Critici de neconstituţionalitate și încălcări ale legislaţiei europene cu privire la proiectul de lege nr. 336/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan

19 dec. 2023
Vizualizari: 250
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

3. Analiza succintă pe unele dintre textele PL 336/2018

În secțiunea de mai jos, ne propunem să scoatem în evidență o serie de alte aspecte legate de lipsa clarității, încălcarea dispozițiilor constituționale sau ale tratatelor europene, ale unora dintre textele PL 336/2018, fără însă a mai reveni asupra chestiunilor generale deja arătate în secțiunea 2 de mai sus (acolo unde este cazul, vom face doar o trimitere succintă la secțiunea 2).

Nr.

Text PL 336/2018

Critici/observații

1.Punctul 1. Titlul legii se modifică și va avea următorul cuprins:

„Legea privind unele măsuri de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan și de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăților ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului”

Având în vedere că scopul PL 336/2018 reglementează, în fapt, mai mult „cumpărarea” și condițiile care trebuie îndeplinite de cumpărători, referirea anterioară la „vânzare-cumpărare” era mult mai potrivită/adaptată, în opinia noastră, situației de fapt. Este adevărat că în Noul Cod Civil, titlul „contractului de vânzare cumpărare” a fost modificat în „contract de vânzare”, însă aici situația este total diferită, unde discutăm de un act de reglementare în special a operațiunii sinalagmatice de vânzare, respectiv, cumpărare.
2.2. Articolul 4 se modifică și va avea urmă- torul cuprins:

„Art. 4. (1) Înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan se face cu res- pectarea condițiilor de fond și de formă prevă- zute de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, și a drep- tului de preempțiune, la preț și în condiții egale, în următoarea ordine:

[…]

c) preemptori de rang III: proprietarii și/sau arendașii terenurilor agricole vecine cu terenul supus vânzării, cu respectarea dispozițiilor prevăzute la alin. (2) și (4);

f) preemptori de rang VI: persoane fizice cu domi- ciliul/reședința situat/situată în unitățile administrativ-teritoriale unde este amplasat terenul sau în unitățile administrativ-teritoriale vecine;

[…]

În categoria preemptorilor de rang III sunt menționați „proprietarii și/sau arendașii” terenurilor agricole vecine cu terenul supus vânzării.

Formularea este evident neclară și generatoare de ambiguități. Proprietarii și aren- dașii nu pot avea în același timp, același drept de opțiune, pentru că se exclud unul pe celălalt. Ori proprietarii pot avea acest drept, ori arendașii, atunci când terenul nu este lucrat de proprietar, dar nu pot avea amândoi în același timp aceeași opțiune.

În categoria preemptorilor de rang VI sunt menționate doar „persoanele fizice” domiciliate în unitățile administrativ-teritoriale în care este amplasat terenul, fără a menționa nimic despre persoanele juridice din respectivele areale, în condițiile în care acțiunile statului (e.g. APIA, autorități fiscale, bănci) din ultimii ani au fost tocmai în sensul încurajării operării activităților agricole prin societăți, persoane fizice autorizate, asociații, cooperative, în scopul fiscalizării agriculturii, asigurării transparenței fondurilor etc. Care este temeiul excluderii persoanelor juridice din categoria preemptorilor? Este evident că pre- vederea din art. 4, lit. (f) este discriminatorie.

3.Art. 4 […]

(2) Arendașul care dorește să cumpere terenul agricol arendat situat în extravilan trebuie să dețină această calitate în temeiul unui contract de arendare valabil încheiat și înregistrat potrivit dispozițiilor legale, cu cel puțin un an înainte de data afișării ofertei de vânzare la sediul primăriei și să îndeplinească următoarele condiții:

a)  în cazul arendașilor persoane fizice să facă dovada domiciliului/reședinței situat/situată pe teritoriul național, pe o perioadă de 5 ani, anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

b)   în cazul arendașilor persoane juridice și asociații, persoane fizice, să facă dovada domiciliului/reședinței situat/situată pe teritoriul național pe o perioadă de 5 ani, anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;

c)  în cazul arendașilor persoane juridice, cu acționariat altă persoană juridică, acționarii care dețin controlul societății să facă dovada sediului social/secundar situat pe teritoriul național stabilit pe o perioadă de 5 ani, anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan.

Arendașul care dorește să își exercite dreptul de preempțiune la cumpărarea terenului agricol, trebuie să facă dovada înregistrării contractului de arendă la primărie cu cel puțin 1 (un) an înainte de data afișării.

