Gestionarea contribuţiei financiare acordate României din Rezerva de ajustare la Brexit (O.U.G. nr. 176/2022)

16 dec. 2022
Vizualizari: 106

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar

Ordonanța de urgență (O.U.G.) nr. 176 /2022 privind gestionarea contribuției financiare acordate României din Rezerva de ajustare la Brexit

(M. Of. nr. 1207 din 15 decembrie 2022)

Se adoptă gestionarea contribuției financiare acordate României din Rezerva de ajustare la Brexit.

 

În M. Of. nr. 1207 din 15 decembrie 2022 s-a publicat Ordonanța de urgență (O.U.G.) nr. 176/2022 privind gestionarea contribuției financiare acordate României din Rezerva de ajustare la Brexit.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din respectivul act normativ:

Art. 1

Prezenta ordonanță de urgență reglementează utilizarea fondurilor alocate României din Rezerva de ajustare la Brexit, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2021/1.755 al Parlamentului European și al Consiliului din 6 octombrie 2021 de înființare a Rezervei de ajustare la Brexit, respectiv acordarea de sprijin pentru măsurile puse în aplicare de România pentru a contribui la contracararea consecințelor negative economice, sociale, teritoriale și, după caz, de mediu ale retragerii Regatului Unit din Uniune, precum și pentru a contribui la atenuarea impactului negativ aferent asupra coeziunii economice, sociale și teritoriale, inclusiv asistență tehnică aferentă.

Art. 2

(1) Termenii „perioadă de referință”, „drept aplicabil”, „neregulă”, „neregulă sistemică” au înțelesurile prevăzute în Regulamentul (UE) 2021/1.755 al Parlamentului European și al Consiliului din 6 octombrie 2021 de înființare a Rezervei de ajustare la Brexit, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/1.755.

(2) În sensul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:

a) Rezerva de ajustare la Brexit, denumită în continuare Rezerva – instrument financiar nerambursabil creat la nivelul Uniunii Europene, reglementat de Regulamentul (UE) 2021/1.755, având ca obiective contracararea consecințelor negative cauzate de retragerea Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord din Uniune pentru statele membre, în regiuni și sectoare, în special în cele care sunt cel mai grav afectate, precum și atenuarea impactului negativ al acesteia asupra coeziunii economice, sociale și teritoriale;

b) organism responsabil cu coordonarea gestionării contribuției financiare din Rezervă – instituția prevăzută la art. 7 alin. (5) teza I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 121/2021 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;

c) autoritate de implementare – instituția desemnată în această calitate printr-un act normativ sau act administrativ cu caracter individual, responsabilă pentru implementarea de către beneficiarii care funcționează în subordinea/coordonarea sau, după caz, în cadrul/sub autoritatea acesteia a măsurilor eligibile din Rezervă și care acționează prin intermediul unei unități de implementare;

d) beneficiari – entitățile de drept public care implementează în mod direct măsurile eligibile din Rezervă și/sau asistență tehnică;

e) acord de implementare – reprezintă actul juridic prin care sunt stabilite responsabilitățile și atribuțiile părților, respectiv drepturile și obligațiile acestora, precum și valoarea asistenței tehnice, care poate fi încheiat atât între organismul menționat la lit. c) și una dintre instituțiile menționate la lit. d) sau e), după caz, precum și între entitățile menționate la lit. d) și e);

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

f) proiect eligibil – activități desfășurate de beneficiari, în concordanță cu măsurile menționate cu caracter neexhaustiv la art. 4 alin. (1), care contribuie la realizarea obiectivelor Rezervei;

g) cheltuieli eligibile – cheltuielile efectuate de beneficiari pentru implementarea măsurilor eligibile în cadrul Rezervei, conform prevederilor art. 5-7 din Regulamentul (UE) 2021/1.755;

h) cerere de rambursare – cererea depusă de către autoritatea de implementare sau de către beneficiar, în situația în care nu a fost desemnată o autoritate de implementare, prin care se solicită organismului responsabil cu coordonarea gestionării contribuției financiare din Rezervă virarea sumelor aferente cheltuielilor eligibile efectuate;

i) dublă finanțare – finanțarea acordată cu încălcarea prevederilor art. 5 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/1.755;

j) sistem informatic de management al Rezervei – sistem informatic care răspunde cerințelor prevăzute la art. 14 alin. (3) lit. f) și h) din Regulamentul (UE) 2021/1.755;

k) relocare – transfer al aceleiași activități sau al unei activități similare sau al unei părți a acesteia, în sensul în care produsul sau serviciul de la unitatea inițială și de la unitatea care beneficiază de ajutor au cel puțin parțial aceleași scopuri, îndeplinesc cerințele sau necesitățile aceluiași tip de clienți și se pierd locuri de muncă în activități identice sau similare la una din unitățile inițiale ale unui beneficiar din Spațiul Economic European;

l) valoarea totală a proiectului – totalul fondurilor reprezentând contravaloarea contribuției din fonduri europene, valoarea cofinanțării publice, precum și contravaloarea cheltuielilor publice, altele decât cele eligibile.

Art. 3

(1) Instituțiile și organismele cu atribuții în coordonarea, gestionarea, controlul și auditul fondurilor acordate în cadrul Rezervei de ajustare la Brexit sunt:

a) Secretariatul General al Guvernului, denumită în continuare SGG, în calitate de organism responsabil de coordonarea gestionării contribuției financiare din Rezervă, prin structura de specialitate;

b) autoritatea de implementare, în calitate de instituție responsabilă pentru implementarea de către beneficiarii care funcționează în subordinea/coordonarea sau, după caz, în cadrul/sub autoritatea acesteia a măsurilor eligibile din Rezervă, în conformitate cu dispozițiile acordurilor de implementare prin unitatea de implementare;

c) Curtea de Conturi, prin Autoritatea de Audit, în calitate de organism independent de audit, care realizează activitățile menționate în art. 14 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2021/1.755.

(2) Personalul aferent structurilor prevăzute la alin. (1) beneficiază de drepturile prevăzute de Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, cu modificările și completările ulterioare, fiind aplicabile prevederile art. 17 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, în limita cheltuielilor de personal aprobate prin legea bugetului de stat.

(…)

ANEXA nr. 1 Proiecte pentru care se desemnează Ministerul Afacerilor Interne în calitate de autoritate de implementare

Nr. crt.Titlul proiectuluiObiectivBeneficiarAutoritate de implementare
1Dezvoltarea capacității poliției de frontieră pentru controlul mijloacelor de transport marfăEficientizarea și fluidizarea verificării mijloacelor de transport și reducerea timpilor de așteptare în punctele de trecere a frontiereiInspectoratul General al Poliției de FrontierăMinisterul Afacerilor Interne
2Asigurarea informării corecte și complete a publicului larg din România cu privire la modificările survenite în ceea ce privește drepturile și obligațiile acestuia, ca urmare a retragerii Regatului Unit din Uniunea Europeană, potrivit competențelor Ministerului Afacerilor InterneCreșterea exponențială a gradului de conștientizare și a nivelului de informare în rândul cetățenilor români cu privire la schimbările în relația cu Regatul Unit și implicațiile acestora asupra mobilității și drepturilor/obligațiilor cetățenilor româniMinisterul Afacerilor Interne – Direcția Informare și Relații Publice, Direcția Generală pentru Comunicații și Tehnologia InformațieiMinisterul Afacerilor Interne

ANEXA nr. 2 Criterii generale de eligibilitate a cheltuielilor și tipuri de cheltuieli eligibile efectuate în implementare

(1) Art. 1

Regulile generale de eligibilitate sunt următoarele:

1. Pentru a fi eligibilă, orice cheltuială trebuie să îndeplinească următoarele criterii:

a) să fie angajată de către beneficiar și plătită de acesta în condițiile legii, cu respectarea perioadei de implementare stabilite de către organismul responsabil cu coordonarea gestionării contribuției financiare din Rezervă prin acordul de implementare;

b) să fie însoțită de facturi emise în conformitate cu prevederile legislației naționale sau a statului în care acestea au fost emise ori de alte documente contabile pe baza cărora se înregistrează obligația de plată și de documente justificative privind efectuarea plății și realitatea cheltuielii efectuate, pe baza cărora cheltuielile să poată fi verificate/controlate/auditate, cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/1.755;

c) să fie în conformitate cu acordul de implementare, încheiat între organismul responsabil cu coordonarea gestionării contribuției financiare din Rezervă/autoritatea de implementare și beneficiar;

d) să fie rezonabilă și necesară realizării măsurii;

e) să respecte prevederile legislației Uniunii Europene și naționale aplicabile;

f) să fie înregistrată în contabilitatea beneficiarului, ținânduse cont de prevederile din Regulamentul (UE) 2021/1.755.

2. Cheltuielile efectuate în cadrul măsurilor sunt eligibile în conformitate cu prevederile art. 5 din Regulamentul (UE) 2021/1.755.

(2) Art. 2

Următoarele cheltuieli nu sunt eligibile pentru a beneficia de sprijin din Rezervă:

a) taxa pe valoarea adăugată;

b) cheltuielile de sprijinire a relocării.

(…)

 

Gestionarea contribuției financiare acordate României din Rezerva de ajustare la Brexit (O.U.G. nr. 176/2022) was last modified: decembrie 16th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.