Organizarea şi funcţionarea SINSPR la Sistemul de informaţii Schengen. O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România – modificări (Legea nr. 76/2023)

6 apr. 2023
Vizualizari: 215

Actul modificat

Actul modificatorSumar
O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România

(M. Of. 421 din 5 iunie 2008)

Legea nr. 76/2023 privind organizarea și funcționarea Sistemului informatic național de semnalări și participarea României la Sistemul de informații Schengen, precum și pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România 

(M. Of. 282 din 5 aprilie 2023)

 

 

modifică: art. 2 lit. x), art. 106^4 alin. (12), art. 106^6 alin. (1);

– introduce: art. 4 alin. (7), art. 83^1, art. 99 alin. (3), art. 106^2 alin. (2^1), art. 106^4 alin. (11^1)-(11^4);

– abrogă: art. 88 alin. (5), art. 106^6.

În M. Of. 282 din 5 aprilie 2023 s-a publicat Legea nr. 76/2023 privind organizarea și funcționarea Sistemului informatic național de semnalări și participarea României la Sistemul de informații Schengen, precum și pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România. 

Redăm, în cele ce urmează structura respectivei legi.

Structura

Capitolul I: Dispoziții generale

Capitolul II: Sistemul informatic național de semnalări

Secțiunea 1: Obiectivul general al SINS

Secțiunea 2: Gestionarea și utilizarea SINS

Secțiunea 3: Semnalările introduse în SINS și măsurile de urmat

Capitolul III: Participarea României la SIS

Secțiunea 1: Obiectivul general al N.SIS

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Secțiunea 2: Autorități cu competențe în gestionarea și exploatarea N.SIS

Secțiunea 3: Semnalările introduse în SIS și măsurile de urmat

Capitolul IV: Dispoziții comune pentru semnalările conținute în SINS și pentru cele transmise în SIS

Secțiunea 1: Perioada de păstrare a semnalărilor

Secțiunea 2: Ștergerea semnalărilor

Secțiunea 3: Reguli privind efectuarea de tranzacții asupra semnalărilor din SINS și din SIS

Secțiunea 4: Securitatea datelor

Secțiunea 5: Protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal

Secțiunea 6: Norme specifice privind datele biometrice

Secțiunea 7: Răspunderea și sancțiunile

Capitolul V: Dispoziții privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România

Capitolul VI: Dispoziții tranzitorii și finale

Mai departe, vă prezentăm cele mai importante dispoziții regăsite în respectiva lege.

Art. 5

„(1) SINS conține semnalări cu privire la persoane sau obiecte, corespunzător tipurilor de semnalări prevăzute de regulamentele europene prevăzute la art. 1.

(2) SINS asigură transmiterea semnalărilor de interes Schengen în SIS.

(3) SINS este destinat să asigure posibilitatea, pentru autoritățile naționale competente, ca prin intermediul unei proceduri automate să efectueze tranzacții cu privire la semnalările pe care le conține, în scopul îndeplinirii atribuțiilor legale.

(4) SINS respectă standardele, protocoalele și procedurile tehnice stabilite pentru SIS central, adoptate potrivit regulamentelor europene prevăzute la art. 1, astfel încât cele două sisteme informatice să fie compatibile”.

Art. 9

„Semnalările prevăzute la art. 26 din Regulamentul SIS cooperare se introduc în SINS de către Poliția Română, cu respectarea Legii nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internațională în materie penală, republicată, cu modificările și completările ulterioare”.

Art. 12

„În cazul depistării unei persoane majore cu privire la care a fost introdusă în SINS o semnalare din categoria celor prevăzute la art. 32 alin. (1) lit. b) din Regulamentul SIS cooperare, aceasta este informată despre existența semnalării și i se solicită consimțământul cu privire la transmiterea către persoana sau instituția care a sesizat dispariția, a informațiilor privind adresa la care locuiește”.

Art. 19

„(1) Semnalările prevăzute la art. 36 alin. (4) și (5) din Regulamentul SIS cooperare se introduc în SINS de către Biroul național SIRENE, la solicitarea organelor de stat cu atribuții în domeniul securității naționale.

(2)Informația prevăzută la art. 36 alin. (4) din Regulamentul SIS cooperare se transmite organelor de stat cu atribuții în domeniul securității naționale”.

Art. 27

„Ministerul Afacerilor Interne, prin Centrul Național SIS, este responsabil cu implementarea, funcționarea, întreținerea, administrarea, monitorizarea, dezvoltarea și securitatea N.SIS, cu asigurarea conectării N.SIS la SIS central și managementul copiei naționale a bazei de date centrale a SIS, precum și cu asigurarea accesului autorităților naționale competente la N.SIS”.

Art. 41

„(1) În cazul depistării pe teritoriul altui stat membru sau asociat a persoanelor sau a obiectelor cu privire la care a fost transmisă în SIS o semnalare din categoria celor prevăzute la art. 36 din Regulamentul SIS cooperare, Biroul național SIRENE transmite informațiile autorității care a solicitat introducerea semnalării.

(2) În cazul depistării pe teritoriul României a persoanelor sau a obiectelor cu privire la care a fost introdusă în SIS o semnalare din categoria celor prevăzute la art. 36 din Regulamentul SIS cooperare, în aplicarea art. 37 alin. (1) din același regulament, pentru realizarea controlului discret, specific sau prin interviu, se iau măsuri potrivit atribuțiilor stabilite în sarcina Poliției Române în aplicarea Legii nr. 218/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau a Poliției de Frontieră Române potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 104/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 81/2002, cu modificările și completările ulterioare, fiind informată, prin intermediul Biroului național SIRENE, autoritatea care a solicitat introducerea semnalării”.

Art. 49

„(1) Semnalările se șterg în conformitate cu art. 14 din Regulamentul SIS returnare, art. 40 din Regulamentul SIS verificări la frontiere și art. 55 din Regulamentul SIS cooperare.

(2) Autoritatea națională competentă, la cererea autorității române care a solicitat introducerea unei semnalări, are obligația de a proceda la ștergerea acesteia în condițiile alin. (1).

(3) Dispozițiile referitoare la ștergerea semnalărilor cuprinse în regulamentele europene prevăzute la art. 1 se aplică semnalărilor introduse în SINS, în măsura în care nu sunt incompatibile cu specificul acestora, astfel cum este stabilit prin prezenta lege”.

Art. 52

„(1) În cazul în care o autoritate națională competentă intenționează să introducă o semnalare cu privire la o persoană care face deja obiectul unei semnalări existente în N.SIS, aceasta se pune de acord cu autoritatea care a introdus semnalarea anterioară în baza regulilor privind compatibilitatea semnalărilor și ordinea de prioritate stabilite în cuprinsul manualului SIRENE prevăzut la art. 8 alin. (4) din Regulamentul SIS verificări la frontiere și art. 8 alin. (4) din Regulamentul SIS cooperare.

(2) În cazul în care autoritatea care a introdus semnalarea anterioară este dintr-un alt stat membru sau asociat, se utilizează schimbul de informații suplimentare pentru a se ajunge la un acord”.

Art. 67

„Utilizarea abuzivă a datelor din SINS sau a celor transmise în SIS sau schimbul de informații suplimentare care contravine regulamentelor europene prevăzute la art. 1 se sancționează potrivit Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului, a Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare, sau a Legii nr. 363/2018, după caz”.

În final, redăm cele mai importante modificări aduse O.U.G. nr. 194/2002.

Art. 4 alin. (7)

Noua reglementare

La articolul 4, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:

„(7) Străinii au obligația de a se supune amprentării și fotografierii, în situațiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență”.

 

Art. 83^1

Noua reglementare

După articolul 83 se introduce un nou articol, art. 831, cu următorul cuprins:

„Străinii împotriva cărora se emit decizii de returnare sunt amprentați și fotografiați în condițiile și pentru scopurile prevăzute de Regulamentul (UE) 2018/1.860 al Parlamentului European și al Consiliului din 28 noiembrie 2018 privind utilizarea Sistemului de informații Schengen pentru returnarea resortisanților țărilor terțe aflați în situație de ședere ilegală și de Regulamentul (UE) 2018/1.861 al Parlamentului European și al Consiliului din 28 noiembrie 2018 privind instituirea, funcționarea și utilizarea Sistemului de informații Schengen (SIS) în domeniul verificărilor la frontiere, de modificare a Convenției de punere în aplicare a Acordului Schengen și de modificare și abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.987/2006, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Art. 99 alin. (3)

Noua reglementare

La articolul 99, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:

„(3) Străinii care fac obiectul prezentului articol sunt amprentați și fotografiați în condițiile și pentru scopurile prevăzute de Regulamentul (UE) 2018/1.860 al Parlamentului European și al Consiliului și de Regulamentul (UE) 2018/1.861 al Parlamentului European și al Consiliului.”

 

„În tot cuprinsul ordonanței de urgență, sintagmele «interzicerea intrării în România», «interzicerea intrării pe teritoriul României», «interdicția de intrare în țară» și «interdicția de intrare în România» se înlocuiesc cu sintagma «interdicția de intrare»”.

Organizarea și funcționarea SINSPR la Sistemul de informații Schengen. O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România – modificări (Legea nr. 76/2023) was last modified: aprilie 6th, 2023 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.