Codul de procedură fiscală – modificări (O.G. nr. 16/2023)

Actul modificat

Actul modificator Sumar
Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

(M. Of. nr. 547 din 23 iulie 2015)

 

 

O.G. nr. 16/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

(M. Of. nr. 86 din 31 ianuarie 2023)

modifică: art. 62 alin. (5) și (15), art. 282, art. 286 lit. i) pct. 1 și 3, art. 288, art. 289 alin. (2), art. 290 alin. (1), art. 291 alin. (1), art. 291 alin. (2) și (3), art. 291^1 alin. (7) lit. a), art. 291^1 alin. (8) lit. b), art. 291^2, art. 294, art. 295 alin. (3), art. 299 alin. (1), art. 303 alin. (2), (4), (5), art. 308, art. 336 alin. (1) lit. ț), art. 336 alin. (2) lit. k^3);

introduce: art. 286 lit. z) și aa), art. 288^1, art. 291 alin. (1^1), art. 291^5, art. 295^1, art. 299 alin. (2^1) și (2^2), art. 304 alin. (5), art. 306 alin. (3^1), art. 336 alin. (1) lit. ț^4), art. 336 alin. (1) lit. y), z) şi aa)-ii), art. 336 alin. (2) lit. p)-ș), anexa nr. 5;

abrogă: art. 290 alin. (5), art. 336 alin. (2) lit. k^4).

În M. Of. nr. 86 din 31 ianuarie 2023 s-a publicat O.G. nr. 16/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. 

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante modificări și completări aduse respectivului act normativ.

Art. 282

Vechea reglementare

„(1) În baza prevederilor convenției sau acordului de evitare a dublei impuneri, contribuabilul/plătitorul rezident în România, care consideră că impozitarea în celălalt stat contractant nu este conformă cu prevederile convenției ori acordului respectiv, poate solicita A.N.A.F. inițierea procedurii amiabile

(2) A.N.A.F. realizează procedura amiabilă și în cazul în care autoritatea competentă a statului cu care România are încheiată o convenție sau un acord de evitare a dublei impuneri îi solicită acest lucru

(3) Prevederile alin. (1) și (2) se completează cu prevederile Convenției privind eliminarea dublei impuneri în legătură cu ajustarea profiturilor întreprinderilor asociate (90/436/EEC), a Codului de conduită revizuit pentru punerea în aplicare efectivă a Convenției privind eliminarea dublei impuneri în legătură cu ajustarea profiturilor întreprinderilor asociate (2009/C322/01), precum și a convențiilor ori acordurilor de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu alte state.

(4) Modalitatea de derulare a procedurii amiabile se aprobă prin ordin al președintelui A.N.A.F.”.

Noua reglementare

Articolul 282 se modifică şi va avea următorul cuprins:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

„(1) În baza prevederilor convenţiei sau acordului de evitare a dublei impuneri încheiat de România cu un alt stat, când un contribuabil consideră că măsurile luate de unul sau de ambele state contractante au ca rezultat o impozitare a acestuia care nu este conformă cu prevederile acelei convenţii sau acord, acel contribuabil îşi poate prezenta cazul autorităţii competente a oricăruia dintre statele contractante, dacă convenţia sau acordul respectiv prevede această posibilitate.

(2) În cazul în care prevederile convenţiei sau acordului de evitare a dublei impuneri încheiat de România cu un alt stat nu stabilesc posibilitatea de adresare către autoritatea competentă a oricăruia dintre statele contractante, contribuabilul rezident în România poate solicita A.N.A.F. iniţierea procedurii amiabile atunci când consideră că măsurile luate de unul sau de ambele state contractante au ca rezultat o impozitare a acestuia care nu este conformă cu prevederile convenţiei sau acordului respectiv.

(3) În cazul în care prevederile convenţiei sau acordului de evitare a dublei impuneri încheiat de România cu un alt stat nu stabilesc posibilitatea de adresare către autoritatea competentă a oricăruia dintre statele contractante şi A.N.A.F. consideră că obiecţia contribuabilului nu poate fi admisă sau este nejustificată, A.N.A.F. notifică autoritatea competentă a statului cu care România are încheiată o convenţie sau un acord de evitare a dublei impuneri asupra acestui fapt sau implementează un proces de consultare bilaterală care permite autorităţii competente a celuilalt stat să îşi prezinte opiniile cu privire la obiectul procedurii amiabile.

(4) Prevederile prezentului articol se completează cu prevederile Convenţiei privind eliminarea dublei impuneri în legătură cu ajustarea profiturilor întreprinderilor asociate (90/436/EEC), ale Codului de conduită revizuit pentru punerea în aplicare efectivă a Convenţiei privind eliminarea dublei impuneri în legătură cu ajustarea profiturilor întreprinderilor asociate (2009/C322/01), precum şi ale convenţiilor sau acordurilor de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu alte state.

(5) În România, autoritatea competentă în realizarea procedurii amiabile este A.N.A.F.

(6) A.N.A.F. realizează procedura amiabilă şi în cazul în care autoritatea competentă a statului cu care România are încheiată o convenţie sau un acord de evitare a dublei impuneri îi solicită acest lucru.

(7) Modalitatea de derulare a procedurii amiabile se aprobă prin ordin al preşedintelui A.N.A.F.

(8) Prevederile alin. (1) şi (3) se aplică cererilor introduse începând cu data de la care sunt aplicabile prevederile Convenţiei multilaterale pentru implementarea în cadrul tratatelor fiscale a măsurilor legate de prevenirea erodării bazei impozabile şi a transferului profiturilor, deschisă spre semnare şi semnată de România la Paris la 7 iunie 2017, ratificată prin Legea nr. 5/2022 sau ulterior acelei date pentru convenţiile sau acordurile de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu alte state care prevăd posibilitatea ca un contribuabil să îşi poată prezenta cazul autorităţii competente a oricăruia dintre statele contractante”.

 

Art. 288^1

Noua reglementare

După articolul 288 se introduce un nou articol, art. 288^1, cu următorul cuprins:

„(1) În sensul unei cereri prevăzute la art. 288, informaţiile solicitate sunt relevante în mod previzibil dacă, la momentul transmiterii cererii, autoritatea solicitantă consideră că, în conformitate cu dreptul său intern, există o posibilitate rezonabilă ca informaţiile solicitate să fie relevante pentru situaţia fiscală a unuia sau mai multor contribuabili identificaţi prin nume sau în alt mod şi să fie justificate în scopul anchetei.

(2) În scopul demonstrării relevanţei previzibile a informaţiilor solicitate, autoritatea solicitantă furnizează autorităţii solicitate cel puţin următoarele informaţii:

a) scopul fiscal pentru care se solicită informaţia;

b) precizarea informaţiilor necesare pentru aplicarea normelor legale în vigoare în privinţa taxelor şi impozitelor prevăzute la art. 285.

(3) În cazul în care o cerere prevăzută la art. 288 vizează un grup de contribuabili care nu pot fi identificaţi individual, autoritatea solicitantă furnizează autorităţii solicitate cel puţin următoarele informaţii:

a) o descriere detaliată a grupului;

b) o explicaţie privind legea aplicabilă şi faptele pe baza cărora există motive să se considere că contribuabilii din grup nu au respectat legea aplicabilă;

c) o explicaţie privind modul în care informaţiile solicitate ar ajuta să se stabilească dacă contribuabilii din grup s-au conformat cerinţelor legale;

d) dacă este cazul, faptele şi circumstanţele referitoare la implicarea unui terţ care a contribuit în mod activ la eventuala nerespectare a legii aplicabile de către contribuabilii din grup”.

 

Art. 291 alin. (1^1) și alin. (1^2)

Noua reglementare

La articolul 291, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:

„(1^1) Pentru perioadele impozabile care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior datei respective, autoritatea competentă din România include în informaţiile comunicate, conform alin. (1), numărul de identificare fiscală (NIF) al rezidenţilor emis de statul membru de rezidenţă.

(1^2) Autoritatea competentă din România informează anual Comisia Europeană cu privire la cel puţin două categorii de venituri şi de capital prevăzute la alin. (1), în legătură cu care comunică informaţii referitoare la rezidenţii unui alt stat membru”.

 

Art. 299 alin. (2^1) și (2^2)

Noua reglementare

La articolul 299, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:

„(2^1) Autoritatea competentă din România poate comunica autorităţilor competente din toate celelalte state membre o listă cu scopurile pentru care se pot utiliza informaţiile şi documentele, în afară de cele prevăzute la alin. (1), în conformitate cu legislaţia din România. Autoritatea competentă din orice alt stat membru poate utiliza informaţiile transmise de autoritatea competentă din România pentru oricare dintre aceste scopuri, fără a mai fi necesară permisiunea prevăzută la alin. (2).

(2^2) Atunci când autoritatea competentă din România primeşte informaţii şi documente, aceasta le poate utiliza fără permisiunea prevăzută la alin. (2) pentru oricare dintre scopurile enumerate într-o listă comunicată de către statul membru care transmite informaţiile”.

 

Art. 336 alin. (1) lit. ț^4)

Noua reglementare

La articolul 336 alineatul (1), după litera ţ^3) se introduce o nouă literă, lit. ţ^4), cu următorul cuprins:

„ţ^4) neraportarea de către instituţiile financiare raportoare a informaţiilor prevăzute la art. 62 alin. (1)-(3) şi art. 291 alin. (4)”.

 

Art. 336 alin. (1) lit. y), z) şi aa)-ii)

Noua reglementare

La articolul 336 alineatul (1), după litera x) se introduc unsprezece noi litere, lit. y), z) şi aa)-ii), cu următorul cuprins:

y) neraportarea, raportarea cu întârziere sau raportarea incorectă ori incompletă de către Operatorii de platformă care au obligaţia de raportare, în sensul pct. 4 lit. a) din subsecţiunea A a secţiunii I din anexa nr. 5, a informaţiilor prevăzute la art. 2915;

z) neraportarea de către Operatorii de platformă care au obligaţia de raportare, în sensul pct. 4 lit. b) din subsecţiunea A a secţiunii I din anexa nr. 5, a informaţiilor prevăzute la art. 2915;

aa) raportarea cu întârziere sau raportarea incorectă ori incompletă de către Operatorii de platformă care au obligaţia de raportare, în sensul pct. 4 lit. b) din subsecţiunea A a secţiunii I din anexa nr. 5, a informaţiilor prevăzute la art. 2915;

bb) nerespectarea de către Operatorii de platformă care au obligaţia de raportare a procedurilor de diligenţă fiscală şi a procedurilor de raportare prevăzute în secţiunile II şi III din anexa nr. 5;

cc) nerespectarea de către Operatorii de platformă care au obligaţia de raportare, în sensul pct. 4 lit. b) din subsecţiunea A a secţiunii I din anexa nr. 5, a obligaţiei de înregistrare prevăzute la art. 2915 (10);

dd) nerespectarea de către Operatorii de platformă care au obligaţia de raportare a obligaţiei prevăzute la art. 2915 (6);

ee) nerespectarea de către Operatorii de platformă care au obligaţia de raportare a obligaţiei prevăzute la art. 2915 (7);

ff) nerespectarea de către Operatorii de platformă care au obligaţia de raportare, în sensul pct. 4 lit. b) din subsecţiunea A a secţiunii I din anexa nr. 5, a obligaţiei prevăzute la art. 2915 (13);

gg) nerespectarea de către furnizorii de reţele sau servicii de comunicaţii electronice a obligaţiilor prevăzute la art. 2915 (17) şi (18);

hh) împiedicarea, prin orice mijloace, de către instituţiile financiare raportoare şi Operatorii de platforme a verificărilor şi controalelor prevăzute la art. 62 alin. (5) şi art. 2915 (8);

ii) raportarea de către instituţiile financiare raportoare a altor conturi decât cele prevăzute la subsecţiunea D a secţiunii VIII din anexa nr. 1 şi cele din Acordul FATCA”.

 

Art. 336 alin. (2) lit. k^3)

Noua reglementare

La articolul 336 alineatul (2), litera k^3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„k^3) cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei, în cazul săvârşirii faptelor prevăzute la alin. (1) lit. ţ2), ţ3) şi ţ4)”.

 

Art. 336 alin. (2) lit. p)-ș)

Noua reglementare

La articolul 336 alineatul (2), după litera o) se introduc cinci noi litere, lit. p)-ş), cu următorul cuprins:

„p) cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei în cazul săvârşirii faptelor prevăzute la alin. (1) lit. y), aa), bb) şi dd)-hh);”

q) cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei şi revocarea înregistrării Operatorului de platformă care are obligaţia de raportare în cazul săvârşirii faptelor prevăzute la alin. (1) lit. z);

r) cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei în cazul săvârşirii faptei prevăzute la alin. (1) lit. cc);

s) în situaţia în care, în termen de 30 de zile de la ultima sancţionare a faptei prevăzute la alin. (1) lit. cc), Operatorul de platformă care are obligaţia de raportare nu se înregistrează potrivit art. 2915 alin. (10), cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei şi oprirea accesului la site-ul sau aplicaţia acestuia;

ş) cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei pentru fiecare cont raportat, în cazul săvârşirii faptei prevăzute la alin. (1) lit. ii)”.

 

Anexa nr. 5

Noua reglementare

Conform noii reglementări, după anexa nr. 4 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 5, al cărei cuprins este prevăzut în anexa la prezenta ordonanţă.

Menționăm că anexa privește Procedura de diligenţă fiscală, procedură de raportare şi alte norme pentru Operatorii de platforme.

 

Art. II din O.G. nr. 16/2023

„Cererile de iniţiere a procedurii amiabile depuse până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se soluţionează în conformitate cu prevederile în vigoare la data depunerii cererii pentru iniţierea procedurii amiabile”.

Art. III din O.G. nr. 16/2023

„Ordinele preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală prevăzute la art. 2915 alin. (8), (9) şi (11) şi în cadrul secţiunii IV din anexa nr. 5 la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă, se aprobă în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe”.

Art. IV din O.G. nr. 16/2023

„Ordinul ministrului finanţelor prevăzut la pct. 3 lit. b) din subsecţiunea C a secţiunii II din anexa nr. 5 la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă, se aprobă în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe”.

Art. V din O.G. nr. 16/2023

„În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe Operatorii de platformă care au obligaţia de raportare în sensul pct. 4 lit. b) din subsecţiunea A a secţiunii I din anexa nr. 5 la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă, trebuie să se înregistreze potrivit art. 2915 alin. (10)”.

Art. VI din O.G. nr. 16/2023

„Prevederile art. I pct. 26-29 şi 31 intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanţe”.