Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă. O.G. nr. 41/2003 privind dobândirea şi schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice – modificări (Legea nr. 105/2022)

2 mai 2022
Vizualizari: 2112

Actele modificate

Actul modificatorSumar
Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă 

(M. Of. nr. 339 din 18 mai 2012)

O.G. nr. 41/2003 privind dobândirea și schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice

(M. Of. nr. 68 din 2 februarie 2003)

Legea nr. 105/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, precum și pentru abrogarea O.G. nr. 41/2003 privind dobândirea și schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice 

(M. Of. nr. 412 din 29 aprilie 2022)

– modifică: Legea nr. 119/1996: titlul secțiunii 1, art. 1, art. 2, art. 3, art. 4, art. 5, art. 6, art. 7 alin. (1) și (7), art. 8, art. 9, art. 10, art. 11 alin. (2), art. 12, art. 13 alin. (2), art. 14, art. 14^2 alin. (1), art. 14^2 alin. (2) și (3), art. 15 alin. (3), art. 19 alin. (2), art. 20 alin. (3), art. 21, art. 22, art. 23 alin. (1) și (3), art. 25 alin. (1)-(3), art. 26, art. 27, art. 30, art. 31 alin. (2) și (3), art. 32 alin. (1): partea introductivă, art. 33, art. 35 alin. (1), art. 36 alin. (1), art. 37 alin. (1) și (2), art. 38 alin. (1) și (2), art. 38 alin. (3), art. 39, art. 29^1 alin. (1) și (2), cap. II: titlul secțiunii a 4-a, art. 41, art. 43 lit. a), h), i), art. 44, art. 45, art. 46, art. 47, art. 48, art. 49, art. 50, art. 51, art. 54 alin. (1), art. 57 alin. (1) și (2), art. 58 alin. (1), art. 59, art. 61 alin. (1) și (2), art. 62, art. 63 alin. (1) lit. d), art. 63 alin. (1) lit. e), k), n), p), r), art. 63 alin. (1), art. 64, art. 66, art. 69, art. 70, art. 72 alin. (1), art 73, art. 74, art. 76 alin. (1), anexa nr. 1A, anexa nr. 2A, anexa nr. 1B, anexa nr. 2B, anexa nr. 1C, anexa nr. 2C,  

– introduce: Legea nr. 119/1996: art. 14^2 alin. (1^1), art. 15 alin. (2^1), art. 15 alin. (4) și (5), art. 24 alin. (1^1)-(1^2), art. 25 alin. (3^1), art. 31^1, art. 36 alin. (3^1), art. 38 alin. (2^1), art. 39^1 alin. (4), art. 39^2, capitolul II^1,  art. 43 lit. j), k), art. 58 alin. (1^1), art. 60^1, art. 61 alin. (2^1)-(2^3), art. 63 alin. (1) lit. a^1), art. 63 alin. (1) lit. d^1),  art. 63 alin. (1) lit. q), s), art. 63 alin. (3), art. 72 alin. (3), anexa nr. 1A^1, anexa nr. 2A^1, anexa nr. 1B^1, anexa nr. 2B^1, anexa nr. 1C^1, anexa nr. 2C^1,

– abrogă: Legea nr. 119/1996: art. 20 alin. (2), art. 40, art. 42, art. 67, O.G. nr. 41/2003.

În M. Of. nr. 412 din 29 aprilie 2022 s-a publicat Legea nr. 105/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, precum și pentru abrogarea O.G. nr. 41/2003 privind dobândirea și schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice. 

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții regăsite în respectivul act normativ.

Legea nr. 119/1996

Art. 2

Vechea reglementare

„(1) Actele de naștere, de căsătorie și de deces se întocmesc în registre de stare civilă, în două exemplare, ambele originale, și se completează manual, cu cerneală specială de culoare neagră.

(2) De la data asigurării infrastructurii informatice necesare, al doilea exemplar al actelor de stare civilă, precum și mențiunile ulterioare vor fi întocmite în format electronic”.

Noua reglementare

(1) Actele de naștere, de căsătorie și de deces se întocmesc în registre de stare civilă, în două exemplare, ambele originale, și se completează manual, cu cerneală specială de culoare neagră.

(2) Exemplarul I al actelor de stare civilă întocmite la misiunile diplomatice și oficiile consulare de carieră ale României pot fi completate și în sistem informatic.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(3) Prin excepție de la dispozițiile alin. (1), exemplarul II al actelor de stare civilă se întocmește în format electronic, dacă autoritățile publice locale au emis electronic exemplarul II al actelor de stare civilă.

(4) De la data asigurării, la nivel național, a infrastructurii informatice necesare, exemplarul I al actelor de stare civilă se completează informatic și se păstrează în exemplarul I al registrelor de stare civilă pe suport hârtie, iar exemplarul II se întocmește numai în format electronic, atât de către ofițerii de stare civilă din țară, cât și de către cei de la misiunile diplomatice și oficiile consulare de carieră ale României.

(5) În caz de forță majoră care face imposibilă completarea în sistem informatic, actele de stare civilă exemplarul I se completează olograf, urmând ca după încetarea forței majore acestea să fie completate informatic.

(6) Mențiunile ulterioare se înscriu în exemplarul II în format electronic de către ofițerul de stare civilă emitent și se transmit informatic la primăria care are în păstrare registrele de stare civilă exemplarul I, pentru a fi operate pe actele de stare civilă.

(7) Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare D.E.P.A.B.D., utilizează și valorifică datele din registrele informatice, gestionează și administrează, potrivit legii, Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă, denumit în continuare SIIEASC.

(8) SIIEASC reprezintă ansamblul activităților desfășurate cu mijloace informatice pentru dovedirea identității persoanei, producerea, emiterea și evidența actelor de stare civilă, a modificărilor intervenite în statutul persoanei, necesare individualizării în familie, societate și relația cu statul.

(9) Datele cu caracter personal ale persoanelor fizice sunt protejate de legislația specială și nu pot fi prelucrate decât în condițiile prevăzute de aceasta”.

 

Art. 5

Vechea reglementare

„(1) Înregistrarea actelor și faptelor de stare civilă și înscrierea mențiunilor se fac la cerere, pe baza declarației persoanei obligate la aceasta, sau din oficiu, în condițiile prevăzute de prezenta lege.

(2) Numele de familie și prenumele se scriu așa cum rezultă din actele de identitate, din certificatele de stare civilă și din alte înscrisuri prezentate de declarant sau primite de la autoritățile prevăzute de lege.

(3) Întocmirea actelor de stare civilă, precum și înscrierea mențiunilor se fac în limba română, folosindu-se alfabetul latin”.

Noua reglementare

Articolul 5 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Înregistrarea actelor și faptelor de stare civilă și înscrierea mențiunilor se fac la cerere, pe baza declarației solicitantului, sau din oficiu, în condițiile prevăzute de prezenta lege.

(2) Numele de familie și prenumele se scriu așa cum rezultă din actele de identitate, din certificatele de stare civilă și din alte înscrisuri prezentate de solicitant sau primite de la autoritățile prevăzute de lege.

(3) Întocmirea actelor de stare civilă, precum și înscrierea mențiunilor se fac în limba română, folosindu-se alfabetul latin extins”.

 

Art. 9

Vechea reglementare

„În cazul în care ofițerul de stare civilă refuză să întocmească un act sau să înscrie o mențiune ce intră în atribuțiile sale, persoana nemulțumită poate sesiza judecătoria în raza căreia domiciliază”.

Noua reglementare

Articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins:

„În cazul în care ofițerul de stare civilă sau funcționarul cu atribuții de stare civilă refuză să întocmească un act sau să înscrie o mențiune ce intră în atribuțiile sale, persoana nemulțumită poate sesiza instanța competentă, potrivit legii”.

 

Art. 12

Vechea reglementare

„Starea civilă se dovedește cu actele întocmite în registrele de stare civilă, precum și cu certificatele de stare civilă eliberate pe baza acestora”.

Noua reglementare

Articolul 12 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Starea civilă se dovedește cu actele întocmite în registrele de stare civilă, precum și cu certificatele de stare civilă/extrasele multilingve eliberate pe baza acestora”.

 

Art. 15 alin. (4)-(5)

Noua reglementare

La articolul 15, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) și (5), cu următorul cuprins:

„(4) În lipsa acordului părinților cu privire la numele de familie, instanța de tutelă hotărăște și comunică de îndată hotărârea rămasă definitivă serviciului public comunitar local de evidență a persoanelor sau, după caz, primăriei unității administrativ-teritoriale care a înregistrat actul de naștere.

(5) În situația prevăzută la alin. (4), în actul de naștere întocmit cu ocazia declarării nașterii nu se completează numele de familie al copilului; certificatul de naștere se eliberează numai după înscrierea mențiunii privind stabilirea numelui de familie de către instanța de tutelă”.

 

Art. 38 alin. (2^1)

Noua reglementare

La articolul 38, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:

„(21) În situația prevăzută la alin. (2) adeverința se întocmește pe baza:

a) certificatului/extrasului de deces eliberat de autoritățile străine, precum și a traducerii legalizate a acestuia sau a extrasului multilingv;

b) certificatului de deces eliberat de misiunea diplomatică sau de oficiul consular de carieră al României”.

 

Art. 45

Vechea reglementare

„Pe măsura asigurării infrastructurii informatice necesare, comunicările privind faptele de stare civilă, precum și cele referitoare la înscrierea mențiunilor în actele de stare civilă se realizează și în sistem informatic”.

Noua reglementare

Articolul 45 se modifică și va avea următorul cuprins:

„De la data prevăzută la art. 2 alin. (4), comunicările privind faptele de stare civilă, precum și cele referitoare la înscrierea mențiunilor în actele de stare civilă se realizează în sistem informatic”.

 

Art. 58 alin. (1^1)

Noua reglementare

La articolul 58, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:

„(11) Dispozițiile alin. (1) se aplică și actelor de stare civilă aflate în păstrarea serviciilor județene ale Arhivelor Naționale/serviciului municipiului București al Arhivelor Naționale”.

 

Art. 64

Vechea reglementare

„Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către primari, persoanele împuternicite prin dispoziție a președintelui consiliului județean, respectiv a primarului general al municipiului București, precum și de persoane împuternicite din cadrul serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor și polițiști anume desemnați”.

Noua reglementare

Articolul 64 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Contravențiile prevăzute la art. 63 alin. (1) lit. a), b), e), f), i), j), k), o), p) și r) se constată și se sancționează de către ofițerii de stare civilă, cu excepția celor prevăzuți la art. 3 alin. (3); contravențiile prevăzute la literele a), b), o) și p) se constată și se sancționează și de către ofițeri sau agenți de poliție din cadrul Poliției Române.

(2) Contravențiile prevăzute la art. 63 alin. (1) lit. a1), c), d), d1), g), h), l), m), n), q) și s) se constată și se sancționează de către funcționarii cu atribuții de stare civilă din cadrul serviciilor publice comunitare județene de evidență a persoanelor/D.G.E.P.M.B., desemnați prin dispoziție a șefului serviciului public comunitar județean de evidență a persoanelor/D.G.E.P.M.B., precum și de specialiștii din cadrul D.E.P.A.B.D. anume desemnați prin dispoziția directorului D.E.P.A.B.D.”.

 

Art. 72 alin. (3)

Noua reglementare

La articolul 72, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:

„(3) De la data prevăzută la art. 2 alin. (4), datele aferente buletinelor statistice de naștere, de căsătorie, de divorț și de deces întocmite de ofițerii de stare civilă se transmit Institutului Național de Statistică în format electronic”.

 

O.G. nr. 41/2003

Noua reglementare

Ordonanța Guvernului nr. 41/2003 privind dobândirea și schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 din 2 februarie 2003, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 323/2003, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă.

 

Art. III din Legea nr. 105/2022

„Cererile în domeniul stării civile aflate pe rolul instanțelor sau depuse la serviciile publice comunitare locale de evidență a persoanelor/primăriile competente, până la data intrării în vigoare a prezentei legi, se soluționează potrivit dispozițiilor legale în vigoare la data depunerii acestora”.

Art. IV din Legea nr. 105/2022

„(1) Dispozițiile prevăzute la art. 2 alin. (3) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se aplică începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi.

(2) Dispozițiile prevăzute la art. I pct. 74-83 din prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei legi”.

Art. V din Legea nr. 105/2022

„Ordinul ministrului afacerilor interne prevăzut la art. 10 alin. (8) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificat prin prezenta lege, se adoptă în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi”.

Art. VI din Legea nr. 105/2022

„În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul va modifica și/sau completa conform prevederilor prezentei legi Hotărârea Guvernului nr. 64/2011 pentru aprobarea Metodologiei cu privire la aplicarea unitară a dispozițiilor în materie de stare civilă, cu modificările și completările ulterioare”.

Art. VII din Legea nr. 105/2022

„Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 18 mai 2012, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare”.

 

Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă. O.G. nr. 41/2003 privind dobândirea și schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice – modificări (Legea nr. 105/2022) was last modified: mai 2nd, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.