[UPDATE: Decizia nr. 157/2020, M. Of. nr. 397/15.05.2020] CCR (comunicat): Dispozițiile O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență sunt constituționale

15 mai 2020
Vizualizari: 1185

UPDATE: Publicare în M. Of. nr. 397 din 15 mai 2020

În M. Of. nr. 397 din 15 mai 2020 a fost publicată Decizia Curții Constituționale nr. 157/2020 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 2 lit. f) și ale art. 4 din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență.


Decizia CCRActul normativArticolSumar
DCC pronunțată în ședința din 13 mai 2020

O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență

 

 

 

 

 

 

art. 2 lit. f) și art. 4

 

 

 

 

 

Dispozițiile sunt constituționale.

 

Potrivit site-ului oficial (www.ccr.ro), la data de 13 mai 2020, Curtea Constituțională a luat în dezbatere excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, excepție ridicată direct de Avocatul Poporului.

 

Obiectul sesizării de neconstituționalitate

Art. 2 lit. f) din O.U.G. nr. 21/2004

„f) starea de alertă – se declară potrivit prezentei ordonanțe de urgență și se referă la punerea de îndată în aplicare a planurilor de acțiuni și măsuri de prevenire, avertizare a populației, limitare și înlăturare a consecințelor situației de urgență;”

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Art. 4 din O.U.G. nr. 21/2004

„(1) Pe durata situațiilor de urgență sau a stărilor potențial generatoare de situații de urgență se întreprind, în condițiile legii, după caz, acțiuni și măsuri pentru:
a) avertizarea populației, instituțiilor și agenților economici din zonele de pericol;
b) declararea stării de alertă în cazul iminenței amenințării sau producerii situației de urgență;
c) punerea în aplicare a măsurilor de prevenire și de protecție specifice tipurilor de risc și, după caz, hotărârea evacuării din zona afectată sau parțial afectată;
d) intervenția operativă cu forțe și mijloace special constituite, în funcție de situație, pentru limitarea și înlăturarea efectelor negative;
e) acordarea de ajutoare de urgență;
f) instituirea regimului stării de urgență, în condițiile prevăzute de art. 93 din Constituția României, republicată;
g) solicitarea sau acordarea de asistență internațională;
h) acordarea de despăgubiri persoanelor juridice și fizice;
i) alte măsuri prevăzute de lege.
(2) Pe timpul stării de alertă se pot dispune orice măsuri care sunt necesare pentru înlăturarea stării de forță majoră.
(3) Măsurile prevăzute la alin. (2) trebuie să fie proporționale cu situațiile care le-au determinat și se aplică cu respectarea condițiilor și limitelor prevăzute de lege.
(4) Acțiunile și măsurile prevăzute la alin. (1), (2) și (3) se stabilesc în regulamente, planuri, programe sau în documente operative aprobate prin decizii, ordine ori dispoziții emise conform reglementărilor în vigoare.
(5) Hotărârea de declarare a stării de alertă cuprinde:
a) baza legală;
b) perioada de aplicare;
c) măsurile dispuse;
d) obligațiile cetățenilor și ale operatorilor economici în ceea ce privește participarea la activități în folosul comunităților locale.
(6) În funcție de evoluția situației de urgență care a determinat declararea stării de alertă, durata sau aria acesteia se poate prelungi ori extinde sau restrânge, după caz.”
DCC pronunțată în ședința din 13 mai 2020

 

Prin Decizia pronunțată în ședința din 13 mai 2020, în urma deliberărilor, Curtea Constituțională:

– cu unanimitate de voturi, a respins excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. 2 lit. f) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență sunt constituționale în raport cu criticile formulate.

cu majoritate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. 4 din O.U.G. nr.21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență sunt constituționale în măsura în care acțiunile și măsurile dispuse pe durata stării de alertă nu vizează restrângerea exercițiului unor drepturi sau a unor libertăți fundamentale.

În motivarea soluției pronunțate, Curtea, în mod similar considerentelor pe care s-a întemeiat Decizia nr. 152 din 6 mai 2020 privind starea de urgență, a statuat că actul normativ care restrânge/afectează drepturi și libertăți fundamentale ale cetățenilor sau instituții fundamentale ale statului cade în sfera interdicției prevăzute de art. 115 alin. (6) din Constituție, astfel că, respectând cadrul constituțional rezultat ca urmare a revizuirii Legii fundamentale din anul 2003, o reglementare cu un atare obiect nu poate fi decât o lege, ca act formal al Parlamentului.

Sursa informației


Această rubrică este susținută de EASYLAW, manager activități juridice.
Îmbunătățește eficiența echipei și crește performanța societății tale de avocatură, cu pachetul Avocatul PREMIUM. Abonează-te la EASYLAW* și primești gratuit cont PREMIUM pe portalul www.universuljuridic.ro.
🔔Vreau cont demo

 

[UPDATE: Decizia nr. 157/2020, M. Of. nr. 397/15.05.2020] CCR (comunicat): Dispozițiile O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență sunt constituționale was last modified: mai 15th, 2020 by Universul Juridic

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor: