Aprobarea Procedurii de lucru pentru stabilirea şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. IV din O.U.G nr. 58/2022 pentru modificarea unor acte normative din domeniul protecţiei consumatorilor (OPANPC nr. 467/2022)

7 iul. 2022
Vizualizari: 598

Actul publicat în Monitorul Oficial

PreambulSumar
 

Ordinul președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (OPANPC)  nr. 467/2022 privind aprobarea Procedurii de lucru pentru stabilirea și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. IV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 58/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor

(M. Of. 674 din data de 6 iulie 2022)

 

Având în vedere:

– art. IV din O.U.G. nr. 58/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor ,

– art. 5 alin. (5) din H.G. nr. 700/2012 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

 

 

Se aprobă Procedura de lucru pentru stabilirea și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. IV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 58/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor

 

În M. Of. nr. 674 din data de 6 iulie 2022 s-a publicat Ordinul președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (OPANPC)  nr. 467/2022 privind aprobarea Procedurii de lucru pentru stabilirea și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. IV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 58/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor.

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante prevederi ale Ordinului.

Art. 1

Se aprobă Procedura de lucru pentru stabilirea și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. IV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 58/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2

Comisia prevăzută la art. IV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 58/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor și entitățile subordonate din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

De asemenea, vă prezentăm cele mai importante prevederi ale procedurii.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Procedură de lucru pentru stabilirea și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. IV din O.U.G. nr. 58/2022

Structura

CAPITOLUL I: Scop și domeniu de aplicare

CAPITOLUL II: Procesul de stabilire și individualizare a sancțiunii în cazul încălcărilor pe scară largă și al încălcărilor pe scară largă cu o dimensiune specifică Uniunii

CAPITOLUL III: Criterii de individualizare a sancțiunii

CAPITOLUL IV: Procesul de adoptare a deciziei de stabilire și individualizare a sancțiunii în cazul prevăzut la art. 16 alin. (3) din Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la art. 155 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 28 alin. (53) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 157/2015, cu modificările și completările ulterioare

CAPITOLUL V: Dispoziții finale

Art. 1

(1) Prezenta procedură de lucru are drept scop instituirea regulilor necesare pentru stabilirea și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 154 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 28 alin. (51) și (52) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 157/2015, cu modificările și completările ulterioare prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 58/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor.

(2) Prezenta procedură se aplică și pentru stabilirea și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 16 alin. (3) din Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la art. 155 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 28 alin. (53) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 157/2015, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Prezenta procedură se aplică de către comisia prevăzută la art. IV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 58/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor și de către structurile centrale și teritoriale din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (Autoritate).

Art. 9

Individualizarea sancțiunilor se face în funcție de gravitatea și durata faptei, de impactul produs asupra pieței și a consumatorilor, cu respectarea principiilor eficacității, proporționalității și al efectului descurajator al sancțiunii aplicate.

Art. 10

(1) Evaluarea gravității săvârșirii unei fapte se face de la caz la caz, pentru fiecare tip de încălcare, luându-se în considerare toate împrejurările relevante.

(2) În evaluarea gravității faptei contravenționale se iau în considerare fără a fi limitative și următoarele criterii exemplificative și orientative, pentru aplicarea de sancțiuni:

a) natura, gravitatea, amploarea și durata încălcării;

b) orice acțiune întreprinsă de profesioniști pentru a atenua sau a repara prejudiciul suferit de consumatori;

c) orice încălcare anterioară săvârșită de profesioniști, ce se regăsește în mod obligatoriu în cazierul comercial al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor;

d) beneficiile financiare dobândite sau pierderile evitate de profesioniști datorită încălcării, dacă sunt disponibile datele relevante;

e) sancțiunile aplicate profesioniștilor pentru aceeași încălcare în alte state membre ale Uniunii Europene în cazurile transfrontaliere în care informațiile cu privire la astfel de sancțiuni sunt disponibile prin mecanismul prevăzut la art. 11-25 din Regulamentul (UE) 2017/2.394;

f) orice alt factor agravant sau atenuant aplicabil circumstanțelor cazului, fără a fi limitativ:

– operatorul economic/profesionistul controlat furnizează dovezi echipei de control că a pus capăt încălcării prevederilor legale imediat ce a luat cunoștință de declanșarea acțiunii de control, în cadrul unei acțiunii coordonate derulate în conformitate cu mecanismul coordonat de anchetă și de asigurare a respectării legislației în cazul încălcărilor pe scară largă și al încălcărilor pe scară largă cu o dimensiune specifică Uniunii prevăzut la art. 15-25 din Regulamentul (UE) 2017/2.394 privind cooperarea dintre autoritățile naționale însărcinate să asigure respectarea legislației în materie de protecție a consumatorului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004, sau în timpul desfășurării acțiunii de control;

– operatorul economic/profesionistul controlat dovedește echipei de control existența și implementarea unui program de conformare pentru reintrarea în legalitate și/sau repararea unui prejudiciu cauzat consumatorilor;

– refuzul de a coopera cu echipa de control sau obstrucționarea desfășurării acțiunii de control;

– încălcările în mod repetat ale drepturilor consumatorilor, consemnate în cazierul comercial pentru o perioadă de 3 ani de la data întocmirii documentului de control.

Art. 13

(1) În baza procesului-verbal de constatare a contravenției întocmit conform art. 11 alin. (3) și art. 12, comisarul/echipa de control întocmește o notă ce se înaintează secretariatului comisiei, în termen de 24 de ore. Comisia de întrunește în termen de maximum 5 zile calendaristice de la primirea notei.

(2) Procedura stabilită la art. 3-10 din prezenta procedură se aplică în mod corespunzător și pentru stabilirea și individualizarea sancțiunilor în cazurile prevăzute la art. 16 alin. (3) din Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la art. 155 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 28 alin. (53) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 157/2015, cu modificările și completările ulterioare.

 

Aprobarea Procedurii de lucru pentru stabilirea și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. IV din O.U.G nr. 58/2022 pentru modificarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor (OPANPC nr. 467/2022) was last modified: iulie 7th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.