Instrucţiunile privind organizarea şi funcţionarea şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri – modificări (OMApN nr. M.164/2021)

24 aug. 2021
Vizualizari: 377

Actul modificat

Actul modificatorSumar
 

Instrucțiunile privind organizarea și funcționarea școlilor militare de maiștri militari și subofițeri

 (M. Of. nr. 839 din 24 octombrie 2016; cu modif. și compl. ult.)

 

 

Ordinul ministrului apărării naționale (OMApN) nr. M.164/2021 pentru modificarea și completarea Instrucțiunilor privind organizarea și funcționarea școlilor militare de maiștri militari și subofițeri

(M. Of nr. 808 din 23 august 2021)

 

modifică: art. 11-14, art. 42, art. 60;

– introduce: art. 9^1-9^3, art. 22 alin. (6) și (7), art. 46^1, art. 67 alin. (2^1) și (2^2).

 

În M. Of nr. 808 din 23 august 2021 s-a publicat Ordinul ministrului apărării naționale (OMApN) nr. M.164/2021 pentru modificarea și completarea Instrucțiunilor privind organizarea și funcționarea școlilor militare de maiștri militari și subofițeri.

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante modificări aduse respectivului act normativ.

 

Art. 11-14

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 11-14 se modifică și vor avea următorul conținut:

Art. 11

(1) Catedrele se constituie din minimum 3 membri, din rândul instructorilor militari și personalului didactic civil care predau aceeași disciplină de studiu, discipline înrudite sau discipline cuprinse în aceeași arie curriculară, precum și din rândul personalului didactic auxiliar specific.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(2) În situația în care catedrele nu pot fi constituite conform prevederilor alin. (1), acestea se constituie pe arme sau servicii.

 Art. 12

(1) Catedrele au următoarele atribuții:

a) planifică, proiectează și desfășoară activitățile didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire, pentru implementarea planurilor-cadru de învățământ/planurilor de instruire și a programelor școlare/analitice/de instruire, după caz;

b) analizează, periodic, performanțele elevilor și cursanților și, după caz, organizează și desfășoară sesiuni de consultații sau activități de pregătire individualizată pentru elevii/cursanții cu performanțe scăzute;

c) organizează și desfășoară activități de pregătire specială a elevilor și cursanților pentru examene/concursuri/evaluări finale;

d) elaborează informări asupra propriilor activități, semestrial sau ori de câte ori este nevoie.

(2) Ședințele catedrelor se țin lunar sau ori de câte ori se consideră necesar, după o tematică aprobată de către locțiitorul comandantului.

 Art. 13

(1) Șefii catedrelor se numesc de către comandant, la propunerea șefului structurii de instrucție și educație, din rândul instructorilor superiori sau principali cu calități manageriale și rezultate deosebite în pregătirea elevilor și cursanților.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în situația în care catedrele sunt constituite numai din instructori, șefii de catedră se numesc din rândul acestora.

(3) Șefii catedrelor răspund de activitatea profesională a membrilor acestora.

Art. 14

(1) Atribuțiile șefilor catedrelor sunt următoarele:

a) întocmesc planul de activități al catedrei;

b) organizează și conduc ședințele catedrei;

c) elaborează planul consultațiilor și al asistențelor la disciplinele din cadrul catedrei;

d) stabilesc atribuțiile fiecărui membru al catedrei și propun includerea acestora în fișa postului;

e) evaluează activitatea fiecărui membru al catedrei și propun calificativele anuale ale acestora, în baza unui raport motivat;

f) monitorizează existența și calitatea documentelor de proiectare didactică ale membrilor catedrei;

g) efectuează asistențe și organizează interasistențe la activitățile didactice din cadrul catedrei, în special la personalul didactic nou-venit în unitatea de învățământ și la cel la care se constată disfuncții în procesul de predare-învățare sau în relația profesor/instructor-elev/cursant;

h) propun temele/tematica pentru lucrările/proiectele de absolvire, examenele de semestru/progres/performanță/calificare profesională/absolvire;

i) elaborează rapoarte și analize cu privire la activitatea catedrei și alte documente stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare al unității de învățământ.

