Legea nr. 236/2022 privind supravegherea prudenţială a societăţilor de servicii de investiţii financiare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative – prezentare generală

25 iul. 2022
Vizualizari: 538

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

Legea nr. 236/2022 privind supravegherea prudențială a societăților de servicii de investiții financiare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative

(M. Of. nr. 737 din 22 iulie 2022)

 

Prezenta lege reglementează următoarele aspecte:

a) capitalul inițial al societăților de servicii de investiții financiare, denumite în continuare S.S.I.F.;

b) competențele și instrumentele pentru supravegherea prudențială a S.S.I.F. de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F.;

c) supravegherea prudențială a S.S.I.F. de către A.S.F. într-o manieră coerentă cu normele prevăzute în Regulamentul (UE) 2019/2.033 al Parlamentului European și al Consiliului;

d) cerințele de publicare aplicabile A.S.F. în domeniul reglementării și supravegherii prudențiale a S.S.I.F.

 

 

În M. Of. nr. 737 din 22 iulie 2022 s-a publicat Legea nr. 236/2022 privind supravegherea prudențială a societăților de servicii de investiții financiare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții regăsite în respectivul act normativ.

 

Structură

TITLUL I: Obiect, domeniu de aplicare și definiții

TITLUL II: Autorități competente. Cooperarea dintre autoritățile competente

TITLUL III: Capitalul inițial

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

TITLUL IV: Supraveghere prudențială

CAPITOLUL I: Principii de supraveghere prudențială

SECȚIUNEA 1: Competențele și atribuțiile A.S.F., în calitate de autoritate competentă din statul membru de origine și în calitate de autoritate competentă din statul membru gazdă

SECȚIUNEA 2: Secretul profesional și obligația de raportare

CAPITOLUL II: Procesul de control

SECȚIUNEA 1: Procesul de evaluare a adecvării capitalului intern și a riscurilor interne

SECȚIUNEA 2: Guvernanța internă, transparența, tratamentul riscurilor și remunerarea

SECȚIUNEA 3: Procesul de supraveghere și evaluare realizat de A.S.F.

SECȚIUNEA 4: Măsuri și competențe de supraveghere

CAPITOLUL III: Supravegherea grupurilor de firme de investiții

SECȚIUNEA 1: Supravegherea grupurilor de firme de investiții pe bază consolidată și supravegherea conformării cu testul capitalului la nivel de grup

SECȚIUNEA 2: Societăți de investiții holding, societăți financiare holding mixte și societăți holding cu activitate mixtă

CAPITOLUL IV: Sancțiuni și măsuri administrative

TITLUL V: Obligația de a informa ABE și publicarea informațiilor de către A.S.F.

TITLUL VI: Prevederi aplicabile S.S.I.F. prevăzute la art. 1 alin. (2) și (5) din Regulamentul (UE) 2019/2.033

TITLUL VII: Modificarea și completarea unor acte normative

TITLUL VIII: Dispoziții tranzitorii și finale

 

Dispoziții relevante

Art. 2

(1)Prezenta lege se aplică S.S.I.F. autorizate și supravegheate potrivit prevederilor Legii nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 126/2018.

(2)Prin excepție de la prevederile alin. (1), dispozițiile titlurilor IV și V din prezenta lege nu se aplică S.S.I.F. prevăzute la art. 1 alin. (2) și (5) din Regulamentul (UE) 2019/2.033, care sunt supravegheate, potrivit prevederilor art. 82-89 din prezenta lege, în legătură cu respectarea cerințelor prudențiale prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006, și de reglementările A.S.F. emise în aplicarea acesteia, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (2) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2019/2.033.

 

Art. 4

(1) A.S.F. este autoritatea competentă care supraveghează respectarea prevederilor prezentei legi și ale Regulamentului (UE) 2019/2.033 prin exercitarea prerogativelor prevăzute de prezenta lege, precum și de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare.

(2) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, A.S.F. notifică Comisia Europeană, Autoritatea Bancară Europeană, denumită în continuare ABE, Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe, denumită în continuare AEVMP, cu privire la desemnarea acesteia potrivit prevederilor alin. (1).

 

Art. 5

(1) A.S.F. supraveghează activitățile S.S.I.F. și, atunci când este cazul, activitățile societăților de investiții holding și ale societăților financiare holding mixte pentru a verifica respectarea dispozițiilor prezentei legi și ale Regulamentului (UE) 2019/2.033.

(2) A.S.F. are toate competențele necesare, inclusiv competența de a efectua verificări la fața locului în conformitate cu prevederile art. 19 și 20, în vederea obținerii informațiilor necesare pentru a verifica respectarea de către S.S.I.F. și, atunci când este cazul, de către societățile de investiții holding și societățile financiare holding mixte a dispozițiilor prezentei legi și ale Regulamentului (UE) 2019/2.033, precum și pentru a investiga eventualele încălcări ale acestor dispoziții.

(3) În îndeplinirea atribuțiilor cu privire la supravegherea prudențială, investigațiile și aplicarea sancțiunilor prevăzute de prezenta lege și de Regulamentul (UE) 2019/2.033, A.S.F. are competențele necesare, acționează în mod independent și dispune de cunoștințele de specialitate, resursele și capacitatea operațională necesare.

 

Art. 6

(1) S.S.I.F. furnizează A.S.F. toate informațiile necesare pentru evaluarea respectării de către S.S.I.F. a prevederilor prezentei legi și ale Regulamentului (UE) 2019/2.033.

(2) S.S.I.F. dispun de mecanisme de control intern și de proceduri administrative și contabile care permit A.S.F. să verifice în orice moment respectarea dispozițiilor prezentei legi și ale Regulamentului (UE) 2019/2.033.

(3) S.S.I.F. asigură înregistrarea tuturor tranzacțiilor și documentarea sistemelor și proceselor care fac obiectul prezentei legi și al Regulamentului (UE) 2019/2.033 într-un mod care să permită A.S.F. să evalueze în orice moment respectarea prevederilor prezentei legi și ale Regulamentului (UE) 2019/2.033.

 

Art. 7

(1) A.S.F. poate decide să aplice cerințele Regulamentului (UE) nr. 575/2013 în temeiul art. 1 alin. (2) primul paragraf lit. c) din Regulamentul (UE) 2019/2.033 unei S.S.I.F. care desfășoară oricare dintre activitățile prevăzute la pct. 3 și 6 din secțiunea A a anexei nr. 1 la Legea nr. 126/2018, în cazul în care valoarea totală a activelor consolidate ale S.S.I.F., calculată ca medie a ultimelor 12 luni, este mai mare sau egală cu echivalentul în lei al sumei de 5 miliarde euro și dacă este îndeplinit cel puțin unul dintre următoarele criterii:

a) respectivele activități desfășurate de S.S.I.F. au o asemenea amploare încât, dacă S.S.I.F. intră în dificultate sau este în curs de a intra în dificultate, acest lucru ar putea conduce la un risc sistemic;

b) S.S.I.F. este un membru compensator, astfel cum este definit la art. 4 alin. (1) pct. 3 din Regulamentul (UE) 2019/2.033;

c) A.S.F. consideră că acest lucru este justificat în raport cu dimensiunea, natura, amploarea și complexitatea activităților S.S.I.F. în cauză, luând în considerare principiul proporționalității și având în vedere unul sau mai mulți dintre următorii factori:

(i) importanța S.S.I.F. pentru economia României sau a Uniunii Europene;

(ii) importanța activităților transfrontaliere ale S.S.I.F.;

(iii) gradul de interconectare a S.S.I.F. cu sistemul financiar.

(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică comercianților de mărfuri și de certificate de emisii, organismelor de plasament colectiv sau societăților de asigurare.

 

Art. 12

(1) Capitalul inițial al unei S.S.I.F., potrivit art. 46 din Legea nr. 126/2018, pentru ca aceasta să fie autorizată să furnizeze oricare dintre serviciile de investiții sau să desfășoare oricare dintre activitățile de investiții prevăzute la pct. 3 și 6 din secțiunea A a anexei nr. 1 la Legea nr. 126/2018, este egal cu echivalentul în lei al sumei de 750.000 euro.

(2) Capitalul inițial al unei S.S.I.F., potrivit art. 46 din Legea nr. 126/2018, pentru ca aceasta să fie autorizată să furnizeze oricare dintre serviciile de investiții sau să desfășoare oricare dintre activitățile de investiții prevăzute la pct. 1, 2, 4, 5 și 7 din secțiunea A a anexei nr. 1 la Legea nr. 126/2018, în cazul în care S.S.I.F. respectivă nu este autorizată să dețină fonduri sau valori mobiliare ale clienților, este egal cu echivalentul în lei al sumei de 75.000 euro.

(3) Capitalul inițial al unei S.S.I.F., potrivit art. 46 din Legea nr. 126/2018, în cazul altor S.S.I.F. decât cele prevăzute la alin. (1), (2) și (4), este egal cu echivalentul în lei al sumei de 150.000 euro.

(4) Capitalul inițial al unei S.S.I.F. autorizate să furnizeze serviciile de investiții sau să desfășoare activitățile de investiții prevăzute la pct. 9 din secțiunea A a anexei nr. 1 la Legea nr. 126/2018, în cazul în care S.S.I.F. respectivă se angajează sau este autorizată să tranzacționeze pe cont propriu, este egal cu echivalentul în lei al sumei de 750.000 euro.

 

Art. 57

Supravegherea pe bază consolidată sau supravegherea conformării cu testul capitalului la nivel de grup se exercită de către A.S.F. în următoarele situații:

a) în situația în care o S.S.I.F. deține calitatea de firmă de investiții-mamă din Uniune care conduce un grup de firme de investiții;

b) în situația în care societatea-mamă a unei S.S.I.F. este o societate de investiții holding-mamă din Uniune sau o societate financiară holding mixtă-mamă din Uniune;

c) în situația în care două sau mai multe firme de investiții autorizate în două sau mai multe state membre au aceeași societate de investiții holding-mamă din Uniune sau aceeași societate financiară holding mixtă-mamă din Uniune, cu condiția ca societatea de investiții holding sau societatea financiară holding mixtă să fie stabilită pe teritoriul României;

d) în cazul în care societățile-mamă a două sau mai multe firme de investiții autorizate în două sau mai multe state membre cuprind mai multe societăți de investiții holding sau societăți financiare holding mixte ale căror sedii centrale se află în state membre diferite, inclusiv România, iar în fiecare dintre aceste state există o firmă de investiții, cu condiția ca S.S.I.F. să aibă cel mai mare total al activului bilanțier;

e) în situația în care două sau mai multe firme de investiții autorizate în Uniune au aceeași societate de investiții holding-mamă din Uniune sau aceeași societate financiară holding mixtă-mamă din Uniune și niciuna dintre aceste firme de investiții nu a fost autorizată în statul membru în care a fost înființată societatea de investiții holding sau societatea financiară holding mixtă, cu condiția ca S.S.I.F. să aibă cel mai mare total al activului bilanțier.

 

Art. 66

Societățile de investiții holding și societățile financiare holding mixte sunt incluse în supravegherea conformării cu testul capitalului la nivel de grup.

 

Art. 67

Membrii organului de conducere al unei societăți de investiții holding sau al unei societăți financiare holding mixte trebuie să aibă o bună reputație, precum și cunoștințele, competențele și experiența necesare pentru a exercita în mod eficace aceste atribuții, având în vedere rolul specific al unei societăți de investiții holding sau al unei societăți financiare holding mixte.”

 

Art. 68

(1) În situația în care societatea-mamă a unei S.S.I.F. este o societate holding cu activitate mixtă, A.S.F. poate:

a) solicita societății holding cu activitate mixtă să furnizeze orice informație care ar putea fi relevantă pentru supravegherea S.S.I.F. respective;

b) supraveghea tranzacțiile între S.S.I.F. și societatea holding cu activitate mixtă și filialele acesteia din urmă și poate impune ca S.S.I.F. să dispună de procese adecvate de administrare a riscurilor și de mecanisme de control intern adecvate, inclusiv de proceduri riguroase de raportare și de contabilitate, în vederea identificării, măsurării, monitorizării și controlării tranzacțiilor respective.

(2) A.S.F. poate efectua prin personal propriu sau poate dispune efectuarea, prin experți externi, de verificări la fața locului pentru a verifica informațiile primite de la societățile holding cu activitate mixtă și de la filialele acestora.

 

Art. 69

(1) În situația în care două sau mai multe firme de investiții care sunt filiale ale aceleiași societăți-mamă, al cărei sediu central se află într-o țară terță, nu fac obiectul unei supravegheri eficace la nivel de grup, A.S.F. evaluează dacă firmele de investiții sunt supuse, de către autoritatea de supraveghere din țara terță, unei supravegheri echivalente cu supravegherea stabilită în prezenta lege și în partea I din Regulamentul (UE) 2019/2.033.

(2) În situația în care evaluarea prevăzută la alin. (1) concluzionează că nu se aplică o astfel de supraveghere echivalentă, A.S.F. permite aplicarea unor tehnici de supraveghere corespunzătoare care să îndeplinească obiectivele supravegherii în conformitate cu prevederile art. 7 sau 8 din Regulamentul (UE) 2019/2.033.