În măsura în care această condiție intră în vigoare imediat, dincolo de claritate, predictibilitate etc. avem de a face cu retroactivitatea legii civile noi – a se vedea pag. 139, detalii despre retroactivitate. Doar în măsura în care se amână intrarea ei în vigoare cu un 1 an, putem vorbi de aliniere cu normele constituționale.

Pentru chestiunile legate de rezidența în România pe o perioadă de 5 ani anteriori ofertei, a se vedea precizările din sec- țiunea 2 de mai sus.

4.Art. 4 […]

(3) În cazul exercitării dreptului de preempțiune de către tinerii fermieri, prioritate la cumpărarea terenului supus vânzării are tânărul fermier care desfășoară activități în zootehnie, cu respectarea condiției privind domiciliul/reședința stabilit/ stabilită pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin un an, anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan.

Prima observație este legată de redactarea textului – aceasta este deficitară, neclară, creând o subcategorie de preemptori, tocmai în contextul definirii/explicitării unei categorii de preemptori, aceea a „tinerilor fermieri”. Probabil, ceea ce ar dori legiuitorul să spună este că în cazul în care mai mulți tineri fermieri își exercită simultan dreptul de preempțiune la cumpărarea terenurilor agricole, va fi preferat „tânărul fermier care desfășoară activități zootehnice”. În același timp, din cauza modului extrem de deficitar al redactării s-ar putea deduce, ca din categoria tinerilor fermieri, doar cei care desfă- șoară activități zootehnice ar fi îndreptățiți să își exercite preempțiune și nu ceilalți tineri fermieri. Apoi, din categoria tinerilor fermieri, doar cei cu activități zootehnice trebuie să facă dovada rezidenței în România sau toți tinerii fermieri?? Pentru restricționarea pe baza rezidenței în România a se vedea men- țiunile de mai sus din secțiunea 2.
Art. 4 […]

(7) Solicitarea și utilizarea extrasului de carte funciară sau, în condițiile legii, a certificatului de sarcini și a documentației cadastrale valabile la încheierea contractelor translative de proprietate privind bunurile imobile și alte drepturi reale, fac pe deplin dovada bunei- credințe atât a părților din contract, cât și în fața notarului public, cu privire la calitatea de proprietar a vânzătorului asupra imobilului supus vânzării conform descrierii din cartea funciară

În condițiile în care, procesul de cadastrare nu este încă finalizat la nivelul întregii țări, iar prevederile Codului Civil în ceea ce privește regulile de carte funciare și efectul constitutiv al înscrierii în cartea funciară sunt suspendate, excepția prevăzută în alineatul (7) al art. 4 din PL 336/2018, de la modul de evaluare al bunei credințe reglementat în art. 901 din Noul Cod Civil, este prematură și hazardantă, putând afecta serios securitatea circuitului juridic civil.

Atâta timp când proprietatea funciară nu este cadastrată în totalitate (procentul fiind sub 50%) și nu a trecut o perioadă de 3-5 ani de la data finalizării cadastrului, la nivelul întregii țări, pentru a fi fost remediate potențiale revendicări, uzucapiuni, prezumția generată de extrasul de carte funciară trebuie să rămână relativă, în acord cu Codul Civil (art. 901) și Legea nr. 7/1996 a cărții funciare.

Pentru o bună credință reală, informațiile din extrasul de carte funciară trebuie completate cu verificări pe portalul instanțelor, la primăriile locale etc. Altfel putem asista la abuzuri de vânzări ale bunurilor altora, bazate pe rea credință, documente cadastrale cu erori etc.

5.Art. 41. (1) În cazul în care titularii dreptului de preempțiune nu își manifestă intenția de a cumpăra terenul, înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan se poate face către persoanele fizice cu respectarea următoarelor condiții cumulative:

a)  să aibă domiciliul/reședința situat/situată pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani, anterior înregistrării ofertei de vânzare;

b)  să desfășoare activități agricole pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani, anterior înregistrării acestei oferte;

c)   să fie înregistrată de autoritățile fiscale române cu minimum 5 ani, anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan”.

Redactarea primei părți a articolului este neclară prin raportarea acestuia la noua formă a art. 4.

La o primă interpretare, din coroborarea art. 4 și 41 s-ar deduce că preemptorii nu ar trebui să îndeplinească condițiile restrictive la momentul cumpărării terenului agricol, ci doar persoanele fizice și juridice care ar urma să cumpere în lipsa unor eventuali preemptori.

Pe de altă parte, atât în cazul arendașilor cât și tinerilor fermieri, aflați în categoria preemptorilor, legiuitorul a solicitat condiția rezidenței pe teritoriul României.

6.Art. 42 […]

(2) În cazul înstrăinării directe sau indirecte, înainte de împlinirea a 8 ani de la cumpărare, a pachetului de control al societăților care au în proprietate terenuri agricole situate în extravilan și care reprezintă mai mult de 25% din activele acestora, vânzătorul va avea obligația de a plăti un impozit de 80% din diferența de valoare a terenurilor respective calculată pe baza grilei notarilor între momentul dobândirii terenurilor și momentul înstrăinării pachetului de control. În acest caz, impozitul pe profit privind diferența de valoare a acțiunilor sau părților sociale vândute se va aplica la o bază redusă proporțional cu procentul ponderii terenurilor agricole respective în activele fixe, orice dublă impozitare fiind interzisă.

Referire la modul de calcul al impozitului pe profit înregistrat de vânzătorii, persoane juridice este total neclar și ambiguu. Profitul unei companii este rezultatul diferenței (pozitive) dintre venituri și cheltuieli.

O companie care desfășoară activități agricole și într-un an secetos și are pierderi, poate vinde o parte din terenul agricol aflat în proprietate de 5 ani (lease back) pentru autofinanțare – în acest caz, se plătește impozit de 80% pe diferențele de valori ale terenului, independent de restul indicatorilor financiari??

7.Art. 42 […]

(5) Proprietarii terenurilor agricole situate în extravilan au obligația să le utilizeze exclusiv în vederea desfășurării activităților agricole de la data cumpărării, iar în situația în care pe terenul agricol există investiții agricole pentru culturile de pomi, viță de vie, hamei și irigații exclusiv private se va păstra destinația agricolă a acestei investiții.

Este de înțeles rațiunea păstrării destinației exploatării agricole pentru terenurile ex- travilane, însă formularea actuală este am- biguă, atâta timp cât nu trimite și la excepțiile reglementate de constituție și/sau, de exemplu, legile pentru exploatarea resurselor naturale.

Astfel, conform art. 44, alineatul (5) din Constituția României:

„Pentru lucrări de interes general, autoritatea publică poate folosi subsolul orică- rei proprietăți imobiliare, cu obligația de a despăgubi proprietarul pentru daunele aduse solului, plantațiilor sau construcțiilor, precum și pentru alte daune imputa- bile autorității”.

De asemenea, art. 136, alineatul 4 din Constituție, prevede că:

„Bunurile proprietate publică sunt inalienabile. În condițiile legii organice, ele pot fi date în administrare regiilor autonome ori instituțiilor publice sau pot fi concesionate ori închiriate; de asemenea, ele pot fi date în folosință gratuită instituțiilor de utilitate publică”.

Art. 135, alineatul (2), litera (d) din Consti- tuție menționează că: „Statul trebuie să asigure: […] exploatarea resurselor naturale, în concordanță cu interesul național”. Obligarea proprietarului unui teren agricol la a desfășura exclusiv activități agricole sau păstrarea obligatorie a plantațiilor, culturilor și construcțiilor existente contravine dreptului constituțional al autorității publice, direct sau prin concesionar, de a folosi un teren agricol situat în extravilan pentru lucrări de interes general, e.g., explorare sau exploatare petrolieră, construirea infrastructurii necesare producției gazelor naturale sau energiei electrice, deși aceasta s-ar face chiar și cu o justă despăgubire.

Statul, fie că asigură exploatarea resurselor naturale, direct sau prin concesionar, ar fi în imposibilitatea îndeplinirii acestei obligații constituționale dacă proprietarul terenului agricol situat în extravilan nu ar putea desfășura alte activități decât cele agricole. De asemenea, art. 136, alineatul 4 din Constituție, prevede că: „Bunurile proprietate publică sunt inalienabile. În condițiile legii organice, ele pot fi date în administrare regiilor autonome ori instituțiilor publice sau pot fi concesionate ori închiriate; de asemenea, ele pot fi date în folosință gratuită instituțiilor de utilitate publică”.

Art. 135, alineatul (2), litera (d) din Constituție menționează că: „Statul trebuie să asigure: […] exploatarea resurselor naturale, în concordanță cu interesul național”.

Obligarea proprietarului unui teren agricol la a desfășura exclusiv activități agricole sau păstrarea obligatorie a plantațiilor, culturilor și construcțiilor existente contravine dreptului constituțional al autorității publice, direct sau prin concesionar, de a folosi un teren agricol situat în extravilan pentru lucrări de interes general, e.g., explorare sau exploatare.

 

Critici de neconstituționalitate și încălcări ale legislației europene cu privire la proiectul de lege nr. 336/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan was last modified: decembrie 18th, 2023 by Cristian Popescu

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice