H.G. nr. 565/2021 privind organizarea şi funcţionarea Centrului Euro-Atlantic pentru Rezilienţă, precum şi pentru completarea H.G. nr. 16/2017 privind organizarea şi funcţionarea MAE – prezentare generală

26 mai 2021
Vizualizari: 343
Actul publicat în Monitorul OficialSumar
 

H.G. nr. 565/2021 privind organizarea și funcționarea Centrului Euro-Atlantic pentru Reziliență, precum și pentru completarea H.G. nr. 16/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Externe

 (M. Of. nr. 535 din 24 mai 2021)

– Prezintă organizarea și funcționarea Centrului Euro-Atlantic pentru Reziliență;

– Completează H.G. nr. 16/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Externe.

 

În M. Of. nr. 535 din 24 mai 2021 s-a publicat H.G. nr. 565/2021 privind organizarea și funcționarea Centrului Euro-Atlantic pentru Reziliență, precum și pentru completarea H.G. nr. 16/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Externe.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, dispozițiile regăsite în respectiva hotărâre.

 

Art. 1

(1) Centrul Euro-Atlantic pentru Reziliență, structură de expertiză și cercetare-dezvoltare, denumit în continuare Centrul, se organizează și funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Afacerilor Externe, denumit în continuare M.A.E.

(2) Centrul are sediul în municipiul București.

 

Art. 2

Pentru realizarea obiectivelor din domeniul său de activitate, Centrul exercită următoarele funcții:

a) de planificare strategică în domeniul său de activitate;

b) de implementare și gestionare a programelor finanțate din fonduri europene, naționale, precum și din alte surse legale;

c) de administrare, prin care se asigură administrarea patrimoniului său, potrivit dispozițiilor legale;

d) de promovare a colaborării internaționale în domeniul său de activitate.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

 

Art. 3

Centrul are următoarele atribuții:

a) elaborează și dezvoltă concepte, doctrine, metodologii de lucru, standarde și instrumente de lucru în domeniul rezilienței;

b) analizează evoluții globale transversale pentru dezvoltarea instrumentelor de anticipare strategică în vederea ameliorării riscurilor care pot afecta reziliența societală, în context european și euroatlantic;

c) desfășoară activități de cercetare în domeniul rezilienței, anticipării strategice și evaluării de risc;

d) asigură consultanță de specialitate în dezvoltarea politicilor publice în domeniul rezilienței, inclusiv la elaborarea unor documente programatice sau operaționale;

e) furnizează expertiză în domeniul rezilienței;

f) dezvoltă și furnizează programe de pregătire profesională în domeniul rezilienței;

g) asigură consultanță în etapa postdezastru sau situație de criză, în vederea revenirii cât mai rapide la starea de normalitate;

h) dezvoltă și gestionează rețele naționale și internaționale de experți și practicieni, în vederea creșterii rezilienței;

i) elaborează și implementează programe de colaborare cu mediul academic național și internațional;

j) participă, la cerere, la planificarea și elaborarea scenariilor exercițiilor naționale și internaționale în domeniul rezilienței, găzduite de România;

k) participă, la cerere, la planificarea și elaborarea scenariilor exercițiilor internaționale, găzduite de state partenere, la care participă România;

l) dezvoltă platforme pentru schimbul de informații în domeniu, cu parteneri publici, civili și militari, academici și ai societății civile din statele aliate din Organizația Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) și Uniunea Europeană (UE);

m) asigură sprijin și facilitează atât schimbul de informații, la nivel de experți, respectiv la nivel decizional, cât și informarea publică, după caz;

n) dezvoltă și gestionează baze de date referitoare la lecții învățate și bune practici în domeniul rezilienței, identificate pe plan național și internațional;

o) organizează, pe bază de concursuri de proiecte, realizarea unor studii în domeniul rezilienței;

p) participă la concursuri de proiecte pentru realizarea unor studii în domeniul rezilienței;

q) derulează campanii de informare, educare și popularizare privind rolul Organizației Tratatului Atlanticului de Nord, Uniunii Europene și al instituțiilor naționale responsabile pe linie de descurajare și pregătire civilă pentru gestionarea crizelor nonmilitare;

r) asigură vizibilitate acțiunilor în domeniul rezilienței;

s) facilitează transferul de expertiză între instituțiile și autoritățile publice din România și instituțiile și autoritățile publice din statele Organizației Tratatului Atlanticului de Nord, Uniunii Europene și partenere;

ș) facilitează transferul de expertiză între mediul de afaceri, societatea civilă și comunitatea academică din România și mediul de afaceri, societatea civilă și comunitatea academică din statele Organizației Tratatului Atlanticului de Nord, Uniunii Europene și partenere;

t) încheie protocoale de colaborare, acorduri de cooperare și memorandumuri de înțelegere în domeniul rezilienței, cu aprobarea prealabilă a ministrului afacerilor externe;

ț) încheie memorandumuri de înțelegere și acorduri tehnice cu privire la participarea unor state ale Organizației Tratatului Atlanticului de Nord, Uniunii Europene și partenere, inclusiv a unor experți din aceste state, la activitățile Centrului, cu aprobarea prealabilă a ministrului afacerilor externe;

u) raportează anual și ori de câte ori este necesar, la cererea ministrului afacerilor externe, activitățile de cercetare, planificare, pregătire profesională și cooperare internațională, realizate în domeniul rezilienței;

v) participă la implementarea obiectivelor de politică externă stabilite de M.A.E;

w) editează publicații;

x) îndeplinește orice alte activități în domeniul rezilienței stabilite de ministrul afacerilor externe, în limita atribuțiilor specifice.

 

Art. 4

(1) Centrul este condus de un președinte cu rang de secretar de stat, ajutat de un vicepreședinte cu rang de subsecretar de stat, numiți și eliberați din funcție prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului afacerilor externe.

(2) Președintele răspunde în fața ministrului afacerilor externe pentru întreaga activitate a Centrului.

(3) Președintele reprezintă Centrul în raporturile cu celelalte autorități și instituții publice, cu persoanele fizice și juridice din țară și din străinătate, precum și în justiție.

(4) În exercitarea atribuțiilor care îi revin, președintele Centrului emite ordine și instrucțiuni cu caracter normativ și individual.

(5) Actele administrative cu caracter normativ neclasificate emise de președintele Centrului se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(6) În cadrul Centrului își desfășoară activitatea un secretar general, numit potrivit legii.

(7) Secretarul general exercită atribuțiile stabilite de lege, coordonează Departamentul financiar, logistic și resurse umane și poate îndeplini și alte sarcini încredințate de președintele Centrului.

(8) Președintele poate delega atribuțiile prevăzute la alin. (3) vicepreședintelui, secretarului general și/sau altor persoane cu funcții de conducere din cadrul Centrului, în raport cu obiectul delegării, în condițiile legii.

(9) Atribuțiile vicepreședintelui se stabilesc prin ordin al președintelui.

(10) Președintele Centrului este ordonator terțiar de credite.

(11) Președintele poate delega calitatea de ordonator terțiar de credite vicepreședintelui și/sau altor persoane împuternicite în acest scop. Prin ordin al președintelui Centrului se vor preciza limitele și condițiile delegării.

(12) Conducerea Centrului beneficiază de sprijinul științific oferit de Consiliul consultativ al Centrului.

(13) Din Consiliul consultativ al Centrului pot face parte reprezentanți ai instituțiilor și organizațiilor naționale și internaționale, precum și experți din universități și instituții de cercetare din România și statele partenere.

(14) Membrii Consiliului consultativ sunt numiți de ministrul afacerilor externe la propunerea președintelui Centrului.

 

Art. 5

(1) Structura organizatorică a Centrului este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. În cadrul organigramei, prin ordin al președintelui Centrului, se pot organiza servicii și birouri, în condițiile prevăzute de lege.

(2) Președintele poate înființa, organiza și desființa, prin ordin, grupuri de lucru pentru realizarea unor activități sau operațiuni în domeniile de competență ale Centrului.

(3) Pentru realizarea obiectivelor Centrului sau pentru elaborarea unor proiecte specifice, președintele poate constitui, prin ordin, pe perioade determinate, consilii de experți sau colective de lucru formate din specialiști.

(4) Prin ordin al președintelui se aprobă statul de funcții, regulamentul de organizare și funcționare al Centrului și regulamentul de ordine interioară, în condițiile legii.

(5) Numărul maxim de posturi din cadrul Centrului este de 70, exclusiv demnitarii și cabinetele acestora.

(6) Personalul Centrului se poate compune din: personal diplomatic și consular, personal contractual încadrat pe funcții de execuție specifice M.A.E., funcționari publici cu statut special, cadre militare în activitate și alte categorii de personal contractual.

(7) În cadrul Centrului pot activa experți străini, fără afectarea schemei de personal aprobate pentru activitatea de bază și a fondului de salarii al Centrului.

(8)v Statutul experților străini care activează în cadrul Centrului este stabilit prin memorandumuri de înțelegere și acorduri tehnice încheiate în acest scop cu instituțiile statelor Organizației Tratatului Atlanticului de Nord, Uniunii Europene și partenere care contribuie la activitățile Centrului.

(9) Ocuparea posturilor vacante din cadrul Centrului se realizează prin concurs, prin detașare sau prin transfer, în condițiile legii.

(10) Salarizarea personalului Centrului se face în condițiile legislației aplicabile personalului plătit din fonduri publice.

(11) Pentru acoperirea necesarului de personal specializat din Centru, detașarea sau încadrarea pe perioadă determinată se face pe durata prevăzută de legislația în vigoare. Persoanele detașate vor fi salarizate în conformitate cu sistemul de salarizare aplicabil personalului plătit din fonduri publice aferent fiecărei categorii de personal.

(12) Pentru realizarea activităților de cercetare și formare profesională, Centrul poate folosi, pe bază de contracte de prestări de servicii, experți ai universităților și institutelor de cercetare din țară sau străinătate.

 

Art. 6

(1) Finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale Centrului se asigură integral de la bugetul de stat.

(2) Centrul poate dobândi bunuri mobile sau imobile, în condițiile legii.

 

Totodată, art. 7 precizează faptul că H.G. nr. 16/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Externe se completează după cum urmează:

 

Art. 22^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 22 se introduce un nou articol, art. 22^1, cu următorul cuprins:

Art. 22^1

În subordinea M.A.E. funcționează Centrul Euro-Atlantic pentru Reziliență, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică. Activitatea Centrului Euro-Atlantic pentru Reziliență se finanțează integral de la bugetul de stat.

 

 

 

Sbpct. 2 la Anexa nr. 3

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la anexa nr. 3, la pct. I, după liniuța care devine sbpct. 1 se introduce un nou subpunct, sbpct. 2, cu următorul cuprins:

2. Centrul Euro-Atlantic pentru Reziliență (70 de posturi, exclusiv demnitarii și cabinetele acestora)

H.G. nr. 565/2021 privind organizarea și funcționarea Centrului Euro-Atlantic pentru Reziliență, precum și pentru completarea H.G. nr. 16/2017 privind organizarea și funcționarea MAE – prezentare generală was last modified: mai 25th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.