Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră – modificări (O.G. nr. 3/2022)

Actul modificat

Actul modificator Sumar
Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră

(repub. în M. Of. nr. 608 din 23 august 2012)

O.G. nr. 3/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră

(M. Of. nr. 91 din 28 ianuarie 2022)

– modificări: art. 1 alin. (2) lit. a), art. 1 alin. (3) (6), (7), art. 5 alin. (2) și (3), art. 6 alin. (3), titlul capitolului III, art. 10, art. 11 alin. (2), (8) și (9), art. 13 alin. (1), art. 13 alin. (2)-(4^1) și (6), art. 14 alin. (1)-(3), art. 15, art. 16, art. 17, art. 18, art. 20 alin. (1), art. 20 alin. (2) lit. a), j), o) și p), art. 21 alin. (1) lit. b) pct. ii), art. 23 lit. c), art. 27^1, art. 31, anexa nr. 1: titlul, pct. 2 lit. e), anexa nr. 2: titlul, pct. 2 lit. h), anexa nr. 3, anexa nr. 4: pct. 1 și 5;

introduce: art. 1 alin. (8)-(10), art. 3 lit. q) și r), art. 5 alin. (2^1), art. 5 alin. (4), art. 13 alin. (1^1)-(1^3), art. 13 alin. (7), art. 23 lit. g) și h), mențiune după art. 33, anexa nr. 2: pct. 1 lit. n), anexa nr. 2a;

 

– abrogă: art. 3 lit. f) n), art. 9 alin. (1) lit. b^1), art. 20 alin. (2) lit. q), art. 23 lit. a), art. 32.

În M. Of. nr. 91 din 28 ianuarie 2022 s-a publicat O.G. nr. 3/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră. 

Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări aduse respectivului act normativ.

Art. 1 alin. (3), (6), (7)

Vechea reglementare

„(3) Prezenta lege nu se aplică tunelurilor rutiere reglementate de Directiva 2004/54/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind cerințele minime de siguranță pentru tunelurile din Rețeaua rutieră transeuropeană.

(…)

(6) Inspecția de siguranță rutieră periodică/Inspecția de siguranță rutieră suplimentară se efectuează pentru rețeaua rutieră prevăzută la alin. (5).

(7) Evaluarea de impact asupra siguranței rutiere și auditul de siguranță rutieră se realizează pentru proiectele de infrastructură rutieră care vizează drumurile prevăzute la alin. (5) lit. a)-e)”.

Noua reglementare

La articolul 1, alineatele (3), (6) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

„(3) Prezenta lege nu se aplică tunelurilor rutiere reglementate de Legea nr. 277/2007 privind cerinţele minime de siguranţă pentru tunelurile situate pe secţiunile naţionale ale reţelei rutiere transeuropene.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(…)

(6) Inspecţia de siguranţă rutieră periodică/Inspecţia de siguranţă rutieră specifică se efectuează pentru reţeaua rutieră prevăzută la alin. (5).

(7) Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere şi auditul de siguranţă rutieră se realizează pentru proiectele de infrastructură rutieră care vizează drumurile prevăzute la alin. (5) lit. a)-f)”.

 

Art. 3 lit. f) și n)

Vechea reglementare

„În înțelesul prezentei legi, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații: (…)

f) clasificarea siguranței rețelei rutiere – metoda pentru identificarea, analizarea și clasificarea secțiunilor rețelei rutiere existente, în funcție de potențialul de îmbunătățire a siguranței și de reducere a costurilor legate de accidente; (…)

n) punctul negru – segmentul de drum public care prezintă o rată mai mare de accidente rutiere decât rata medie a accidentelor înregistrate pe unitatea de distanță a drumului respectiv și pe o perioadă de timp istorică, stabilite de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.”.

Noua reglementare

La articolul 3, literele f) şi n) se abrogă.

 

Art. 5 alin. (2^1)

Noua reglementare

La articolul 5, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:

„(21) Inspecţia de siguranţă rutieră specifică se efectuează de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. prin echipe formate din personalul de specialitate angajat în cadrul Autorităţii Rutiere Române – A.R.R., cel puţin unul dintre membrii echipei fiind atestat ca auditor de siguranţa rutieră, în conformitate cu prevederile prezentei legi”.

 

Art. 10

Vechea reglementare

(1) Evaluarea de impact asupra siguranței rutiere este parte integrantă a studiului de prefezabilitate sau, după caz, a studiului de fezabilitate al unui proiect de infrastructură rutieră care se construiește sau se modifică substanțial, se realizează potrivit prevederilor cuprinse în anexa nr. 1 și se concretizează într-un raport de evaluare de impact asupra siguranței rutiere”.

Noua reglementare

Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(1) Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere este parte integrantă a studiului de prefezabilitate al unui proiect de infrastructură rutieră care se construieşte sau se modifică substanţial, se realizează potrivit anexei nr. 1 şi se concretizează într-un raport de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere.

(2) Raportul de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere trebuie să indice considerentele în materie de siguranţă rutieră care contribuie la alegerea soluţiei propuse şi să furnizeze toate informaţiile relevante necesare realizării unei analize costuri-beneficii a diverselor opţiuni evaluate.

(3) Auditul de siguranţă rutieră este parte integrantă a unui proiect de infrastructură rutieră, se concretizează într-un raport de audit de siguranţă rutieră şi se execută obligatoriu pe capitole, corespunzător pentru fiecare dintre următoarele stadii, cu respectarea prescripţiilor prevăzute în anexa nr. 2:

a) studiul de fezabilitate/documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii;

b) proiect tehnic şi detalii de execuţie;

c) anterior recepţiei la terminarea lucrărilor la drumul public;

d) imediat după darea în exploatare a drumului public, în trafic.

(4) În cazul identificării unor deficienţe, pentru remedierea acestora, raportul rezultat în urma evaluării de impact/auditului de siguranţă rutieră conţine un set de măsuri de remediere.

(5) Inspecţia de siguranţă rutieră periodică se realizează obligatoriu pentru drumurile publice ale reţelei rutiere care fac obiectul prezentei legi, din 3 în 3 ani, şi se concretizează într-un raport de inspecţie de siguranţă rutieră.

(6) Raportul rezultat în urma inspecţiei de siguranţă rutieră periodică are anexat un set de dispoziţii pentru remedierea eventualelor deficienţe constatate prin dispunerea unor lucrări de întreţinere.

(7) Setul de dispoziţii din raportul de inspecţie de siguranţă rutieră periodică pentru deficienţele constatate este obligatoriu pentru administratorul drumului inspectat, în termenele stabilite conform prevederilor alin. (8).

(8) Setul de dispoziţii care pot fi dispuse în raportul de inspecţie de siguranţă rutieră periodică prin lucrări de întreţinere executate de administratorul drumului, precum şi termenele de executare a acestora se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.

(9) Administratorul drumului inspectat are obligaţia ca, în termen de 30 de zile de la expirarea termenelor dispuse pentru remedierea deficienţelor constatate prin raportul de inspecţie de siguranţă rutieră periodică, să transmită Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. gradul de implementare a planului de remediere a deficienţelor.

(10) Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere sau auditul de siguranţă rutieră se realizează de un auditor sau de o echipă de auditori, după caz, în funcţie de complexitatea lucrării.

(11) Inspecţia de siguranţă rutieră specifică se efectuează prin echipe formate din personalul de specialitate angajat în cadrul Autorităţii Rutiere Române – A.R.R., cel puţin unul dintre membrii echipei fiind atestat ca auditor de siguranţa rutieră, în conformitate cu prevederile prezentei legi.

(12) Prin personalul de specialitate din cadrul Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. se înţelege personalul angajat care îndeplineşte condiţiile de studii şi de deţinere a permisului de conducere pentru categoria B, prevăzute la art. 4.

(13) Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. efectuează inspecţii de siguranţă rutieră specifică cu prioritate pe tronsoanele rutiere cu niveluri scăzute de siguranţă, rezultate din evaluarea reţelei rutiere şi care oferă posibilităţi pentru punerea în aplicare a unor măsuri cu potenţial ridicat de îmbunătăţire a siguranţei şi de reducere a costurilor legate de accidente.

(14) Inspecţiile de siguranţă rutieră specifice, efectuate pe tronsoanele cu gradul de siguranţă cel mai scăzut rezultat în urma evaluării siguranţei reţelei rutiere, vor avea în vedere elementele prevăzute în anexa nr. 2a.

(15) Raportul rezultat în urma efectuării inspecţiei de siguranţă specifică conţine în anexă un set de măsuri de remediere cu potenţial ridicat de îmbunătăţire a siguranţei rutiere şi de reducere a costurilor legate de accidente.

(16) Administratorul drumului inspectat are obligaţia ca, în maximum 30 de zile de la expirarea fiecărui termen dispus pentru remedierea deficienţelor constatate prin raportul de inspecţie de siguranţă rutieră specifică, să transmită Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. dovada implementării măsurii dispuse prin raport.

(17) Setul de măsuri de remediere cu potenţial ridicat de îmbunătăţire a siguranţei rutiere şi de reducere a costurilor legate de accidente care pot fi dispuse în raportul de inspecţie de siguranţă rutieră specifică, precum şi termenele de executare a acestora se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.

(18) În cadrul rapoartelor de evaluare de impact, audit de siguranţă rutieră, inspecţie de siguranţă rutieră periodică/specifică, un capitol distinct îl constituie tratarea nevoilor utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor.

(19) Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. împreună cu Inspectoratul de Stat în Construcţii – I.S.C. efectuează inspecţii comune de siguranţă rutieră pe reţeaua rutieră aferentă zonei adiacente tunelurilor care fac obiectul Legii nr. 277/2007, din 5 în 5 ani.

(20) Raportul rezultat în urma efectuării inspecţiei comune de siguranţă rutieră conţine în anexă măsurile de remediere pentru eventualele deficienţe constatate pentru tronsonul inspectat şi va fi transmis administratorului reţelei rutiere adiacente tunelului.

(21) Limitele zonei reţelei rutiere adiacentă tunelurilor, setul de măsuri care se pot dispune şi remedia prin lucrări de intervenţii generale, precum şi termenele aferente transmiterii raportului rezultat în urma efectuării inspecţiei comune de siguranţă rutieră şi ducerii la îndeplinire a setului de măsuri se vor stabili prin ordin comun al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei.

(22) Măsurile de remediere din raportul prevăzut la alin. (20) pentru deficienţele constatate sunt obligatorii pentru administratorul reţelei rutiere adiacente tunelului, în termenele stabilite conform prevederilor alin. (21).

(23) Administratorul zonei reţelei rutiere adiacente tunelului are obligaţia ca în maximum 30 de zile de la expirarea termenelor dispuse pentru remedierea deficienţelor constatate prin raportul de inspecţie comună de siguranţă rutieră să transmită Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. şi Inspectoratului de Stat în Construcţii – I.S.C. gradul de implementare a planului de remediere a deficienţelor”.

 

Art. 13 alin. (7)

Noua reglementare

La articolul 13, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:

„(7) În cazul inspecţiilor de siguranţă rutieră specifice prevăzute la art. 10 alin. (11), raportul rezultat se întocmeşte în două exemplare originale, dintre care unul se transmite de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. administratorului drumului”.

 

Art. 20 alin. (1)

Vechea reglementare

„(1) Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. este singura instituție competentă să efectueze inspecția de siguranță rutieră și să gestioneze efectuarea evaluării de impact asupra siguranței rutiere, a auditului de siguranță rutieră, precum și desfășurarea activităților de formare, atestare și perfecționare profesională a auditorilor de siguranță rutieră”.

Noua reglementare

La articolul 20, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(1) Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. este singura instituţie competentă să realizeze evaluarea siguranţei reţelei rutiere, să efectueze inspecţia de siguranţă rutieră specifică şi să gestioneze efectuarea evaluării de impact asupra siguranţei rutiere, a auditului de siguranţă rutieră, a inspecţiei de siguranţă rutieră periodică, precum şi desfăşurarea activităţilor de formare, atestare şi perfecţionare profesională a auditorilor de siguranţă rutieră”.

 

Art. 23 lit. g) și h)

Noua reglementare

La articolul 23, după litera f) se introduc două noi litere, literele g) şi h), cu următorul cuprins:

„Următoarele fapte constituie contravenții și se sancționează după cum urmează: (…)

g) cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei, aplicată administratorului drumului pentru refuzul nejustificat al semnării contractului de prestări servicii pentru realizarea inspecţiei de siguranţă rutieră periodică sau pentru nerespectarea termenului prevăzut la art. 13 alin. (12);

h) cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei, aplicată administratorului drumului pentru neimplementarea măsurilor de remediere în termenele stabilite în planul de remediere din raportul de inspecţie de siguranţă rutieră periodică/specifică”.

 

Anexa nr. 2a

Noua reglementare

După anexa nr. 2 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 2a „Elementele indicative ale inspecţiilor specifice în materie de siguranţă rutieră”, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta ordonanţă.

 

Anexa nr. 3

Noua reglementare

Anexa nr. 3 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 2 la prezenta ordonanţă.

 

După art. 33 se introduce următoarea mențiune:

„Prezenta lege transpune prevederile Directivei 2008/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind gestionarea siguranţei infrastructurii rutiere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 319 din 29 noiembrie 2008, şi ale Directivei (UE) 2019/1.936 a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2019 de modificare a Directivei 2008/96/CE privind gestionarea siguranţei infrastructurii rutiere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 305 din 26 noiembrie 2019”.

 

Art. II din O.G. nr. 3/2022

„(1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va modifica şi actualiza Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 358/2012 pentru aprobarea Liniilor directoare cu privire la măsurile de îmbunătăţire a siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, în vederea aplicării Directivei 2008/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind gestionarea siguranţei infrastructurii rutiere, cu modificările ulterioare.

(2) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va modifica şi actualiza Ordinul ministrului transporturilor nr. 762/2016 privind aprobarea tarifelor pentru efectuarea evaluării de impact asupra siguranţei rutiere, a auditului de siguranţă rutieră, inspecţiei de siguranţă rutieră, tarifelor privind onorariile cuvenite auditorilor de siguranţă rutieră pentru activităţile prestate, precum şi destinaţia sumelor provenite din încasarea acestora.

(3) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va modifica şi actualiza Ordinul ministrului transporturilor nr. 606/2017 pentru aprobarea Metodologiei de contractare a inspecţiei de siguranţă rutieră, a Contractului-cadru încheiat între Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. şi administratorii drumurilor, a metodologiilor de efectuare a inspecţiilor de siguranţă rutieră, a listei cu dispoziţiile obligatorii care pot fi dispuse de raportul de inspecţie de siguranţă rutieră, a modelului legitimaţiei nominale de control, a modelului procesului-verbal de constatare şi sancţionare contravenţională a contravenţiilor, dotării şi inscripţionării autovehiculelor de inspecţie şi control, precum şi a echipamentelor necesare efectuării inspecţiilor de siguranţă rutieră, cu modificările ulterioare.

(4) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va modifica şi actualiza Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.679/2017 pentru aprobarea Metodologiei de contractare a evaluării de impact asupra siguranţei rutiere şi a auditului de siguranţă rutieră, de desemnare şi de lucru a auditorilor de siguranţă rutieră, a contractelor-cadru care se încheie de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. cu investitorii, antreprenorii/proiectanţii mandataţi, precum şi cu auditorii de siguranţă rutieră.

(5) În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, limitele zonei reţelei rutiere adiacente tunelurilor, setul de măsuri care se pot dispune şi remedia prin lucrări de intervenţii generale, precum şi termenele aferente acestora se vor aproba prin ordin comun al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei”.

Art. III din O.G. nr. 3/2022

„Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii efectuează demersurile necesare în vederea notificării prezentei ordonanţe Comisiei Europene. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii efectuează demersurile necesare în vederea notificării actelor normative adoptate în temeiul prezentei ordonanţe Comisiei Europene”.

Art. IV din O.G. nr. 3/2022

„Raporturile juridice aferente activităţilor care fac obiectul Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, rămân valabile până la data finalizării, în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare la momentul declanşării acestora”.

Art. V din O.G. nr. 3/2022

„Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 23 august 2012, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare”.

În final, vă precizăm că anexa nr. 1 (anexa nr. 2a la Lege) cuprinde Elementele indicative ale inspecţiilor specifice în materie de siguranţă rutieră, iar anexa nr. 2 (anexa nr. 3 la Lege) conține Elementele indicative ale evaluărilor siguranţei rutiere la nivelul întregii reţele.