Facilități relevante pentru mediul de afaceri, acordate de statul român în contextul crizei COVID-19

21 sept. 2020
Vizualizari: 571

 

Protecție socială

FACILITĂȚIACT NORMATIV 

BENEFICIARI

 

PERIOADĂ/TERMENCONDIȚII  (inclusiv detalii relevante)ȘTIRI ȘI ANALIZE

țuca Zbârcea & Asociații

(link)

Plata indemnizației de „șomaj tehnic” de la bugetul asigurărilor de șomaj/ bugetul de stat

 

OUG 30/2020, modificată prin OUG 32/2020, OUG 53/2020,  OUG 70/2020 și OUG 92/2020·       Angajatorii (/salariații);

·       Alți profesioniști (așa cum sunt definiți de art. 3 alin.(2) Cod civil);

·       Avocații;

·       Persoanele fizice care obțin venituri exclusiv din drepturi de autor si drepturi conexe;

·       Persoanele care au încheiat convenții individuale de muncă în baza Legii 1/2005;

·       Sportivii, antrenorii, medicii, asistenții medicali, maseurii, kinetoterapeuții și cercetătorii din domeniul sportiv.

31 mai 2020

Până la ridicarea restricțiilor (pentru angajatorii care activează în domeniile în care se mențin restricțiile), dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020

Pentru angajatori – în ipoteza suspendării contractelor de muncă ca urmare a întreruperii/reducerii temporare a activității (i.e. șomaj tehnic).

Condiții:

·     Întreruperea totală sau parțială a activității pe perioada stării de urgență, sau

·     Reducerea activității ca urmare a epidemiei de COVID-19.

Pentru celelalte categorii de beneficiari – condiția este întreruperea /suspendarea activității ca efect a epidemiei de COVID-19 (cu excepția avocaților, pentru care condițiile sunt: (i) activitate redusă ca urmare a efectelor epidemiei de COVID-19, și (ii) încasările aferente lunii pentru care solicită indemnizația sunt cu minimum 25% mai mici decât media lunară pe anul 2019 și nu depășesc câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020).

Indemnizațiile nu sunt supuse executării silite prin poprire pe durata acordării lor.

A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 1 aprilie 2020 – aici

 

 

Acordarea de tichete de masa angajaților cu contracte de muncă suspendateLegea 59/2020SalariațiPe perioada în care contractul este suspendat dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020Angajatorii pot acorda tichete de masă și salariaților cu contracte de muncă suspendate, prin derogare de la prevederile legale relevante.
Scutirea de la plata contribuțiilor de asigurări sociale și a impozitului pe venit pentru avantajele în natură acordate anumitor categorii de persoaneLegea 227/2015 privind Codul Fiscal, modificată prin OUG 48/2020Angajatorii (/salariații)Pentru o perioadă stabilită de angajator/plătitor, în cazul instituirii stării de asediu sau de urgență, potrivit legiiScutirea se acordă persoanelor fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor care:

·     Ocupă funcții considerate de către angajator/plătitor esențiale pentru desfășurarea activității; și

·     Se află în izolare preventivă la locul de muncă sau în zone special dedicate în care nu au acces persoane din exterior, pentru o perioadă stabilită de angajator/plătitor.

Decontarea unei părți din salariul de bază brut din bugetul asigurărilor pentru șomajOUG 92/2020Angajatorii (/salariații)Iunie – august 2020Facilitatea se acordă angajatorilor ai căror angajați au beneficiat de prevederile art. XI alin. (1) din OUG nr. 30/2020, precum și angajatorilor ai căror angajați au avut contractele individuale de muncă suspendate în conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, și nu au beneficiat de prevederile art. XI din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2020.

Condiții:

·     Contractele de muncă să fi fost suspendate cel puțin 15 zile pe durata stării de urgență sau a stării de alertă și angajații să fi beneficiat de indemnizația de șomaj tehnic fie în baza art. XI din OUG nr. 30/2020 fie în baza art. 53 din Codul Muncii;

·     Angajatorii să mențină raporturile de muncă cu angajații vizați până la 31 decembrie 2020, excepție făcând contractele lucrătorilor sezonieri și contractele de muncă încetate din motive neimputabile angajatorului.

