Aprobarea Normelor metodologice privind controlul doping (H.G. nr. 278/2022)

1 mart. 2022
Vizualizari: 281
Actul publicat în Monitorul OficialSumar

Hotărârea Guvernului (H.G.) nr. 278/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice privind controlul doping

 

(M. Of. nr. 199 din 28 februarie 2022)

 

 

Se aprobă Normele metodologice privind controlul doping, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

În M. Of. nr. 199 din 28 februarie 2022 s-a publicat Hotărârea Guvernului (H.G.) nr. 278/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice privind controlul doping.

Vă prezentăm principalele prevederi ale Hotărârii.

Art. 1

Se aprobă Normele metodologice privind controlul doping, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2

La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 244/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea și desfășurarea controlului doping, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 281 din 27 aprilie 2015, cu modificările și completările ulterioare.

În continuare, vă prezentăm structura Metodologiei și principalele sale prevederi:

 

ANEXĂ: NORMELE METODOLOGICE privind controlul doping

CAPITOLUL I: Dispoziții generale

Art. 1

Prezentele norme metodologice stabilesc următoarele etape și procese ale controlului doping la nivel național: procedura de desfășurare a testării doping, organizarea stațiilor de control doping pentru testarea doping în competiție și cerințele referitoare la informațiile de localizare.

CAPITOLUL II: Procedura de desfășurare a testării doping 

Art. 3

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

ANAD elaborează documentația cu privire la programul de evaluare a riscurilor de dopaj pentru fiecare disciplină sportivă pe baza:

a) cerințelor documentului tehnic pentru analize specifice în sport (TDSSA) pentru elaborarea planului de distribuire a testelor;

b) cerințelor fizice și alte cerințe ale sportului și/sau disciplinei sportive respective, având în vedere cerințele sale fiziologice specifice;

c) efectului posibil de îmbunătățire a performanței în sportul și/sau disciplina sportivă respectivă, pe care l-ar putea avea utilizarea de către sportiv a substanțelor și/sau metodelor interzise;

d) statisticilor și cercetărilor disponibile despre tendințele dopajului;

e) rezultatelor cercetărilor asupra incidenței substanțelor și/sau metodelor interzise pentru fiecare disciplină sportivă;

f) rezultatelor ciclurilor anterioare de planificare a distribuirii testelor, inclusiv strategiile testărilor anterioare;

g) istoricului dopajului din sportul și/sau disciplina sportivă, țara și/sau evenimentul sportiv;

h) calendarului competițional intern și internațional și al programului de antrenament;

i) informațiilor colectate și prelucrate despre posibile practici de dopaj în sport, cum ar fi recomandările laboratorului și APMU, rapoarte ale personalului pentru recoltarea probei, mărturia sportivului, informații din cercetări penale; și/sau alte informații primite/colectate și prelucrate potrivit Îndrumărilor WADA referitoare la culegerea de informații și distribuirea informațiilor colectate și prelucrate;

j) momentului din cariera unui sportiv în sport/disciplină, un sportiv ar putea beneficia cel mai mult în urma utilizării substanțelor și/sau metodelor interzise;

k) structurii sezonului în sportul/disciplina sportivă în cauză, inclusiv programele competiționale standard și modelele de antrenament, în ce moment sau ore din timpul anului/ciclului un sportiv ar putea beneficia cel mai mult în urma utilizării substanțelor și/sau metodelor interzise;

l) premiilor și/sau posibilelor interese de dopaj disponibile la diferite niveluri ale sporturilor/disciplinelor sportive și pentru statele participante la astfel de sporturi/discipline sportive.

(…)

Art. 6

Testarea va fi efectuată fără aviz prealabil.

(…)

CAPITOLUL III: Organizarea stațiilor de control doping pentru testarea doping în competiție

Art. 74

Pe durata procedurii de control doping, sportivul are următoarele drepturi:

a) să aibă un reprezentant și, dacă este cazul, un interpret;

b) să solicite informații suplimentare cu privire la procesul de recoltare a probei;

c) să solicite efectuarea de modificări relevante în procedura de recoltare a probei, în cazul sportivilor cu dizabilități, conform prevederilor Standardului internațional pentru testare și investigații;

d) să solicite o amânare în a se prezenta la stația de control doping din motive întemeiate, conform prevederilor art. 76.

Art. 75

Sportivul are următoarele obligații pe durata procedurii de control doping:

a) să se legitimeze, potrivit prevederilor Standardului internațional pentru testare și investigații;

b) să rămână permanent sub observația ofițerului de control doping sau a însoțitorului, din momentul inițierii procedurii de notificare și până la finalizarea ședinței de recoltare a probei;

c) să respecte procedurile de recoltare a probei, iar sportivul trebuie informat în legătură cu posibilele încălcări ale reglementărilor anti-doping prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. c) și/sau e) din Legea nr. 310/2021;

d) să se prezinte pentru recoltarea probei imediat după semnarea invitației pentru testarea doping, cu excepția cazului în care există motive justificate pentru o amânare, conform prevederilor art. 76 alin. (2) și (3) din prezentele norme.

(…)

CAPITOLUL IV: Cerințe referitoare la informațiile de localizare

Art. 83

(1) Un sportiv care face parte dintr-un lot de testare înregistrat are următoarele obligații:

a) să furnizeze trimestrial în programul ADAMS pentru fiecare zi din trimestrul următor o perioadă specifică de 60 de minute între orele 5.00 și 23.00, în care sportivul este disponibil zilnic pentru a fi testat doping la o locație anume. Singura excepție: în situația în care pentru trimestrul respectiv există informații că sportivul urmează să participe la un eveniment sportiv, cu excepția evenimentelor sportive organizate de un organizator de manifestări sportive majore, iar ANAD are suficiente informații din alte surse pentru localizarea sportivului la acele date, atunci ANAD poate renunța la cerința de a preciza perioada de 60 de minute pentru acele date cu informații în competiție;

b) să transmită o adresă poștală completă și/sau o adresă de e-mail, unde poate primi corespondența cu privire la notificarea oficială, cu cerința de confirmare de primire;

c) să își dea consimțământul pentru transmiterea informațiilor de localizare și altor organizații anti-doping cu autoritate de testare asupra sa;

d) să transmită pentru fiecare zi a trimestrului următor toate adresele la care acesta va sta peste noapte, se va antrena, va munci sau va desfășura alte activități curente, precum și orarul acestora;

e) să transmită programul său competițional pentru următorul trimestru, inclusiv numele și adresa fiecărei locații în care este programat să concureze în acest trimestru, și ziua și ora la care este programat să concureze în aceste locații.

(2) Sportivul prevăzut la alin. (1) are obligația de a se supune testării oriunde și oricând, la cerere, de către o organizație antidoping cu autoritate de testare asupra sa.

(3) Dispozițiile prevăzute la alin. (1) nu limitează obligația acestuia de a furniza informații de localizare în afara acestui interval de timp de 60 de minute.

(4) În situația în care sportivul nu este disponibil pentru testare în locația specificată pe perioada celor 60 de minute menționată pentru ziua respectivă în informațiile de localizare furnizate, această încălcare poate fi investigată din perspectiva art. 4 pct. 78 din Legea nr. 310/2021.

(…)

CAPITOLUL V: Dispoziții finale

Art. 99

ANAD trebuie să își coordoneze eforturile de testare cu cele ale altor organizații anti-doping a căror autoritate de testare se suprapune cu a lor, pentru a spori eficiența acestor eforturi combinate, pentru a evita testarea repetată, inutilă, a anumitor sportivi și pentru a se asigura că testarea sportivilor înainte de participarea la competiții internaționale este corespunzătoare.

Art. 100

În mod special ANAD trebuie:

a) să se consulte cu alte organizații anti-doping relevante pentru a coordona testarea și a evita dublarea inutilă a testărilor. Trebuie să se stabilească, în prealabil, un acord clar cu privire la rolurile și responsabilitățile referitoare la testarea la un eveniment sportiv. Atunci când nu se poate stabili un astfel de acord, Agenția Mondială Anti-Doping va soluționa acest aspect conform principiilor stabilite în Standardul internațional pentru testare și investigații;

b) să introducă în ADAMS formularele de control doping pentru toate probele recoltate, în termen de 21 de zile de la recoltare;

c) să permită accesul prin ADAMS, organizației anti-doping cu autoritate de testare asupra sportivului la informațiile referitoare la obligațiile privind localizarea sportivilor;

d) să permită accesul prin ADAMS, organizației anti-doping cu autoritate de testare asupra sportivului la informațiile cu privire la programele pașaportului biologic al sportivului;

e) să permită accesul prin ADAMS, organizației anti-doping cu autoritate de testare asupra sportivului la informațiile culese, evaluate și prelucrate cu privire la sportiv.

Art. 101

În cazul în care autoritatea de testare nu este custodele pașaportului, autoritatea de testare care a inițiat și coordonat recoltarea probei este responsabilă pentru analize suplimentare din probă. Acestea includ efectuarea unor proceduri de confirmare la cerere, generate automat de modelul adaptativ al pașaportului biologic al sportivului în ADAMS.

Aprobarea Normelor metodologice privind controlul doping (H.G. nr. 278/2022) was last modified: martie 1st, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.