Președintele României: Cerere de reexaminare asupra Legii pentru modificarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă

24 dec. 2020
Vizualizari: 224

Potrivit site-ului oficial (www.presidency.ro), Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a trimis joi, 24 decembrie a.c., Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă.

Redăm, în continuare, cererea de reexaminare, așa cum a fost publicată pe site-ul oficial:

 

București, 24 decembrie 2020

 

Doamnei Anca Dana Dragu

Președintele Senatului

 

În temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constituția României, republicată, formulez următoarea

 

CERERE DE REEXAMINARE

asupra

Legii pentru modificarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă

 

Legea transmisă la promulgare are ca obiect de reglementare modificarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă. În acest sens, pentru anul în curs, legea păstrează valoarea indicatorului social de referință la 500 lei, stabilind că acesta va crește anual până la atingerea valorii de 1200 de lei, după cum urmează: la data de 1 ianuarie 2021 – 780 lei; la data de 1 ianuarie 2022 – 990 lei; la data de 1 ianuarie 2023 – 1200 lei. Totodată, actul normativ prevede că, începând cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea indicatorului social de referință se modifică anual, prin legea bugetului de stat, în funcție de indicele de creștere a prețurilor de consum prognozat pe an/an anterior.

Conform definițiilor asociate terminologiei utilizate de Legea nr. 76/2002, indicatorul social de referință reprezintă „unitatea exprimată în lei la nivelul căreia se raportează prestațiile bănești suportate din bugetul asigurărilor pentru șomaj, acordate atât în vederea asigurării protecției persoanelor în cadrul sistemului asigurărilor pentru șomaj, cât și în vederea stimulării anumitor categorii de persoane pentru a se încadra în muncă, precum și a angajatorilor pentru a încadra în muncă persoane în căutarea unui loc de muncă”.

Prin urmare, majorarea acestui indicator conduce la majorări direct proporționale ale cuantumurilor măsurilor de sprijin în cazul șomajului, precum și a beneficiilor și beneficiarilor de asistență socială, influențând astfel valoarea prestațiilor bănești suportate din bugetul asigurărilor de șomaj și din bugetul de stat.

Toate aceste majorări implică cheltuieli bugetare semnificative, ceea ce necesită, în mod corelativ, asigurarea disponibilității surselor bugetare. Acest lucru este posibil numai prin proiectarea acestei noi reglementări în contextul elaborării bugetului de stat și bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2021 și al strategiei fiscal-bugetare viitoare.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

O asemenea estimare privind impactul bugetar al acestor creșteri financiare va permite crearea posibilității Guvernului să identifice soluțiile pentru executarea acestor obligații bănești ale statului față de beneficiari, cu respectarea regulilor privind responsabilitatea fiscal-bugetară.

De aceea, considerăm că, în cazul de față, reluarea procedurii legislative, cu ocazia reexaminării legii transmise la promulgare, creează contextul potrivit pentru stabilirea surselor de finanțare certe, obiective și efective pentru acoperirea cheltuielilor bugetare în cursul anului bugetar viitor, în condiții de echilibru, responsabilitate și sustenabilitate a bugetului.

Totodată, apreciem că dreptul beneficiarilor de asistență socială la prestațiile bănești majorate va fi unul efectiv numai în măsura în care  majorarea dispusă de Parlament va putea fi pusă în executare de către Guvern, în mod real, sustenabil și predictibil, ca rezultat al dialogului real și al colaborării loiale dintre autoritățile implicate.

Redresarea economiei naționale, după efectele pandemiei, va putea fi realizată numai dacă realocarea resurselor bugetare se va face în mod echilibrat, responsabil și sustenabil. De aceea, orice creștere semnificativă a cheltuielilor curente ale bugetului trebuie atent și responsabil analizată de către legiuitor, în colaborare cu executivul, deopotrivă pentru a preveni efectele unui derapaj fiscal, cu implicații economice negative și pentru a asigura politici sociale coerente, care să răspundă așteptărilor legitime ale categoriilor de beneficiari direct vizate.

Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, în calitate de organ reprezentativ suprem al poporului român și de unică autoritate legiuitoare a țării, vă solicităm reexaminarea Legii pentru modificarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă.

 

PREȘEDINTELE ROMÂNIEI

KLAUS-WERNER IOHANNIS

Sursa informației

 

Vezi și Președintele României. Decret pentru numirea Guvernului României

Președintele României: Cerere de reexaminare asupra Legii pentru modificarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă was last modified: decembrie 24th, 2020 by Universul Juridic

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor: