Aprobarea Procedurii de înregistrare în România a furnizorilor Serviciului european de taxare rutieră electronică (Ordinul nr. 378/362/2022)

14 apr. 2022
Vizualizari: 149
Actul publicat în Monitorul OficialPreambulSumar
Ordinul secretarului general al Guvernului și viceprim-ministrului, ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 378/362/2022 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare în România a furnizorilor Serviciului european de taxare rutieră electronică

(M. Of. nr. 367 din 13 aprilie 2022)

În temeiul:  

– art. 4 alin. (2) din O.G. nr. 8/2022 privind interoperabilitatea sistemelor de tarifare rutieră electronică și facilitarea schimbului transfrontalier de informații cu privire la neplata tarifelor rutiere; 

– art. 7 alin. (6) din H.G. nr. 137/2020 privind organizarea, funcționarea și atribuțiile Secretariatului General al Guvernului;

– art. 9 alin. (4) din H.G. nr. 370/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

Se aprobă Procedura de înregistrare în România a furnizorilor Serviciului european de taxare rutieră electronică.

În M. Of. nr. 367 din 13 aprilie 2022 s-a publicat Ordinul secretarului general al Guvernului și viceprim-ministrului, ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 378/362/2022 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare în România a furnizorilor Serviciului european de taxare rutieră electronică

Redăm, în cele ce urmează, conținutul respectivului ordin.

Art. 1

Se aprobă Procedura de înregistrare în România a furnizorilor Serviciului european de taxare rutieră electronică, prevăzută în anexa la prezentul ordin.

Art. 2

Anexa face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 3

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare în termen de 10 zile de la publicare.

Redăm, în cele ce urmează, principalele prevederi ale Procedurii:

Art. 1

În vederea înregistrării ca furnizor al Serviciului european de taxare rutieră electronică, denumit în continuare SETRE, în România, persoana juridică înmatriculată în România, denumită în continuare solicitant, trebuie să facă dovada îndeplinirii condițiilor prevăzute la art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 8/2022 privind interoperabilitatea sistemelor de tarifare rutieră electronică și facilitarea schimbului transfrontalier de informații cu privire la neplata tarifelor rutiere.

Art. 2

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(1) În vederea atestării îndeplinirii condițiilor prevăzute la art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 8/2022, solicitantul va depune la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică ICI București, denumit în continuare ICI București, următoarele documente:

a) cererea de înregistrare în Registrul electronic național, care cuprinde datele de identificare și informațiile de contact ale acestuia, conform modelului publicat pe platforma www.setre.gov .ro, gestionată de ICI București;

b) certificatul constatator emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului, eliberat cu maximum 30 de zile înainte de data depunerii solicitării, și, după caz, actul constitutiv, documente din care trebuie să reiasă că are ca obiect de activitate monitorizarea disponibilității datelor de navigație și de localizare prin satelit;

c) certificatul de conformitate a sistemului de management al calității pentru activitatea pe care o desfășoară, în conformitate cu EN ISO 9001, emis de către un organism de certificare acreditat. Certificatul de conformitate a sistemului de management al calității trebuie să fie valabil cel puțin 12 luni de la data depunerii cererii;

d) lista detaliată a echipamentelor tehnice de care dispune și care urmează a fi puse la dispoziție în vederea furnizării SETRE și, pentru fiecare element constitutiv de interoperabilitate utilizat pentru a furniza serviciul de tarifare rutieră electronică:

(i) declarația de conformitate CE, ce conține informațiile prevăzute la pct. VI din anexa III la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/204 al Comisiei din 28 noiembrie 2019 privind obligațiile detaliate ale furnizorilor serviciului european de taxare rutieră electronică, conținutul minim al declarației privind domeniul serviciului european de taxare rutieră electronică, interfețele electronice și cerințele pentru elementele constitutive de interoperabilitate și de abrogare a Deciziei 2009/750/CE; sau

(ii)certificatul eliberat de un organism notificat care atestă conformitatea elementelor constitutive de interoperabilitate cu specificațiile, conform anexei III la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/204;

e) declarație a reprezentantului legal sau a împuternicitului acestuia din care să reiasă că a furnizat, cel puțin în ultimele 12 luni, servicii de tarifare rutieră electronică. Declarația va fi însoțită de documente justificative, emise sau contrasemnate de către beneficiarul serviciului, din care să reiasă informații privind beneficiarul, cantitatea și valoarea acestora, recomandări privind calitatea serviciului prestat;

f) situațiile financiare anuale auditate, aferente ultimilor 3 ani cu exercițiu financiar încheiat sau documente echivalente, cum ar fi rapoarte de audit financiar întocmite de entități specializate, balanțe de verificare asumate. În cazul în care situațiile aferente anului financiar încheiat nu au fost încă definitivate, conform prevederilor legislației incidente în domeniu, atunci se depun cele aferente ultimilor 3 ani cu exercițiu financiar încheiat;

g) certificate valabile, emise de autorități competente, care atestă că nu înregistrează obligații restante la bugetul consolidat al statului și/sau bugetul local;

h) un plan global de management al riscurilor care trebuie să cuprindă următoarele:

(i) descrierea organizației;

(ii) lista tuturor riscurilor identificate, evaluate și calificate;

(iii) măsurile și strategiile de atenuare planificate pentru a preveni apariția riscurilor identificate sau pentru a remedia impactul acestora, în special în domeniile economic, financiar și tehnic;

i) declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal sau a împuternicitului acestuia, prin care acesta confirmă că nu se găsește în niciuna dintre următoarele situații:

(i) în faliment, în insolvență, în stare de suspendare a activității sau în orice situație asemănătoare determinată de o procedură similară, conform legislației specifice în vigoare;

(ii) este subiectul unei proceduri de declarare a falimentului sau insolvenței sau oricărei altei proceduri similare, conform legislației specifice în vigoare;

j) certificat de cazier judiciar, aflat în perioada de valabilitate, din care să rezulte că nu a fost condamnat, prin hotărâre definitivă a unei instanțe judecătorești, pentru comiterea uneia dintre următoarele infracțiuni:

(i) constituirea unui grup infracțional organizat, prevăzută de art. 367 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare;

(ii) infracțiuni de corupție, prevăzute de art. 289-294 din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare, și infracțiuni asimilate infracțiunilor de corupție, prevăzute de art. 10-13 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, cu modificările și completările ulterioare;

(iii) infracțiuni împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene, prevăzute de art. 181-185 din Legea nr. 78/2000, cu modificările și completările ulterioare;

(iv) acte de terorism, prevăzute de art. 32-35 și art. 37-38 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea și combaterea terorismului, cu modificările și completările ulterioare;

(v) spălarea banilor, prevăzută de art. 49 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, sau finanțarea terorismului, prevăzută de art. 36 din Legea nr. 535/2004, cu modificările și completările ulterioare;

(vi) fraudă, în sensul articolului 1 din Convenția privind protejarea intereselor financiare ale Comunităților Europene din 27 noiembrie 1995;

(vii) că nu a fost sancționat/condamnat definitiv pentru încălcarea legislației în legătură cu conduita sa profesională;

k) certificatele de cazier judiciar, aflate în perioada de valabilitate, ale membrilor organului de administrare, de conducere, de supraveghere, ale celor ce au putere de reprezentare, de decizie sau de control, așa cum sunt înscriși în certificatul constatator emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului și din care rezultă că nu au fost condamnați, prin hotărâre definitivă a unei instanțe judecătorești, pentru comiterea uneia dintre infracțiunile prevăzute la lit. j);

l) certificat de cazier fiscal, aflat în perioada de valabilitate;

m) declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal sau a împuternicitului acestuia prin care confirmă respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679, ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare, ale Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 363/2018 privind protecția persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autoritățile competente în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale și combaterii infracțiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative și de siguranță, precum și privind libera circulație a acestor date.

(2) În cazul persoanelor menționate la alin. (1) lit. k) care nu dețin cetățenia română, se vor depune documente din țara de origine, cum ar fi certificate, caziere judiciare sau alte documente echivalente emise de autorități competente, din care rezultă că nu există o condamnare, prin hotărâre definitivă a unei instanțe judecătorești, pentru comiterea uneia dintre infracțiunile de la lit. j) pct. (i)-(vii), așa cum sunt prevăzute de dispozițiile legislației penale din țara de origine.

(3) Documentele depuse vor fi redactate în limba română sau, după caz, vor fi însoțite de traducerea autorizată în limba română.

Art. 3

(1) Documentele prevăzute la art. 2, semnate cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, reprezentând documentul original, se încarcă pe platforma www.setre.gov .ro. Semnătura electronică extinsă se aplică de către persoana/persoanele desemnată/e de solicitant prin intermediul formularului „Împuternicire”, al cărui model este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură.

(2) Accesul solicitantului la serviciul de înregistrare ca furnizor SETRE de pe platforma www.setre.gov .ro este condiționat de crearea contului de utilizator, conform indicațiilor de înregistrare regăsite pe platformă.

(3) În vederea finalizării procedurii de creare a contului de utilizator, solicitantul trebuie să valideze adresa de e-mail comunicată, conform indicațiilor regăsite pe platformă.

Art. 4

Pentru serviciile de înregistrare a solicitanților ca furnizori SETRE, de administrare și actualizare a datelor acestora, ICI București stabilește și aplică tarife care se constituie ca venituri proprii. Tarifele și condițiile de plată a acestora se publică pe site-ul ICI București.

Art. 5

(1) În termen de maximum 30 de zile de la data depunerii cererii de înregistrare, ICI București evaluează documentele transmise.

(2) Dacă, în urma evaluării documentelor depuse, ICI București constată că sunt îndeplinite condițiile de înregistrare, notifică aceasta solicitantului și publică datele de contact ale acestuia pe platforma www.setre.gov .ro, în secțiunea Registrul electronic național.

(3) Dacă, în urma evaluării documentelor depuse, ICI București constată că nu sunt îndeplinite condițiile de înregistrare, notifică aceasta solicitantului. Notificarea conține și motivele care au stat la baza respingerii înregistrării și, după caz, necesitatea completării documentelor în conformitate cu cele indicate în notificare.

(4) În cazul prevăzut la alin. (3), dacă solicitantul completează documentele în conformitate cu cele indicate în notificare, ICI București reevaluează solicitarea, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor alin. (1), și, dacă sunt îndeplinite condițiile de înregistrare, notifică aceasta solicitantului și publică datele de contact ale acestuia pe platforma www.setre.gov .ro, în secțiunea Registrul electronic național.

Art. 6

(1) Cu cel puțin 60 de zile înainte de împlinirea termenului de 1 an de la data înregistrării unui furnizor SETRE, ICI București îl notifică pe acesta cu privire la obligativitatea depunerii, în maximum 15 zile de la data notificării, a documentelor prevăzute la art. 2, actualizate, în vederea verificării respectării condițiilor în baza cărora i-a fost acordată înregistrarea.

(2) În termen de maximum 15 zile de la data depunerii documentelor prevăzute la alin. (1), ICI București evaluează documentele depuse și, dacă sunt îndeplinite condițiile în baza cărora i-a acordat înregistrarea, notifică furnizorului SETRE prelungirea înregistrării.

(3) În cazul în care, în termenul prevăzut la alin. (2), din evaluarea documentelor depuse, ICI București constată că furnizorul SETRE nu mai îndeplinește condițiile în baza cărora i-a acordat înregistrarea, notifică aceasta furnizorului SETRE. Notificarea cuprinde motivele care stau la baza respingerii prelungirii înregistrării și, după caz, obligativitatea depunerii, în maximum 10 zile de la data notificării, a documentelor în conformitate cu cele indicate în notificare.

(4) În termen de maximum 10 zile de la data depunerii documentelor solicitate conform alin. (3), ICI București evaluează documentele depuse și, după caz, notifică furnizorul SETRE privind:

a) prelungirea înregistrării;

b) anularea înregistrării, situație în care datele de contact ale acestuia vor fi eliminate de pe platforma www.setre.gov .ro, din secțiunea Registrul electronic național.

(5) ICI București efectuează anual verificarea îndeplinirii condițiilor în baza cărora a acordat înregistrarea unui furnizor SETRE, în conformitate cu prevederile alin. (1)-(4).

Art. 7

(1) ICI București anulează înregistrarea unui furnizor SETRE, prin decizie motivată, în următoarele cazuri:

a) furnizorul SETRE a transmis informații/date eronate/false la momentul depunerii documentelor pentru înregistrare/pentru prelungirea valabilității înregistrării sau nu a transmis documentele în conformitate cu cele indicate în notificările prevăzute la art. 6;

b) furnizorul SETRE nu mai îndeplinește condițiile prevăzute la art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 8/2022;

c) persoana juridică, înregistrată ca furnizor SETRE, își încetează activitatea;

d) la solicitarea scrisă a furnizorului SETRE.

(2) Decizia privind anularea înregistrării, prevăzută la alin. (1), se comunică furnizorului SETRE în termen de 3 zile lucrătoare de la data aplicării măsurii.

Art. 8

Împotriva măsurii de respingere a solicitării de înregistrare sau a măsurii de anulare a înregistrării, persoana juridică în cauză se poate adresa cu plângere instanțelor de contencios administrativ, conform prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.

Aprobarea Procedurii de înregistrare în România a furnizorilor Serviciului european de taxare rutieră electronică (Ordinul nr. 378/362/2022) was last modified: aprilie 14th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.