Constituționalitate (comunicat CCR): art. 1 alin. (4), (6) și (7) și art. 19 din Legea privind protecția avertizorilor în interes public, precum și legea în ansamblu

13 iul. 2022
Vizualizari: 386
Decizia CCRActul normativSumar
 

D.C.C. pronunțată în ședința din 13 iulie 2022

Art. 1 alin. (4), (6) și (7) și art. 19 din Legea privind protecția avertizorilor în interes public

Constituționalitate 

 

În ședința din 13 iulie 2022, Curtea Constituțională s-a reunit, în cadrul controlului de constituționalitate a priori, pentru a dezbate obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 1 alin. (4), (6) și (7) și art. 19 din Legea privind protecția avertizorilor în interes public.

Obiectul obiecției de neconstituționalitate

Art. 1 alin. (4), (6) și (7) și art. 19 din Legea privind protecția avertizorilor în interes public

 

D.C.C. pronunțată în ședința din 13 iulie 2022

În ședința din 13 iulie 2022, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. 1 alin. (4), (6) și (7) și art. 19 din Legea privind protecția avertizorilor în interes public, precum și legea în ansamblul său sunt constituționale în raport cu criticile formulate.

În esență, Curtea a statuat că rolul avertizorului de integritate este acela de a dezvălui și a comunica faptele de încălcare a legii realizate în cadrul unei organizații. Această comunicare se face fie printr-o raportare internă/externă la nivelul respectivei organizații, fie prin divulgare publică. Legiuitorul a ales ca activitățile de raportare internă/externă și divulgare publică să se realizeze succesiv, și nu concomitent, protejând atât entitatea care face obiectul legii, cât și starea de legalitate în care aceasta trebuie să își desfășoare activitatea. Prin urmare, legea disciplinează conduita avertizorului de integritate, fără a afecta posibilitatea sa de a divulga public informațiile ce fac obiectul legii și fără a aduce atingere dispozițiilor privind normele de procedură penală referitoare la sesizarea organelor de urmărire penală. Asemenea reguli procedurale nu fac decât să întărească rolul avertizorului de integritate în societate și să îl responsabilizeze în activitatea desfășurată. Stabilirea unei proceduri în realizarea activității de raportare/divulgare publică a informațiilor care intră în sfera de aplicare a legii, precum și delimitarea în funcție de criterii obiective a unor etape aferente acestei activități nu aduc atingere protecției juridice a avertizorului de integritate. Totodată, Curtea a statuat că noua reglementare, stabilind măsuri de protecție, sprijin și reparatorii în beneficiul avertizorului de integritate, consacră un standard adecvat de protecție juridică al acestuia.

 

Sursa informației

Constituționalitate (comunicat CCR): art. 1 alin. (4), (6) și (7) și art. 19 din Legea privind protecția avertizorilor în interes public, precum și legea în ansamblu was last modified: iulie 13th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.