Legea îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004 – modificări (Legea nr. 269/2015)

18 nov. 2015
Vizualizari: 3886

Despre

  • M. Of. nr. 843 din 12 noiembrie 2015
  • Legea nr. 269/2015
  • Modificarea Legii îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004

Art. 292 Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 269/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 292 la primul alineat dispunea faptul că organizațiile care primesc dreptul de folosință gratuită prin comodat asupra infrastructurii de îmbunătățiri funciare au obligația de a constitui o garanție în contul Agenției, în cuantum de 10% din valoarea de inventar a infrastructurii transmise, care va fi reglementată conform normelor metodologice și procedurilor stabilite prin hotărâre a Guvernului.

De asemenea, la următorul alineat stabilea faptul că Agenția are dreptul de a reține garanția constituită de organizațiile și federațiile care primesc dreptul de folosință asupra infrastructurii, dacă acestea nu respectă obligațiile stabilite prin protocolul de predare-preluare, nu întrețin, nu exploatează și/sau nu utilizează infrastructura de îmbunătățiri funciare în condițiile prevăzute de normele metodologice sau distrug infrastructura primită în folosință.

Noua reglementare

Art. 292 – Abrogat.

 

Art. 33 Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 269/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 33 prevedea faptul că amenajările de îmbunătățiri funciare, sistemele de irigații sau desecare și drenaj și lucrările de apărare împotriva inundațiilor ori combatere a eroziunii solului pot fi de utilitate publică, în condițiile legii.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 33 prevede: „(1) Amenajările de îmbunătățiri funciare, sistemele de irigații sau desecare și drenaj și lucrările de apărare împotriva inundațiilor ori de combatere a eroziunii solului pot fi de utilitate publică, în condițiile legii.

(2) În vederea eliberării autorizației de construcție pentru realizarea și reabilitarea infrastructurii de îmbunătățiri funciare, la solicitarea titularilor de autorizații:

a) prin derogare de la art. 6 alin. (4) și art. 7 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, terenurile cuprinse în amenajările de îmbunătățiri funciare, care nu sunt înscrise în evidențele de cadastru și carte funciară, se pot identifica prin numărul de tarla și de parcelă, prin titlu de proprietate și proces-verbal de punere în posesie, precum și prin orice altă modalitate de identificare prevăzută de lege;

b) prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, contractele de concesiune, închiriere și arendă încheiate, în condițiile legii, de către titularii de autorizații cu proprietarii din perimetre de exploatare constituie titluri pentru emiterea autorizației de construire, dacă respectivele contracte cuprind explicit acordul proprietarilor pentru executarea lucrărilor de construcții pe aceste terenuri”.

 

Art. 39 partea introductivă a alin. (2) Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 269/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 39 în partea introductivă a alin. (2) prevedea faptul că amenajările de îmbunătățiri funciare sau părțile unor amenajări de îmbunătățiri funciare, prevăzute la alin. (1), se trec în conservare pentru o perioadă de până la 5 ani.

Noua reglementare

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Potrivit noii reglementări, art. 39 în partea introductivă a alin. (2) are următorul conținut: „Amenajările de îmbunătățiri funciare sau părțile unor amenajări de îmbunătățiri funciare, prevăzute la alin. (1), se trec în conservare pentru o perioadă de până la 15 ani, perioadă în care acestea pot fi:”.

 

Art. 57 Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 269/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 57 la primul alineat prevedea: Contractul multianual se încheie de furnizorul de apă cu organizații sau federații pentru o perioadă de 5 ani, cu obligația ca în fiecare an beneficiarul să plătească contribuția proprie la tariful anual.

Potrivit alineatului următor, conform contractului sezonier, beneficiarul plătește un tarif sezonier pentru irigații.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 57 prevede: „(1) Contractul multianual se încheie de furnizorul de apă cu organizații, federații și alți beneficiari pentru o perioadă de minimum 5 ani.

(2) Contractul sezonier se încheie cu alți beneficiari pentru un sezon de irigații”.

 

Art. 58 Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 269/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 58 dispunea faptul că se plătesc următoarele tarife, conform contractului multianual:

a) un tarif anual;

b) un tarif de livrare a apei pentru irigații.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 58 dispune: „Conform contractului multianual sau sezonier se plătește un tarif de livrare a apei pentru irigații”.

 

Art. 59 Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 269/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 59 la primul alineat dispunea faptul că tariful anual se calculează pentru fiecare punct de livrare a apei pentru irigații la care Administrația livrează apă beneficiarilor.

De asemenea, potrivit alineatului următor, tariful anual va acoperi costurile estimate de întreținere și reparații a infrastructurii de irigații din domeniul public și domeniul privat al statului, aflată în administrarea Administrației.

În sfârșit, la ultimul alineat dispunea: Cuantumul tarifului anual se va stabili pentru fiecare punct de livrare a apei pentru irigații, anterior încheierii contractului multianual.

Noua reglementare

Art. 59 – Abrogat.

 

Art. 60 Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 269/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 60 prevedea faptul că structura tarifului anual, a tarifului pentru livrarea apei pentru irigații și a tarifului sezonier, modalitatea de ajustare periodică a acestora, termenul de aducere la cunoștința beneficiarilor a cuantumului acestor tarife, termenul de încheiere a contractelor multianuale și termenul de plată de către beneficiari a tarifului anual se stabilesc prin normele metodologice privind calculul și plata tarifelor pentru serviciile de îmbunătățiri funciare, aprobate prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 60 prevede: „Structura tarifelor de livrare a apei pentru irigații în contractele multianuale și sezoniere, modalitatea de ajustare periodică a acestora, termenul de aducere la cunoștința beneficiarilor a cuantumului acestor tarife, termenul de încheiere a contractelor multianuale se stabilesc prin normele metodologice privind calculul și plata tarifelor pentru serviciile de îmbunătățiri funciare, aprobate prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale”.

 

Art. 61 Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 269/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 61 la primul alineat dispunea faptul că în cazul neachitării de către beneficiari a tarifului anual la termen, pentru anul respectiv, Administrația poate rezilia contractul multianual, cu notificarea prealabilă a beneficiarului.

Potrivit alineatului următor, beneficiarul al cărui contract multianual a fost reziliat în condițiile alin. (1) poate solicita încheierea unui nou contract multianual în anii următori, cu condiția achitării oricăror sume restante datorate Administrației.

Noua reglementare

Art. 61 – Abrogat.

 

Art. 62 alin. (1) Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 269/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 62 alin. (1) stabilea faptul că beneficiarii pot reînnoi contractul multianual, cu condiția notificării Administrației până la data de 31 iulie a anului în care contractul expiră.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 62 alin. (1) stabilește: „Beneficiarii pot reînnoi contractul multianual, cu condiția notificării Agenției până la data de 30 septembrie a anului în care contractul expiră”.

 

Art. 62 alin. (2) Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 269/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 62 alin. (2) dispunea faptul că administrația încheie noi contracte multianuale sau le reînnoiește pe cele în vigoare numai dacă cererea de prestări de servicii, ce face obiectul contractelor muitianuale, implică irigarea a cel puțin 20% din suprafața deservită de punctele de livrare a apei pentru irigații, precum și din suprafața întregii amenajări sau a părții de amenajare aflate în administrarea sa.

Noua reglementare

Art. 62 alin. (2) – Abrogat.

 

Art. 63 alin. (1) și (2) Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 269/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 63 la primul alineat prevedea faptul că tariful de livrare a apei pentru irigații se calculează pe unitatea de volum de apă livrată de furnizor la punctul de livrare a apei pentru irigații. Tariful de livrare a apei pentru irigații cuprinde cheltuieli fixe și cheltuieli variabile pentru sezonul de irigații.

Potrivit alineatului următor, tariful de livrare a apei pentru irigații va acoperi costul apei, costurile de transport al apei de la sursă sau priză la punctul de livrare a apei pentru irigații, prin intermediul infrastructurii de irigații din domeniul public și domeniul privat al statului, aflată în administrarea Administrației. Costurile de transport includ cheltuielile administrative și cele cu energia electrică și termică pentru pomparea apei, cele cu salarizarea personalului, cheltuielile administrative ale sediului central, ale sediilor sucursalelor, precum și alte asemenea cheltuieli. Tariful de livrare a apei pentru irigații nu cuprinde costurile de întreținere și reparații, care se acoperă din tariful anual.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 63 alin. (1) și (2) prevăd: „(1) Elementele de calcul ale tarifului de livrare a apei pentru irigații se calculează pe unitatea de volum de apă livrată de furnizor la punctul de livrare a apei pentru irigații și se aprobă prin ordin al ministrului.

(2) Tariful de livrare a apei pentru irigații va acoperi costul apei, costurile de transport al apei de la sursă sau de la priză la punctul de livrare a apei pentru irigații, prin intermediul infrastructurii de irigații din domeniul public și domeniul privat al statului, aflată în administrarea Agenției. Costurile de transport includ cheltuielile cu energia electrică și termică pentru pomparea apei. Tariful de livrare a apei pentru irigații nu cuprinde costurile de întreținere și reparații, care se acoperă din abonamentul pentru irigații și/sau din fonduri ale Agenției. Sumele încasate din tariful de livrare a apei pentru irigații și rămase neutilizate la finele anului se reportează în anul următor”.

 

Art. 65 alin. (1) Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 269/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 65 alin. (1) dispunea faptul că orice beneficiar care are acces la o amenajare de irigații aflată în administrarea Administrației poate încheia cu aceasta contracte sezoniere, în condițiile legii.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 65 alin. (1) dispune: „Orice beneficiar care are acces la o amenajare de irigații aflată în administrarea Agenției poate încheia cu aceasta contracte multianuale/sezoniere, în condițiile legii”.

 

Art. 65 alin. (2) Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 269/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 65 alin. (2) stabilea faptul că beneficiarul care a încheiat un contract sezonier achită către Administrație un tarif sezonier în funcție de volumul de apă consumat, conform condițiilor contractuale, care pot prevedea ca plata să se efectueze anterior livrării apei.

Noua reglementare

Art. 65 alin. (2) – Abrogat.

 

Art. 66 Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 269/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 66 prevedea faptul că Administrația poate percepe tarife beneficiarilor sistemelor și amenajărilor de desecare și drenaj și ai lucrărilor de apărare împotriva inundațiilor și de combatere a eroziunii solului aflate în administrarea sa. Tarifele se calculează separat pentru fiecare amenajare sau lucrare, pe baza costurilor fixe și a costurilor variabile, după caz, de exploatare, întreținere și reparații ale acelei amenajări sau lucrări.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 66 prevede: „(1) Agenția percepe tarife pentru desecare, la solicitarea beneficiarilor, până la aplicarea abonamentului de irigații și desecare.

(2) Abonamentul se calculează și se plătește distinct pentru fiecare dintre componentele/categoriile de lucrări”.

 

Art. 72 Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 269/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 72 dispunea faptul că răspunderea pentru coordonarea activităților de îmbunătățiri funciare revine Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale sau oricărei alte autorități publice centrale căreia i se atribuie răspunderea pentru sectorul îmbunătățirilor funciare.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 72 dispune: „Răspunderea pentru coordonarea activităților de îmbunătățiri funciare revine Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale sau oricărei alte autorități publice centrale căreia i se atribuie răspunderea pentru sectorul îmbunătățirilor funciare”.

 

ISTORIC
Act modificatActe modificatoare
Legea nr. 138/2004
(rep. M. Of. nr. 88 din 13 februarie 2009; cu modif. ult.)
O.U.G. nr. 39/2009 (M. Of. nr. 281 din 29 aprilie 2009)
Legea nr. 281/2010 (M. Of. nr. 888 din 30 decembrie 2010)
O.U.G. nr. 65/2011 (M. Of. nr. 457 din 30 iunie 2011)
O.U.G. nr. 82/2011 (M. Of. nr. 694 din 30 septembrie 2011)
Legea nr. 199/2012 (M. Of. nr. 766 din 14 noiembrie 2012)
O.U.G. nr. 79/2013 (M. Of. nr. 390 din 29 iunie 2013)
Legea nr. 187/2012 (M. Of. nr. 757 din 12 noiembrie 2012)
Legea nr. 269/2015 (M. Of. nr. 843 din 12 noiembrie 2015)

 

 

Legea îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004 – modificări (Legea nr. 269/2015) was last modified: noiembrie 18th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.