Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră – modificări (O.G. nr. 3/2022)

31 ian. 2022
Vizualizari: 740

Actul modificat

Actul modificator Sumar
Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră

(repub. în M. Of. nr. 608 din 23 august 2012)

O.G. nr. 3/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră

(M. Of. nr. 91 din 28 ianuarie 2022)

– modificări: art. 1 alin. (2) lit. a), art. 1 alin. (3) (6), (7), art. 5 alin. (2) și (3), art. 6 alin. (3), titlul capitolului III, art. 10, art. 11 alin. (2), (8) și (9), art. 13 alin. (1), art. 13 alin. (2)-(4^1) și (6), art. 14 alin. (1)-(3), art. 15, art. 16, art. 17, art. 18, art. 20 alin. (1), art. 20 alin. (2) lit. a), j), o) și p), art. 21 alin. (1) lit. b) pct. ii), art. 23 lit. c), art. 27^1, art. 31, anexa nr. 1: titlul, pct. 2 lit. e), anexa nr. 2: titlul, pct. 2 lit. h), anexa nr. 3, anexa nr. 4: pct. 1 și 5;

introduce: art. 1 alin. (8)-(10), art. 3 lit. q) și r), art. 5 alin. (2^1), art. 5 alin. (4), art. 13 alin. (1^1)-(1^3), art. 13 alin. (7), art. 23 lit. g) și h), mențiune după art. 33, anexa nr. 2: pct. 1 lit. n), anexa nr. 2a;

 

– abrogă: art. 3 lit. f) n), art. 9 alin. (1) lit. b^1), art. 20 alin. (2) lit. q), art. 23 lit. a), art. 32.

În M. Of. nr. 91 din 28 ianuarie 2022 s-a publicat O.G. nr. 3/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră. 

Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări aduse respectivului act normativ.

Art. 1 alin. (3), (6), (7)

Vechea reglementare

„(3) Prezenta lege nu se aplică tunelurilor rutiere reglementate de Directiva 2004/54/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind cerințele minime de siguranță pentru tunelurile din Rețeaua rutieră transeuropeană.

(…)

(6) Inspecția de siguranță rutieră periodică/Inspecția de siguranță rutieră suplimentară se efectuează pentru rețeaua rutieră prevăzută la alin. (5).

(7) Evaluarea de impact asupra siguranței rutiere și auditul de siguranță rutieră se realizează pentru proiectele de infrastructură rutieră care vizează drumurile prevăzute la alin. (5) lit. a)-e)”.

Noua reglementare

La articolul 1, alineatele (3), (6) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(3) Prezenta lege nu se aplică tunelurilor rutiere reglementate de Legea nr. 277/2007 privind cerințele minime de siguranță pentru tunelurile situate pe secțiunile naționale ale rețelei rutiere transeuropene.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(…)

(6) Inspecția de siguranță rutieră periodică/Inspecția de siguranță rutieră specifică se efectuează pentru rețeaua rutieră prevăzută la alin. (5).

(7) Evaluarea de impact asupra siguranței rutiere și auditul de siguranță rutieră se realizează pentru proiectele de infrastructură rutieră care vizează drumurile prevăzute la alin. (5) lit. a)-f)”.

 

Art. 3 lit. f) și n)

Vechea reglementare

„În înțelesul prezentei legi, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații: (…)

f) clasificarea siguranței rețelei rutiere – metoda pentru identificarea, analizarea și clasificarea secțiunilor rețelei rutiere existente, în funcție de potențialul de îmbunătățire a siguranței și de reducere a costurilor legate de accidente; (…)

n) punctul negru – segmentul de drum public care prezintă o rată mai mare de accidente rutiere decât rata medie a accidentelor înregistrate pe unitatea de distanță a drumului respectiv și pe o perioadă de timp istorică, stabilite de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.”.

Noua reglementare

La articolul 3, literele f) și n) se abrogă.

 

Art. 5 alin. (2^1)

Noua reglementare

La articolul 5, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:

„(21) Inspecția de siguranță rutieră specifică se efectuează de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. prin echipe formate din personalul de specialitate angajat în cadrul Autorității Rutiere Române – A.R.R., cel puțin unul dintre membrii echipei fiind atestat ca auditor de siguranța rutieră, în conformitate cu prevederile prezentei legi”.

