ANAF. Proiect: Ordin pentru modificarea anexelor la OPANAF nr. 90/2016 şi OPANAF nr. 1767/2021 pentru aprobarea procedurii de acordare a eșalonării la plată

4 mai 2023
Vizualizari: 330

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a supus dezbaterii publice Proiectul de Ordin pentru modificarea și completarea Anexei nr. 1 „Conținutul cererii de acordare a eșalonării la plată și documentele justificative anexate acesteia” și a Anexei nr. 2 „Procedura de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central”, la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 90/2016 și pentru modificarea Anexei la OPANAF nr. 1767/2021 pentru aprobarea procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale Ordinului:

Art. I – Anexa nr. 1 „Conținutul cererii de acordare a eșalonării la plată și documentele justificative anexate acesteia și Anexa nr. 2 „Procedura de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central”, la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 90/2016, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45 din 20 ianuarie 2016, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. În anexa nr. 1, la articolul 1, alineatele (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(3) Cererea de acordare a eșalonărilor la plată a obligațiilor fiscale va cuprinde următoarele elemente:

a) datele de identificare a debitorului: denumirea/numele și prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, precum și datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii;

b) perioada pentru care se solicită eșalonarea la plată, exprimată în luni;

c) justificarea stării de dificultate generate de lipsa temporară de disponibilități bănești și cauzele acesteia;

d) data și semnătura debitorului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului.

(4) Cererea de acordare a eșalonării la plată, depusă în condițiile art. 206 din lege, trebuie să conțină elementele prevăzute la alin. (3) lit. a) și b), precum și precizarea expresă că se solicită eșalonarea la plată cu încadrarea în categoria debitorilor cu risc fiscal mic sau invocarea temeiului legal, respectiv art. 206 din lege”.

2. În anexa nr. 1, la articolul 2, alineatul (1) se abrogă.

3. În anexa nr. 1, la articolul 2, alineatele (2), (2^1) și (2^2) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(2) În cazul debitorilor alții decât persoanele fizice, la cererea de acordare a eșalonărilor la plată a obligațiilor fiscale se anexează și următoarele documente:

a) copia ultimei balanțe de verificare sau registrul-jurnal de încasări și plăți, după caz;

b) programul de restructurare sau de redresare financiară semnat de reprezentantul legal al debitorului, care va conține și capacitatea financiară de plată, respectiv argumentarea posibilității plăților pe perioada solicitată la eșalonare.

(2^1) La cererea de acordare a eșalonărilor la plată a obligațiilor fiscale nu se anexează documentul prevăzut la alin. (2) lit. b), în cazul:

a) debitorilor care nu dețin bunuri în proprietate pentru a constitui garanțiile prevăzute de lege;

b) debitorilor care constituite garanții într-un cuantum mai mic de 50% față de cuantumul obligațiilor fiscale restante ce fac obiectul înlesnirilor la plată;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

c) debitorilor cu risc fiscal mic.

(2^2) Prin excepție de la prevederile alin. (2), documentul prevăzut la lit. a) nu se anexează de către debitorii care nu au obligația să organizeze și să conducă evidențe contabile potrivit legislației naționale”.

4. În anexa nr. 1, la articolul 2, alineatele (3)-(5) se abrogă.

(…)

36. În anexa nr. 2, la art.22, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Anexele nr.1-33 fac parte integrantă din prezenta procedură”.

37. În anexa nr. 2, anexele nr. 4 și 5 se abrogă.

38. În anexa nr. 2, anexele nr. 1, 3, 8-14, 18-20 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 2-13 la prezentul ordin.

39. În anexa nr. 2, după anexa nr. 32 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 33, care va avea cuprinsul prevăzut în anexa nr. 14 la prezentul ordin.

Art. II – Anexa „Procedura de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central” la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1767/2021, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1072 din 9 noiembrie 2021, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 1, alineatul (2), după litera d) se introduce o nouă literă, litera e) și va avea următorul cuprins:

„e) sumele reprezentând echivalentul în lei al bunurilor și sumelor confiscate care nu sunt găsite la locul faptei, individualizate în titluri executorii transmise spre recuperare organului fiscal competent”.

2. La articolul 1, alineatele (3) și (7) se abrogă.

(…)

20. Articolul 20 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 20 Anexele nr.1-24 fac parte integrantă din prezenta procedură”.

21. Anexele nr. 1, 3-5, 7, 14, 15 și 16, se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 15-22 la prezentul ordin.

22. După anexa nr.23 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 24, care va avea cuprinsul prevăzut în anexa nr. 23 la prezentul ordin.

Art. III – Anexele nr.1-23 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. IV – Pentru cererile de acordare a eșalonarii la plată depuse în temeiul capitolului IV „Înlesniri la plată” și Capitolul IV^1 „Eșalonare la plată, în formă simplificată, pentru obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central” din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, care sunt nesoluționate la data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.20/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale, se soluționează potrivit legislației în vigoare la data depunerii cererii.

Pentru informații suplimentare privind Proiectul, Anexele și Referatul de aprobare, vă invităm să consultați sursa informației.

ANAF. Proiect: Ordin pentru modificarea anexelor la OPANAF nr. 90/2016 și OPANAF nr. 1767/2021 pentru aprobarea procedurii de acordare a eșalonării la plată was last modified: mai 4th, 2023 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.