Aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea administrativă a ÎCCJ (HCÎCCJ nr. 20/2023)

4 apr. 2023
Vizualizari: 329

Actul publicat în Monitorul Oficial

PreambulSumar
Hotărârea Colegiului de conducere al Înaltei Curți de Casație și Justiție (HCÎCCJ) nr. 20/2023 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea administrativă a ÎCCJ

(M. Of. nr. 274 din 3 aprilie 2023)

În temeiul:

– art. 31 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară.

Se aprobă Regulamentul privind organizarea și funcționarea administrativă a ÎCCJ.

 

În M. Of. nr. 274 din data de 3 aprilie 2023 s-a publicat Hotărârea Colegiului de conducere al Înaltei Curți de Casație și Justiție (HCÎCCJ) nr. 20/2023 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea administrativă a ÎCCJ.

Redăm, în cele ce urmează, dispozițiile regăsite în respectivul act normativ.

Art. 1

Se aprobă Regulamentul privind organizarea și funcționarea administrativă a Înaltei Curți de Casație și Justiție, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2

La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Regulamentul privind organizarea și funcționarea administrativă a Înaltei Curți de Casație și Justiție, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 17 februarie 2020, cu completările ulterioare.

Anexă

REGULAMENT din 14 martie 2023 privind organizarea și funcționarea administrativă a Înaltei Curți de Casație și Justiție

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziții generale

CAPITOLUL II: Conducerea Înaltei Curți de Casație și Justiție

SECȚIUNEA 1: Președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție

SECȚIUNEA 2: Vicepreședinții Înaltei Curți de Casație și Justiție

SECȚIUNEA 3: Colegiul de conducere al Înaltei Curți de Casație și Justiție

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

SECȚIUNEA 4: Adunarea generală a judecătorilor Înaltei Curți de Casație și Justiție CAPITOLUL III: Secțiile Unite ale Înaltei Curți de Casație și Justiție

CAPITOLUL IV: Completul pentru soluționarea recursului în interesul legii

CAPITOLUL V: Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept CAPITOLUL VI: Dispoziții comune Completului pentru soluționarea recursului în interesul legii și Completului pentru dezlegarea unor chestiuni de drept

CAPITOLUL VII: Completurile de 5 judecători ale Înaltei Curți de Casație și Justiție

CAPITOLUL VIII: Secțiile Înaltei Curți de Casație și Justiție

CAPITOLUL IX: Reguli privind rezolvarea incidentelor procedurale și situațiile de absență

CAPITOLUL X: Judecătorii Înaltei Curți de Casație și Justiție

CAPITOLUL XI: Magistrații-asistenți ai Înaltei Curți de Casație și Justiție

CAPITOLUL XII: Grefierii Înaltei Curți de Casație și Justiție

CAPITOLUL XIII: Registraturile și arhivele

CAPITOLUL XIV: Compartimentele din structura Înaltei Curți de Casație și Justiție

SECȚIUNEA 1: Cancelaria

SECȚIUNEA 2: Direcția legislație, jurisprudență și contencios

SECȚIUNEA 3: Serviciul informatică și statistică judiciară

SECȚIUNEA 4: Direcția resurse umane și organizare

SECȚIUNEA 5: Departamentul economico-financiar și administrativ

SECȚIUNEA 6: Biroul de informare și relații publice

SECȚIUNEA 7: Serviciul de audit public intern

SECȚIUNEA 8: Arhiva generală

SECȚIUNEA 9: Compartimentul de documente clasificate

SECȚIUNEA 10: Compartimentul de prevenire și protecție în domeniul securității și sănătății în muncă

CAPITOLUL XV: Vacanța judecătorească

CAPITOLUL XVI: Răspunderea disciplinară

CAPITOLUL XVII: Reguli privind raporturile cu publicul

CAPITOLUL XVIII: Dispoziții finale

Art. 26

(1) Secțiile Unite ale Înaltei Curți de Casație și Justiție au următoarele atribuții:

a) soluționează sesizările privind schimbarea jurisprudenței Înaltei Curți de Casație și Justiție;

b) sesizează Curtea Constituțională pentru controlul constituționalității legilor înainte de promulgare;

c) stabilesc, la sfârșitul fiecărui an, cazurile în care este necesară îmbunătățirea legislației și le comunică celor două Camere ale Parlamentului și ministrului justiției.

(2) Secțiile Unite sunt prezidate de președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție, iar, în lipsa acestuia, de unul dintre vicepreședinți.

(3) Prezența la ședințele Secțiilor Unite este obligatorie, cu excepția cazurilor în care judecătorii nu pot participa din motive obiective.

Art. 27

(1) Secțiile Unite adoptă hotărârile cu majoritatea voturilor judecătorilor prezenți.

(2) În cazul în care Înalta Curte de Casație și Justiție judecă în Secții Unite, la judecată trebuie să ia parte cel puțin două treimi din numărul judecătorilor în funcție. Decizia poate fi luată numai cu majoritatea voturilor celor prezenți.

Art. 28

(1) Ședințele Secțiilor Unite se programează sau se convoacă de președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție din proprie inițiativă, la cererea a cel puțin o pătrime din numărul judecătorilor în funcție sau la cererea uneia dintre secții.

(2) În cazul prevăzut de art. 27 lit. a) și art. 28 din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară, ședințele Secțiilor Unite se convoacă de președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție, la sesizarea uneia dintre secții sau a unuia dintre completurile de 5 judecători.

(3) În situația în care problema de drept apare în fața unui complet de 5 judecători, acesta va suspenda judecata și va sesiza secția/secțiile corespunzătoare, după caz, pentru a hotărî asupra necesității învestirii Secțiilor Unite.

(4) Convocarea se face cu anunțarea ordinii de zi, cu cel puțin 24 de ore înaintea ședinței. Atunci când convocarea Secțiilor Unite este făcută în condițiile alin. (2), aceasta va fi realizată pentru o dată care să permită îndeplinirea procedurii de citare prevăzute de art. 28 din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară.

(5) La ședințele Secțiilor Unite participă fie prim-magistratul-asistent, fie un magistrat-asistent-șef sau un magistrat-asistent desemnat de președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție.

(6) La ședințele Secțiilor Unite, altele decât cele de judecată, pot fi invitați magistrați-asistenți și alte categorii de personal de la Înalta Curte de Casație și Justiție, precum și specialiști în domeniul supus dezbaterii.

(…)

Art. 119

Direcția legislație, jurisprudență și contencios funcționează în subordinea președintelui și în coordonarea unuia dintre vicepreședinții Înaltei Curți de Casație și Justiție.

Art. 120

(1) Direcția legislație, jurisprudență și contencios este condusă de un director, cu rang de magistrat-asistent-șef, numit de președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție.

(2) În structura Direcției legislație, jurisprudență și contencios funcționează următoarele compartimente:

a) Serviciul legislație și documentare;

b) Serviciul pentru studiul și unificarea jurisprudenței;

c) Serviciul contencios.

(3) Biblioteca Înaltei Curți de Casație și Justiție funcționează în cadrul Serviciului legislație și documentare.

(4) Serviciile din cadrul Direcției legislație, jurisprudență și contencios sunt conduse de șefi serviciu, având rang de magistrat-asistent-șef, numiți de președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție.

Art. 121

(1) Direcția legislație, jurisprudență și contencios este încadrată cu magistrați-asistenți, personal auxiliar de specialitate, funcționari publici și personal contractual, stabilit prin statul de funcții.

(2) Atribuțiile personalului Direcției legislație, jurisprudență și contencios se stabilesc prin fișa fiecărui post.

Art. 122

Direcția legislație, jurisprudență și contencios efectuează toate lucrările dispuse de președintele, vicepreședinții Înaltei Curți de Casație și Justiție și Colegiul de conducere și îndeplinește orice alte sarcini încredințate de aceștia.

Art. 123

Serviciul legislație și documentare are următoarele atribuții:

a) elaborează proiectele de regulamente și de alte acte normative care se adoptă de Înalta Curte de Casație și Justiție;

b) analizează și formulează puncte de vedere, precum și observații și propuneri cu privire la proiectele de acte normative inițiate de alte autorități publice și transmise Înaltei Curți de Casație și Justiție în acest scop;

c) realizează studii referitoare la problemele de drept ivite în aplicarea legislației;

d) sprijină secțiile Înaltei Curți de Casație și Justiție în formularea propunerilor anuale de îmbunătățire a legislației;

e) analizează legile transmise de Parlament, înainte de promulgare, Înaltei Curți de Casație și Justiție și semnalează, în cuprinsul acestora, eventualele dispoziții de natură să afecteze drepturi materiale sau procedurale ocrotite prin legea fundamentală și prezintă președintelui puncte de vedere, întocmite cu consultarea Serviciului pentru studiul și unificarea jurisprudenței, cu privire la întrunirea condițiilor privitoare la declanșarea de către Înalta Curte de Casație și Justiție a mecanismului de verificare a constituționalității legilor înainte de promulgare, în conformitate cu dispozițiile art. 146 lit. a) din Constituția României, republicată;

f) elaborează proiectele de hotărâri ale Secțiilor Unite privind sesizarea Curții Constituționale pentru controlul constituționalității legilor înainte de promulgare;

g) asigură evidența legislației și a doctrinei, prin intermediul Bibliotecii;

h) asigură păstrarea colecției Monitorul Oficial al României și completarea acestei colecții pe măsura publicării de noi acte normative, prin intermediul Bibliotecii, precum și accesul la Monitorul Oficial al României în format electronic, în colaborare cu Serviciul informatică și statistică judiciară;

i) asigură funcționarea Bibliotecii Înaltei Curți de Casație și Justiție;

j) gestionează fondul de carte al Bibliotecii Înaltei Curți de Casație și Justiție și asigură completarea acestuia, prin intermediul Bibliotecii;

k) asigură protejarea, conservarea și valorificarea fondului de carte veche al Înaltei Curți de Casație și Justiție, prin intermediul Bibliotecii;

l) gestionează la nivelul Înaltei Curți de Casație și Justiție sistemul software integrat pentru biblioteci.

Art. 124

(1) Serviciul pentru studiul și unificarea jurisprudenței asigură monitorizarea jurisprudenței, în scopul asigurării unei practici judiciare unitare.

(2) La nivelul Serviciului pentru studiul și unificarea jurisprudenței activitatea este structurată în patru grupuri de lucru, compuse din magistrați-asistenți, aferente celor patru secții ale Înaltei Curți de Casație și Justiție.

(3) Grupul de lucru care asigură studiul jurisprudenței Secției penale realizează și studiul jurisprudenței completurilor de 5 judecători în materie penală.

(4) Grupurile de lucru care asigură studiul jurisprudenței Secției I civile, Secției a II-a civile și Secției de contencios administrativ și fiscal realizează, prin rotație anuală, studiul jurisprudenței completurilor de 5 judecători în alte materii decât cea penală.

(5) Magistrații-asistenți din cadrul fiecărui grup de lucru participă la activitatea de monitorizare a jurisprudenței desfășurată la nivelul secției pentru care sunt repartizați.

(6) Grefierii din cadrul serviciului sprijină activitatea grupurilor de lucru, îndeplinind atribuțiile stabilite prin fișa postului.

 

Aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea administrativă a ÎCCJ (HCÎCCJ nr. 20/2023) was last modified: aprilie 4th, 2023 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.