 

Art. 10

Vechea reglementare

(1) Evaluarea de impact asupra siguranței rutiere este parte integrantă a studiului de prefezabilitate sau, după caz, a studiului de fezabilitate al unui proiect de infrastructură rutieră care se construiește sau se modifică substanțial, se realizează potrivit prevederilor cuprinse în anexa nr. 1 și se concretizează într-un raport de evaluare de impact asupra siguranței rutiere”.

Noua reglementare

Articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Evaluarea de impact asupra siguranței rutiere este parte integrantă a studiului de prefezabilitate al unui proiect de infrastructură rutieră care se construiește sau se modifică substanțial, se realizează potrivit anexei nr. 1 și se concretizează într-un raport de evaluare de impact asupra siguranței rutiere.

(2) Raportul de evaluare de impact asupra siguranței rutiere trebuie să indice considerentele în materie de siguranță rutieră care contribuie la alegerea soluției propuse și să furnizeze toate informațiile relevante necesare realizării unei analize costuri-beneficii a diverselor opțiuni evaluate.

(3) Auditul de siguranță rutieră este parte integrantă a unui proiect de infrastructură rutieră, se concretizează într-un raport de audit de siguranță rutieră și se execută obligatoriu pe capitole, corespunzător pentru fiecare dintre următoarele stadii, cu respectarea prescripțiilor prevăzute în anexa nr. 2:

a) studiul de fezabilitate/documentația de avizare a lucrărilor de intervenții;

b) proiect tehnic și detalii de execuție;

c) anterior recepției la terminarea lucrărilor la drumul public;

d) imediat după darea în exploatare a drumului public, în trafic.

(4) În cazul identificării unor deficiențe, pentru remedierea acestora, raportul rezultat în urma evaluării de impact/auditului de siguranță rutieră conține un set de măsuri de remediere.

(5) Inspecția de siguranță rutieră periodică se realizează obligatoriu pentru drumurile publice ale rețelei rutiere care fac obiectul prezentei legi, din 3 în 3 ani, și se concretizează într-un raport de inspecție de siguranță rutieră.

(6) Raportul rezultat în urma inspecției de siguranță rutieră periodică are anexat un set de dispoziții pentru remedierea eventualelor deficiențe constatate prin dispunerea unor lucrări de întreținere.

(7) Setul de dispoziții din raportul de inspecție de siguranță rutieră periodică pentru deficiențele constatate este obligatoriu pentru administratorul drumului inspectat, în termenele stabilite conform prevederilor alin. (8).

(8) Setul de dispoziții care pot fi dispuse în raportul de inspecție de siguranță rutieră periodică prin lucrări de întreținere executate de administratorul drumului, precum și termenele de executare a acestora se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.

(9) Administratorul drumului inspectat are obligația ca, în termen de 30 de zile de la expirarea termenelor dispuse pentru remedierea deficiențelor constatate prin raportul de inspecție de siguranță rutieră periodică, să transmită Autorității Rutiere Române – A.R.R. gradul de implementare a planului de remediere a deficiențelor.

(10) Evaluarea de impact asupra siguranței rutiere sau auditul de siguranță rutieră se realizează de un auditor sau de o echipă de auditori, după caz, în funcție de complexitatea lucrării.

(11) Inspecția de siguranță rutieră specifică se efectuează prin echipe formate din personalul de specialitate angajat în cadrul Autorității Rutiere Române – A.R.R., cel puțin unul dintre membrii echipei fiind atestat ca auditor de siguranța rutieră, în conformitate cu prevederile prezentei legi.

(12) Prin personalul de specialitate din cadrul Autorității Rutiere Române – A.R.R. se înțelege personalul angajat care îndeplinește condițiile de studii și de deținere a permisului de conducere pentru categoria B, prevăzute la art. 4.

(13) Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. efectuează inspecții de siguranță rutieră specifică cu prioritate pe tronsoanele rutiere cu niveluri scăzute de siguranță, rezultate din evaluarea rețelei rutiere și care oferă posibilități pentru punerea în aplicare a unor măsuri cu potențial ridicat de îmbunătățire a siguranței și de reducere a costurilor legate de accidente.

(14) Inspecțiile de siguranță rutieră specifice, efectuate pe tronsoanele cu gradul de siguranță cel mai scăzut rezultat în urma evaluării siguranței rețelei rutiere, vor avea în vedere elementele prevăzute în anexa nr. 2a.

