Atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi (H.G. nr. 234/2022)

21 feb. 2022
Vizualizari: 466
Actul publicat în Monitorul OficialSumar
H.G. nr. 234/2022 privind atribuțiile, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități

(M. Of. nr. 165 din 18 februarie 2022)

 

Se stabilesc atribuțiile, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități.

În M. Of. nr. 165 din 18 februarie 2022 a fost publicată H.G. nr. 234/2022 privind atribuțiile, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități.

Vă prezentăm, în continuare, principalele prevederi ale actului normativ:

Art. 1

„(1) Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, denumită în continuare Autoritatea, se organizează și funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, în condițiile art. 4 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 121/2021 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Autoritatea este condusă de un președinte cu rang de secretar de stat și de un vicepreședinte cu rang de subsecretar de stat, numiți și eliberați din funcție potrivit art. 31 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Președintele Autorității este ordonator terțiar de credite, potrivit prevederilor art. 20 alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare.

(4) Președintele conduce întreaga activitate a Autorității și o reprezintă în raporturile cu Guvernul, cu ministerele și cu celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, cu autoritățile administrației publice locale, cu alte instituții publice, precum și cu orice persoane juridice și fizice, române sau străine.

(5) În exercitarea atribuțiilor sale, președintele emite ordine și instrucțiuni.

(6) Președintele răspunde în fața ministrului muncii și solidarității sociale pentru întreaga activitate a Autorității.

(7) Președintele și, după caz, vicepreședintele sunt ajutați în activitatea de conducere de un secretar general.

(8) Secretarul general exercită atribuțiile delegate de președintele Autorității, potrivit prevederilor art. 20 alin. (4) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 61 și art. 437 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare”.

Art. 2

„(1) Finanțarea Autorității se asigură integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale.

(2) Autoritatea deține patrimoniul corespunzător domeniului protecției și promovării drepturilor persoanelor cu dizabilități, inclusiv bunurile mobile și imobile aflate în administrarea sau, după caz, în proprietatea acesteia, precum și 62 de posturi, cu personalul aferent, preluat în condițiile art. 4 alin. (1), respectiv art. 8 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 121/2021, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Autoritatea are sediul în Calea Victoriei nr. 194, sectorul 1, municipiul București.

(4) Se transmite din administrarea Autorității Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții în administrarea Autorității imobilul din Calea Victoriei nr. 194, sectorul 1, București, ca sediu principal, și imobilul din str. Căuzași nr. 26, sectorul 3, București, ca sediu secundar, în condițiile legii”.

Art. 3

„(1) Autoritatea coordonează la nivel central activitățile de protecție și promovare a drepturilor persoanelor cu dizabilități, elaborează politicile, strategiile și standardele în domeniul protecției și promovării drepturilor persoanelor cu dizabilități, asigură urmărirea aplicării reglementărilor din domeniul propriu și controlul activităților de protecție și promovare a drepturilor persoanelor cu dizabilități.

(2) Autoritatea se substituie în toate drepturile și obligațiile decurgând din acte normative, contracte, decizii de finanțare, ordine de finanțare, litigii, convenții, înțelegeri, protocoale, memorandumuri și acorduri în domeniul protecției și promovării drepturilor persoanelor cu dizabilități în care Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții este parte la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale
Art. 4

„(1) Autoritatea îndeplinește în domeniile proprii de competență următoarele funcții:

a) de autoritate – prin care exercită urmărirea modului în care sunt respectate și promovate, de către persoanele fizice sau juridice, de drept public ori privat, drepturile persoanelor cu dizabilități, în conformitate cu legislația în vigoare;

b) de reprezentare – prin care asigură reprezentarea pe plan intern și extern în domeniul protecției drepturilor persoanelor cu dizabilități, în limitele mandatului acordat de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale;

c) de reglementare – prin care inițiază proiecte de acte normative, inclusiv strategiile, în domeniul propriu de activitate, pe care le supune aprobării ministrului muncii și solidarității sociale;

d) de coordonare – prin care asigură aplicarea unitară a actelor normative, a politicilor și strategiilor din domeniul propriu de activitate;

e) de control și monitorizare a respectării drepturilor persoanelor cu dizabilități;

f) de administrare – prin care asigură gestionarea bunurilor din domeniul public și privat al statului, pe care le are în administrare.

(2) În îndeplinirea funcției de control și monitorizare ce îi revin, Autoritatea are dreptul să solicite informații și documente care contribuie la asigurarea promovării și respectării drepturilor persoanelor cu dizabilități, în condițiile legii, de la orice persoană fizică sau juridică implicată în sfera sa de competență, acestea având obligația de a le pune la dispoziție în termenul solicitat”.

(…)

Art. 8

„În vederea asigurării accesului, în condiții de egalitate cu ceilalți, la mediul fizic, informațional și comunicațional, în temeiul art. 8 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 121/2021, cu modificările și completările ulterioare, Autoritatea acordă sprijinul necesar persoanelor cu dizabilități în accesarea și utilizarea de tehnologii și dispozitive asistive și tehnologii de acces, altele decât cele finanțate prin Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, prin identificarea de surse de cofinanțare din fonduri europene nerambursabile pentru acordarea de subvenții, cu respectarea prevederilor legale în vigoare”.

Art. 9

„(1) În structura Autorității funcționează Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, cu activitate de coordonare metodologică și monitorizare a activității de evaluare și încadrare în grad și tip de handicap.

(2) Regulamentul de organizare și funcționare a Comisiei superioare se aprobă prin ordin al președintelui Autorității în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”.

Art. 10

„(1) Pe lângă Autoritate funcționează Consiliul de analiză a problemelor persoanelor cu handicap.

(2) Consiliul prevăzut la alin. (1) funcționează în forma, componența și cu atribuțiile prevăzute la art. 92 din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare”.

Art. 11

„(1) Personalul Autorității este format din demnitari, funcționari publici și personal contractual numit și eliberat din funcție, respectiv numit/încadrat potrivit prevederilor legale în vigoare pentru fiecare categorie de personal.

(2) Autoritatea funcționează cu un număr de 62 de posturi, exclusiv demnitarii.

(3) Încadrarea personalului în numărul de posturi și în structura organizatorică a Autorității se face cu respectarea termenelor și a procedurii aplicabile fiecărei categorii de personal, prin ordin al președintelui Autorității, în termen de minimum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, cu menținerea drepturilor salariale avute la data preluării.

(4) În cadrul structurii organizatorice, prin ordin al președintelui Autorității, se pot organiza alte compartimente și se poate stabili numărul posturilor aferente, cu respectarea prevederilor art. 391 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, și încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat.

(5) Structura organizatorică a Autorității este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

(6) Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității, precum și statul de funcții se aprobă prin ordin al președintelui acesteia”.

(…)

ANEXĂ: STRUCTURA ORGANIZATORICĂ a Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități
Atribuțiile, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (H.G. nr. 234/2022) was last modified: februarie 21st, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.