Aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale (Legea nr. 226/2023)

19 iul. 2023
Vizualizari: 102

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
Legea nr. 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România

(M. Of. nr. 659 din 18 iulie 2023)

Se reglementează aplicarea tarifelor rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România, stabilite în funcție de perioada sau de distanța parcursă.

 

În M. Of. nr. 659 din data de 18 iulie 2023 s-a publicat Legea nr. 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România.

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din conținutul acestei Legi.

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziții generale

CAPITOLUL II: Aplicarea rovinietei pe rețeaua de drumuri naționale din România

CAPITOLUL III: Aplicarea TollRo pe rețeaua de drumuri naționale din România

CAPITOLUL IV: Sancțiuni

CAPITOLUL V: Protecția datelor cu caracter personal

CAPITOLUL VI: Dispoziții tranzitorii și finale

 

Art. 4

(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2026, rovinieta se aplică tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate care sunt folosite pe rețeaua definită la art. 2 lit. l), concepute și construite pentru:

a) transportul de persoane;

b) transportul de marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) mai mică sau egală cu 3,5 tone.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(2) Rovinieta se aplică în funcție de:

a) categoria vehiculului;

b) clasa de emisii poluante (EURO);

c) durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs, precum și durata de staționare.

(3) Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punctul de vedere al tarifului de utilizare, cu vehiculele de transport marfă.

Art. 5

(1) Rovinieta se aplică pe rețeaua de drumuri naționale din România, cu excepția sectoarelor de drum național aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ieșire în/din acestea.

(2)Rovinieta se achită anterior utilizării rețelei de drumuri naționale din România și este structurată în funcție de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni. Tariful zilnic nu depășește 9% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depășește 12% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 30 de zile nu depășește 19% din tariful pentru 12 luni, iar tariful pe 60 de zile nu depășește 30% din tariful pentru 12 luni.

(3) Achitarea și emiterea rovinietei pot fi realizate cu cel mult 30 de zile înainte de data de început a valabilității acesteia.

(4) Categoriile de vehicule și nivelul rovinietei se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.

(…)

Art. 11

(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2026, pe domeniul SETRE România se introduce sistemul de tarifare rutieră electronică în România, denumit STRR.

(2) STRR este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE, complementar STRR. STRR oferă utilizatorilor SETRo acces la SETRE.

Art. 12

(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2026 se introduce TollRo care se aplică pe domeniul SETRE România, pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute și construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone, și care se colectează prin STRR. Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punctul de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă.

(2) TollRo se stabilește în funcție de:

a) tariful unitar; și

b) distanța parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE România exprimată în unități întregi de kilometri.

(3) TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă.

(4) Categoriile și nivelul tarifului unitar se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.

(5) Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii și un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii, prevăzute la art. 2 lit. ff), și a celor legate de poluarea atmosferică generată de trafic, prevăzute la art. 2 lit. ii).

(6) Tariful unitar pentru un vehicul nu poate depăși cu mai mult de 100% tariful pentru vehiculul echivalent care respectă cele mai stricte standarde de emisii Euro.

(…)

Art. 14

(1) Se desemnează CNAIR ca entitate care percepe și încasează TollRo.

(2) CNAIR stabilește cuantumul TollRo datorat și încasează suma aferentă:

a) de la furnizorul SETRo, pe baza declarațiilor privind TollRo transmise. Încasarea acestei sume de CNAIR se realizează independent de momentul efectuării plății acesteia între utilizator și furnizorul SETRo;

b) de la utilizatorul domeniului SETRE România, în baza datelor din tichetul de rută, înscrise în STRR;

c) de la utilizatorul domeniului SETRE România, în cazul utilizării aplicației prevăzute la art. 12 alin. (7) lit. c), în baza datelor colectate de la aceasta.

(3) CNAIR întocmește, publică și actualizează o declarație în care enunță condițiile aplicabile furnizorilor SETRE pentru accesul la domeniul SETRE România, inclusiv cele procedurale și comerciale, procedura de autorizare și informațiile privind TollRo, în condițiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

(4) Obligațiile CNAIR, în calitate de entitate care percepe TollRo, sunt prevăzute la art. 6 și art. 14 alin. (1), (2) și (4) din Ordonanța Guvernului nr. 8/2022, aprobată prin Legea nr. 203/2022, cu modificările ulterioare.

(…)

Art. 19

(1) Controlul achitării corespunzătoare a TollRo se efectuează:

a) prin terminale de interogare, după oprirea vehiculului; sau

b) prin sisteme de camere video pe rețeaua de drumuri naționale din România, în regim automat.

(2) Controlul prevăzut la alin. (1) lit. a) se efectuează de către:

a) personalul CNAIR la punctele de trecere a frontierei;

b) inspectorii din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier;

c) polițiști rutieri din cadrul Poliției Române și polițiști de frontieră, care își desfășoară activitatea în punctele de trecere a frontierei de stat.

(3) Controlul prevăzut la alin. (1) lit. b) se efectuează pe tot domeniul SETRE România prin mijloace automate parte a STRR, de către personalul CNAIR desemnat în acest sens.

(4) În cazul în care a fost constatată neplata TollRo, utilizatorii au obligația de a plăti către CNAIR TollRo datorat.

(5) TollRo datorat este:

a) TollRo calculat în conformitate cu dispozițiile art. 12 alin. (3), în situația în care se poate stabili distanța parcursă pe domeniul SETRE România;

b) de 2.000 lei, în situația în care nu se poate stabili distanța parcursă pe domeniul SETRE România.

 

Aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale (Legea nr. 226/2023) was last modified: iulie 19th, 2023 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.