Rectificarea bugetului de stat pe anul 2017 (O.U.G. nr. 83/2017)

20 nov. 2017
Vizualizari: 2675
Art. 16 din O.U.G. nr. 83/2017

Conform art. 16, se autorizează Ministerul Educației Naționale să cuprindă alin. 72.01.01 „Participare la capitalul social al societăților comerciale” cu suma de 10.000 mii lei la cap. 65.01 „Învățământ”, titlul 72 „Active financiare”, pentru majorarea contribuției statului la capitalul social al Societății Editura Didactică și Pedagogică – S.A., înființată prin O.U.G. nr. 76/2017 privind înființarea Societății Editura Didactică și Pedagogică – S.A. ca urmare a reorganizării Regiei Autonome „Editura Didactică și Pedagogică” prin transformare, cu respectarea prevederilor Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare.

Suma prevăzută la alin. (1) se virează de către Ministerul Educației Naționale, după parcurgerea procedurilor în domeniul ajutorului de stat, Societății Editura Didactică și Pedagogică – S.A. într-un cont deschis la Trezoreria Statului. Societatea Editura Didactică și Pedagogică – S.A. utilizează suma prevăzută la alin. (1) pentru achitarea datoriilor cu privire la drepturile de autor, în baza Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, cu modificările și completările ulterioare, și pentru îndeplinirea scopului pentru care a fost creată, și anume editarea de manuale școlare la solicitarea Ministerului Educației Naționale, conform prevederilor art. 5 alin. (3) din O.U.G. nr. 76/2017.

Art. 17 din O.U.G. nr. 83/2017

Potrivit art. 17, în bugetul Ministerului Sănătății, influența de 1.410 mii lei care se regăsește la cap. 66.01 „Sănătate”, titlul 51 „Transferuri între unități ale administrației publice”, este aferentă alin. 51.01.11 „Transferuri din bugetul de stat către bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate”.

În bugetul Ministerului Sănătății, la cap. 56.01 „Transferuri cu caracter general între diferite niveluri ale administrației”, titlul 51 „Transferuri între unități ale administrației publice”, suma de 158.200 mii lei se prevede de către Ministerul Sănătății în anexa nr. 3/26/02 „Bugetul pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri de cheltuieli, articole și alineate pe anii 2017 – 2020 (sumele alocate din bugetul de stat)” prin introducerea unui alineat nou 51.01.69 „Transferuri de la bugetul de stat către bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate pentru acoperirea deficitului rezultat din aplicarea prevederilor legale referitoare la concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate”.

Art. 18 din O.U.G. nr. 83/2017

Conform art. 18, se autorizează Ministerul Culturii și Identității Naționale, în anexa nr. 3/27/27 „Fișa programului cod 128 «Restaurarea monumentelor istorice»”, să diminueze creditele bugetare cu suma de 2.000 mii lei la capitolul 67.01 „Cultură, recreere și religie”, titlul 51 „Transferuri între unități ale administrației publice”, sumă care va fi utilizată pentru acoperirea cheltuielilor curente de către instituțiile subordonate Ministerului Culturii și Identității Naționale finanțate din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat.

Art. 19 din O.U.G. nr. 83/2017

Art 19 prevede faptul că e autorizează Serviciul de Telecomunicații Speciale să efectueze următoarele modificări în anexa nr. 3/34/27 „Fișa Programului”:

a) să suplimenteze cu suma de 176 mii lei creditele de angajament și creditele bugetare aferente programului bugetar cod 617 „Administrarea, exploatarea, întreținerea și dezvoltarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență”, la cap. 61.01 „Ordine publică și siguranță națională”, titlul 20 „Bunuri și servicii”, și să diminueze cu aceeași sumă, la același capitol și titlu de cheltuieli, creditele de angajament și creditele bugetare aferente programului 546 „Modernizarea, dezvoltarea, întreținerea, exploatarea și asigurarea protecției rețelelor de telecomunicații speciale”;
b) să suplimenteze cu suma de 489 mii lei creditele de angajament și creditele bugetare aferente programului bugetar cod 546 „Modernizarea, dezvoltarea, întreținerea, exploatarea și asigurarea protecției rețelelor de telecomunicații speciale”, la cap. 61.01 „Ordine publică și siguranță națională”, titlul 71 „Active nefinanciare”, și să diminueze cu aceeași sumă, la același capitol și titlu de cheltuieli, creditele de angajament și creditele bugetare aferente programului 617 „Administrarea, exploatarea, întreținerea și dezvoltarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență”.

Art. 20 din O.U.G. nr. 83/2017

Art. 20 dispune faptul că se autorizează Academia Română, în anexa nr. 3/37/13 „Bugetul pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri de cheltuieli, articole și alineate pe anii 2017 – 2020 (sumele alocate pentru activități finanțate integral din venituri proprii)”, să efectueze următoarele modificări la partea de venituri:

a) la cap. 30.10 „Venituri din proprietate” să suplimenteze subcap. 30.10.05 „Venituri din concesiuni și închirieri” cu suma de 52 mii lei;
b) la cap. 31.10 „Venituri din dobânzi” să suplimenteze subcap. 31.10.03 „Alte venituri din dobânzi” cu suma de 11 mii lei;
c) la cap. 33.10 „Venituri din prestări de servicii și alte activități” să suplimenteze subcap. 33.10.04 „Taxe și tarife pentru analize și servicii efectuate de laboratoare” cu suma de 48 mii lei, subcap. 33.10.05 „Taxe și alte venituri în învățământ” cu suma de 76 mii lei, subcap. 33.10.08 „Venituri din prestări de servicii” cu suma de 400 mii lei, subcap. 33.10.16 „Venituri din valorificarea produselor obținute din activitatea proprie sau anexă” cu suma de 88 mii lei, subcap. 33.10.50 „Alte venituri din prestări de servicii și alte activități” cu suma de 100 mii lei și să diminueze subcap. 33.10.20 „Venituri din cercetare” cu suma de 1.123 mii lei;
d) la cap. 37.10 „Transferuri voluntare, altele decât subvențiile” să suplimenteze subcapitolul 37.10.01 „Donații și sponsorizări” cu suma de 348 mii lei.

Art. 21 din O.U.G. nr. 83/2017

Art. 21 stabilește faptul că în bugetul Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor la titlul 56 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare”, influența de 18 mii lei este destinată asigurării cheltuielilor neeligibile declarate de Comisia Europeană în cadrul programelor de supraveghere și eradicare a EST în anii 2013 – 2014, conform Raportului de audit nr. A3.AUDIT. DE.01.2016.

Art. 22 din O.U.G. nr. 83/2017

Potrivit art. 22, se autorizează Ministerul Cercetării și Inovării, în anexa nr. 3/61/13 „Bugetul pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri de cheltuieli, articole și alineate pe anii 2017 – 2020 (sume alocate pentru activități finanțate integral din venituri proprii)”, să introducă la partea de venituri cap. 42.10 „Subvenții de la bugetul de stat” cu suma de 150 mii lei, prin diminuarea corespunzătoare a cap. 41.10 „Alte operațiuni financiare”.

Astfel, se autorizează Ministerul Cercetării și Inovării să detalieze sumele prevăzutemai sus, inclusiv prin redistribuiri între subcapitole sau introducerea de subcapitole noi.

Art. 23 din O.U.G. nr. 83/2017

Conform art. 23, sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pe anul 2017 pentru finanțarea cheltuielilor bugetelor locale se majorează cu suma de 611.814 mii lei, astfel:

a) se majorează sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor, cu suma de 65.397 mii lei, potrivit anexei nr. 3;
b) se majorează sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București, cu suma de 545.506 mii lei, potrivit anexei nr. 4;
c) se majorează sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea învățământului particular sau confesional acreditat, cu suma de 911 mii lei, potrivit anexei nr. 5.

De asemenea, sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată prevăzute la alin. (1) lit. a) sunt destinate:

a) finanțării sistemului de protecție a copilului, potrivit prevederilor art. 20 alin. (1) din O.U.G. nr. 103/2013 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2014, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, aprobată cu completări prin Legea nr. 28/2014, cu modificările și completările ulterioare;
b) plății sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din unitățile de învățământ special și din centrele județene de resurse și asistență educațională.

Finanțarea serviciilor sociale prevăzute la alin. (2) lit. a) se va face pe baza standardelor de cost calculate pentru beneficiari/tipuri de servicii sociale, aprobate potrivit legii.

Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată prevăzute la alin. (1) lit. b) sunt destinate:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

a) plății sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din unitățile de învățământ preuniversitar de stat, potrivit prevederilor legale, inclusiv a celor din învățământul special de la nivelul sectoarelor municipiului București și ale Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională;
b) finanțării cheltuielilor descentralizate la nivelul sectoarelor și municipiului București, respectiv pentru susținerea sistemului de protecție a copilului.

Repartizarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată prevăzute la alin. (4) lit. a) pe comune, orașe, municipii, sectoare și municipiul București, după caz, se face prin decizie a directorului direcției generale regionale a finanțelor publice/șefului administrației județene a finanțelor publice cu asistența tehnică de specialitate a inspectoratului școlar.

Repartizarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată prevăzute la alin. (4) lit. b), pe sectoare ale municipiului București, se face prin decizie a directorului Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, pe baza standardelor de cost calculate pentru beneficiari/tipuri de servicii sociale, aprobate potrivit legii.

Economiile înregistrate la finanțarea unor cheltuieli descentralizate la nivelul județelor, precum și cele înregistrate la finanțarea unor cheltuieli descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București, cu excepția celor prevăzute la alin. (2) lit. b) și alin. (4) lit. a), pot fi utilizate pentru finanțarea celorlalte categorii de cheltuieli care, potrivit legii, se finanțează din aceeași sursă, fără a afecta finanțarea celorlalte servicii care se asigură din suma totală repartizată.

În plus, economiile înregistrate la plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești, având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din unitățile de învățământ special și din centrele de resurse și asistență educațională, precum și din unitățile de învățământ preuniversitar de stat, pot fi utilizate pentru plata salariilor, sporurilor, indemnizațiilor și a altor drepturi salariale în bani stabilite prin lege, precum și pentru plata contribuțiilor aferente acestora, pentru aceeași categorie de personal.

Art. 24 din O.U.G. nr. 83/2017

În art. 24 se prevede faptul că influențele asupra bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2017 al Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate sunt prevăzute în anexa nr. 6.

Art. 25 din O.U.G. nr. 83/2017

În art. 25 se dispune că începând cu data intrării în vigoare a respectivei ordonanțe de urgență se autorizează Casa Națională de Asigurări de Sănătate să negocieze și să încheie contracte, în condițiile O.U.G. nr. 77/2011 privind stabilirea unor contribuții pentru finanțarea unor cheltuieli în domeniul sănătății, aprobată prin Legea nr. 184/2015, cu modificările și completările ulterioare, în sumă de 449.000 mii lei, pentru medicamentele care fac obiectul contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat.

Art. 26 din O.U.G. nr. 83/2017

Art. 26 stabilește faptul că se autorizează ordonatorii principali de credite să detalieze influențele aprobate prin respectiva ordonanță de urgență în bugetele lor și în anexele la acestea pe anul 2017, să efectueze virări de credite bugetare între articolele și alineatele din cadrul titlurilor de cheltuieli, să introducă proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile noi și să comunice Ministerului Finanțelor Publice, în termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a respectivei ordonanțe de urgență, detalierea modificărilor aprobate conform acesteia, precum și fișele proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile nou-introduse.

Creditele de angajament aferente influențelor aprobate prin respectiva ordonanță de urgență cuprinse în anexele la bugetele ordonatorilor principali de credite se modifică, după caz, corespunzător creditelor bugetare prevăzute în anexele nr. 2 și 6.

Art. 27 din O.U.G. nr. 83/2017

Potrivit art. 27, se autorizează ordonatorii principali de credite să introducă titluri noi și modificări în volumul și structura bugetelor de venituri și cheltuieli pe anul 2017 ale instituțiilor publice subordonate finanțate parțial din venituri proprii, inclusiv la și de la cheltuieli de personal, proiecte cu finanțare externă nerambursabilă și cheltuieli de capital, și între bugetele acestora, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate la alin. 51.01.01 „Transferuri către instituții publice”.

Art. 28 din O.U.G. nr. 83/2017

Conform art. 28, se autorizează ordonatorii principali de credite să efectueze și să aprobe virări de credite bugetare și/sau de credite de angajament neutilizate de la „Obiective/Proiecte de investiții în continuare” și „Obiective/Proiecte de investiții noi” la poziția „Alte cheltuieli de investiți”, cuprinse în programul de investiții publice, anexă la bugetul acestora, în limita prevederilor bugetare aprobate.

Art. 29 din O.U.G. nr. 83/2017

Potrivit art. 29, în anul 2017, începând cu data intrării în vigoare a respectivei ordonanțe de urgență, prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prin hotărâre a Guvernului, pot fi alocate sume ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat pentru asigurarea drepturilor de asistență socială, facilităților de călătorie de care beneficiază diferite categorii sociale, asigurarea contribuției naționale și a cheltuielilor neeligibile pentru proiectele cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, asigurarea subvențiilor pentru sprijinirea producătorilor agricoli, a compensației de serviciu public pentru transportul feroviar public de călători, a subvențiilor pentru transportul de călători cu metroul, precum și a celor pentru serviciul public de transport fluvial al pasagerilor și al mărfurilor de strictă necesitate între localitățile din Delta Dunării și municipiul Tulcea și pentru asigurarea sumelor aferente plății dobânzilor, comisioanelor și altor costuri aferente datoriei publice guvernamentale.

În anul 2017, începând cu data intrării în vigoare a respectivei ordonanțe de urgență, prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și de la prevederile art. 21 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului se pot aloca, pe bază de hotărâri ale Guvernului, sume pentru suplimentarea transferurilor din bugetul de stat către bugetul asigurărilor sociale de stat.

Se autorizează Ministerul Finanțelor Publice să introducă modificările corespunzătoare în structura cheltuielilor bugetului de stat și în volumul și structura bugetului Ministerului Muncii și Justiției Sociale, în vederea majorării acestuia cu sumele alocate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, potrivit prevederilor de mai sus.

De asemenea, se autorizează Ministerul Finanțelor Publice să introducă modificările corespunzătoare în volumul și structura veniturilor și cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat, în vederea majorării cu sumele alocate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, potrivit alin. (2).

Art. 30 din O.U.G. nr. 83/2017

Art. 30 dispune faptul că prin derogare de la prevederile art. 12 lit. b) și art. 26 alin. (5) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, precum și ale art. 3 alin. (7) din Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017, plafonul soldului primar al bugetului general consolidat este de -14.469,7 milioane lei.

Art. 31 din O.U.G. nr. 83/2017

În art. 31 se stabilește faptul că prin derogare de la prevederile art. 12 lit. a) – c), art. 17 alin. (2), art. 24 și art. 26 alin. (4) și (5) din Legea nr. 69/2010, republicată, precum și ale art. 2 alin. (2) și art. 3 alin. (5) și (6) din Legea nr. 5/2017:

a) plafonul cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat, exprimat ca procent în produsul intern brut, este în anul 2017 de 8,3%;
b) pentru anul 2017, plafonul nominal al cheltuielilor totale, exclusiv asistența financiară din partea Uniunii Europene și a altor donatori, pentru bugetul general consolidat este de 260.179,1 milioane lei, bugetul de stat este de 132.554,7 milioane lei, bugetul general centralizat al unităților administrativ-teritoriale este de 71.788,1 milioane lei, bugetul fondului național pentru asigurări sociale de sănătate este de 29.238,6 milioane lei, bugetul instituțiilor/activităților finanțate integral și/sau parțial din venituri proprii este de 19.604,9 milioane lei și pentru alte bugete componente ale bugetului general consolidat este de 3.393,1 milioane lei;
c) plafonul nominal al soldului bugetului general consolidat este de -24.968,0 milioane lei, al bugetului de stat este de – 36.452,1 milioane lei și al bugetului instituțiilor/activităților finanțate integral și/sau parțial din venituri proprii este de 2.667,2 milioane lei;
d) pentru anul 2017, plafonul nominal al cheltuielilor de personal din bugetul general consolidat este de 69.636,8 milioane lei, din bugetul de stat este de 23.917,1 milioane lei, din bugetul general centralizat al unităților administrativ-teritoriale este de 32.877,4 milioane lei, din bugetul fondului național pentru asigurări sociale de sănătate de 281,0 milioane lei, din bugetul instituțiilor/activităților finanțate integral și/sau parțial din venituri proprii este de 11.757,5 milioane lei și din alte bugete componente ale bugetului general consolidat este de 484,8 milioane lei.

Art. 32 din O.U.G. nr. 83/2017

Conform art. 32, anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din respectiva ordonanță de urgență.

👍Vezi și: Rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017 (O.U.G. nr. 84/2017)

Rectificarea bugetului de stat pe anul 2017 (O.U.G. nr. 83/2017) was last modified: noiembrie 20th, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.