Accelerarea implementării proiectelor de infrastructură finanţate din fonduri externe nerambursabile (O.U.G. nr. 171/2022)

13 dec. 2022
Vizualizari: 475

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
Ordonanța de urgență (O.U.G.) nr. 171/2022 pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură finanțate din fonduri externe nerambursabile, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative

 

(M. Of. nr. 1193 din 12 decembrie 2022)

 

Se adoptă accelerarea implementării proiectelor de infrastructură finanțate din fonduri externe nerambursabile, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

 

În M. Of. nr. 1193 din 12 decembrie 2022 s-a publicat O.U.G. nr. 171/2022 pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură finanțate din fonduri externe nerambursabile, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative

Redăm, în continuare, cele mai importante prevederi din respectivul act normativ.

Art. I

(1) Prezenta ordonanță de urgență reglementează cadrul metodologic de obținere a acordurilor/avizelor/certificatelor de către beneficiarii de fonduri externe nerambursabile pentru proiecte de infrastructură de interes public, care au încheiate contracte de finanțare în condițiile legii.

(2) În sensul prezentei ordonanțe de urgență, prin proiecte de infrastructură de interes public se înțelege categoriile de investiții care sunt proprietatea statului sau, după caz, a unităților administrativ-teritoriale și sunt finanțate din fonduri externe nerambursabile.

(3) În categoria proiectelor de infrastructură de interes public se încadrează și proiectele definite potrivit alin. (2) care sunt în faza de pregătire pentru a fi finanțate din fonduri externe nerambursabile, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

(…)

Art. III

(1) Pentru proiectele de infrastructură de interes public a căror valoare este de peste 10.000.000 euro și ai căror beneficiari sunt unitățile administrativ-teritoriale, finanțate sau propuse spre finanțare din fonduri externe nerambursabile, elaborarea temelor de proiectare, urmărirea întocmirii documentațiilor tehnico-economice și recepția documentațiilor tehnico-economice se realizează de către comisii tehnico-economice constituite la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale.

(2) Comisiile tehnico-economice se vor constitui în termen de maximum 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

(3) Comisiile tehnico-economice se constituie din minimum 3 membri, personal din cadrul unităților administrativ-teritoriale sau prestatori de servicii externi.

(4) Membrii comisiei tehnico-economice vor avea studii superioare de specialitate tehnică sau economică și vor urmări ca tema de proiectare și documentațiile tehnico-economice elaborate să respecte prevederile legislației/normativelor în vigoare și să fie corelate între ele, astfel încât să fie asigurat un nivel de calitate corespunzător, potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(5) Comisiile tehnico-economice conțin minimum un membru din fiecare specialitate a studiilor prevăzute la alin. (4).

Art. IV

Legea apelor nr. 107/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 8 octombrie 1996, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 25, alineatele (8), (9) și (10) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(8) Prin derogare de la prevederile art. 299 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, art. 867 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de la dispozițiile art. 2 alin. (2) și anexei nr. 2 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2002 privind înființarea Administrației Naționale «Apele Române», aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările și completările ulterioare, precum și de la alin. (5), pentru proiectele de infrastructură de transport de interes național, pentru proiectele de investiții a căror valoare se încadrează în pragurile prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, respectiv proiectele de infrastructură de interes public definite potrivit legii a căror finanțare este asigurată din fonduri externe nerambursabile, în scopul implementării acestor proiecte se conferă beneficiarilor proiectelor un drept legal de administrare temporară asupra terenurilor din domeniul public al apelor, fără a face anterior dovada deținerii terenului, exclusiv pe durata implementării și monitorizării proiectelor prevăzute în contractele de finanțare. Dreptul de administrare temporară asupra terenurilor se înscrie în cartea funciară și se radiază din cartea funciară la solicitarea beneficiarilor publici care implementează proiecte. Dreptul de administrare temporară încetează odată cu finalizarea duratei de implementare sau, după caz, finalizarea duratei de monitorizare a proiectului.

(9) Dreptul legal de administrare temporară se consemnează în avizul de gospodărire a apelor și încetează la data finalizării duratei de implementare sau, după caz, la data finalizării duratei de monitorizare a proiectelor prevăzute la alin. (8).

(10) După încetarea dreptului legal de administrare temporară al beneficiarilor proiectelor prevăzute la alin. (8), bunurile imobile reprezentând terenuri afectate de drepturile prevăzute la alin. (8) și (9), inclusiv noua albie, noua linie de apărare contra inundațiilor și noile lucrări hidrotehnice de natura administrării exclusive a Administrației Naționale «Apele Române», realizate conform studiului de fezabilitate și proiectului, se dau în administrarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor – Administrația Națională «Apele Române». Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor – Administrația Națională «Apele Române» și ministerele de resort operează modificările în inventarul bunurilor din domeniul public al statului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006, cu modificările și completările ulterioare.”

2.La articolul 25, după alineatul (11) se introduce un nou alineat, alin. (12), cu următorul cuprins:

„(12) La încetarea dreptului de administrare temporară între Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor – Administrația Națională «Apele Române» și autoritățile administrației publice locale se încheie un protocol de colaborare în privința terenurilor prevăzute la alin. (8) pentru desfășurarea de activități de întreținere sau reparații și realizarea de investiții, respectiv pentru a suporta din bugetele locale cheltuielile necesare acestor categorii de activități.”

Art. V

Articolul 433 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 933 din 13 octombrie 2004, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 433

Prin excepție de la prevederile art. 8 alin. (2), ca urmare a emiterii autorizației de construire aferente infrastructurii de transport de interes național, potrivit art. 43 lit. b), respectiv pentru proiectele de infrastructură de interes public definite potrivit legii, a căror finanțare este asigurată din fonduri externe nerambursabile, pentru construcțiile aflate pe terenurile situate pe coridorul de expropriere, nu mai este necesară emiterea autorizației de desființare. Autorizația de construire dă dreptul la desființarea construcțiilor existente pe coridorul de expropriere. Autoritățile publice emitente sunt obligate să menționeze în autorizația de construire construcțiile existente pe coridorul de expropriere care urmează a fi desființate.”

(…)

ANEXĂ Recalcularea valorii estimate în prețuri actualizate și a rezervei de ajustare a prețurilor

(Anexa nr. 5 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2022)

1. Calculul valorii estimate, respectiv al costului investiției revizuit, în prețuri actualizate, se realizează utilizând:

a) valoarea estimată în lei, exprimată în anul de bază (2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 sau 2021, după caz). Aceasta este valoarea în prețuri constante, fără TVA și fără a lua în considerare rezerva pentru ajustare de prețuri;

b) indicii costurilor în construcții total pentru fiecare an, coeficienți publicați de către Institutul Național de Statistică pentru perioada 2014-2021, din tabelul următor:

An bază20142015201620172018201920202021
Indice bază101,7799,72110,4101,21107,92124,11134,54136,06

c) ultimul indice de cost în construcții total, publicat de către Institutul Național de Statistică, la data actualizării devizului general al investiției;

d) coeficientul de ajustare al devizului general al investiției va fi egal cu raportul dintre ultimul indice al costului în construcții total, lunar, definitiv, publicat de Institutul Național de Statistică la data actualizării devizului general, și indicele mediu de bază raportat la anul în care a fost întocmit devizul general inițial.

[Exemplu: pentru actualizarea la data de 14 octombrie 2022 a unui deviz general al unei investiții la nivelul anului 2016, indicele folosit va fi egal cu raportul dintre ultimul indice de cost în construcții total, publicat de INS (187,1 – pentru iulie 2022), și indicele mediu de bază raportat la anul 2016 (110,4 – conform tabelului), respectiv 187,1/110,4 = 1,6947]

2. Calculul rezervei de ajustare a prețurilor se realizează utilizând:

a) costul investiției revizuit (determinat conform pct. 1) pentru procedurile de achiziție publicate/nepublicate, respectiv pentru proceduri de achiziție publică în situația de fi reluate;

b) creșterea costului în construcții (%) – media anuală pentru anul 2022, respectiv anul 2023, publicată de Comisia Națională de Strategie și Prognoză în „Proiecția principalilor indicatori macroeconomici” la „Evoluția prețurilor și a cursului de schimb”, la data actualizării devizului general al investiției.

 

Accelerarea implementării proiectelor de infrastructură finanțate din fonduri externe nerambursabile (O.U.G. nr. 171/2022) was last modified: decembrie 13th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.