(3) Tehnicile de supraveghere prevăzute la alin. (1) sunt stabilite de A.S.F., în situația în care aceasta ar fi supraveghetorul grupului dacă societatea-mamă ar fi fost stabilită în Uniunea Europeană, după consultarea celorlalte autorități competente implicate.

(4) Orice măsură luată în conformitate cu prevederile alin. (2) și (3) se notifică celorlalte autorități competente implicate, ABE și Comisiei Europene.

(5) În situația în care A.S.F. este supraveghetorul grupului dacă societatea-mamă ar fi stabilită în Uniunea Europeană, A.S.F. poate, în special, să solicite înființarea unei societăți de investiții holding sau a unei societăți financiare holding mixte în cadrul Uniunii, precum și aplicarea prevederilor art. 7 sau 8 din Regulamentul (UE) 2019/2.033 respectivei societăți de investiții holding sau societății financiare holding mixte.

 

Art. 70

A.S.F. poate solicita Comisiei Europene transmiterea de recomandări Consiliului Uniunii Europene în vederea negocierii, cu una sau mai multe țări terțe, a unor acorduri privind mijloacele de supraveghere a conformării cu testul capitalului la nivel de grup în cazul următoarelor firme de investiții:

a) firmele de investiții a căror întreprindere-mamă are sediul central într-o țară terță;

b) firmele de investiții stabilite într-o țară terță a căror întreprindere-mamă are sediul central în Uniunea Europeană.”

 

Art. 71

A.S.F. stabilește și aplică sancțiuni și măsuri administrative pentru încălcarea prevederilor prezentei legi și ale Regulamentului (UE) 2019/2.033.”

 

Art. 72

(1) Constituie contravenții următoarele fapte săvârșite de S.S.I.F., de membrii organului de conducere al unei S.S.I.F., precum și de persoanele fizice responsabile de încălcare, care intră sub incidența prevederilor prezentei legi și ale Regulamentului (UE) 2019/2.033:

a) nerespectarea prevederilor art. 30 privind obligația de a institui mecanisme de guvernanță internă;

b) nerespectarea obligației de raportare a informațiilor sau furnizarea către A.S.F. de informații incomplete sau inexacte privind cerințele de fonduri proprii prevăzute la art. 11 din Regulamentul (UE) 2019/2.033, cu încălcarea prevederilor art. 54 alin. (1) lit. b) din același regulament;

c) nerespectarea obligației de a transmite A.S.F. informații privind riscul de concentrare sau furnizarea de informații incomplete sau inexacte, cu încălcarea prevederilor art. 54 alin. (1) lit. e) din Regulamentul (UE) 2019/2.033;

d) expunerea la un risc de concentrare care depășește limitele stabilite la art. 37 din Regulamentul (UE) 2019/2.033, fără a aduce atingere prevederilor art. 38 și 39 din regulamentul menționat;

e) neîndeplinirea, în mod repetat sau sistematic, prin încălcarea ulterioară, a obligației de a deține active lichide, cu încălcarea prevederilor art. 43 din Regulamentul (UE) 2019/2.033, fără a aduce atingere art. 44 din regulamentul menționat;

f) nerespectarea obligației de a transmite A.S.F. informații sau furnizarea de informații incomplete sau inexacte, cu încălcarea dispozițiilor prevăzute în partea a șasea a Regulamentului (UE) 2019/2.033;

g) efectuarea de plăți către deținătorii instrumentelor incluse în fondurile proprii ale S.S.I.F. în cazurile în care art. 28, 52 sau 63 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 interzice astfel de plăți către deținătorii de instrumente incluse în fonduri proprii;

h) S.S.I.F. permite uneia sau mai multor persoane care nu respectă prevederile art. 24 din Legea nr. 126/2018 să devină sau să rămână membri ai organului de conducere;

i) prezentarea incorectă a poziției financiare sau expunerii S.S.I.F. ca urmare a efectuării de operațiuni fictive și fără acoperire reală.

(2) Săvârșirea contravențiilor prevăzute la alin. (1) se sancționează cu următoarele sancțiuni contravenționale principale:

a) în cazul persoanelor juridice, amendă de la 10.000 lei până la 10% din valoarea totală netă anuală a cifrei de afaceri, care include venitul brut constând în dobânzile de primit și alte venituri similare, venitul rezultat din acțiuni și alte titluri cu randament fix sau variabil, precum și comisioanele sau taxele percepute de societate în exercițiul financiar precedent, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanța Guvernului nr. 2/2001;

b) în cazul persoanelor juridice, amendă de la 10.000 lei până la dublul cuantumului profiturilor obținute sau al pierderilor evitate ca urmare a încălcării, în cazul în care aceste profituri sau pierderi pot fi calculate, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001;

c) în cazul persoanelor fizice, amendă de la 5.000 lei până la 23.899.500 lei, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001.