(2) În funcție de activitățile de instrucție și educație din cadrul programelor de formare inițială și continuă, atribuțiile șefilor catedrelor prevăzute la alin. (1) se completează cu atribuțiile specifice din regulamentul de organizare și funcționare al școlii.

 

Art. 42

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 42 se prezenta sub următoarea formă:

„Art. 42

(1) Documentele de diagnoză sunt următoarele:

a) rapoartele semestriale asupra activității desfășurate;

b) raportul de autoevaluare internă a calității;

c) raportul general privind starea și calitatea învățământului.

(2)  Raportul semestrial se întocmește de către șeful structurii de instrucție și educație și se prezintă, pentru validare, atât consiliului profesoral, cât și consiliului de administrație.

(3) Raportul de autoevaluare internă a calității se întocmește de către comisia pentru evaluarea și asigurarea calității și se prezintă, pentru validare, atât consiliului profesoral, cât și consiliului de administrație.

(4) Raportul general privind starea și calitatea învățământului se întocmește de către locțiitorul comandantului, pe baza rapoartelor semestriale asupra activității desfășurate și a raportului de autoevaluare internă a calității, se aprobă de către comandant după ce a fost validat de către consiliul profesoral și consiliul de administrație.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 42 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 42

(1) Documentele de diagnoză sunt următoarele:

a) raportul anual de evaluare internă a calității;

b) raportul general privind starea și calitatea învățământului;

c) alte rapoarte anuale de activitate ale comisiilor și compartimentelor/microstructurilor din școală, stabilite prin regulamentul propriu de organizare și funcționare.

(2) Raportul anual de evaluare internă a calității se întocmește de către coordonatorul comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității.

(3) Raportul general privind starea și calitatea învățământului se întocmește de către locțiitorul comandantului, pe baza rapoartelor prevăzute la alin. (1) lit. a) și c), se aprobă de către comandant, după ce a fost validat de consiliul profesoral și consiliul de conducere, și se înaintează electronic, pe cale ierarhică, Direcției generale management resurse umane și Direcției instruire și doctrină, cu cel puțin 10 zile înainte de începerea anului școlar următor.

(4) Fiecare dintre rapoartele menționate la alin. (1) are anexat un plan de remediere, dacă este cazul.

 

Art. 60

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 60 se prezenta sub următoarea formă:

„Art. 60 – Instrumentele, criteriile și standardele de evaluare, numărul de note curente și ritmicitatea acestora, precum și formele de evaluare se stabilesc la nivelul catedrei metodice/didactice, în funcție de specificul fiecărei discipline, se analizează în consiliul profesoral și se înscriu în regulamentul propriu de organizare și funcționare a școlii.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 6o se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 60

Instrumentele, criteriile și standardele de evaluare, numărul de note curente și ritmicitatea acestora, precum și formele de evaluare se stabilesc la nivelul comisiei pentru curriculum, în funcție de specificul fiecărei discipline, se analizează în consiliul profesoral și se înscriu în regulamentul de organizare și funcționare al școlii.

 

Art. 9^1-9^3

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 9 se introduc trei noi articole, art. 9^1-9^3, cu următorul cuprins:

Art. 9^1

(1) La nivelul structurii de instrucție și educație se constituie și funcționează comisia pentru curriculum, cu următoarea componență:

a) responsabil: șeful structurii de instrucție și educație sau unul dintre șefii de catedră, cu experiență didactică de cel puțin 2 ani, dobândită în calitate de instructor militar sau de instructor militar asociat;

b) membri permanenți: cadre didactice și instructori militari din cadrul școlii;

c) colaboratori: instructori militari asociați, specialiști în domeniul proiectării curriculare sau în domeniile disciplinelor incluse în planurile-cadru de învățământ și cadre militare cu experiență operațională, națională și internațională.

(2) Componența comisiei pentru curriculum se particularizează prin regulamentul de organizare și funcționare al școlii, astfel încât să fie incluși 1-2 reprezentanți pentru fiecare disciplină.

Art. 9^2

(1) Comisia pentru curriculum are următoarele atribuții:

a) elaborează standardele de pregătire profesională, planul-cadru de învățământ/planurile de instruire și programele școlare/analitice/de instruire, după caz;

b) coordonează elaborarea documentelor de planificare și proiectare a activităților didactice;

c) elaborează instrumente de evaluare și notare;

d) elaborează manuale, cursuri, culegeri de lecții, exerciții, aplicații și alte materiale didactice auxiliare;

e) monitorizează modul în care se realizează implementarea curriculumului și a instrumentelor de evaluare și întreprinde măsuri de corectare a eventualelor deficiențe constatate;

f) organizează activități didactice demonstrative, schimburi de experiență și alte activități metodice;

g) coordonează activitatea cercurilor școlare;

h) elaborează informări asupra propriilor activități, semestrial sau ori de câte ori este nevoie.

(2) Ședințele comisiei pentru curriculum se țin lunar sau ori de câte ori se consideră necesar, după o tematică aprobată de către locțiitorul comandantului.

Art. 9^3

(1) Atribuțiile responsabilului comisiei pentru curriculum sunt următoarele:

a) întocmește planul de activități al comisiei;

b) organizează și conduce ședințele comisiei;

c) coordonează elaborarea standardelor de pregătire profesională, a planurilor-cadru de învățământ/planurilor de instruire și a programelor școlare/analitice/de instruire, după caz;

d) coordonează elaborarea de manuale, cursuri, culegeri de lecții, exerciții, aplicații și alte materiale didactice auxiliare;

e) coordonează activitatea de elaborare a instrumentelor de evaluare și notare;

f) monitorizează existența și calitatea documentelor de proiectare a activităților didactice ale șefilor catedrelor și ale membrilor acestora;

g) efectuează asistențe la activitățile didactice ale șefilor de catedră și, împreună cu aceștia, la ceilalți membri ai catedrelor, în special în cazul personalului didactic nou-venit în unitatea de învățământ și la care se constată disfuncții în procesul de predare-învățare sau în relația profesor/instructor-elev/cursant;

h) organizează și îndrumă activitatea de pregătire metodică a personalului didactic;

i) avizează temele/tematica pentru lucrările/proiectele de absolvire, examenele de semestru/progres/performanță/calificare profesională/absolvire;

j) elaborează rapoarte și analize cu privire la activitatea comisiei și alte documente stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare al școlii.

(2) În funcție de activitățile de instrucție și educație din cadrul programelor de formare inițială și continuă, atribuțiile responsabilului comisiei pentru curriculum prevăzute la alin. (1) se completează cu atribuțiile specifice din regulamentul de organizare și funcționare al școlii.

 

Art. 22 alin. (6) și (7)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 22, după alin. (5) se introduc două noi alineate, alin. (6) și (7), cu următorul cuprins:

(6) În învățământul postliceal militar poate funcționa personal didactic de predare asociat.

(7) Personalul didactic de predare asociat se constituie din personalul didactic titular la altă școală, personalul didactic pensionat plătit în regim de plată cu ora sau instructori militari asociați din unitatea de învățământ postliceal militar sau din alte unități militare, care sunt specialiști în domenii cuprinse în curriculumul programelor de studii/instruire.

 

Art. 46^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 46 se introduce un nou articol, art. 46^1, cu următorul cuprins:

Art. 46^1

Programul de dezvoltare a sistemului de control intern managerial se elaborează și se pune în aplicare în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului apărării naționale nr. M.100/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind sistemul de control intern managerial în Ministerul Apărării Naționale.

 

Art. 67 alin. (2^1) și (2^2)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 67, după alin.(2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) și (2^2), cu următorul cuprins:

(2^1) Examenul de restanță se susține din întregul conținut parcurs al disciplinei, iar nota obținută la examenul de restanță constituie media anuală a disciplinei respective.

(2^2) Elevii restanțieri care nu se pot prezenta la examenele de restanță din motive temeinice, dovedite cu documente justificative, sunt examinați la o dată ulterioară, stabilită de către comandantul școlii.

Instrucțiunile privind organizarea și funcționarea școlilor militare de maiștri militari și subofițeri – modificări (OMApN nr. M.164/2021) was last modified: august 24th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.