210 views
Actul publicat în Monitorul Oficial | Sumar |
Hotărârea Guvernului (H.G.) nr. 278/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice privind controlul doping
(M. Of. nr. 199 din 28 februarie 2022)
|
Se aprobă Normele metodologice privind controlul doping, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. |
În M. Of. nr. 199 din 28 februarie 2022 s-a publicat Hotărârea Guvernului (H.G.) nr. 278/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice privind controlul doping.
Vă prezentăm principalele prevederi ale Hotărârii.
Art. 1
Se aprobă Normele metodologice privind controlul doping, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2
La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 244/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi desfăşurarea controlului doping, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 281 din 27 aprilie 2015, cu modificările şi completările ulterioare.
În continuare, vă prezentăm structura Metodologiei și principalele sale prevederi:
ANEXĂ: NORMELE METODOLOGICE privind controlul doping
CAPITOLUL I: Dispoziții generale
Art. 1
Prezentele norme metodologice stabilesc următoarele etape şi procese ale controlului doping la nivel naţional: procedura de desfăşurare a testării doping, organizarea staţiilor de control doping pentru testarea doping în competiţie şi cerinţele referitoare la informaţiile de localizare.
CAPITOLUL II: Procedura de desfăşurare a testării doping
Art. 3
ANAD elaborează documentaţia cu privire la programul de evaluare a riscurilor de dopaj pentru fiecare disciplină sportivă pe baza:
a) cerinţelor documentului tehnic pentru analize specifice în sport (TDSSA) pentru elaborarea planului de distribuire a testelor;
b) cerinţelor fizice şi alte cerinţe ale sportului şi/sau disciplinei sportive respective, având în vedere cerinţele sale fiziologice specifice;
c) efectului posibil de îmbunătăţire a performanţei în sportul şi/sau disciplina sportivă respectivă, pe care l-ar putea avea utilizarea de către sportiv a substanţelor şi/sau metodelor interzise;
d) statisticilor şi cercetărilor disponibile despre tendinţele dopajului;
e) rezultatelor cercetărilor asupra incidenţei substanţelor şi/sau metodelor interzise pentru fiecare disciplină sportivă;
f) rezultatelor ciclurilor anterioare de planificare a distribuirii testelor, inclusiv strategiile testărilor anterioare;
g) istoricului dopajului din sportul şi/sau disciplina sportivă, ţara şi/sau evenimentul sportiv;
h) calendarului competiţional intern şi internaţional şi al programului de antrenament;
i) informaţiilor colectate şi prelucrate despre posibile practici de dopaj în sport, cum ar fi recomandările laboratorului şi APMU, rapoarte ale personalului pentru recoltarea probei, mărturia sportivului, informaţii din cercetări penale; şi/sau alte informaţii primite/colectate şi prelucrate potrivit Îndrumărilor WADA referitoare la culegerea de informaţii şi distribuirea informaţiilor colectate şi prelucrate;
j) momentului din cariera unui sportiv în sport/disciplină, un sportiv ar putea beneficia cel mai mult în urma utilizării substanţelor şi/sau metodelor interzise;
k) structurii sezonului în sportul/disciplina sportivă în cauză, inclusiv programele competiţionale standard şi modelele de antrenament, în ce moment sau ore din timpul anului/ciclului un sportiv ar putea beneficia cel mai mult în urma utilizării substanţelor şi/sau metodelor interzise;
l) premiilor şi/sau posibilelor interese de dopaj disponibile la diferite niveluri ale sporturilor/disciplinelor sportive şi pentru statele participante la astfel de sporturi/discipline sportive.
(…)
Art. 6
Testarea va fi efectuată fără aviz prealabil.
(…)
CAPITOLUL III: Organizarea staţiilor de control doping pentru testarea doping în competiţie
Art. 74
Pe durata procedurii de control doping, sportivul are următoarele drepturi:
a) să aibă un reprezentant şi, dacă este cazul, un interpret;
b) să solicite informaţii suplimentare cu privire la procesul de recoltare a probei;
c) să solicite efectuarea de modificări relevante în procedura de recoltare a probei, în cazul sportivilor cu dizabilităţi, conform prevederilor Standardului internaţional pentru testare şi investigaţii;
d) să solicite o amânare în a se prezenta la staţia de control doping din motive întemeiate, conform prevederilor art. 76.
Art. 75
Sportivul are următoarele obligaţii pe durata procedurii de control doping:
a) să se legitimeze, potrivit prevederilor Standardului internaţional pentru testare şi investigaţii;
b) să rămână permanent sub observaţia ofiţerului de control doping sau a însoţitorului, din momentul iniţierii procedurii de notificare şi până la finalizarea şedinţei de recoltare a probei;
c) să respecte procedurile de recoltare a probei, iar sportivul trebuie informat în legătură cu posibilele încălcări ale reglementărilor anti-doping prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. c) şi/sau e) din Legea nr. 310/2021;
d) să se prezinte pentru recoltarea probei imediat după semnarea invitaţiei pentru testarea doping, cu excepţia cazului în care există motive justificate pentru o amânare, conform prevederilor art. 76 alin. (2) şi (3) din prezentele norme.
(…)
CAPITOLUL IV: Cerinţe referitoare la informaţiile de localizare
Art. 83
(1) Un sportiv care face parte dintr-un lot de testare înregistrat are următoarele obligaţii:
a) să furnizeze trimestrial în programul ADAMS pentru fiecare zi din trimestrul următor o perioadă specifică de 60 de minute între orele 5.00 şi 23.00, în care sportivul este disponibil zilnic pentru a fi testat doping la o locaţie anume. Singura excepţie: în situaţia în care pentru trimestrul respectiv există informaţii că sportivul urmează să participe la un eveniment sportiv, cu excepţia evenimentelor sportive organizate de un organizator de manifestări sportive majore, iar ANAD are suficiente informaţii din alte surse pentru localizarea sportivului la acele date, atunci ANAD poate renunţa la cerinţa de a preciza perioada de 60 de minute pentru acele date cu informaţii în competiţie;
b) să transmită o adresă poştală completă şi/sau o adresă de e-mail, unde poate primi corespondenţa cu privire la notificarea oficială, cu cerinţa de confirmare de primire;
c) să îşi dea consimţământul pentru transmiterea informaţiilor de localizare şi altor organizaţii anti-doping cu autoritate de testare asupra sa;
d) să transmită pentru fiecare zi a trimestrului următor toate adresele la care acesta va sta peste noapte, se va antrena, va munci sau va desfăşura alte activităţi curente, precum şi orarul acestora;
e) să transmită programul său competiţional pentru următorul trimestru, inclusiv numele şi adresa fiecărei locaţii în care este programat să concureze în acest trimestru, şi ziua şi ora la care este programat să concureze în aceste locaţii.
(2) Sportivul prevăzut la alin. (1) are obligaţia de a se supune testării oriunde şi oricând, la cerere, de către o organizaţie antidoping cu autoritate de testare asupra sa.
(3) Dispoziţiile prevăzute la alin. (1) nu limitează obligaţia acestuia de a furniza informaţii de localizare în afara acestui interval de timp de 60 de minute.
(4) În situaţia în care sportivul nu este disponibil pentru testare în locaţia specificată pe perioada celor 60 de minute menţionată pentru ziua respectivă în informaţiile de localizare furnizate, această încălcare poate fi investigată din perspectiva art. 4 pct. 78 din Legea nr. 310/2021.
(…)
CAPITOLUL V: Dispoziţii finale
Art. 99
ANAD trebuie să îşi coordoneze eforturile de testare cu cele ale altor organizaţii anti-doping a căror autoritate de testare se suprapune cu a lor, pentru a spori eficienţa acestor eforturi combinate, pentru a evita testarea repetată, inutilă, a anumitor sportivi şi pentru a se asigura că testarea sportivilor înainte de participarea la competiţii internaţionale este corespunzătoare.
Art. 100
În mod special ANAD trebuie:
a) să se consulte cu alte organizaţii anti-doping relevante pentru a coordona testarea şi a evita dublarea inutilă a testărilor. Trebuie să se stabilească, în prealabil, un acord clar cu privire la rolurile şi responsabilităţile referitoare la testarea la un eveniment sportiv. Atunci când nu se poate stabili un astfel de acord, Agenţia Mondială Anti-Doping va soluţiona acest aspect conform principiilor stabilite în Standardul internaţional pentru testare şi investigaţii;
b) să introducă în ADAMS formularele de control doping pentru toate probele recoltate, în termen de 21 de zile de la recoltare;
c) să permită accesul prin ADAMS, organizaţiei anti-doping cu autoritate de testare asupra sportivului la informaţiile referitoare la obligaţiile privind localizarea sportivilor;
d) să permită accesul prin ADAMS, organizaţiei anti-doping cu autoritate de testare asupra sportivului la informaţiile cu privire la programele paşaportului biologic al sportivului;
e) să permită accesul prin ADAMS, organizaţiei anti-doping cu autoritate de testare asupra sportivului la informaţiile culese, evaluate şi prelucrate cu privire la sportiv.
Art. 101
În cazul în care autoritatea de testare nu este custodele paşaportului, autoritatea de testare care a iniţiat şi coordonat recoltarea probei este responsabilă pentru analize suplimentare din probă. Acestea includ efectuarea unor proceduri de confirmare la cerere, generate automat de modelul adaptativ al paşaportului biologic al sportivului în ADAMS.