Determinarea instanței competente material în litigiile privind raporturile de serviciu ale funcționarilor publici. Conflict negativ de competență între tribunal și curte de apel

8 mai 2025
Vizualizari: 137
  • Legea nr. 554/2004: art. 10 alin. (1)
  • Legea nr. 554/2004: art. 2 alin. (1) lit. f)
  • Legea nr. 554/2004: art. 8
  • NCPC: art. 135 alin. (1)
  • O.U.G. nr. 57/2019: art. 536

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Tribunalului Iași, secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal, înregistrată la data de 28.12.2023 sub nr. x/2023, reclamantul Sindicatul Național al Polițiștilor și Personalului Contractual din M.A.I. – în numele și pentru A. a solicitat, în contradictoriu cu pârâții Ministerul Afacerilor Interne și Inspectoratul General al Poliției de Frontieră suspendarea executării și anularea actelor administrative Dispoziția nr. 42617/23.08.2023 a I.G.P.F. și Ordinul Vice-Prim-Ministrului MAI nr. II/2302/23.11.2023.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 2709 din 21 mai 2024)


 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Înalta Curte constată că, în cauză, competența de soluționare a litigiului aparține Tribunalului Iași, secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal.

Pentru a hotărî astfel, instanța a avut în vedere considerentele în continuare arătate.

Contenciosul administrativ este definit prin art. 2 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 554/2004, modificată, ca fiind activitatea de soluționare, de către instanțele de contencios administrativ competente potrivit legii organice, a litigiilor în care cel puțin una dintre părți este o autoritate publică, iar conflictul s-a născut fie din emiterea sau încheierea, după caz, a unui act administrativ, în sensul acestei legi, fie din nesoluționarea în termenul legal ori din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau interes legitim, astfel cum rezultă din prevederile art. 8, care reglementează obiectul acțiunii judiciare.

Actul administrativ este actul unilateral cu caracter individual sau normativ, emis de o autoritate publică în vederea executării ori a organizării executării legii, dând naștere, modificând sau stingând raporturi juridice.

Competența materială a instanței de contencios administrativ și fiscal este reglementată de dispozițiile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 potrivit cărora „(1) Litigiile privind actele administrative emise sau încheiate de autoritățile publice locale și județene, precum și cele care privesc taxe și impozite, contribuții, datorii vamale, precum și accesorii ale acestora de până la 3.000.000 de RON se soluționează în fond de tribunalele administrativ-fiscale, iar cele privind actele administrative emise sau încheiate de autoritățile publice centrale, precum și cele care privesc taxe și impozite, contribuții, datorii vamale, precum și accesorii ale acestora mai mari de 3.000.000 de RON se soluționează în fond de secțiile de contencios administrativ și fiscal ale curților de apel, dacă prin lege organică specială nu se prevede altfel”.

Prin cererea formlată, reclamantul Sindicatul Național al Polițiștilor și Personalului Contractual din M.A.I., în numele și pentru A., a solicitat, în contradictoriu cu pârâții Ministerul Afacerilor Interne și Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, suspendarea executării și anularea Dispoziției nr. 426217/23.08.2023 a Inspectoratului General al Poliției de Frontieră și Ordinului Vice-Prim-Ministrului Ministerului Afacerilor Interne nr. II/2302/23.11.2023.

Obiectul cererii de chemare în judecată vizează suspendarea și anularea unor acte administrative prin care au fost modificate raporturile de serviciu ale reclamantului, care este funcționar public.

Potrivit art. 536 din O.U.G. nr. 57/2019:

„cauzele care au ca obiect raportul de serviciu al funcționarului public sunt de competența secției de contencios administrativ și fiscal a tribunalului, cu excepția situațiilor pentru care este stabilită expres prin lege competența altor instanțe”.

Dispozițiile Codului Administrativ stabilesc, așadar, în favoarea tribunalelor, competența materială exclusivă în soluționarea cauzelor având ca obiect raportul de serviciu al funcționarului public, fără a face distincție după cum autoritatea publică pârâtă este una de nivel central sau local.

În consecință, având în vedere considerentele arătate și în conformitate cu dispozițiile art. 135 alin. (1) și (4) C. proc. civ., Înalta Curte va stabili competența de soluționare a cauzei, în favoarea Tribunalului Iași, secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal.

Sursa informației: www.scj.ro.

Determinarea instanței competente material în litigiile privind raporturile de serviciu ale funcționarilor publici. Conflict negativ de competență între tribunal și curte de apel was last modified: mai 8th, 2025 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Noutati editoriale

  • Noutati editoriale ujmag
Vezi tot

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.