Deciziile ÎCCJ (Complet DCD/C): sesizări respinse

27 sept. 2018
Vizualizari: 1039

 

24 septembrie 2018

Decizii de respingere

Completul

Obiectul sesizării

Decizia nr. 59/2018Complet DCD/C

– interpretarea dispozițiilor art. 47 alin. (5) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările ulterioare, în sensul că rezoluția de respingere a sesizării, prevăzută de art. 47 alin. (1) lit. c), poate fi contestată la Curtea de Apel București doar de către persoana care a formulat sesizarea sau și de către o altă persoană care se consideră vătămată într-un drept recunoscut de lege sau într-un interes legitim privat, cum ar fi, spre exemplu, magistratul împotriva căruia a fost formulată sesizarea la Inspecția Judiciară, sesizare ce a fost respinsă

Decizia nr. 60/2018

Complet DCD/C– interpretarea dispozițiile art. 47 alin. (5) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările ulterioare (aplicate prin analogie în ipoteza rezoluției de clasare, în temeiul art. 5 alin. 3 din Codul de procedură civilă, urmare Deciziei Curții Constituționale nr. 397 din 3 iulie 2014 și vidului legislativ existent), în sensul că rezoluția de clasare, prevăzută de art. 47 alin. (1) lit. b), poate fi contestată la Curtea de Apel București doar de către persoana care a formulat sesizarea sau și de către o altă persoană care se consideră vătămată într-un drept recunoscut de lege sau într-un interes legitim privat, cum ar fi, spre exemplu, magistratul împotriva căruia a fost formulată sesizarea la Inspecția Judiciară, sesizare ce a fost clasată
Decizia nr. 61/2018Complet DCD/C

– interpretarea și aplicarea prevederilor art. 19 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, prin raportare la dispozițiile art. 11 alin. (2) din același act normativ, în vederea stabilirii momentului de la care începe să curgă termenul de prescripție pentru introducerea acțiunii în despăgubire, respectiv de la momentul comunicării actului administrativ nelegal sau de la data rămânerii definitive a hotărârii de anulare a acestui act

Decizia nr. 62/2018

Complet DCD/C

– poate fi calificată ca sancțiune contravențională situația în care călătorul care urcă într-un mijloc de transport în comun fără bilet de călătorie este obligat să își procure un bilet la suprataxă, urmând ca în cazul refuzului să i se încheie proces-verbal de contravenție și să i se aplice o sancțiune contravențională?

– dacă art. 31 alin. (1) teza I coroborat cu art. 15 alin. (1) din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, trebuie interpretat în sensul că se poate formula plângere contravențională împotriva unui înscris prin intermediul căruia se aplică o sancțiune de natură contravențională chiar dacă acesta nu a fost denumit „proces-verbal de constatare și sancționare a contravenției”?

– în cazul în care răspunsul la întrebările anterioare este afirmativ, ar putea instanța sesizată cu o plângere contravențională să dispună anularea sancțiunii constând în plata biletului cu suprataxă, în condițiile în care persoana interesată nu a atacat și nu a obținut anularea actului administrativ care prevede posibilitatea achiziționării biletului cu suprataxă?

 

Potrivit comunicatului de presă publicat în data de 24 septembrie 2018, pe site-ul oficial (www.scj.ro), ÎCCJ s-a reunit pentru a dezbate mai multe chestiuni de drept  și a pronunțat patru decizii de respingere.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, deciziile de respingere pronunțate de Înalta Curte, atât cu privire la interpretarea prevederilor art. 47 alin. (5) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, referitoare la rezoluția de respingere a sesizării, cât și cu privire la interpretarea și aplicarea prevederilor art. 19 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004.

 

Decizia nr. 59/2018

În ședința din 24 septembrie 2018, Completul ÎCCJ competent pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie civilă a soluționat sesizarea pentru pronunțarea unei hotărâri prealabile cu privire la interpretarea dispozițiilor art. 47 alin. (5) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, referitoare la contestarea rezoluției de respingere a sesizării.

 

Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 59/2018

 

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Prin Decizia nr. 59/2018, ÎCCJ (Complet DCD/C) a respins, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Curtea de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal, în dosarul nr. 4506/2/2017, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea următoarei chestiuni de drept: „dispozițiile art. 47 alin. (5) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările ulterioare se interpretează în sensul că rezoluția de respingere a sesizării, prevăzută de art. 47 alin. (1) lit. c), poate fi contestată la Curtea de Apel București doar de către persoana care a formulat sesizarea sau și de către o altă persoană care se consideră vătămată într-un drept recunoscut de lege sau într-un interes legitim privat, cum ar fi, spre exemplu, magistratul împotriva căruia a fost formulată sesizarea la Inspecția Judiciară, sesizare ce a fost respinsă”.

 

Decizia nr. 60/2018

În ședința din 24 septembrie 2018, Completul  ÎCCJ competent pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie civilă a soluționat sesizarea pentru pronunțarea unei hotărâri prealabile cu privire la interpretarea dispozițiilor art. 47 alin. (5) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, aplicate prin analogie în ipoteza rezoluției de clasare, în temeiul art. 5 alin. 3 din Codul de procedură civilă, urmare Deciziei Curții Constituționale nr. 397 din 3 iulie 2014 și vidului legislativ existent.

 

Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 60/2018

 

Prin Decizia nr. 60/2018, ÎCCJ (Complet DCD/C) a respins, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de urtea de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal, în dosarul nr. 7787/2/2017, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea următoarei chestiuni de drept: „dispozițiile art. 47 alin. (5) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările ulterioare (aplicate prin analogie în ipoteza rezoluției de clasare, în temeiul art. 5 alin. 3 din Codul de procedură civilă, urmare Deciziei Curții Constituționale nr. 397 din 3 iulie 2014 și vidului legislativ existent), se interpretează în sensul că rezoluția de clasare, prevăzută de art. 47 alin. (1) lit. b), poate fi contestată la Curtea de Apel București doar de către persoana care a formulat sesizarea sau și de către o altă persoană care se consideră vătămată într-un drept recunoscut de lege sau într-un interes legitim privat, cum ar fi, spre exemplu, magistratul împotriva căruia a fost formulată sesizarea la Inspecția Judiciară, sesizare ce a fost clasată”.

 

Decizia nr. 61/2018

În ședința din 24 septembrie 2018, Completul  ÎCCJ competent pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie civilă a soluționat sesizarea pentru pronunțarea unei hotărâri prealabile cu privire la interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 19 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 prin raportare la dispozițiile art. 11 alin. (2) din același act normative, în vederea stabilirii momentului de la care începe să curgă termenul de prescripție pentru introducerea acțiunii în despăgubire.

 

Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 61/2018

 

Prin Decizia nr. 61/2018, ÎCCJ (Complet DCD/C) a respins, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Curtea de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal, în dosarul nr. 2489/98/2016, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea următoarei chestiuni de drept: „interpretarea și aplicarea prevederilor art. 19 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, prin raportare la dispozițiile art. 11 alin. (2) din același act normativ, în sensul de a se stabili care este momentul de la care începe să curgă termenul de prescripție pentru introducerea acțiunii în despăgubire, respectiv de la momentul comunicării actului administrativ nelegal sau de la data rămânerii definitive a hotărârii de anulare a acestui act”.

 

Decizia nr. 62/2018

În ședința din 24 septembrie 2018, Completul  ÎCCJ competent pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie civilă a soluționat sesizarea pentru pronunțarea unei hotărâri prealabile cu privire la calificarea ca sancțiune contravențională a situației călătorului fără bilet, obligat să-și procure un bilet cu suprataxă, sub sancțiunea încheierii procesului-verbal de contravenție și aplicării unei sancțiuni contravenționale. De asemenea, Înalta Curte a fost chemată să se pronunțe și asupra unor aspect conexe problemei anterior amintite.

 

Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 62/2018

 

Prin Decizia nr. 62/2018, ÎCCJ (Complet DCD/C) a respins, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul Cluj – Secția mixtă de contencios administrativ și fiscal, de conflicte de muncă și asigurări sociale, în dosarul nr. 11132/11/2017, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea următoarele chestiuni de drept: „1. dacă poate fi calificată ca sancțiune contravențională situația în care călătorul care urcă într-un mijloc de transport în comun fără bilet de călătorie este obligat să își procure un bilet la suprataxă, urmând ca în cazul refuzului să i se încheie proces-verbal de contravenție și să i se aplice o sancțiune contravențională?

2. dacă art. 31 alin. (1) teza I coroborat cu art. 15 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, trebuie interpretat în sensul că se poate formula plângere contravențională împotriva unui înscris prin intermediul căruia se aplică o sancțiune de natură contravențională chiar dacă acesta nu a fost denumit «proces-verbal de constatare și sancționare a contravenției»?

3. În situația în care răspunsul la întrebările anterioare este afirmativ, ar putea instanța sesizată cu o plângere contravențională să dispună anularea sancțiunii constând în plata biletului cu suprataxă, în condițiile în care persoana interesată nu a atacat și nu a obținut anularea actului administrativ care prevede posibilitatea achiziționării biletului cu suprataxă?”.

 

Pentru a vedea respectivul comunicat, vizitați site-ul ÎCCJ (www.scj.ro).

Deciziile ÎCCJ (Complet DCD/C): sesizări respinse was last modified: septembrie 27th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.