) Contravențiile se sancționează astfel:

a) în cazul contravențiilor prevăzute la alin. (1) lit. a), c), g), h), n), o), p) și q), cu amendă de la 75.000 lei la 100.000 lei;

b) în cazul contravențiilor de la alin. (1) lit. b), d), e), f), i), j), k), l), m), r) și s), cu amendă de la 25.000 lei la 100.000 lei.

(3) Sancțiunile contravenționale pot fi aplicate și persoanelor juridice.

(4) Prin derogare de la dispozițiile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, în cazul săvârșirii sistematice sau continue a contravenției prevăzute în alin. (1) lit. a) din prezentul articol de către o persoană juridică, cuantumul amenzii este de până la 4% din cifra de afaceri globală a furnizorului de servicii de găzduire corespunzătoare precedentului exercițiu financiar.

(5) Pentru persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, cifrei de afaceri prevăzute la alin. (4) îi corespunde totalitatea veniturilor brute realizate de respectivii operatori economici.

(6) Prin derogare de la prevederile art. 16 alin. (1) și ale art. 28 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 22 alin. (2) din Legea nr. 203/2018 privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale, cu modificările și completările ulterioare, în cazul sancțiunilor aplicate pentru săvârșirea contravențiilor prevăzute de prezentul articol, contravenientul poate achita, în termen de cel mult 15 zile de la data înmânării sau comunicării actului de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii prevăzut la art. 424 alin. (1), jumătate din cuantumul amenzii aplicate, agentul constatator făcând mențiune despre această posibilitate în procesul-verbal.

Art. 42^4

(1) Contravențiile prevăzute la art. 423 se constată, prin procesul-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii de către personalul de control de specialitate al ANCOM, în urma verificărilor efectuate potrivit art. 421, având la bază inclusiv documentele întocmite cu această ocazie.

(2) Sancțiunea se aplică de către președintele ANCOM prin rezoluție scrisă pe procesul-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii.

Art. 42^5

În exercitarea atribuțiilor ce îi revin potrivit legii, ANCOM va fi sprijinită operativ, acolo unde este cazul, în baza unor planuri comune de acțiune sau protocoale, de autoritățile administrației publice locale, de organele de poliție ori de alte autorități publice, în vederea identificării persoanelor care săvârșesc fapte de natură contravențională, precum și, după caz, a locurilor în care se află dispozitivele care se folosesc la săvârșirea acestora.

Art. 42^6

ANCOM asigură transparența activităților desfășurate potrivit prevederilor art. 8 din Regulament.

 

 

Art. 45^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 45 se introduce un nou articol, art. 45^1, cu următorul cuprins:

Art. 45^1

Victimele actelor de terorism beneficiază imediat după un atac terorist și ulterior, pentru cât timp este necesar, de servicii generale și specializate de sprijin, în funcție de nevoile lor specifice de asistență medicală, psihologică, socială, financiară, juridică sau de altă natură, potrivit art. 11 din Legea nr. 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea informării, sprijinirii și protecției victimelor infracțiunilor, cu modificările și completările ulterioare.

Legea nr. 535/2004 privind prevenirea și combaterea terorismului – modificări (Legea nr. 68/2023) was last modified: martie 30th, 2023 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.