(3) În funcție de natura și gravitatea faptei, pentru săvârșirea contravențiilor prevăzute la alin. (1), A.S.F. poate aplica și următoarele sancțiuni contravenționale complementare:

a) interzicerea pentru membrii organului de conducere al S.S.I.F. și pentru persoanele fizice responsabile de încălcare, în temeiul prezentei legi, de a exercita funcții în cadrul S.S.I.F. pentru o perioadă cuprinsă între 90 de zile și 5 ani;

b) retragerea sau suspendarea, pentru o perioadă menționată în decizia de suspendare emisă de A.S.F., dar care nu poate depăși 12 luni, a autorizației acordate S.S.I.F., dacă aceasta nu mai îndeplinește cerințele prudențiale prevăzute în Regulamentul (UE) 2019/2.033 sau măsurile dispuse de A.S.F. potrivit art. 49 alin. (2) și art. 54 din prezenta lege.

(4) În cazul constatării unor deficiențe care nu se încadrează, ținând cont de natura și gravitatea acestora, în categoria faptelor contravenționale, A.S.F. poate aplica una sau mai multe măsuri administrative, precum:

a) atenționarea membrilor organului de conducere al unei S.S.I.F. și a persoanelor fizice din cadrul S.S.I.F. responsabile de încălcare pentru faptele constatate de o gravitate scăzută;

b) publicarea de către A.S.F., pe site-ul propriu, a unei declarații publice prin care se indică persoana fizică sau juridică, S.S.I.F., societatea de investiții holding sau societatea financiară holding mixtă responsabilă și natura încălcării;

c) emiterea unei decizii prin care i se solicită persoanei fizice sau juridice responsabile să înceteze comportamentul respectiv și să se abțină de la repetarea comportamentului respectiv;

d) dispunerea de către A.S.F., în sarcina S.S.I.F., a unui plan de măsuri în scopul remedierii deficiențelor constatate și/sau prevenirii apariției/materializării unor riscuri în activitatea S.S.I.F.

(5) Sancțiunile contravenționale principale prevăzute la alin. (2) se pot aplica cumulativ cu una sau mai multe sancțiuni contravenționale complementare prevăzute la alin. (3) sau cu măsurile administrative prevăzute la alin. (4) lit. b) și d).

(6) Măsurile administrative prevăzute la alin. (4) lit. a), c) și d) pot fi aplicate distinct de sancțiunile principale sau complementare prevăzute la alin. (2), respectiv alin. (3).

(7) În cazul în care o societate prevăzută la alin. (2) lit. a) este o filială, venitul brut relevant este venitul brut rezultat din conturile consolidate ale societății-mamă de cel mai înalt rang din exercițiul financiar precedent.

(8) Săvârșirea contravențiilor se constată de către persoanele împuternicite din cadrul structurilor de specialitate ale A.S.F.

(9) În situația în care se constată nerespectarea uneia dintre dispozițiile legale a căror încălcare este prevăzută drept contravenție la alin. (1), persoanei în cauză i se acordă un termen de 5 zile de la data comunicării celor constatate, în care să formuleze obiecțiuni cu privire la încălcarea săvârșită.

(10) Procedura de soluționare a obiecțiunilor este prevăzută de reglementările A.S.F. privind activitatea de control desfășurată de către A.S.F.

(11) În situația nerespectării de către S.S.I.F. a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, A.S.F. aplică sancțiuni potrivit dispozițiilor cap. X din legea menționată.”

 

Totodată, potrivit Titlului VII, prezenta Lege modifică și completează următoarele acte normative:

1. O.U.G. nr. 98/2006 privind supravegherea suplimentară a instituțiilor de credit, a societăților de asigurare și/sau de reasigurare, a societăților de servicii de investiții financiare și a societăților de administrare a investițiilor dintr-un conglomerat financiar;

2. O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului;

3. Legea nr. 312/2015 privind redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul financiar;

4. Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare.

Legea nr. 236/2022 privind supravegherea prudențială a societăților de servicii de investiții financiare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative – prezentare generală was last modified: iulie 26th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.