Facilități relevante pentru mediul de afaceri, acordate de statul român în contextul crizei COVID-19

21 sept. 2020
Vizualizari: 558

În contextul crizei de sănătate globale, statul român a luat o serie de măsuri privind consecințele economice, financiare și sociale ale răspândirii COVID-19, inclusiv prin acordarea unui număr de facilități, în mare parte temporare, pentru a proteja mediul de afaceri.

De interes deosebit a fost Decretul nr. 195/2020 al Președintelui României, prin care s-a declarat starea de urgență și s-a creat cadrul pentru ca Guvernul să aprobe măsuri de sprijin pentru agenții economici afectați de criza COVID-19. După expirarea stării de urgență (15 mai 2020), Guvernul a declarat starea de alertă care a fost prelungită succesiv până la 15 octombrie 2020.

În acest context, Guvernul a adoptat o serie de reglementări în domeniile comercial, bancar, al securității sociale și fiscal. Semnalăm, de exemplu, plata din bugetul de stat a unei indemnizații de „șomaj tehnic” pentru angajații ale căror contracte de muncă au fost temporar suspendate pe fondul crizei COVID-19; suspendarea, la cerere, a plății ratelor pentru credite bancare, inclusiv contracte de leasing; necalcularea dobânzilor și penalităților aferente unor obligații fiscale. Guvernul a luat și o seamă de măsuri aplicabile IMM-urilor grav afectate de criză.

Acest material este menit să vă ofere o imagine sintetică privind cele mai importante reglementări ale facilităților relevante pentru mediul de afaceri, emise recent în România.

Multe dintre aceste reglementări au fost deja modificate și vor mai fi probabil modificate sau completate. Acest material reprezintă o actualizare a versiunilor anterioare, publicate la data de 9 aprilie, 24 aprilie 2020 și 10 iunie 2020. Vom continua să îl actualizăm periodic cu orice modificări de substanță.

 

Comercial & Societar

FACILITĂȚIACT NORMATIV 

BENEFICIARI

 

PERIOADĂ/TERMENCONDIȚII  (inclusiv detalii relevante)ȘTIRI ȘI ANALIZE

țuca Zbârcea & Asociații

(link)

Certificate de situație de urgență (CSU) emise pentru renegocierea relațiilor contractuale/ obținerea unor facilitățiOrdinul MEEMA 791/2020, modificat prin     Ordinul MEEMA 1730/2020 și

Ordinul MEEMA 2673/2020

Operatori economici afectați de epidemia de COVID-19Până pe data de 15 septembrie 2020·     CSU tip 1 (albastru) – operatorii economici afectați de măsurile adoptate de autoritățile competente în contextul stării de urgență, care și-au întrerupt total sau parțial activitatea ca urmare a acestor măsuri.

·     CSU tip 2 (galben) – operatorii economici care au înregistrat reducerea veniturilor sau a încasărilor în luna martie, aprilie sau mai 2020 cu un procent de minim 25% față de media lunilor ianuarie și februarie 2020.

Prin „operatori economici” care pot solicita emiterea unui CSU, se va înțelege inclusiv:

·     Solicitanți care nu sunt înregistrați la Oficiul Registrului Comerțului;

·     ONG-uri care desfășoară activități economice supuse impozitării.

A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 26 martie 2020 – aici
Posibilitatea depunerii la ONRC a declarațiilor pe proprie răspundere și a specimenului de semnătură sub forma unui înscris sub semnătură privatăOUG 70/2020Persoane fizice și juridice6 luni de la încetarea stării de urgență (15 mai 2020)Documentele pot fi transmise la Oficiul Registrului Comerțului fără nicio altă formalitate, prin mijloace electronice, cu semnătura electronică sau prin servicii de poștă și curier.
Prorogarea termenului de depunere a declarației privind beneficiarul realOUG 29/2020 modificată prin OUG 70/2020Societățile înregistrate la registrul comerțului1 noiembrie 2020În conformitate cu legislația privind combaterea spălării banilor, persoanele juridice supuse obligației de înregistrare în registrul comerțului depun la înmatriculare și ori de câte ori intervine o modificare o declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali ai societăților. Termenul de depunere conform legii este de 15 zile de la data intervenirii unei modificării.

Declarația privind beneficiarul real poate avea formă de înscris sub semnătură privată (a se vedea mai sus).

Bancar

FACILITĂȚIACT NORMATIV 

BENEFICIARI

 

PERIOADĂ/TERMENCONDIȚII  (inclusiv detalii relevante)ȘTIRI ȘI ANALIZE

țuca Zbârcea & Asociații

(link)

Garantarea de către stat, prin Ministerul Finanțelor Publice, a creditelor pentru realizarea de investiții și pentru capital de lucruOUG 110/2017 modificată prin OUG 29/2020  OUG 89/2020 și OUG 143/2002 (HG 282/2020 – Norme Metodologice)IMM-uri·       Până la 31 martie 2021

·       Poate fi prelungită cu o perioadă de 2 ani dacă creșterea economică estimată va fi mai mică decât cea din 2020

IMM-urile eligibile sunt cele care îndeplinesc criteriile privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii – IMM INVEST ROMÂNIA, prevăzute de OUG 110/2017 astfel cum a fost modificată de OUG 29/2020.

Limite ale garantării:

·     Garanții de 80% sau 90% din valoarea finanțării;

·     Valoarea maximă cumulată a finanțărilor nu poate depăși 10.000.000 lei;

·     Durata maximă a finanțărilor este de 72 de luni în cazul creditelor pentru investiții, respectiv 36 de luni în cazul creditelor pentru capital de lucru (cu posibilitatea prelungirii cu maximum 36 de luni);

·     Pentru garanțiile acordate se percep comisioane de risc datorate Ministerului Finanțelor Publice.

Condiții de acordare:

·     Nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau au fost deja executate;

·     Nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleași costuri eligibile;

·     Nu se aflau în dificultate la data de 31 decembrie 2019;

·     Se angajează să nu disponibilizeze personalul existent până la data de 31 decembrie 2020.

Pentru anul 2020, plafonul total al garanțiilor care pot fi acordate în cadrul programului este de 20 miliarde lei.

A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 25 martie 2020 – aici

 

 

 

Garantarea de către stat, prin Ministerul Finanțelor Publice, a finanțărilor de tip leasing financiar pentru achiziționarea de bunuri mobile noi sau second-hand necesare realizării activităților IMM-urilorOUG 118/2020 modificată prin OUG 132/2020·       IMM-uri;

·       întreprinderi afiliate care au un număr egal sau mai mare de 250 de angajați.

72 de luni, cu posibilitatea acordării de perioade de grație cu durata cuprinsă între 3 și 12 luniLimite ale garantării:

·       80% din valoarea finanțării, exclusiv dobânzile, comisioanele și alte cheltuieli aferente finanțării garantate, pentru achiziția de echipamente IT și tehnologia informației în cadrul unei operațiuni de leasing financiar,

·       60% din valoarea finanțării, exclusiv dobânzile, comisioanele și alte cheltuieli aferente finanțării garantate, pentru achiziția de utilaje și echipamente tehnologice, vehicule pentru transport mărfuri și persoane, utilizate în scop comercial în cadrul unei operațiuni de leasing financiar.

Valoarea maximă cumulată a finanțărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul acestei facilități este de 5.000.000 lei.

Suspendarea plății ratelor pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare OUG 37/2020 modificată de OUG 70/2020

Legea 141/2020

(HG 270/2020 – Norme de Aplicare)

 

·       Debitori persoane fizice;

·       Debitori persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale, cu excepția instituțiilor de credit.

Minim 1 lună și maxim 9 luni (dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020)Condiții generale:

·     Veniturile debitorului să fi fost afectate direct sau indirect de situația gravă generată de pandemia COVID-19;

·     Creditul să fie acordat până la data intrării în vigoare a OUG 37/2020, să nu fi ajuns la maturitate și creditorul să nu fi declarat scadența anticipată a acestuia;

·     Să nu se fi înregistrat restanțe cu privire la aceste credite până la 16 martie 2020 (i.e., data instituirii stării de urgență pe teritoriul României) sau, dacă s-au înregistrat, debitorul să fi efectuat plata acestora până la solicitarea suspendării;

·     Debitorul trebuie să depună o solicitare în acest sens până pe data de 15 iunie 2020.

Condiții specifice pentru debitorii persoane juridice:

·     Dețin un certificatul de situații de urgență prin care se constată (1) întreruperea activității, totală sau parțială, ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente (CSU tip 1) sau (2) diminuarea veniturilor cu minimum 25% în lunile martie și/sau aprilie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020 (CSU tip 2), și

·     Nu se află în insolvență la data solicitării suspendării rambursării creditului.

A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 31 martie 2020 – aici

A se vedea newsletter Țuca Zbârcea & Asociații din data de 8 aprilie 2020 – aici

 

 

Acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020OUG 130/2020

Ordinul nr. 1060/2857/2020

·       IMM-uri;

·       PFA;

·       CMI (cabinetele medicale individuale);

·       ONG.

31 decembrie 2020Formele de sprijin din fonduri externe nerambursabile sunt:

·       Micro-granturi acordate din fonduri externe nerambursabile sub formă de sumă forfetară;

·       Granturi pentru capital de lucru acordate sub formă de sumă forfetară și în procent din cifra de afaceri;

·       Granturi pentru investiții productive acordate din fonduri externe nerambursabile în baza evaluării proiectului de investiții depus.

Alocarea grantului pentru capital de lucru se realizează pe bază de cotă procentuală din cifra de afaceri, acesta fiind destinat IMM-urilor a căror activitate a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă sau redusă prin ordonanțe militare pe perioada stării de urgență și/sau pe perioada stării de alertă.

Valoarea sprijinului din fonduri externe nerambursabile pentru capital de lucru se stabilește astfel:

·       IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 5.000 euro și 13.500 euro, valoarea grantului este de 2.000 euro;

·       IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 13.501 euro și 1.000.000 euro, valoarea grantului se stabilește în procent de 15% din cifra de afaceri și nu poate depăși suma de 150.000 euro. Pentru IMM-urile cu cifra de afaceri cu echivalentul în euro de peste 1 milion de euro, valoarea maximă a ajutorului este de 150.000 euro.

Garantare de către stat a creditelor pe termen scurt acordate pentru finanțarea creditului comercialOUG 146/2020IMM-uri

 

12 luni cu posibilitatea prelungiriiSe acordă pentru finanțările de tip factoring cu regres, pe baza facturilor, în cadrul unui plafon de finanțare cu caracter reînnoibil, garantat de către stat, prin MFP:

·       Maximum 50% din valoarea finanțării de tip factoring, exclusiv dobânzile, comisioanele și alte cheltuieli aferente finanțării garantate cu posibilitatea prelungirii finanțării de maximum 3 ori, pe perioade de până la 12 luni;

·       Valoarea plafonului de garantare este de maximum 5.000.000 lei/ beneficiar, iar valoarea maximă a unei garanții pentru o facilitate de factoring, acordată beneficiarului pentru un debitor cedat, este de maximum 750.000 lei.

 

Facilități relevante pentru mediul de afaceri, acordate de statul român în contextul crizei COVID-19 was last modified: septembrie 21st, 2020 by Anca Pușcașu

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice