Atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie (H.G. nr. 233/2022)

21 feb. 2022
Vizualizari: 623

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
Hotărârea Guvernului (H.G.) nr. 233/2022 privind atribuțiile, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție

(M. Of. nr. 165 din 18 februarie 2022)

 

Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție se organizează și funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse.

În M. Of. nr. 165 din 18 februarie 2022 s-a publicat Hotărârea Guvernului (H.G.) nr. 233/2022 privind atribuțiile, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție. 

Vă prezentăm, în cele ce urmează, dispozițiile regăsite în cuprinsul respectivei hotărâri.

Art. 1

Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, denumită în continuare Autoritatea, se organizează și funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, cu sediul în municipiul București, bd. Magheru nr. 7, sectorul 1.

Art. 2

Autoritatea este finanțată integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse.

Art. 3

(1) Pentru realizarea obiectivelor în domeniul protecției drepturilor copilului și adopției, Autoritatea îndeplinește următoarele funcții principale:

a) de strategie – prin care asigură fundamentarea, elaborarea, supunerea spre aprobare Guvernului a documentelor de politici publice, precum și aplicarea strategiilor și a programelor de reformă în domeniul protecției și promovării drepturilor copilului și adopției;

b) de reglementare – prin care asigură elaborarea cadrului normativ necesar în vederea armonizării legislației din domeniile proprii de competență cu prevederile tratatelor și convențiilor internaționale la care România este parte și a îndeplinirii obligațiilor ce decurg din calitatea de stat membru al Uniunii Europene;

c) de control și monitorizare – prin care asigură controlul respectării legalității în domeniul protecției și promovării drepturilor copilului și adopției, constată contravențiile pentru nerespectarea acestora, aplică sancțiunile și, după caz, sesizează organele de urmărire penală, potrivit prevederilor legale în vigoare, și asigură îndrumarea metodologică a activității din domeniul protecției și promovării drepturilor copilului și adopției.

(2) Autoritatea îndeplinește următoarele funcții specifice:

a) de autoritate de stat – prin care exercită urmărirea modului în care sunt respectate și promovate, de către persoanele fizice sau juridice, de drept public ori privat, drepturile copilului;

b) de reprezentare – prin care asigură, în numele statului român, reprezentarea pe plan intern și extern în domeniul protecției drepturilor copilului și adopției;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

c) de administrare – prin care asigură gestionarea bunurilor din domeniul public și privat al statului, pe care le are în administrare.

(3) Autoritatea monitorizează respectarea principiilor și drepturilor stabilite de Convenția cu privire la drepturile copilului, adoptată de către Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite la 20 noiembrie 1989, semnată de România la 26 ianuarie 1990 și ratificată prin Legea nr. 18/1990, republicată, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Convenția cu privire la drepturile copilului.

(4) Autoritatea este entitatea centrală română care duce la îndeplinire obligațiile prevăzute în Convenția privind competența, legea aplicabilă, recunoașterea, executarea și cooperarea cu privire la răspunderea părintească și măsurile privind protecția copiilor, adoptată la Haga la 19 octombrie 1996, ratificată prin Legea nr. 361/2007.

(5) Autoritatea este entitatea centrală română care duce la îndeplinire obligațiile prevăzute de Convenția asupra protecției copiilor și cooperării în materia adopției internaționale, încheiată la Haga la 29 mai 1993, ratificată prin Legea nr. 84/1994, cu modificările ulterioare.

Art. 4

(1) În exercitarea funcțiilor sale, Autoritatea îndeplinește următoarele atribuții cu caracter general:

a) elaborează și supune spre aprobare Guvernului, prin Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, strategia națională în domeniul protecției și promovării drepturilor copilului;

b) coordonează activitățile și măsurile de implementare a obiectivelor strategiei naționale în domeniul protecției și promovării drepturilor copilului;

c) evaluează impactul aplicării obiectivelor strategice și ia măsurile necesare sau, după caz, propune Guvernului, prin Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, luarea măsurilor necesare pentru îmbunătățirea obiectivelor sau, după caz, a activităților de implementare a acestora;

d) elaborează proiecte de acte normative în domeniul protecției copilului și adopției, pe care le supune, prin Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, spre adoptare Guvernului;

e) elaborează și asigură reprezentarea la susținerea rapoartelor de țară cu privire la măsurile adoptate pentru implementarea Convenției cu privire la drepturile copilului, potrivit art. 44 din respectiva Convenție, și urmărește și ia măsurile necesare pentru punerea în aplicare a recomandărilor;

f) constituie și gestionează baze de date relevante în domeniul protecției și promovării drepturilor copilului și adopției;

g) elaborează și fundamentează programe în domeniul protecției drepturilor copilului și al adopției;

h) identifică nevoile de formare a personalului implicat în protecția și promovarea drepturilor copilului și adopție și elaborează și organizează programe de formare profesională continuă a personalului implicat în protecția și promovarea drepturilor copilului, conform dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

i) propune Guvernului, prin Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, recunoașterea utilității publice pentru asociațiile, fundațiile și federațiile cu activitate în domeniul protecției drepturilor copilului și al adopției, cu respectarea prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare;

j) încheie, prin Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, tratate internaționale la nivel departamental sau inițiază demersurile necesare încheierii tratatelor la nivel de stat sau de Guvern, în domeniile de responsabilitate, cu respectarea prevederilor Legii nr. 590/2003 privind tratatele;

k) încheie, cu aprobarea Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse și avizul Ministerului Afacerilor Externe, documente de cooperare internațională care nu sunt guvernate de dreptul internațional cu autorități având competențe echivalente din state membre ale Uniunii Europene sau state terțe, respectiv organizații internaționale în domeniile de responsabilitate.

(2) În domeniul protecției și promovării drepturilor copilului, Autoritatea îndeplinește următoarele atribuții specifice:

a) centralizează și sintetizează informațiile referitoare la respectarea principiilor și normelor stabilite de Convenția Organizației Națiunilor Unite cu privire la drepturile copilului;

b) asigură controlul, coordonarea și îndrumă metodologic activitățile serviciilor destinate prevenirii separării copilului de părinții săi, ale celor de protecție specială a copilului separat, precum și activitățile desfășurate de serviciile publice de asistență socială și de comisiile pentru protecția copilului;

c) elaborează standarde, metodologii, norme, instrucțiuni și proceduri de lucru, precum și alte instrumente de evaluare și de monitorizare necesare organizării și funcționării serviciilor destinate prevenirii separării copilului de părinții săi și protecției speciale a copilului separat;

d) licențiază serviciile destinate prevenirii separării copilului de părinții săi, precum și protecției speciale a copilului separat de familia sa, organizate de furnizorii de servicii sociale, și asigură la nivel național evidența acestor servicii, cu respectarea prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;

e) monitorizează respectarea drepturilor copilului și asigură controlul, prin persoane anume desemnate din personalul propriu, în ceea ce privește aplicarea legislației din domeniul protecției și promovării drepturilor copilului și modul în care sunt respectate drepturile copilului de către instituțiile publice, de celelalte persoane juridice și de persoanele fizice;

f) sesizează instituțiile competente în vederea stabilirii, potrivit legii, a răspunderii disciplinare, materiale, contravenționale sau penale, în cazul în care în exercitarea atribuțiilor Autoritatea ia cunoștință despre încălcarea unor prevederi legale în domeniu;

g) propune autorităților competente suspendarea ori încetarea activităților care pun în pericol grav și iminent sănătatea sau dezvoltarea fizică ori psihică a copilului;

h) asigură coordonarea și realizarea activităților privind repatrierea minorilor români identificați neînsoțiți sau în dificultate pe teritoriul altor state, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.443/2004 privind metodologia de repatriere a copiilor români neînsoțiți și asigurarea măsurilor de protecție specială în favoarea acestora;

i) asigură coordonarea activităților privind susținerea adecvată a interesului superior al copiilor străini solicitanți de azil sau neînsoțiți de către părinți sau un alt reprezentant legal, identificați pe teritoriul României, și colaborează cu autoritățile și instituțiile cu atribuții în domeniu, de la nivel central sau local, cu respectarea prevederilor Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

j) propune și fundamentează necesarul de fonduri pentru asigurarea finanțării adecvate a serviciilor sociale destinate prevenirii separării copilului de părinții săi, precum și protecției speciale a copilului.

(3) În domeniul adopției, Autoritatea îndeplinește următoarele atribuții specifice:

a) elaborează metodologii, norme, instrucțiuni și proceduri de lucru, precum și alte instrumente de evaluare și de monitorizare în domeniul adopției;

b) asigură controlul și îndrumarea metodologică a activităților desfășurate în cadrul procedurilor de adopție de către direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului și organismele private și sesizează instituțiile competente în vederea stabilirii, potrivit legii, a răspunderii disciplinare, materiale, contravenționale sau penale, în cazul în care, în exercitarea atribuțiilor, Autoritatea ia cunoștință despre încălcarea unor prevederi legale în domeniu;

c) duce la îndeplinire obligațiile prevăzute de art. 15 din Convenția europeană revizuită în materia adopției de copii, adoptată la Strasbourg la 27 noiembrie 2008 și semnată de România la Strasbourg la 4 martie 2009, ratificată prin Legea nr. 138/2011;

d) gestionează, administrează și actualizează în sistem informatizat Registrul național pentru adopții, potrivit prevederilor art. 93 din Legea nr. 273/2004 privind procedura adopției, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

e) autorizează organismele private străine și române să desfășoare activități în domeniul adopției, potrivit prevederilor art. 64 alin. (3) din Legea nr. 273/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

f) efectuează notificările și comunicările prevăzute de Legea nr. 273/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în cadrul procedurii adopției internaționale;

g) eliberează, potrivit prevederilor art. 73 din Legea nr. 273/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, certificate care atestă că adopția internațională a copilului cu reședința obișnuită în România de către o persoană/familie cu reședința obișnuită în străinătate a fost încuviințată potrivit normelor impuse de Convenția asupra protecției copiilor și cooperării în materia adopției internaționale, încheiată la Haga la 29 mai 1993, ratificată prin Legea nr. 84/1994, cu modificările ulterioare;

h) urmărește, cu respectarea prevederilor Legii nr. 273/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, evoluția copilului și a relațiilor dintre acesta și adoptator/familia adoptatoare, în cazul adopției internaționale a copilului cu reședința obișnuită în România de către o persoană/familie cu reședința obișnuită în străinătate;

i) sprijină copiii adoptați în demersurile lor de a-și cunoaște originile și propriul trecut, colaborând în acest scop cu alte persoane juridice publice sau private.

(4) În domeniul economico-financiar, Autoritatea îndeplinește următoarele atribuții specifice:

a) gestionează bunurile proprietate publică și privată a statului pe care le are în administrare;

b) gestionează sau, după caz, monitorizează gestionarea fondurilor alocate pentru finanțarea programelor din domeniile sale de activitate;

c) finanțează programe de interes național în domeniile sale de activitate.

(5) Autoritatea îndeplinește orice alte atribuții stabilite prin acte normative în domeniile sale de activitate.

(…)

Art. 7

Consiliul este alcătuit din câte un reprezentant cu funcție de conducere al următoarelor instituții și organisme:

a) Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție;

b) Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse;

c) Ministerul Muncii și Solidarității Sociale;

d) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației;

e) Ministerul Afacerilor Interne;

f) Ministerul Educației;

g) Ministerul Sănătății;

h) Ministerul Justiției;

i) Ministerul Afacerilor Externe;

j) Avocatul Poporului;

k) Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România;

l) Asociația directorilor de servicii publice specializate în asistență socială și protecția copilului;

m) Federația Organizațiilor Neguvernamentale „Pentru Copil”;

n) Colegiul Național al Asistenților Sociali din România;

o) Colegiul Psihologilor din România.

(…)

Art. 9

(1) Personalul Autorității este format din demnitari, personal contractual și funcționari publici, care ocupă funcții publice generale, funcții publice specifice și funcții publice din categoria înalților funcționari publici, salarizați potrivit prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Numărul maxim de posturi al Autorității este 85, inclusiv demnitarii.

(…)

Art. 12

La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.002/2019 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 9 ianuarie 2020.

Atribuțiile, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție (H.G. nr. 233/2022) was last modified: februarie 21st, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.