Conflict negativ de competență în litigiile salariale ale personalului din sistemul judiciar. Interpretarea restrictivă a normei privind excluderea instanței de la locul de muncă al reclamantului

Prin cererea adresată Tribunalului Suceava la data de 5 aprilie 2022, A., prim-procuror al Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava, în calitate de reclamant şi în calitate de mandatar pentru reclamanţii: B., procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava, C., procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava, D., procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava, E., procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava, F., procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava, G., procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava, H., procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava, I., procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava, J., procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava, K., procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Câmpulung Moldovenesc, L., procuror-stagiar în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava, M., procuror-stagiar în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava, N., procuror stagiar în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava, O., procuror stagiar în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava, în contradictoriu cu pârâţii Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, reprezentat prin procurorul general, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Suceava, Parchetul de pe lângă Tribunalul Suceava şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, a solicitat ca, prin hotărârea ce se va pronunţa, să se dispună:

(i) obligarea pârâţilor începând cu 01.01.2018 şi în continuare, pe viitor, şi după intrarea în vigoarea a Legii 153/2017, la acordarea sporului pentru risc şi suprasolicitare neuropsihică şi a sporului pentru asigurarea confidenţialităţii în cuantum total de 30% (25% – spor pentru risc şi suprasolicitare neuropsihică şi 5% spor pentru asigurarea confidenţialităţii) aplicat la indemnizaţia/salariul brut;

(ii) repararea prejudiciului prin obligarea pârâţilor la plată începând cu data de 01.01.2018 şi până la data plăţii efective, a diferenţelor de drepturi salariale dintre venitul calculat prin acordarea sporului pentru risc şi suprasolicitare neuropsihică şi al sporului pentru asigurarea confidenţialităţii în cuantum total de 30% (reprezentând 25% – spor pentru risc şi suprasolicitare neuropsihică şi 5% spor pentru asigurarea confidenţialităţii) şi venitul plătit, sume care să fie actualizate la rata inflaţiei, la care să se adauge şi dobânda legală penalizatoare.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 403 din 28 februarie 2023)

Conflict negativ de competență în contenciosul administrativ. Stabilirea instanței competente pentru anularea actelor administrative privind creanțe din fonduri europene

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Curţii de Apel Bucureşti, secţia a IX-a de contencios administrativ şi fiscal, reclamanta A. a formulat, în contradictoriu cu paraţii Organismului intermediar pentru programul operaţional capital Uman (OIPocu ME) din cadrul Ministerului Educaţiei şi Guvernul României:1. Acţiune în anulare, întemeiat pe prevederile art. 4 alin. (4) din Legea nr. 554/2004, care vizează anularea prev. art. II alin. (1) din H.G. nr. 518/20.07.2017 (M.Of. nr. 649/08.08.2017):”în termen de maximum 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Autoritatea de management pentru Programul operaţional Capital uman preia activităţile specifice închiderii de program 2007-2013 de la structura din cadrul Centrului Naţional de Dezvoltare a învăţământului Profesional şi Tehnic care asigură îndeplinirea funcţiei de Organism intermediar pentru Programul operaţional sectorial Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013″;2. Acţiune judiciara, întemeiată pe prev. art. 8 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 ce vizează anularea actului administrativ cu caracter individual şi anume anularea procesului-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare pentru programele operaţionale în cadrul obiectivului de convergenta nr. 01/3967/SJCSN/12.07.2022 precum şi anularea Deciziei nr. 01/5014/SJCSN/5.09.2022;3. Acţiune judiciara, întemeiată pe prevederile unitare ale art. 14^11 alin. (1), (3) si 4 din Legea 129/2018, art. 79 din RUE nr. 679/2016, art. 82 alin. (1) din RUE nr. 679/2016, în materia prelucrării ilegale a datelor personale ale beneficiarilor reali persoane fizice, în legătură cu activitatea financiară derulată în cadrul construcţiei juridice Asociaţie, definită în art. 1 alin. (1) si (2) din O.G. nr. 26/2000, capătul principal de cerere este dedus judecăţii prin aceiaşi cerere de chemare în judecată, cu aplicarea prev. art. 99 alin. (2) din C. proc. civ. pentru toate cele trei capete principale de cerere deduse judecaţii printr-o cerere unică de chemare în judecată.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 3121 din 5 iunie 2024)

Determinarea competenței în litigiile privind reținerea contribuției de asigurări sociale din pensiile militare. Natura juridică a cererii și regimul special al pensiilor de stat

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată la 23.12.2022, la Tribunalul Sibiu, secţia I civilă, sub număr de dosar x/2022, reclamantul A. a solicitat obligarea pârâtei Casa de Pensii Sectorială a Ministerului Apărării Naţionale la restituirea sumei de 4.044 RON reţinută din pensie cu titlu de contribuţie de asigurări sociale de sănătate (CASS) în anul 2022, precum şi a sumei ce se va mai reţine în anul 2023 cu acelaşi titlu şi acelaşi temei legal, sumă care să fie actualizată cu indicele de inflaţie şi cu dobânda legală penalizatoare de la data când era scadentă până la data plăţii efective. A solicitat şi obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 3022 din 31 mai 2024)

Conflict negativ de competență în materia validării dreptului de preempțiune asupra terenurilor agricole extravilane. Distincție între acțiunile reale și cele personale în stabilirea competenței teritoriale

Prin cererea înregistrată la data de 27 aprilie 2022 pe rolul Judecătoriei Giurgiu, sub nr. x/2022, reclamanta Rulouri de Gazon S.R.L., în contradictoriu cu pârâţii A., B., Direcţia pentru Agricultură Judeţeană Iaşi, a solicitat ca prin hotărârea ce se va pronunţa să se dispună anularea comunicărilor efectuate de pârâta A. privind acceptarea Ofertelor de vânzare înregistrate la Primăria Comunei Dumeşti publicate de pârâtul B., în calitate de vânzător, precum şi a tuturor şi oricăror acte subsecvente şi/sau anterioare, precum avizele finale emise de Direcţia pentru Agricultură Judeţeană Iaşi; constatarea decăderii pârâţilor B. şi A. din dreptul de a mai încheia contractele de vânzare având ca obiect imobilele cuprinse în Ofertele de vânzare înregistrate la Primăria Comunei Dumeşti sub: nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral- x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral – x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral – x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral – x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti) publicate de pârâtul B., în calitate de vânzător; constatarea dreptului său de a i se analiza de către Direcţia pentru Agricultură Judeţeană Iaşi îndeplinirea condiţiilor pentru a i se emite de către această instituţie avizele finale favorabile, Rulouri de Gazon S.R.L., în vederea încheierii contractului de vânzare în formă autentică de către notarul public sau pronunţării de către instanţă a unei hotărâri judecătoreşti care ţine locul contractului de vânzare, în termen de 10 zile calendaristice de la data pronunţării hotărârii definitive, iar în cazul refuzului, hotărârea ce urmează a fi pronunţată să ţină loc de avizele finale; obligarea pârâţilor la plata tuturor cheltuielilor de judecată ocazionate de purtarea prezentului proces, conform art. 453 C. proc. civ.

În drept au fost invocate dispoziţiile C. proc. civ., ale Legii nr. 17/2014, ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 17/2014, precum şi dispoziţiile legale la care s-a făcut referire în cuprinsul cererii de chemare în judecată.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 1796 din 27 iunie 2024)

Stabilirea competenței instanței inițiale în cazul conflictului negativ. Efectele neinvocării în termen a excepției de necompetență materială în contenciosul administrativ

Prin sentinţa civilă nr. 575 din 10 iulie 2023, Curtea de Apel Bucureşti, secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, a admis excepţia necompetenţei materiale invocată din oficiu şi a declinat competenţa de soluţionare a cauzei privind pe reclamantul Ministerul Sănătăţii, în contradictoriu cu pârâţii Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, în favoarea Tribunalul Bucureşti, secţia a II-a civilă contencios administrativ fiscal.

Învestit prin declinare, Tribunalul Bucureşti, secţia a II-a civilă contencios administrativ fiscal, prin sentinţa civilă nr. 126 din 29 ianuarie 2024, a admis excepţia necompetenţei materiale, invocată din oficiu, a declinat judecarea cauzei în favoarea Curţii de Apel Bucureşti, secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, a constatat invit conflictul negativ de competenţă şi a înaintat dosarul la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în vederea soluţionării conflictului negativ de competenţă.

Ivindu-se conflictul negativ de competenţă a fost sesizată, în baza art. 135 din C. proc. civ., Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, secţia contencios administrativ şi fiscal pentru soluţionarea acestuia.

Înalta Curte constată că, în cauză, competenţa de soluţionare a litigiului aparţine Curţii de Apel Bucureşti, secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 2334 din 19 aprilie 2024)

Determinarea instanței competente în litigiile colective privind condițiile de muncă ale personalului din sectorul forestier promovate de organizațiile sindicale în numele membrilor

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti – secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale la 10.11.2022, sub nr. x/2022, reclamanta Federaţia Sindicatelor din Silvicultură SILVA în numele şi pentru membrii săi A., B., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L., M., N., O., P., Q., R., S., T., U., V., W., X., Y., Z., AA., BB., CC., DD., EE., FF., GG., HH., II., JJ., KK., LL., MM., NN., OO., PP., QQ., RR., SS., TT., UU., VV., WW., XX., YY., ZZ., AAA., BBB., CCC., DDD., EEE., FFF., GGG., HHH., III., JJJ., KKK., LLL., MMM., NNN., OOO., PPP., QQQ., RRR., SSS., TTT., UUU., VVV., WWW., XXX., YYY., ZZZ., AAAA., BBBB., CCCC., DDDD., EEEE., FFFF., GGGG., HHHH., IIII., JJJJ., KKKK., LLLL., MMMM., NNNN., OOOO., PPPP., QQQQ., RRRR., SSSS., TTTT., UUUU., VVVV., WWWW., XXXX., YYYY., ZZZZ., AAAAA., BBBBB., CCCCC., DDDDD., EEEEE., FFFFF., GGGGG., HHHHH., IIIII., JJJJJ., KKKKK., LLLLL., MMMMM., NNNNN., OOOOO., PPPPP., QQQQQ. şi RRRRR. a solicitat în contradictoriu cu pârâtele Regia Naţională a Pădurilor „Romsilva” şi Regia Naţională a Pădurilor „Romsilva” – Direcţia Silvică Galaţi, pronunţarea unei hotărâri prin care să se dispună: obligarea pârâtelor la încadrarea salariaţilor, având calitatea de personal silvic, ce ocupă locuri de muncă care potrivit atribuţiilor din fişa postului presupun desfăşurarea a cel puţin uneia dintre următoarele activităţi: paza fondului forestier, a fondurilor cinegetice şi piscicole şi a ariilor naturale protejate, control silvic şi cinegetic, exploatări forestiere, construcţii forestiere, lucrări specifice de teren în activitatea de fond forestier şi împăduriri, în condiţii speciale de muncă, începând cu 16.12.2019 sau pentru salariaţii angajaţi ulterior datei de 16.12.2019, începând cu data încadrării (angajării) în locul de muncă respectiv; obligarea pârâtei RNP-Romsilva-Direcţia Silvică Galaţi la încheierea actelor adiţionale la contractele individuale de muncă ale salariaţilor, având calitatea de personal silvic, încadraţi în condiţii speciale de muncă, în sensul modificării condiţiilor de muncă, din condiţii normale de muncă în condiţii speciale de muncă, începând cu 16.12.2019 sau pentru salariaţii angajaţi ulterior datei de 16.12.2019, începând cu data încadrării (angajării) în locul de muncă respectiv; obligarea pârâtelor la plata contribuţiei suplimentare de asigurări sociale, în cuantum de 8%, pentru condiţii speciale de muncă, pentru salariaţii, având calitatea de personal silvic, încadraţi în condiţii speciale de muncă, conform prevederilor art. 20 alin. (2)-(4) din O.U.G. nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, coroborat cu art. 138 lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, începând cu 16.12.2019 sau pentru salariaţii angajaţi ulterior datei de 16.12.2019, începând cu data încadrării (angajării) în locul de muncă respectiv şi în continuare, pe toată durata existenţei contractelor individuale de muncă ale respectivilor angajaţi, în condiţii speciale de muncă.

În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 194 C. proc. civ., art. 1 alin. (3), art. 2 alin. (1), art. 6 alin. (1)-(4), (9), art. 15 lit. a) şi art. 17 din H.G. nr. 229/2009, art. 1 alin. (1), art. 2 lit. b), art. 4 alin. (1) lit. b), art. 4 alin. (2) lit. a)-f), art. 20 alin. (2)-(4) din O.U.G. nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, modificată şi completată prin Legea nr. 234/2019, art. 40 alin. (2) lit. c) şi f), art. 41 alin. (1) şi alin. (3) lit. d), art. 229 alin. (4) şi art. 268 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 Codul Muncii republicat, art. 28, art. 148 alin. (1) din Legea nr. 62/2011 a dialogului social şi art. 138 lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 325 din 13 februarie 2024)

Competența teritorială în litigiile de muncă promovate de sindicat în numele membrilor

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Covasna la data de 03.01.2023, sub nr. x/2023, reclamantul Sindicatul Sanitas Covasna, în numele şi pentru membrii de sindicat A., B., C., D. şi E. a chemat în judecată pe pârâtul Sanatoriul de Nevroze Predeal, solicitând instanţei să dispună: obligarea pârâtului la achitarea contravalorii voucherelor de vacanţă neacordate, aferente anilor 2019,2020 şi 2022 în valoare de 1450 RON pentru fiecare angajat; obligarea instituţiei pârâte la plata dobânzii legale penalizatoare, calculată de la data scadenţei obligaţiei de acordare aferentă fiecărei an, până la acordarea efectiva a valorii voucherelor de vacanţă, precum şi actualizarea valorii acestora cu indicele de inflaţie de la data scadenţei obligaţiei de acordare şi până la data acordării efective.

Prin încheierea de şedinţă din 16 martie 2023, Tribunalul Covasna a dispus disjungerea prezentei cauze privind pe reclamanţii cu domiciliul în judeţul Prahova, faţă de reclamanţii care au domiciliul în judeţul Braşov, şi faţă de lipsa părţilor, în baza art. 99 alin. (1) C. proc. civ., a admis excepţia disjungerii cauzei şi a dispus formarea unui nou dosar având ca obiect achitarea voucherelor de vacanţă neacordate, reclamanţii fiind: C., D. şi E., formându-se dosarul nr. x/2023.

La termenul de judecată din data de 16.03.2023, Tribunalul Covasna a invocat excepţia de necompetenţă teritorială şi a rămas în pronunţare pe excepţia invocată.

Prin sentinţa civilă nr. 408/06.04.2023, pronunţată în dosarul nr. x/2023, Tribunalul Covasna a admis excepţia de necompetenţă teritorială şi, în consecinţă, a declinat competenţa de soluţionare a acţiunii formulate de reclamantul Sindicatul Sanitas Covasna, în numele şi pentru membrii de sindicat C., D. şi E. în contradictoriu cu pârâtul Sanatoriul de Nevroze Predeal, în favoarea Tribunalului Prahova.

Pentru a pronunţa această soluţie, Tribunalul Covasna a reţinut că membrii de sindicat pentru care a fost promovată prezenta acţiune sunt angajaţi ai părţii pârâte Sanatoriul de Nevroze Predeal (în meseriile indicate în tabelul depus la dosar), unii din reclamanţi locuind în judeţul Braşov, iar restul în judeţul Prahova.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 833 din 16 aprilie 2024)

Determinarea instanței competente în litigiile de muncă privind personalul din sistemul judiciar. Efectele litisconsorțiului procesual și aplicabilitatea prorogării de competență

Prin cererea înregistrată la 16 februarie 2023 pe rolul Tribunalului Dâmboviţa – secţia I Civilă sub număr de dosar x/2023, reclamanţii A., B., C., D., E., F., prin reprezentant D. şi cu domiciliul procedural ales pentru comunicarea tuturor actelor de procedură în Municipiul Târgovişte, judeţul Dâmboviţa, în contradictoriu cu pârâţii MINISTERUL PUBLIC-PARCHETUL DE PE LÂNGĂ ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL PLOIEŞTI, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ TRIBUNALUL DÂMBOVIŢA, DIRECŢIA DE INVESTIGARE A INFRACŢIUNILOR DE CRIMINALITATE ORGANIZATĂ ŞI TERORISM, CONSILIUL NAŢIONAL PENTRU COMBATEREA DISCRIMINĂRII şi cu citarea Consiliul Naţional Pentru Combaterea Discriminării, au solicitat să se dispună obligarea pârâţilor să calculeze indemnizaţia de bază a reclamanţilor cu luarea în considerare a unei valori de referinţă sectorială de 605,225 RON ce li se cuvine în baza sentinţei civile nr. 3344/18.06.2021 pronunţată de Tribunalul Argeş în dosarul civil nr. x/2020, rămasă definitivă şi irevocabilă prin decizia civilă nr. 4818/17.11.2022 a Curţii de Apel Piteşti şi să se dispună reîncadrarea reclamanţilor prin raportare la această indemnizaţie, începând cu data de 01.01.2018 şi în continuare, pentru viitor, fără plafonarea prevăzută de dispoziţiile art. 38 alin. (6) din Legea nr. 153/2017; să se dispună, obligarea pârâţilor la acordarea în integralitate (fără limitarea la 30% prevăzută de art. 25 din Legea nr. 153/2017) a sporurilor, compensaţiilor, adaosurilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor, inclusiv cele pentru hrană şi vacanţă, cuvenite, în procent de 45% prevăzut de art. 4 şi 5 din Anexa nr. V a Legii nr. 153/2017, aplicate la indemnizaţia lunară de încadrare calculată conform pct. 1, începând cu data de 01.01.2018 şi în continuare pentru viitor şi obligarea pârâţilor la plata pentru fiecare lună, pentru fiecare reclamant în parte, pentru perioadele în care au lucrat în cadrul pârâţilor, până la recunoaşterea efectivă a dreptului, a diferenţei dintre venitul la care sunt îndreptăţiţi şi venitul efectiv plătit, sumă care să fie actualizată cu indicele de inflaţie, la care se va aplica dobânda legală penalizatoare, calculată de la data exigibilităţii fiecărei obligaţii lunare de plată, până la data plăţii efective.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 658 din 26 martie 2024)

Stabilirea instantei de executare în cazul contestației formulate de o instanță judecătorească. Efectele încheierii de încuviințare a executării asupra competenței teritoriale

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Judecătoriei Buzău la data de 13.12.2023 sub nr. x/2023, contestatoarele Curtea de Apel Ploieşti şi Tribunalul Buzău au formulat, în contradictoriu cu intimata A., contestaţie la executare prin care au solicitat anularea actelor şi formelor de executare emise în dosarul de executare nr. 652/2023, înregistrat pe rolul Biroului Executorului Judecătoresc B.. De asemenea, au solicitat suspendarea executării silite.

În drept, contestatoarele au invocat dispoziţiile art. 712 şi următoarele C. proc. civ. raportat la art. 706 şi 707 C. proc. civ.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 1687 din 18 iunie 2024)

Determinarea instanței competente material în litigiile privind raporturile de serviciu ale funcționarilor publici. Conflict negativ de competență între tribunal și curte de apel

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Tribunalului Iaşi, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, înregistrată la data de 28.12.2023 sub nr. x/2023, reclamantul Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual din M.A.I. – în numele şi pentru A. a solicitat, în contradictoriu cu pârâţii Ministerul Afacerilor Interne şi Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră suspendarea executării şi anularea actelor administrative Dispoziţia nr. 42617/23.08.2023 a I.G.P.F. şi Ordinul Vice-Prim-Ministrului MAI nr. II/2302/23.11.2023.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 2709 din 21 mai 2024)

Stabilirea instanței competente teritorial să soluționeze cererea de întoarcere a executării silite în cazul executării pornite în temeiul unui titlu extrajudiciar și încheiate prin încuviințare de către executorul judecătoresc. Conflict negativ de competență. Aplicabilitatea principiului instanței unice de executare

Prin cererea înregistrată pe rolul Judecătoriei Galaţi sub nr. x/2022 la data de 06.10.2022, contestatoarea A. a solicitat, în contradictoriu cu intimata B. reprezentată de C., întoarcerea executării silite, respectiv constatarea prescripţiei dreptului creditoarei de a mai obţine executarea silită, în cadrul dosarului execuţional nr. x/2015 D..În drept, contestatoarea şi-a întemeiat acţiunea pe dispoziţiile art. 35, art. 651, art. 652, art. 704, art. 706 şi art. 707 C. proc. civ., dispoziţii completate de art. 2500 şi următoarele C. civ., respectiv art. 723 şi art. 451-art. 453 C. proc. civ.La data de 09.01.2023, E. prin reprezentant convenţional „F.” a formulat întâmpinare, precizând că la data de 07.12.2017 a preluat creanţa de la cesionara B., invocând faptul că B. nu mai are capacitate şi capacitate procesuală. De asemenea a invocat excepţia netimbrării cererii de întoarcere a executării silite şi excepţia inadmisibilităţii cererii de chemare în judecată având ca obiect constatarea prescripţiei dreptului de a mai cere executarea silită, iar pe fondul cauzei solicitând în esenţă respingerea cererilor ca inadmisibile.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 1688 din 18 iunie 2024)