Angajatorii care au mai multe obiecte de activitate, dintre care cel puțin unul se află sub incidența restricțiilor stabilite prin acte ale autorităților competente, trebuie să opteze fie pentru decontarea unei părți din salariul angajaților, fie pentru indemnizația de șomaj prevăzute la art. XI din OUG nr. 30/2020, a cărei aplicare se prelungește și după data de 31 mai 2020, până la ridicarea acestor restricții (a se vedea mai sus).

A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 4 iunie 2020 – aici

 

Acordarea unei indemnizații în valoare de 50% din valoarea salariului dar nu mai mult de 2.500 RON,  pentru angajarea de personalOUG 92/2020Angajatori12 luniFacilitatea se acordă angajatorilor care încadrează în muncă, în perioada 1 iunie – 31 decembrie 2020, pe perioadă nedeterminată și cu normă întreagă:

·     Persoane cu vârsta de peste 50 de ani ale căror raporturi de muncă au încetat din motive neimputabile lor, în perioada stării de urgență sau a stării de alertă, înregistrați ca șomeri;

·     Persoane cu vârsta cuprinsă între 16 și 29 de ani înregistrați ca șomeri; și/sau

·     Cetățeni români cărora le-au încetat raporturile de muncă cu angajatorii străini aflate în derulare pe teritoriul altor state, din motive neimputabile lor, prin concediere.

Angajatorii au obligația de a menține raporturile de muncă pentru o perioadă de minimum 12 luni de la împlinirea termenului de 12 luni pentru care au primit indemnizație.

A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 4 iunie 2020 – aici

 

Acordarea unei indemnizații salariaților angajatorilor a căror activitate a fost suspendată ca urmare a anchetei epidemiologice efectuate de direcțiile de sănătate publicăOUG 120/2020Angajatorii (/salariații)Pe perioada în care activitatea este suspendată, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020Indemnizația se calculează pentru numărul de zile în care activitatea a fost suspendată.

Facilitatea nu se acordă salariaților aflați în concediu medical și care primesc indemnizația de asigurări sociale aferentă.

Posibilitatea reducerii timpului de muncă a salariaților cu cel mult 50% din durata prevăzută în CIMOUG 132/2020  OUG 719/2020 privind procedura de decontare și de platăAngajatoriPe perioada reducerii temporare a activității determinate de instituirea stării de urgență/alertă/asediu, în condițiile legiiReducerea timpului de muncă se stabilește prin decizia angajatorului, pentru o perioadă de cel puțin 5 zile lucrătoare consecutive, angajatorul având obligația de a stabili a programului de muncă pentru întreaga lună. Decizia se comunică salariatului cu cel puțin 5 zile înainte de aplicarea efectivă a măsurii și se transmite la registrul general de evidență a salariaților cel târziu în ziua anterioară producerii acesteia.

Pe durata reducerii timpului de muncă salariații afectați de măsură beneficiază de o indemnizație de 75% din diferența dintre salariul de bază brut prevăzut în contractul individual de muncă și salariul de bază brut aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă, în completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate față de timpul efectiv lucrat.

Angajatorul poate dispune măsura reducerii timpului de muncă și poate solicita decontarea indemnizației dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:

·     Măsura afectează cel puțin 10% din numărul de salariați ai unității;

·     Reducerea activității este justificată de o diminuare a cifrei de afaceri din luna anterioară aplicării măsurii sau, cel mult, din luna dinaintea lunii anterioare acesteia cu cel puțin 10% față de luna similară din anul anterior.

În cazul unor angajatori (ex. organizații neguvernamentale, persoane fizice autorizate etc.), diminuarea se raportează la veniturile realizate.

Plata serviciilor medicale și a medicamentelor pentru tratarea COVID-19 din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătateOUG 70/2020Persoane fizice și juridiceFacilitatea se acordă tuturor persoanelor aflate pe teritoriul României fără a fi necesară utilizarea cardului național de asigurări sociale de sănătate sau a documentelor înlocuitoare ale acestuia.
Acordarea unor zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor și decontarea indemnizație aferente din Fondul de garantare pentru plata creanțelor salarialeOUG 147/2020

Ordinul nr. 1375/2020

Angajatorii (/salariații)În situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ, unde aceștia sunt înscriși, ca urmare a rezultatului anchetei epidemiologice determinate de răspândirea SARS-CoV-2 se acordă zile libere părinților care:

·     Au copii cu vârsta de până la 12 ani sau au copii cu dizabilități cu vârsta de până la 26 de ani, înscriși în cadrul unei unități de învățământ;

·     Celălalt părinte nu beneficiază, la rândul său, de zile libere.

Legislația reglementează și o serie de excluderi.

Indemnizația este în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Indemnizația este în sumă brută și este supusă impozitării și plății contribuțiilor de asigurări sociale, de asigurări sociale de sănătate, precum și plății contribuției asiguratorii pentru muncă, în condițiile prevăzute de Codul fiscal.

Acordarea unui sprijin financiar în valoare de 2.500 RON pentru fiecare telesalariatOUG 132/2020

Ordinul nr. 1376/2020

Angajatorii (/salariații)31 decembrie 2020Facilitatea se acordă din bugetul asigurărilor de șomaj pentru achiziționarea de pachete de bunuri și servicii tehnologice necesare desfășurării activității în regim de telemuncă.

Se acordă pentru angajații care au lucrat în regim de telemuncă în perioada stării de urgență pentru cel puțin 15 zile lucrătoare.

În vederea acordării sumei, angajatorii transmit, prin mijloace electronice, respectiv prin încărcarea pe platforma gov.ro, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene sau, după caz, a municipiului București, în raza cărora își au sediul social, următoarele documente:

·      Cerere semnată și datată de reprezentantul legal;

·      Declarație pe propria răspundere, dată prin reprezentantul legal;

·      Lista telesalariaților pentru care se solicită acordarea sumei.

 

 

Fiscal

FACILITĂȚIACT NORMATIV 

BENEFICIARI

 

PERIOADĂ/TERMENCONDIȚII  (inclusiv detalii relevante)ȘTIRI ȘI ANALIZE

țuca Zbârcea & Asociații

(link)

Înlesniri pentru contribuabilii care aplică sistemul de plăți anticipate pentru impozitul pe profitOUG 29/2020Persoane juridiceAnul 2020Contribuabilii plătitori de impozit pe profit, care aplică sistemul de declarare și plată anual, cu plăți anticipate efectuate trimestrial, pot plăti impozitul pe profit datorat pentru primul trimestru din anul 2020, la nivelul sumei rezultate din calculul efectiv al impozitului pe profit trimestrial curent. Acest mod de calcul se păstrează pentru toate trimestrele anului 2020.A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 21 martie 2020 – aici
Dobânzile și penalitățile de întârziere aferente unor obligații fiscale nu se calculează și nu se datoreazăOUG 29/2020 modificată prin OUG 99/2020Persoane fizice și juridice25 octombrie 2020Obligații fiscale scadente și neachitate începând cu 21 martie 2020.A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 21 martie 2020 – aici
Extinderea termenului de depunere a solicitării de restructurare a obligațiilor fiscale OUG 29/2020Persoane juridice30 octombrie 2020

(anterior, 31 iulie 2020)

A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 21 martie 2020 – aici
Bonificații de 10% pentru contribuabilii care plătesc la timp impozitul scadent pentru trimestrul II și IIILegea 54/2020

OUG 99/2020

·       Contribuabilii plătitori de impozit pe profit (indiferent de sistemul de declarare și de plată);

·       Companiile care intră sub incidența Legii 170/2016;

·       Plătitorii de impozit pe veniturile micro-întreprinderilor.

Facilitatea se acordă contribuabililor care plătesc impozitul datorat la termenele scadente, 25 iulie 2020 inclusiv, pentru trimestrul II, și 25 octombrie 2020 inclusiv, pentru trimestrul III.

 

A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 18 mai 2020 – aici

A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 29 iunie 2020 – aici

Anularea obligațiilor accesorii pentru anumite categorii de obligații principaleOUG 69/2020Persoane fizice si juridiceContribuabilii care figurează cu obligații bugetare, inclusiv fiscale, restante la 31 martie 2020 (i.e., persoane fizice, juridice, persoane fizice care desfășoară activități economice sau profesii libere, entități fără personalitate juridică, instituții publice, etc.) pot beneficia de anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, dacă îndeplinesc următoarele condiții:

·     Plătesc obligațiile bugetare principale restante la 31 martie 2020;

·     Achită integral obligațiile curente (cele născute după 31 martie 2020);

·     Depun toate declarațiile fiscale și cererea de anulare a accesoriilor până la 15 decembrie 2020;

Acordarea posibilității anulării obligațiilor accesorii aferente și următoarelor categorii de obligații principale: (i) obligațiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declarație rectificativă, cu scadență anterioară datei de 31 martie 2020 inclusiv; (ii) obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv dacă la această dată contribuabilul are în sold doar accesorii, iar obligațiile bugetare principale au fost stinse; (iii) obligațiilor stabilite suplimentar de organul de control în cazul contribuabililor care au în derulare o inspecție fiscală, dacă plătesc aceste obligații până la termenul de plată stabilit în decizia de impunere și dacă depun cererea de anulare a accesoriilor în termen de 90 de zile de la data comunicării deciziei.

A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 18 mai 2020 – aici
Extinderea aplicabilității taxării inverse (TVA) pentru importurile destinate prevenirii și combaterii COVID-19OUG 33/2020 modificată prin OUG 48/2020 și OUG 99/2020Importatori25 octombrie 2020Facilitatea se acordă pentru importurile de medicamente, echipamente de protecție, mașini de producție măști de protecție, alte dispozitive sau echipamente medicale și materiale sanitare care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea și combaterea COVID-19.A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 31 martie 2020 – aici

A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 29 iunie 2020 – aici

Extinderea aplicabilității taxării inverse (TVA) pentru importurile de alcool etilic complet denaturat, utilizat pentru producerea de dezinfectanțiOUG 33/2020 modificată prin OUG 48/2020 și OUG 99/2020Importatorii care dețin autorizație de utilizator final (conform HG nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal)25 octombrie 2020A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 23 aprilie 2020  – aici

A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 29 iunie 2020 – aici

Posibilitatea deducerii din impozitul pe venit a sponsorizărilor acordate instituțiilor și autorităților publice, inclusiv organelor de specialitate ale administrației publiceLegea 227/2015 privind Codul Fiscal, modificată prin OUG 48/2020MicroîntreprinderiDeducerea se face în limita a 20% din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat pentru trimestrul în care au înregistrat cheltuielile respective.

Deducerea se face pe baza contractului de sponsorizare fără obligația de înscriere a entităților beneficiare în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale.

A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 23 aprilie 2020  – aici
Suspendarea măsurilor de executare silită a creanțelor bugetare, prin somație și prin valorificarea bunurilor la licitațieOUG 48/2020 modificată de OUG 90/2020 și

OUG 99/2020

Persoane fizice și juridice25 octombrie 2020Sunt exceptate executările silite pentru recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești definitive pronunțate în materie penală, provenite din săvârșirea de infracțiuni.
Suspendarea condițiilor de menținere a valabilității eșalonărilor la plată acordate potrivit legiiOUG 48/2020 modificată de OUG 90/2020 și OUG 99/2020Persoane fizice și juridice25 octombrie 2020
Scutirea de la plata dobânzilor și penalităților pentru plata cu întârziere a ratelor din graficele de eșalonare neachitateOUG 48/2020 modificată de OUG 99/2020Persoane fizice și juridice25 octombrie 2020Până la primul termen de plată după expirarea perioadei de acordare a facilității, organul fiscal competent, din oficiu, reface graficul de eșalonare, cu respectarea perioadei de eșalonare aprobate. Noul grafic de eșalonare se comunică debitorului prin decizia organului fiscal.A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 29 iunie 2020 – aici
Scutirea de la plata impozitului specific unor activități (așa cum este definit în art. 2 din Legea 170/2016)OUG 99/2020Persoanele juridice române care desfășoară activități corespunzătoare următoarelor coduri CAEN: 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630Pe o perioadă de 90 de zile de la intrarea în vigoare a OUG 99/2020 (i.e. până pe 25 Septembrie 2020)Contribuabilii care au beneficiat de scutirea impozitului specific în baza dispozițiilor OUG nr. 48/2020 privind unele măsuri financiar-fiscale, pentru recalcularea impozitului specific anual scad și perioada în care au întrerupt activitatea, total sau parțial, ca urmare a stării de urgență.A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 29 iunie 2020 – aici
Posibilitatea restructurării obligațiilor bugetare și prelungirea termenului de depunere a notificării până la 30 septembrie 2020OUG 90/2020

Modificată de Legea 114/20200

Persoane juridice31 decembrie 2020Facilitatea se acordă pentru obligațiile bugetare principale restante la data de 31 martie 2020, precum și pentru:

·     Obligațiile bugetare declarate de debitor sau stabilite de organul fiscal competent prin decizie după data de 1 august 2020 aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 iulie 2020, precum și obligațiile fiscale principale scadente în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a OUG 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare și data de 31 iulie 2020 inclusiv;

·     Obligațiile bugetare principale și accesorii stabilite de alte organe decât organele fiscale, precum și pentru amenzile de orice fel, transmise spre recuperare organelor fiscale centrale după data de 1 august 2020 până la data eliberării certificatului de atestare fiscală.

Impozitarea în proporție de doar 80% a veniturilor veniturile obținute din cedarea folosinței bunurilor imobile obținute în baza unor contracte de închiriere/subînchiriere sau uzufructLegea 62/2020·       Plătitorii de impozit pe profit

·       Persoanele care datorează impozitul pe veniturile microîntreprinderilor

Perioada pentru care s-a negociat scăderea contravalorii folosinței bunului imobil, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020Facilitatea se acordă persoanelor care reduc pe perioada anului 2020 contravaloarea folosinței bunului imobil, stabilită în bani și/sau în natură, potrivit contractului încheiat între părți, cu cel puțin 20% față de contravaloarea folosinței bunului imobil aferentă lunii februarie 2020.
Scutirea de la plata impozitului pentru veniturile realizate din cedarea folosinței bunurilor imobile obținute în baza unor contracte de închiriere/subînchiriere sau uzufructLegea 62/2020Persoane fizice și juridice plătitoare de impozit pe venitPerioada pentru care s-a negociat scăderea contravalorii folosinței bunului imobil, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020Facilitatea se acordă persoanelor care reduc pe perioada anului 2020 contravaloarea folosinței bunului imobil, stabilită în bani și/sau în natură, potrivit contractului încheiat între părți, cu cel puțin 30% față de contravaloarea folosinței bunului imobil aferentă lunii februarie 2020.
Scutirea de taxe la import și exonerarea de TVA conform Deciziei UE 2020/491 pentru mărfurile necesare pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19Ordin MFP 1926/2020ImportatoriÎn cursul anului 2020Se aplică pentru toate importurile efectuate în perioada 30 ianuarie 2020-31 iulie 2020 cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiții pentru importator:

·     Este o organizație cu caracter caritabil sau filantropic;

·     Nu înregistrează la data depunerii cererii obligații fiscale restante potrivit Codul de procedură fiscală, precum și alte creanțe bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal central în vederea recuperării;

·     Declară că îndeplinește condițiile prevăzute de Decizia UE 2020/491 pentru aplicarea scutirii.

Persoanele eligibile care au efectuat importuri fără a beneficia de scutire de la plata taxelor la import și a TVA anterior intrării în vigoare a Ordinului MFP 1926/2020 pot solicita rambursarea taxelor la import și a TVA la organele vamale competente.

Acordarea unei reduceri la determinarea impozitului pe profit, impozitului pe veniturile microîntreprinderilor și impozitului specific unor activități, în funcție de menținerea/creșterea capitalurilor proprii

 

OUG 153/2020Persoane juridice2021 – 2025Contribuabilii care înregistrează capitaluri proprii pozitive și cei ce își majorează capitalurile proprii vor beneficia de reduceri la plata impozitului de profit, impozitului pe veniturile microîntreprinderilor și a celui specific pentru anumite activități după cum urmează:

·       2% din impozitului datorat, în cazul în care capitalul propriu contabil, prezentat în situațiile financiare anuale, respectiv în raportările contabile anuale pentru sediile permanente ale persoanelor juridice rezidente în state aparținând Spațiului Economic European, este pozitiv în anul pentru care datorează impozitul;

·       Reduceri graduale suplimentare dacă, în plus de înregistrarea unui capital propriu pozitiv, contribuabilii înregistrează și o creștere anuală a capitalului propriu al anului pentru care datorează impozitul față de capitalul propriu înregistrat în anul precedent;

·       Reducere de 3%, aplicabilă începând cu anul 2022 dacă se înregistrează o creștere a capitalului propriu peste un anumit procent față de nivelul din anul 2020 (5% în 2022, 10% în 2023, 15% în 2024 și 20% în 2025) și se îndeplinește concomitent condiția prevăzută la primul punct (capital propriu pozitiv).

A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 29 iunie 2020 – aici
Facilități relevante pentru mediul de afaceri, acordate de statul român în contextul crizei COVID-19 was last modified: septembrie 21st, 2020 by Anca Pușcașu

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice