Mijloacele electronice de transmitere la distanţă a actelor de executare şi a procedurii de comunicare a acestora (OPANAF nr. nr. 878/2022)

11 mai 2022
Vizualizari: 383

Actul publicat în Monitorul Oficial

PreambulSumar
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 878/2022 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora

(M. Of. nr. 466 din 10 mai 2022)

În temeiul prevederilor:

– art. 47 alin. (16), art. 54 și ale art. 342 alin. (1) din Codul de procedură fiscală

–  art. 11 alin. (3) din H.G. nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală

Ținând cont de dispozițiile:

– art. 46 alin. (4) și art. 69 alin. (1) din Codul de procedură fiscală

Se stabilesc mijloacele electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora.

În M. Of. nr. 466 din 10 mai 2022 s-a publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 878/2022 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante dispoziții regăsite în respectivul act normativ.

Art. 2

„(1) Pentru comunicarea prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare emise de organele de executare silită, Agenția Națională de Administrare Fiscală, denumită în continuare A.N.A.F., pune la dispoziția instituțiilor de credit, în spațiul privat de pe portalul A.N.A.F., un sistem informatic prin care utilizatorii încarcă și descarcă documente. Actele de executare se comunică prin portal, sub forma unui fișier .pdf cu .xml atașat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță, conform legii.

(2) Mijloacele de identificare a instituțiilor de credit în mediul electronic și procedura privind aprobarea accesului la sistemul informatic sunt cele stabilite prin ordin al președintelui A.N.A.F. pentru aprobarea procedurii de furnizare de informații conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.”

Art. 4

„(1) Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță către instituțiile de credit a actelor de executare silită, precum și condițiile în care aceasta se realizează sunt prevăzute în anexa nr. 1.

(2) Instituțiile de credit care doresc să adere la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță a actelor de executare silită încheie Convenția-cadru de aderare a instituțiilor de credit la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță a actelor de executare silită, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2. Începând cu data semnării convenției-cadru, instituția de credit, împreună cu A.N.A.F., realizează reconcilierea informațiilor existente în bazele de date proprii cu privire la măsurile de executare silită prin poprire asupra disponibilităților bănești înființate înainte de data intrării în vigoare a prezentului ordin, inclusiv în ceea ce privește actualizarea sumelor rămase de recuperat din acestea la data concilierii.”

Art. 5

„Se aprobă modelele, precum și modul de difuzare, utilizare și de păstrare a următoarelor formulare:

1. adresă pentru înștiințarea instituțiilor de credit privind sumele rămase de recuperat, ca urmare a stingerilor efectuate, din popririle înființate prin mijloace electronice de transmitere la distanță, prevăzută în anexa nr. 3;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

2. adresă privind comunicarea motivelor pentru care nu au fost înregistrate măsurile dispuse prin documentele comunicate de A.N.A.F., prevăzută în anexa nr. 4;

3. adresă privind comunicarea sumelor pe care le poate plăti instituția de credit, prevăzută în anexa nr. 5;

4. ordonanțare de plată, prevăzută în anexa nr. 6;

5. referat privind nevirarea de către instituția de credit a sumei cuprinse în ordonanțarea de plată, prevăzut în anexa nr. 7.”

Art. 11

„(1) Prevederile prezentului ordin se aplică pentru popririle înființate de către organele fiscale competente începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin.

(2) Popririle înființate până la data intrării în vigoare a prezentului ordin rămân supuse regulilor stabilite la momentul înființării lor, cum ar fi: viramentele efectuate de către instituțiile de credit pentru stingerea obligațiilor fiscale, precum și a obligațiilor bugetare individualizate în titluri executorii transmise spre recuperare organelor fiscale centrale de către alte instituții sau autorități publice, ce au stat la baza acestora, ori, după caz, suspendarea, continuarea, ridicarea acestor popriri.

(3) Comunicarea către instituțiile de credit a deciziilor de ridicare a măsurilor de executare silită asupra disponibilităților bănești, aferente popririlor înființate până la data intrării în vigoare a prevederilor Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 1.665/2020 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora, se realizează de către Punctul central prin preluarea informațiilor cuprinse în acestea de la Unitatea de Imprimare Rapidă și încărcarea în spațiul privat de pe portalul A.N.A.F., prin intermediul platformei e-Popriri. Dispozițiile art. 1-3 și 6-9 se aplică în mod corespunzător.”

În continuare, vă prezentăm anexele și structura acestora.

Anexa nr. 1 – Procedură de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță către instituțiile de credit a actelor de executare silită, precum și condițiile în care aceasta se realizează.

Structura

– Capitolul I: Dispoziții generale

Capitolul II: Generarea, comunicarea adreselor de înființare a popririi și indisponibilizarea sumelor existente în conturile bancare

Capitolul III: Procedura de analiză a sumelor indisponibilizate prin popririle înființate

Capitolul IV: Validarea și înregistrarea plăților virate în contul deschis special la nivelul Trezoreriei Operative Centrale

Capitolul V: Suspendarea și reluarea executării silite prin poprire asupra disponibilităților bănești

Capitolul VI: Actualizarea sumelor rămase de recuperat ca urmare a stingerilor efectuate la nivelul organului fiscal competent

Capitolul VII: Ridicarea măsurilor de executare silită prin poprire asupra disponibilităților bănești

Capitolul VIII: Dispoziții finale

Anexa nr. 2 – Convenție-cadru de aderare a instituțiilor de credit la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță a actelor de executare silită

Anexa nr. 3 – Adresă pentru înștiințarea instituțiilor de credit privind sumele rămase de recuperat, ca urmare a stingerilor efectuate, din popririle înființate prin mijloace electronice de transmitere la distanță

Anexa nr. 4 – Adresă privind comunicarea motivelor pentru care nu au fost înregistrate măsurile dispuse prin documentele comunicate de A.N.A.F.

Anexa nr. 5 

Anexa nr. 6 – Ordonanțare de plată

Anexa nr. 7 – Referat privind nevirarea de către instituția de credit a sumei cuprinse în ordonanțarea de plată

Mijloacele electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora (OPANAF nr. nr. 878/2022) was last modified: mai 11th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.