Stabilirea competenței de soluționare a acțiunii privind obligarea la emiterea unor ordine de salarizare, în contextul refuzului nejustificat al autorității publice centrale

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Curţii de Apel Alba Iulia la data de 17.05.2023 sub dosar nr. x/2023, reclamantele A. şi B. au solicitat în contradictoriu cu pârâţii Ministerul Justiţiei şi Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, ca prin hotărârea ce se va pronunţa instanţa să dispună obligarea pârâţilor la:

I. emiterea ordinului de încadrare prin raportare la coeficientul de multiplicare 19 la nr. crt. 6-13 de la lit. A) din anexa la O.U.G. nr. 27/2006, începând cu data de 10.04.2006, având în vedere sentinţa civilă nr. 22/2009, pronunţată de Curtea de Apel Alba Iulia în dosarul x/2008, lămurită prin încheierea civilă 35/2020, definitivă prin respingerea recursului prin decizia civilă 312/2009,

II. emiterea ordinului de încadrare prin raportare la VRS 605,225, începând cu data de 16.10.2017 şi până în 29.11.2019 pentru reclamanta B., respectiv până în data de 01.12.2018 pentru reclamanta A., având în vedere sentinţa civilă nr. 554/02.04.2020 pronunţată în dosarul x/2020 al Tribunalului Caraş Severin, definitivă prin decizia 243/11 februarie 2022 a Curţii de Apel Timişoara,

III. obligarea pârâţilor care se opun admiterii acţiunii la plata cheltuielilor de judecată.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 2632 din 16 mai 2024)

Conflict negativ de competență și aplicarea regulilor competenței teritoriale în litigiile de muncă având ca parte o instanță de judecată

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Tribunalului Iaşi, la data de 07.06.2023, sub nr. x/2023, reclamanţii A., B., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L., M., N., O., P., Q., R., S., T., U., V., W., X., Y., Z., AA., BB., CC., DD. şi EE. au chemat în judecată pârâţii Curtea de Apel Bucureşti şi Tribunalul Teleorman, solicitând instanţei să acorde un număr de 60 de zile de concediu de odihnă suplimentar, aferent perioadei 2018-2023, precum şi acordarea dreptului de a beneficia, pentru viitor, de câte 10 zile de concediu de odihnă suplimentar pe an, la obligarea pârâţilor la plata sumei reprezentând compensarea în bani a indemnizaţiei de concediu aferente acestor zile şi obligarea pârâţilor la aplicarea actualizării cu indicele de inflaţie şi a dobânzii legale penalizatoare, începând cu data naşterii dreptului şi până la plata efectivă.

În drept, au evocat dispoziţiile art. 194, 127 alin. (2) indice 1 C. proc. civ., art. 65, art. 73 Legea nr. 303/2004, art. 147, art. 278 Codul Muncii, H.G. nr. 250/1992 şi H.G. nr. 118/2018.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 421 din 28 februarie 2024)

Stabilirea instanței competente să soluționeze cererea privind cuantumul final al penalităților de întârziere aferente executării titlului executoriu

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti la data de 10 februarie 2023, sub numărul x/2023, creditoarea A. S.R.L., în contradictoriu cu debitoarea Societatea Română de Televiziune (SRTV), a solicitat obligarea acesteia la plata sumei totale stabilite de către instanţă la data pronunţării, în conformitate cu prevederile sentinţei civile nr. 8112 din 06 octombrie 2022, motivat de faptul că debitoarea nu şi-a executat obligaţia din sentinţa civilă nr. 3699 din data de 13 octombrie 2017, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti, secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal în dosarul nr. x/2017.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 2495 din 25 aprilie 2024)

Determinarea competenței teritoriale în conflictele individuale de muncă inițiate de subunități fără personalitate juridică. Efectele capacității procesuale și aplicarea normelor speciale

Prin cererea de chemare în judecată, înregistrată la data de 28.02.2023, pe rolul Tribunalului Dolj – secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale sub nr. x/2023, reclamanta Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. prin Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Craiova a chemat în judecată pârâtul A., solicitând instanţei să dispună obligarea acestuia la plata sumei de 6.000 RON conform raportului de control nr. x/15.10.2021 al Curţii de Conturi.

În drept, reclamanta a invocat dispoziţiile art. 254 alin. (1) şi (3) din Codul muncii.

Prin sentinţa civilă nr. 7299 pronunţată la 18 decembrie2023, Tribunalul Dolj – secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale a admis excepţia necompetenţei sale teritoriale şi a declinat cauza în favoarea Tribunalului Bucuresti – sectia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.

În considerentele hotărârii s-a reţinut, în esenţă, că, raportat la natura juridică a litigiului, respectiv un conflict de drepturi derivate din raporturi individuale de muncă şi data înregistrării cauzei – 28.02.2023, dată la care prin Legea nr. 367/2022 a dialogului social fusese deja abrogată Legea nr. 62/2011, instanţa a considerat ca fiind incidente doar dispoziţiile art. 269 din Codul muncii.

Cererea de chemare în judecată, a fost formulată în numele societăţii C.N.A.I.R. S.A. de directorul regional al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Craiova, semnatar al acţiunii, care a indicat sediul direcţiei regionale ca sediu legal al reclamantei.

Prin urmare, în determinarea instanţei competente din punct de vedere teritorial, este important sediul unităţii ce are calitatea de reclamantă, iar nu sediul unităţii fără personalitate juridică, care acţionează ca mandatar al reclamantei, chiar dacă raportul de muncă s-ar fi derulat la sediul mandatarului.

Calitatea de mandatar a Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Craiova şi instituţia reprezentării nu au efecte juridice în planul competenţei şi nu atrag o anumită competenţă, ci reprezintă mijloace procedurale prin care părţile înţeleg să figureze în proces.

Dispoziţiile art. 269 alin. (2) din Codul muncii stabilesc o competenţă teritorială exclusivă ce nu poate fi înlăturată nici de alegerea reclamantului, nici de dreptul comun în materie de competenţă teritorială, conform principiului specialia generalibus derogant.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 394 din 27 februarie 2024)

Litigii de muncă privind drepturi bănești ale foștilor magistrați. Incidența normelor de competență teritorială exclusivă

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti – secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale la 22.11.2022, sub nr. x/2022, astfel cum aceasta a fost precizată şi completată, reclamanţii A., B. şi C., în contradictoriu cu pârâţii Ministerul Justiţiei, Curtea de Apel Alba Iulia, Tribunalul Alba, Ministerul Finanţelor Publice şi Consiliului Naţional Pentru Combaterea Discriminării au solicitat obligarea acestora la calcularea şi plata indemnizaţiei prevăzută de art. 81 alin. (1) din Legea nr. 303/2004, precum şi la plata dobânzilor legale cuvenite, de la data naşterii dreptului până la data plătii efective.

În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 81 din Legea nr. 303/2004, ale art. 2 şi art. 27 din O.U.G nr. 137/2000, ale art. 20 din Carta Drepturilor Fundamentale coroborate cu art. 3 al Directivei 2000/78/CE şi Protocolul 12 la Convenţia Europeană a Drepturilor Omului.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 329 din 13 februarie 2024)

Conflict negativ de competență între instanțe în litigiile de muncă inițiate de magistrați pensionari pentru acordarea unor drepturi salariale restante

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Iaşi sub nr. x/2023, la data de 30.05.2023, astfel cum a fost disjunsă din dosar nr. x/2022, reclamanţii A. şi B., în contradictoriu cu pârâţii CURTEA DE APEL IAŞI, TRIBUNALUL IAŞI, CURTEA DE APEL BACĂU, TRIBUNALUL BACĂU, TRIBUNALUL NEAMŢ, CURTEA DE APEL CONSTANŢA, TRIBUNALUL TULCEA, CURTEA DE APEL GALAŢI, TRIBUNALUL GALAŢI, CURTEA DE APEL TÂRGU MUREŞ, TRIBUNALUL HARGHITA, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE – DIRECŢIA DE INVESTIGARE A INFRACŢIUNILOR DE CRIMINALITATE ORGANIZATĂ ŞI TERORISM, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL BUCUREŞTI, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ TRIBUNALUL BUCUREŞTI, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ TRIBUNALUL CĂLĂRAŞI, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL BRAŞOV, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ TRIBUNALUL BRAŞOV, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL CRAIOVA, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ TRIBUNALUL MEHEDINŢI, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ TRIBUNALUL CARAŞ SEVERIN, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL CONSTANŢA, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ TRIBUNALUL CONSTANŢA, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ TRIBUNALUL TULCEA, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL IAŞI, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ TRIBUNALUL VASLUI, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ TRIBUNALUL BACĂU, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ TRIBUNALUL IAŞI, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL PRAHOVA, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ TRIBUNALUL PRAHOVA, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL TÂRGU MUREŞ, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ TRIBUNALUL HARGHITA, MINISTERUL APĂRĂRII NAŢIONALE, PARCHETUL DE PE LÂNGĂ ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE, secţia PARCHETELOR MILITARE, au solicitat obligarea pârâţilor la compensarea în bani a câte 10 zile de concediu de odihnă suplimentar/an, aferent perioadei lucrate de fiecare dintre reclamanţi în cadrul acestora sau a instanţelor/parchetelor fără personalitate juridică din circumscripţia acestora, aplicarea actualizării şi a dobânzii legale penalizatoare, începând cu data scadenţei sumelor datorate şi până la data plăţii efective.

Prin sentinţa civilă nr. 1222 din 6 iunie 2023, pronunţată în dosar nr. x/2023, Tribunalul Iaşi – secţia I Civilă a admis excepţia necompetenţei teritoriale a instanţei şi a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Brăila.

Pentru a hotărî astfel, instanţa a arătat, în primul rând, că este de ordine publică competenţa teritorială în materia litigiilor de muncă, aceasta determinându-se exclusiv în funcţie de particularităţile reclamantului şi că, în pofida susţinerilor unora dintre reclamanţi, în cauză nu este vorba despre o coparticipare procesuală activă care să atragă o prorogare a competenţei instanţei în sensul că Tribunalul Iaşi, în măsura în care ar fi competent pentru cererea formulată de unul dintre reclamanţi, să fie competent pentru cererile formulate de toţi reclamanţii în sensul art. 59 C. proc. civ. şi art. 269 alin. (3) din Codul muncii.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 243 din 7 februarie 2024)

Stabilirea instanței competente în litigiile privind drepturi bănești la încetarea raporturilor de muncă, în ipoteza participării instanțelor judecătorești în calitate procesuală pasivă

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată în data de 21.12.2022 pe rolul Tribunalului Cluj, secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, conflicte de muncă şi asigurări sociale, sub nr. x/2022, reclamanta A. în contradictoriu cu pârâţii Tribunalul Maramureş, Curtea de Apel Cluj, Ministerul Justiţiei, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, a solicitat obligarea pârâţilor la plata contravalorii indemnizaţiei egale cu 7 indemnizaţii de încadrare lunare brute, potrivit art. 81 alin. (1) din Legea nr. 303/2004, actualizate cu indicele de inflaţie la data plăţii, calculată cu începere de la data pensionării, precum şi dobânda legală aferentă, calculată de la data pensionării şi până la plata efectivă a sumelor datorate.

În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 81 alin. (1) din Legea nr. 303/2004, art. 1 alin. (3) din O.G. nr. 13/2011, art. 1531, art. 1535 C. civ., art. 210 din Legea nr. 62/2010 a dialogului social, art. 127 alin. (1), (2) şi alin. (21) C. proc. civ., art. 29 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 80/2013, art. 270 din Legea nr. 53/2003, Decizia nr. 16/2015 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Completul competent pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, Decizia nr. 42/2014 a Curţii Constituţionale, art. 16 din Constitutia României, jurisprudenţa CEDO şi cea naţională, art. 14 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului.

Prin sentinţa civilă nr. 1718/2023 din 29 iunie 2023, Tribunalul Cluj, secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, conflicte de muncă şi asigurări sociale a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Satu Mare, secţia I civilă.

În motivarea soluţiei, instanţa a reţinut aplicabilitatea dispoziţiilor art. 210 din Legea nr. 62/2011 şi art. 269 din Codul muncii, din coroborarea cărora rezultă că reclamanta putea sesiza instanţa competentă teritorial fie în funcţie de domiciliul său, fie în funcţie de locul său de muncă.

De asemenea, s-a făcut trimitere şi la considerentele Deciziei Curţii Constituţionale nr. 290/2018, reţinându-se totodată că, deşi reclamanta nu mai are calitatea de judecător, printre pârâţi, instanţe de judecată, se află Curtea de Apel Cluj, fiind astfel incidente dispoziţiile art. 127 C. proc. civ., astfel cum au fost interpretate prin decizia curţii constituţionale expusă în precedent.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 16 din 16 ianuarie 2024)