(15) Raportul rezultat în urma efectuării inspecției de siguranță specifică conține în anexă un set de măsuri de remediere cu potențial ridicat de îmbunătățire a siguranței rutiere și de reducere a costurilor legate de accidente.

(16) Administratorul drumului inspectat are obligația ca, în maximum 30 de zile de la expirarea fiecărui termen dispus pentru remedierea deficiențelor constatate prin raportul de inspecție de siguranță rutieră specifică, să transmită Autorității Rutiere Române – A.R.R. dovada implementării măsurii dispuse prin raport.

(17) Setul de măsuri de remediere cu potențial ridicat de îmbunătățire a siguranței rutiere și de reducere a costurilor legate de accidente care pot fi dispuse în raportul de inspecție de siguranță rutieră specifică, precum și termenele de executare a acestora se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.

(18) În cadrul rapoartelor de evaluare de impact, audit de siguranță rutieră, inspecție de siguranță rutieră periodică/specifică, un capitol distinct îl constituie tratarea nevoilor utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor.

(19) Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. împreună cu Inspectoratul de Stat în Construcții – I.S.C. efectuează inspecții comune de siguranță rutieră pe rețeaua rutieră aferentă zonei adiacente tunelurilor care fac obiectul Legii nr. 277/2007, din 5 în 5 ani.

(20) Raportul rezultat în urma efectuării inspecției comune de siguranță rutieră conține în anexă măsurile de remediere pentru eventualele deficiențe constatate pentru tronsonul inspectat și va fi transmis administratorului rețelei rutiere adiacente tunelului.

(21) Limitele zonei rețelei rutiere adiacentă tunelurilor, setul de măsuri care se pot dispune și remedia prin lucrări de intervenții generale, precum și termenele aferente transmiterii raportului rezultat în urma efectuării inspecției comune de siguranță rutieră și ducerii la îndeplinire a setului de măsuri se vor stabili prin ordin comun al ministrului transporturilor și infrastructurii și al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației.

(22) Măsurile de remediere din raportul prevăzut la alin. (20) pentru deficiențele constatate sunt obligatorii pentru administratorul rețelei rutiere adiacente tunelului, în termenele stabilite conform prevederilor alin. (21).

(23) Administratorul zonei rețelei rutiere adiacente tunelului are obligația ca în maximum 30 de zile de la expirarea termenelor dispuse pentru remedierea deficiențelor constatate prin raportul de inspecție comună de siguranță rutieră să transmită Autorității Rutiere Române – A.R.R. și Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C. gradul de implementare a planului de remediere a deficiențelor”.

 

Art. 13 alin. (7)

Noua reglementare

La articolul 13, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:

„(7) În cazul inspecțiilor de siguranță rutieră specifice prevăzute la art. 10 alin. (11), raportul rezultat se întocmește în două exemplare originale, dintre care unul se transmite de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. administratorului drumului”.

 

Art. 20 alin. (1)

Vechea reglementare

„(1) Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. este singura instituție competentă să efectueze inspecția de siguranță rutieră și să gestioneze efectuarea evaluării de impact asupra siguranței rutiere, a auditului de siguranță rutieră, precum și desfășurarea activităților de formare, atestare și perfecționare profesională a auditorilor de siguranță rutieră”.

Noua reglementare

La articolul 20, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. este singura instituție competentă să realizeze evaluarea siguranței rețelei rutiere, să efectueze inspecția de siguranță rutieră specifică și să gestioneze efectuarea evaluării de impact asupra siguranței rutiere, a auditului de siguranță rutieră, a inspecției de siguranță rutieră periodică, precum și desfășurarea activităților de formare, atestare și perfecționare profesională a auditorilor de siguranță rutieră”.

 

Art. 23 lit. g) și h)

Noua reglementare

La articolul 23, după litera f) se introduc două noi litere, literele g) și h), cu următorul cuprins:

„Următoarele fapte constituie contravenții și se sancționează după cum urmează: (…)

g) cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei, aplicată administratorului drumului pentru refuzul nejustificat al semnării contractului de prestări servicii pentru realizarea inspecției de siguranță rutieră periodică sau pentru nerespectarea termenului prevăzut la art. 13 alin. (12);

h) cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei, aplicată administratorului drumului pentru neimplementarea măsurilor de remediere în termenele stabilite în planul de remediere din raportul de inspecție de siguranță rutieră periodică/specifică”.

 

Anexa nr. 2a

Noua reglementare

După anexa nr. 2 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 2a „Elementele indicative ale inspecțiilor specifice în materie de siguranță rutieră”, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta ordonanță.

 

Anexa nr. 3

Noua reglementare

Anexa nr. 3 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 2 la prezenta ordonanță.

 

După art. 33 se introduce următoarea mențiune:

„Prezenta lege transpune prevederile Directivei 2008/96/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind gestionarea siguranței infrastructurii rutiere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 319 din 29 noiembrie 2008, și ale Directivei (UE) 2019/1.936 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2019 de modificare a Directivei 2008/96/CE privind gestionarea siguranței infrastructurii rutiere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 305 din 26 noiembrie 2019”.

 

Art. II din O.G. nr. 3/2022

„(1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va modifica și actualiza Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 358/2012 pentru aprobarea Liniilor directoare cu privire la măsurile de îmbunătățire a siguranței circulației pe infrastructura rutieră, în vederea aplicării Directivei 2008/96/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind gestionarea siguranței infrastructurii rutiere, cu modificările ulterioare.

(2) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va modifica și actualiza Ordinul ministrului transporturilor nr. 762/2016 privind aprobarea tarifelor pentru efectuarea evaluării de impact asupra siguranței rutiere, a auditului de siguranță rutieră, inspecției de siguranță rutieră, tarifelor privind onorariile cuvenite auditorilor de siguranță rutieră pentru activitățile prestate, precum și destinația sumelor provenite din încasarea acestora.

(3) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va modifica și actualiza Ordinul ministrului transporturilor nr. 606/2017 pentru aprobarea Metodologiei de contractare a inspecției de siguranță rutieră, a Contractului-cadru încheiat între Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. și administratorii drumurilor, a metodologiilor de efectuare a inspecțiilor de siguranță rutieră, a listei cu dispozițiile obligatorii care pot fi dispuse de raportul de inspecție de siguranță rutieră, a modelului legitimației nominale de control, a modelului procesului-verbal de constatare și sancționare contravențională a contravențiilor, dotării și inscripționării autovehiculelor de inspecție și control, precum și a echipamentelor necesare efectuării inspecțiilor de siguranță rutieră, cu modificările ulterioare.

(4) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va modifica și actualiza Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.679/2017 pentru aprobarea Metodologiei de contractare a evaluării de impact asupra siguranței rutiere și a auditului de siguranță rutieră, de desemnare și de lucru a auditorilor de siguranță rutieră, a contractelor-cadru care se încheie de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. cu investitorii, antreprenorii/proiectanții mandatați, precum și cu auditorii de siguranță rutieră.

(5) În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe, limitele zonei rețelei rutiere adiacente tunelurilor, setul de măsuri care se pot dispune și remedia prin lucrări de intervenții generale, precum și termenele aferente acestora se vor aproba prin ordin comun al ministrului transporturilor și infrastructurii și al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației”.

Art. III din O.G. nr. 3/2022

„Ministerul Transporturilor și Infrastructurii efectuează demersurile necesare în vederea notificării prezentei ordonanțe Comisiei Europene. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii efectuează demersurile necesare în vederea notificării actelor normative adoptate în temeiul prezentei ordonanțe Comisiei Europene”.

Art. IV din O.G. nr. 3/2022

„Raporturile juridice aferente activităților care fac obiectul Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, republicată, cu modificările și completările ulterioare, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, rămân valabile până la data finalizării, în condițiile prevăzute de legislația în vigoare la momentul declanșării acestora”.

Art. V din O.G. nr. 3/2022

„Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 23 august 2012, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta ordonanță, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare”.

În final, vă precizăm că anexa nr. 1 (anexa nr. 2a la Lege) cuprinde Elementele indicative ale inspecțiilor specifice în materie de siguranță rutieră, iar anexa nr. 2 (anexa nr. 3 la Lege) conține Elementele indicative ale evaluărilor siguranței rutiere la nivelul întregii rețele.

Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră – modificări (O.G. nr. 3/2022) was last modified: ianuarie 31st, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.