[UPDATE: Decizia nr. 157/2020, M. Of. nr. 397/15.05.2020] CCR (comunicat): Dispozițiile O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență sunt constituționale
UPDATE: Publicare în M. Of. nr. 397 din 15 mai 2020
În M. Of. nr. 397 din 15 mai 2020 a fost publicată Decizia Curții Constituționale nr. 157/2020 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 2 lit. f) și ale art. 4 din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență.
Decizia CCR | Actul normativ | Articol | Sumar |
DCC pronunțată în ședința din 13 mai 2020 |
O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență |
art. 2 lit. f) și art. 4
|
Dispozițiile sunt constituționale. |
Potrivit site-ului oficial (www.ccr.ro), la data de 13 mai 2020, Curtea Constituțională a luat în dezbatere excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, excepție ridicată direct de Avocatul Poporului.
Obiectul sesizării de neconstituționalitate
Art. 2 lit. f) din O.U.G. nr. 21/2004
„f) starea de alertă – se declară potrivit prezentei ordonanțe de urgență și se referă la punerea de îndată în aplicare a planurilor de acțiuni și măsuri de prevenire, avertizare a populației, limitare și înlăturare a consecințelor situației de urgență;”
Art. 4 din O.U.G. nr. 21/2004
Prin Decizia pronunțată în ședința din 13 mai 2020, în urma deliberărilor, Curtea Constituțională:
– cu unanimitate de voturi, a respins excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. 2 lit. f) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență sunt constituționale în raport cu criticile formulate.
– cu majoritate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. 4 din O.U.G. nr.21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență sunt constituționale în măsura în care acțiunile și măsurile dispuse pe durata stării de alertă nu vizează restrângerea exercițiului unor drepturi sau a unor libertăți fundamentale.
În motivarea soluției pronunțate, Curtea, în mod similar considerentelor pe care s-a întemeiat Decizia nr. 152 din 6 mai 2020 privind starea de urgență, a statuat că actul normativ care restrânge/afectează drepturi și libertăți fundamentale ale cetățenilor sau instituții fundamentale ale statului cade în sfera interdicției prevăzute de art. 115 alin. (6) din Constituție, astfel că, respectând cadrul constituțional rezultat ca urmare a revizuirii Legii fundamentale din anul 2003, o reglementare cu un atare obiect nu poate fi decât o lege, ca act formal al Parlamentului.
Îmbunătățește eficiența echipei și crește performanța societății tale de avocatură, cu pachetul Avocatul PREMIUM. Abonează-te la EASYLAW* și primești gratuit cont PREMIUM pe portalul www.universuljuridic.ro.
🔔Vreau cont demo