Codul-cadru de etică şi deontologie universitară (H.G. nr. 305/2024)

10 apr. 2024
Vizualizari: 118

Actul publicat în Monitorul Oficial

PreambulSumar

Hotărârea Guvernului (H.G.) nr. 305/2024 pentru aprobarea Codului-cadru de etică și deontologie universitară

(M. Of. nr. 327 din 9 aprilie 2024)

 

În temeiul:

– art. 108 din Constituția României;

– art. 18, art. 158 alin. (5) lit. d) și al art. 161 alin. (2) lit. a) din Legea învățământului superior nr. 199/2023.

Se aprobă Codul-cadru de etică și deontologie universitară.

 

În M. Of. nr. 327 din 9 aprilie 2024 s-a publicat Hotărârea Guvernului (H.G.) nr. 305/2024 pentru aprobarea Codului-cadru de etică și deontologie universitară.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale hotărârii:

Articol unic

Se aprobă Codul-cadru de etică și deontologie universitară, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Cod-cadru de etică și deontologie universitară

CAPITOLUL I: Domeniul de aplicare și principii generale

CAPITOLUL II: Monitorizarea și controlul aplicării normelor de etică și deontologie universitară

CAPITOLUL III: Norme generale de etică și deontologie universitară

CAPITOLUL IV: Răspunderea pentru nerespectarea normelor de etică și deontologie universitară

ANEXĂ: SET DE STANDARDE de referință de etică și deontologie universitară în managementul universitar

Art. 2

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(1) Prezentul cod are drept scop creșterea calității în procesul educațional și de cercetare, precum și consolidarea unui climat de încredere și respect la nivelul comunităților universitare, prin reglementarea conduitei membrilor din cadrul instituțiilor de învățământ superior, furnizând principii și valori pe baza cărora se pot stabili modele de comportament, de coeziune și de valorizare a potențialului comunității academice.

(2) Responsabilitatea și obligativitatea respectării normelor de etică și deontologie universitară revin membrilor comunității universitare din cadrul fiecărei instituții de învățământ superior, în contextul răspunderii publice a instituțiilor de învățământ.

(…)

Art. 6

La nivelul fiecărei instituții de învățământ superior se înființează comisii de etică universitară, cu un mandat de 4 ani. Comisia de etică universitară acționează independent față de orice altă structură sau persoană din cadrul instituției de învățământ superior.

(…)

Art. 13

Normele prevăzute de prezentul cod sunt obligatorii pentru comunitatea universitară din cadrul instituțiilor de învățământ superior și pot fi completate prin codurile de etică și deontologie universitară elaborate de instituțiile de învățământ superior.

(…)

Art. 23

Persoanele care au avut sau care au calitatea de membru al comunității academice și au săvârșit abateri după data intrării în vigoare a legii răspund civil, administrativ, profesional sau disciplinar, după caz.

Art. 24

Abaterile de la normele de etică și deontologie în activitatea didactică și de cercetare universitară, prevăzute la art. 15, sunt următoarele:

a) confecționarea de rezultate sau date și prezentarea lor ca date experimentale, ca date obținute prin calcule sau simulări numerice pe calculator ori ca date sau rezultate obținute prin calcule analitice ori raționamente deductive;

b) falsificarea de date experimentale, de date obținute prin calcule sau simulări numerice pe calculator ori de date sau rezultate obținute prin calcule analitice ori raționamente deductive;

c) îngreunarea deliberată, împiedicarea sau sabotarea activității didactice sau de cercetare a altor persoane, inclusiv prin blocarea nejustificată a accesului la spațiile destinate cercetării universitare, prin avarierea, distrugerea ori manipularea aparaturii experimentale, a echipamentului, a documentelor, a programelor de calculator, a datelor în format electronic, a substanțelor organice sau anorganice ori a materiei vii necesare altor persoane pentru derularea, realizarea sau finalizarea activităților didactice sau de cercetare;

d) încălcarea regimului juridic al conflictului de interese și al incompatibilităților prevăzute la art. 20 și 21 și nedezvăluirea situațiilor de conflicte de interese sau incompatibilități în activitatea de evaluare;

e) nerespectarea confidențialității în evaluare;

f) discriminarea, în cadrul evaluărilor, pe criterii prevăzute la art. 2 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

g) fraudarea evaluării;

h) plagiatul;

i) nerespectarea prevederilor și procedurilor legale care privesc etica și deontologia universitară, prevăzute în prezentul act normativ și în codurile de etică și deontologie universitară, care fac parte din carta universitară, după caz, inclusiv nepunerea în aplicare a sancțiunilor stabilite de comisiile de etică universitară, de CNATDCU sau, după caz, de CNEMU;

j) nerespectarea specificului dogmatic și canonic al cultului fondator, în cazul învățământului confesional;

k) afectarea integrității procesului de evaluare prin nerespectarea metodelor de evaluare prevăzute în fișa disciplinei, precum și prin examinarea de către un cadru didactic a unei persoane care îi este soț/soție, rudă până la gradul al III-lea, fără anunțarea prealabilă a conducerii facultății în vederea identificării unor posibile soluții care să garanteze integritatea evaluării.

(…)

Art. 32

Setul de standarde de referință de etică și deontologie universitară în managementul universitar este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul cod și stă la baza analizei și constatărilor realizate de CNEMU cu privire la nerespectarea eticii managementului universitar.

(…)

ANEXĂ: SET DE STANDARDE de referință de etică și deontologie universitară în managementul universitar

Nr. crt.OBIECTIVUL GENERAL – CREȘTEREA GRADULUI DE IMPLEMENTARE A MĂSURILOR DE INTEGRITATE LA NIVELUL INSTITUȚIEI DE ÎNVĂȚĂMÂNT SUPERIOR
Obiectiv specific nr. 1 – Principii fundamentale
StandardeIndicatori de performanțăRiscuri
1Stabilirea standardelor privind integritateaAdoptarea unei proceduri operaționale prin care să se asigure un flux administrativ optim, astfel încât personalul care ocupă funcțiile de conducere, precum și structurile de conducere să acționeze cu respectarea cadrului legal de integritateOrice comportament neetic sau conflict de interese care ar putea submina credibilitatea instituției de învățământ superior
2Stabilirea standardelor privind transparența instituționalăAdoptarea unui ghid privind modalitățile prin care se realizează transparența decizională a procesului administrativ la nivelul instituției de învățământ superior, care să detalieze inclusiv procedurile de luare și de contestare a deciziilorLipsa diseminării informațiilor relevante privind deciziile și procesele de luare a acestora, care trebuie să fie disponibile pentru toți membrii comunității universitare și pentru publicul larg, conduce la afectarea drepturilor și intereselor legitime ale studenților și ale personalului instituției.
Obiectiv specific nr. 2 – Relația cu comunitatea academică
3Stabilirea standardelor privind respectarea autonomiei academiceAdoptarea unei proceduri operaționale care să detalieze modul de exercitare a dreptului cadrelor didactice de a-și desfășura activitatea academică prin raportare la standardele privind procesele academice de predare și de cercetarePersonalul cu funcții de conducere și structurile de conducere care nu respectă autonomia academică și independența facultăților și departamentelor în procesele academice afectează în mod direct calitatea proceselor educaționale.
4Stabilirea standardelor privind dialogul social și consultareaStabilirea unei structuri sau desemnarea unui reprezentant, sub coordonarea directă a consiliului de administrație, care să gestioneze relația cu partenerii de dialog social și cu membrii comunității academicePersonalul cu funcții de conducere și structurile de conducere adoptă decizii fără a avea un dialog deschis și o consultare cu membrii comunității academice.
Obiectiv specific nr. 3 – Administrarea resurselor
5Stabilirea standardelor privind gestionarea responsabilă a resurselorElaborarea unei strategii instituționale privind utilizarea eficientă și responsabilă a resurselor umane, care să conțină cel puțin următoarele elemente:

– proiecția și evaluarea privind resursa umană necesară, raportate la nevoia reală a instituției de învățământ superior, pe activități de predare, cercetare și administrative;

– obiective privind asigurarea la nivelul resursei umane a unei proporții echitabile între cadrele didactice cu grade didactice diferite, ținând cont de nevoile reale ale instituției de predare și cercetare;

– obiective privind prevenirea conflictului de interese;

– obiective privind selecția de personal prin raportare la nevoia reală a instituției de învățământ superior;

– obiective privind comunicarea internă și informarea personalului instituției cu privire la noutățile legislative și la drepturile și obligațiile pe care acesta le are, precum și cu privire la modul în care le poate exercita.

Personalul cu funcții de conducere și structurile de conducere nu administrează resursele instituției cu responsabilitate, având ca efect utilizarea inadecvată a resurselor.
6Stabilirea standardelor privind finanțarea instituționalăStabilirea unor ghiduri operaționale privind identificarea, obținerea și utilizarea resurselor financiare diverse, pe care instituțiile le pot accesa, în conformitate cu prevederile legalePersonalul cu funcții de conducere și structurile de conducere nu gestionează în mod eficient și transparent resursele financiare, inclusiv cele externe sau sponsorizările, afectând astfel performanța instituției.
Obiectiv specific nr. 4 – Raportare și conformitate
7Stabilirea standardelor privind raportarea transparentăPublicarea, în conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, pe pagina web a instituției, a datelor și informațiilor privind activitățile instituției, finanțele și rezultatele academice, precum și a rezultatelor generale ale evaluării semestriale a cadrelor didacticeAfectarea principiului transparenței și a autonomiei universitare, precum și a valorilor statuate în carta universitară, asumată de întreaga comunitate academică
8Stabilirea standardelor privind conformitatea cu normele de etică și deontologieStabilirea unor ghiduri operaționale care să detalieze procedurile legale și administrative privind abordarea și soluționarea încălcărilor normelor de etică și deontologie universitară, precum și a comportamentelor abuzive ale membrilor comunității universitare, care pot leza integritatea fizică sau psihică a persoanelor, cu precizarea sancțiunilor adecvate pentru nerespectarea respectivelor proceduriAfectarea calității și performanței proceselor educaționale și de cercetare, dezvoltarea unui climat impropriu pentru bune relaționări între membrii comunității și încălcarea drepturilor și intereselor legitime ale persoanelor
Codul-cadru de etică și deontologie universitară (H.G. nr. 305/2024) was last modified: aprilie 10th, 2024 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.