Aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a formularului 212 „Declaraţie unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice” (OPANAF nr. 2127/2021)

6 ian. 2022
Vizualizari: 485

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 2.127/2021 pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 212 „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”

 

(M. Of. nr. 10 din 5 ianuarie 2022)

 

 

Se aprobă modelul și conținutul formularului 212 „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice” și anexa la acesta.

 

 

În M. Of. nr. 10 din 5 ianuarie 2022 s-a publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 2.127/2021 pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 212 „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”.

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din instrucțiunile de completare a Declarației, prevăzute de Anexa nr. 2 la actualul OPANAF.

 

Dispoziții relevante

TITLUL 0:

Declarația se completează și se depune de către persoanele fizice care în anul de impunere au realizat, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din România sau/și din străinătate și care datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal.

Declarația se depune și de către următoarele categorii de contribuabili:

– profesioniști, astfel cum sunt reglementați de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, și persoanele fizice care obțin venituri exclusiv din drepturile de autor și drepturile conexe care au beneficiat de:

– indemnizația prevăzută la art. XV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 59/2020, cu modificările ulterioare;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

– indemnizația prevăzută la art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 282/2020, cu modificările și completările ulterioare;

– indemnizația prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. a) și/sau lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2021 pentru stabilirea unor măsuri de protecție socială a angajaților și a altor categorii profesionale în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităților economice, determinate de situația epidemiologică generată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2;

– avocații care au beneficiat de indemnizația prevăzută la art. XV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 59/2020, cu modificările ulterioare.

Declarația se completează și se depune și de către persoanele fizice care nu realizează venituri și care optează pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate.

 

TITLUL I: Termenul de depunere a declarației

1. Declarația se depune:

– până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor în vederea declarării venitului realizat și stabilirii/definitivării impozitului anual pe venit și a contribuțiilor sociale;

– până la data de 25 mai inclusiv a fiecărui an, pentru stabilirea și declararea impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza în fiecare an fiscal, precum și pentru declararea și stabilirea contribuțiilor sociale datorate;

– până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor, sub sancțiunea decăderii, în cazul exercitării opțiunii privind destinația unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil/câștigul net anual impozabil stabilit potrivit art. 123 alin. (3) din Codul fiscal, pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private.

 

TITLUL II: Organul fiscal central competent

Organul fiscal central competent este:

a) organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul are adresa unde își are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiește efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România;

b) organul fiscal central competent, potrivit legii, pentru administrarea contribuabililor persoane fizice, fără domiciliu fiscal în România.

 

TITLUL III: Modul de depunere a declarației:

1. Declarația se depune, împreună cu anexele completate, dacă este cazul, astfel:

a) în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau prin poștă, cu confirmare de primire.

Declarația se pune gratuit la dispoziția contribuabilului.

Data depunerii declarației în format hârtie este data înregistrării acesteia la organul fiscal sau data depunerii la poștă, după caz.

b) prin mijloace electronice de transmitere la distanță, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv:

– prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual” (SPV);

– pe site-ul e-guvernare.ro, cu semnătură electronică calificată.

Programul de asistență este pus la dispoziția contribuabililor gratuit de unitățile fiscale subordonate sau poate fi descărcat de pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro.

2. Formularul „Anexa nr. ……… la formularul 212 Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice” se depune numai împreună cu declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice.

Veniturile necuprinse în declarația inițială se declară prin depunerea unei declarații rectificative.

 

TITLUL IV: Completarea declarației

PARTEA 0:

Declarația se completează pe surse și categorii de venit, de către contribuabil sau de către împuternicitul/curatorul fiscal al acestuia, desemnat potrivit dispozițiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, înscriind corect, complet și cu bună-credință informațiile prevăzute de formular, corespunzătoare situației fiscale a contribuabilului.

Persoanele care au realizat venituri din mai multe surse sau categorii de venit pentru care există obligația depunerii declarației unice vor completa câte o secțiune pentru fiecare categorie și sursă de venit, atât pentru veniturile realizate, cât și pentru veniturile estimate (respectiv secțiunile referitoare la datele privind impozitul pe veniturile realizate, pe surse și categorii de venit din România sau din străinătate și/sau datele privind impozitul pe veniturile estimate, pe surse și categorii de venit), utilizând, dacă este cazul, și „Anexa nr. …. la formularul 212 Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”, care se atașează la declarația unică.

Persoanele fizice care utilizează programul de asistență pentru completarea și editarea declarației unice nu completează „Anexa nr. …. la formularul 212 Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”.

 

PARTEA 1: A. Date de identificare a contribuabilului

PARTEA 2: B. Date privind secțiunile completate

CAPITOLUL 0

CAPITOLUL 1: Capitolul I „Date privind impozitul pe veniturile realizate și contribuțiile sociale datorate pentru anul ……..”

SECȚIUNEA 1: „Date privind impozitul pe veniturile realizate din România”

SECȚIUNEA 2: „Date privind veniturile realizate din străinătate”

SECȚIUNEA 3: „Date privind contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate datorate”

SECȚIUNEA 4: „Stabilirea impozitului anual datorat pe venitul net anual impozabil realizat din activități independente și drepturi de proprietate intelectuală, impuse în sistem real”

SECȚIUNEA 5: „Date privind indemnizația prevăzută la art. XV alin. (1), (11) și (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2020”

SECȚIUNEA 6: „Date privind indemnizația prevăzută la art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 132/2020”

SECȚIUNEA 7: „Date privind indemnizația prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. a) și b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2021”

SECȚIUNEA 8: „Sumarul obligațiilor privind impozitul pe venitul realizat și contribuțiile sociale datorate, stabilite prin declarația curentă”

SECȚIUNEA 9: „Destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net/câștigul net anual impozabil”

SECȚIUNEA 10: „Bonificație pentru plata impozitului pe venitul anual și a contribuțiilor sociale”

CAPITOLUL II: „Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate pentru anul …..”

SECȚIUNEA 1: „Date privind impozitul pe veniturile estimate din România”

SECȚIUNEA 2: „Date privind contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate estimate”

SECȚIUNEA 3: „Sumarul obligațiilor privind impozitul pe venitul estimat și contribuțiile sociale estimate datorate, stabilite prin declarația curentă”

PARTEA 3: C. Datele de identificare a împuternicitului/curatorului fiscal

 

Totodată, Ordinul cuprinde și Anexa nr. 3 denumită „Caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare și de păstrare a formularului 212 „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”:

Denumirea formularului: „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”

1. Format: A4/t2

2. Se difuzează gratuit.

3. Caracteristici de editare: se poate utiliza echipament informatic pentru completare și editare.

4. Se utilizează de persoanele fizice pentru declararea impozitului pe veniturile realizate și a contribuțiilor sociale datorate începând cu anul 2021, precum și pentru declararea impozitului pe veniturile estimate și a contribuțiilor sociale datorate începând cu anul 2022.

5. Se întocmește de către contribuabil sau de împuternicitul/curatorul fiscal al acestuia, după caz.

6. Circulă:

– în format electronic, la organul fiscal competent; sau

– în format hârtie, în două exemplare, semnat potrivit legii: un exemplar la contribuabil și un exemplar la organul fiscal central competent.

7. Se arhivează la dosarul contribuabilului.

 

Aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 212 „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice” (OPANAF nr. 2127/2021) was last modified: ianuarie 6th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.