Competența de soluționare a acțiunilor în justiţie îndreptate împotriva deciziilor de soluţionare a contestaţiilor administrative îndreptate împotriva actelor emise de către autorităţile cu competenţe în administrarea fondurilor europene

Prin cererea de chemare în judecată adresată Tribunalului Maramureş, secţia a II-a civilă, reclamanta a solicitat instanţei anularea Deciziei nr. 4292/29.11.2016, emisă de Comisia de soluţionare a contestaţiei din cadrul OIRPOSDRU Nord Vest, prin care a fost respinsă contestaţia înregistrată la OIRPOSDRU NV sub nr. x/2016, formulată de Asociaţia A. împotriva Scrisorii standard de informare a beneficiarului nr. 3236/23.08.2016, ca netemeinică şi nelegală; anularea în parte a Scrisorii standard de informare a beneficiarului nr. 3236/23.08.2016 emisă OIRPOSDRU NV în ceea ce priveşte sumele declarate neeligibile, ca netemeinică şi nelegală; constatarea eligibilităţii tuturor cheltuielilor solicitate spre rambursare prin Cererea de rambursare nr. 4/25.02.2014 şi, prin urmare: a. în principal: obligarea pârâtelor la plata sumei de 4.088.574,62 RON solicitată prin Cererea de rambursare nr. 4/25.02,2014 şi declarată neeligibilă; b. în subsidiar: obligarea pârâtelor la emiterea unei Scrisori standard de validare şi aprobare spre rambursare a sumei de 4.088.574,62 RON solicitată prin Cererea de rambursare nr. 4/25.02.2014 şi declarată neeligibilă; obligarea pârâtelor la plata cheltuielilor de judecată.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1157 din 16 martie 2018)

Competenţa materială şi teritorială în cazul litigiilor având ca obiect plângerile formulate de personalul vizat împotriva hotărârilor prin care se soluţionează contestaţia împotriva actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Mureş, secţia civilă, la data de 01 martie 2019, sub nr. x/2019, reclamanta A. a chemat în judecată pe pârâţii MINISTERUL PUBLIC – PARCHETUL DE PE LÂNGĂ ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE, MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE – prin ADMINISTRAŢIA JUDEŢEANĂ A FINANŢELOR PUBLICE MUREŞ şi MINISTERUL PUBLIC – PARCHETUL DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL BACĂU, în conformitate cu dispoziţiile art. 253 alin. (2) din Codul Muncii, O.G. nr. 13/2008 privind creşterile salariale aplicabile judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei pentru anul 2008, art. 4 din Legea nr. 293/2015, O.G. nr. 13/2011 privind dobânda legală remuneratorie şi penalizatoare pentru obligaţi băneşti, precum şi pentru reglementarea unor măsuri financiar- fiscale în domeniul bancar, art. 1531 din C. civ., solicitând: obligarea pârâţilor la plata salariilor de încadrare şi celelalte drepturi aferente, raportat la o valoare de referinţă sectorială care să cuprindă şi majorările cu 8,5%, conform O.G. nr. 13/2008 începând cu 09.04.2015, respectiv, 484,18 RON (cuantum ce cuprinde majorarea de 10% prevăzută de Legea nr. 293/2015), începând cu data de 01.12.2015; repararea prejudiciului creat prin neacordarea acestor drepturi, respectiv, obligarea pârâţilor la plata pentru fiecare lună, până la recunoaşterea efectivă a dreptului, a diferenţei dintre venitul la care reclamanta este îndreptăţită şi venitul efectiv plătit, sumă care va fi actualizată cu indicele de inflaţie şi la care se va aplica dobânda legală penalizatoare, calculată de la data exigibilităţii fiecărei obligaţii lunare de plată şi până la data plăţii efective.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1697 din 20 martie 2020)

Obligarea pârâtului la plata tichetelor de masă încasate necuvenit, contravaloarea autorizaţiei de călătorie, a concediului de odihnă efectuat necuvenit și contravaloarea echipamentelor de protecţie. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, la data de 22 mai 2019 sub numărul x/2019, reclamanta CN CF CFR S.A. – Sucursala Regională CF Iaşi a solicitat în contradictoriu cu pârâtul A. obligarea acestuia la plata sumei de 3.638,09 RON, reprezentând 176 RON contravaloare a 16 tichete de masă încasate necuvenit, pentru luna iunie 2018, 1.178,10 RON contravaloarea autorizaţiei de călătorie pentru intervalul calendaristic august- decembrie 2018, 1.537 RON contravaloarea a 18 zile de concediu de odihnă efectuate necuvenit, 106,99 RON contravaloarea echipamentelor de protecţie, 640 RON contravaloarea avansului aferent lunii iulie.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 864 din 26 mai 2020)

Solicitarea obligării pârâţilor la recalcularea indemnizaţiei de încadrare şi a celorlalte drepturi aferente

Prin acţiunea înregistrată la data de 24 septembrie 2020, la Tribunalul Sălaj, secţia civilă în dosarul nr. x/2020, reclamanta A. a chemat în judecată pârâţii Ministerul Justiţiei, Tribunalul Sălaj şi Curtea de Apel Cluj, solicitând instanţei obligarea pârâţilor la recalcularea indemnizaţiei de încadrare şi a celorlalte drepturi aferente, raportat la o valoare de referinţă sectorială în cuantum de 605,225 RON începând cu 01.08.2016 şi în continuare; plata pentru fiecare lună, până la recunoaşterea efectivă a dreptului, a diferenţei dintre venitul la care este îndreptăţită şi venitul efectiv plătit, sumă care va fi actualizată cu indicele de inflaţie, la care se va aplica dobânda legală penalizatoare, calculată de la data exigibilităţii fiecărei obligaţii lunare de plată până la data plăţii efective.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 1140 din 11 mai 2021)

Solicitare privind anularea somaţiei de executare silită, a executării silite înseşi, întoarcerea executării silite şi restabilirea situaţiei anterioare. Stabilirea instanței competente să soluționeze cauza

Prin cererea înregistrată pe rolul Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti la 3 februarie 2020, sub nr. x/2020, contestatorul Ministerul Finanţelor Publice, în contradictoriu cu intimata A., a formulat contestaţie la executare împotriva somaţiei nr. x/08.01.2020 emise de Societatea de Executori Judecătoreşti B. în dosarul de executare nr. 343/E/2020, a executării silite înseşi, precum şi împotriva încheierii nr. 6531/2019 de încuviinţare a executării silite pronunţate la 12.11.2019 de Judecătoria Oradea în dosarul nr. x/2019, solicitând anularea somaţiei, a executării silite înseşi, precum şi a încheierii atacate, întoarcerea executării silite şi restabilirea situaţiei anterioare.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 2171 din 21 octombrie 2021)

Solicitarea anulării deciziei de concediere, repunerea părţilor în situaţia anterioară și obligarea pârâtei la plata despăgubirilor egale cu salariile indexate

Prin cererea înregistrată la 15 iunie 2020 pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale sub nr. x/2020, reclamantul A. a solicitat instanţei ca, prin hotărârea ce o va pronunţa în contradictoriu cu pârâta S.C. B. S.R.L., să anuleze decizia de concediere nr. 63 din 4 mai 2020, să repună părţile în situaţia anterioară concedierii, să o oblige pe pârâtă la plata despăgubirilor egale cu salariile indexate, majorate şi reactualizate de la 12 mai 2020 şi până la reintegrarea efectivă, precum şi la plata drepturilor salariale neachitate în cuantum de 9600 RON. A solicitat cheltuieli de judecată.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 1259 din 19 mai 2021)

Competenţa teritorială este exclusivă în cazul contestaţiei la executare. Domiciliul sau sediul debitorului

Prin cererea înregistrată pe rolul Judecătoriei Alba Iulia la 10 septembrie 2020, sub dosar nr. x/2020, contestatorul Ministerul Justiţiei a formulat contestaţie la executare împotriva executării silite începute de Biroul Executorului Judecătoresc A. în dosarul execuţional nr. x/2019 şi a tuturor actelor comunicate (somaţia de plată emisă în dosar la 21 august 2020, încheierea de stabilire a cheltuielilor de executare, a raportului de expertiză contabilă întocmit de către expertul contabil B. şi a tuturor actelor de executare emise sau care urmau a fi emise în dosarul de executare silită), precum şi împotriva încheierii de încuviinţare a executării silite nr. 1257/CC/2020 din 15 aprilie 2020 a Judecătoriei Alba Iulia pronunţată în dosarul nr. x/2020.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 1119 din 20 mai 2021)

Conflict negativ de competență. Pronunțarea regulatorului de competenţă în raport cu obiectul cauzei. Stabilirea competenţei teritoriale de soluţionare a cauzei

Prin cererea înregistrată pe rolul Curţii de Apel Bucureşti, secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, la data de 26 august 2014, sub nr. x/2014, reclamantul A. a solicitat, în contradictoriu cu pârâta Inspecţia Judiciară, anularea Rezoluţiei nr. x/2014 şi trimiterea dosarului pentru continuarea procedurii disciplinare sub aspectul săvârşirii de către judecătorii care au soluţionat dosarul penal nr. x/2012, a abaterii disciplinare prevăzute la art. 99 lit. t) din Legea nr. 304/2004 constând în exercitarea funcţiei cu rea credinţă sau gravă neglijenţă.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 5214 din 15 octombrie 2020)

Cererea de valoare redusă privind obligarea pârâtului la plata sumei reprezentând facturi scadente şi neachitate. Stabilirea instanței competente teritorial să soluționeze cererea dedusă judecății

Curtea de Apel Bucureşti, secţia a III a civilă şi pentru cauze cu minori şi de familie, prin sentinţa civilă nr. 141 din 22 octombrie 2021, a admis excepţia necompetenţei materiale a acestei instanţe şi a declinat competenţa de soluţionare a conflictului negativ de competenţă ivit între Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti şi Judecătoria Vălenii de Munte, în cauza privindu-i pe reclamanta S.C. A. S.R.L. şi pe pârâtul B., în favoarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 2412 din 11 noiembrie 2021)

JURISPRUDENȚĂ PRELUCRATĂ Desființarea unei construcții realizate fără autorizație. Conflict negativ de competență. Acțiune întemeiată pe dispozițiile art. 32 din Legea nr. 50/1991. Competența materială procesuală de soluționare a cauzei în calea de atac a recursului

În cazul în care natura juridică a cauzei a fost stabilită în mod definitiv atât de prima instanţă cu ocazia verificării competenţei, cât şi de instanţa de apel, competenţa de soluţionare a cauzei se păstrează în mod corespunzător şi în căile de atac, fiind contrar logicii juridice a permite crearea unui conflict de competenţă în diferitele grade de jurisdicţie pe care le parcurge un proces. Astfel, în cazul în care acțiunea având ca obiect desființarea unei construcții realizate fără autorizație, întemeiată pe dispozițiile art. 32 din Legea nr. 50/1991, a fost soluționată ca o acțiune civilă, competența materială procesuală de soluţionare a recursului declarat împotriva deciziei pronunţate în apel de tribunal revine secției corespunzătoare a curții de apel.

(ICCJ, Secţia a II-a civilă, decizia nr. 1466 din 10 iunie 2021)

JURISPRUDENȚĂ PRELUCRATĂ Litigiu având ca obiect cererea formulată de un funcționar public cu statut special (polițist) pensionat, de anulare a actelor prin care i-a fost refuzată acordarea unui însemn onorific. Stabilirea instanței competente material să judece cauza

Solicitările reclamantului derivă din calitatea acestuia, de funcţionar public cu statut special – poliţist, avută la data în care acesta îşi desfăşura activitatea în cadrul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Buzău, dreptul invocat – acordarea Semnului Onorific în Serviciul Patriei pentru 25 de ani de activitate, fiind aferent perioadei în care a fost în activitate.
Faptul că, la momentul formulării cererii de chemare în judecată reclamantul era pensionar, nemaifiind funcţionar public cu statut special, nu prezintă relevanţă, în condiţiile în care obiectul acţiunii îl constituie acordarea unui însemn onorific ce are legătură cu perioada în care reclamantul a fost poliţist, iar această solicitare nu poate fi apreciată decât prin raportare la modul şi momentul derulării raporturilor de serviciu ale reclamantului, din perioada în care acesta a fost poliţist, deţinând astfel calitatea de funcţionar public cu statut special.
În stabilirea instanței competente sunt, așadar, aplicabile dispoziţiile art. 536 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, în vigoare inclusiv la momentul introducerii cererii de chemare în judecată. Faptul că reclamantul și-a întemeiat cererea pe dispozițiile Legii nr. 554/2004, iar în cauză unul dintre pârâți a fost o autoritate publică centrală (Ministerul Administrației și Internelor) nu atrage aplicarea normele de competenţă cuprinse la articolul 10 alineat (1) din Legea nr.554/2004, în considerarea caracterului general al acestora în raport cu cele speciale ale art. 536 din Codul administrativ.

(ICCJ, secția de contencios administrativ și fiscal, decizia nr. 718 din 9 februarie 2021)

JURISPRUDENȚĂ PRELUCRATĂ Competență funcțională. Achiziții publice. Complet specializat. Conflict de competenţă. Contract de achiziție publică. Nulitate. Procedura achiziției directe

Procedura achiziţiei directe nu este reglementată de Legea nr. 101/2016, deoarece nu se regăseşte printre procedurile prevăzute strict şi limitativ la articolul 68 din Legea nr. 98/2016, ceea ce face ca, în cauză să fie aplicabile dispoziţiile de drept comun prevăzute de Legea nr. 554/2004.

(ICCJ, Secţia de contencios administrativ și fiscal, decizia nr. 261 din 20 ianuarie 2021)

JURISPRUDENȚĂ PRELUCRATĂ Excepția necompetenței teritoriale. Autoritate de lucru judecat

Conform art. 431 alin. (2) C.proc.civ. hotărârea judecătorească ce statuează asupra unei excepţii procesuale ori asupra oricărui alt incident are autoritate de lucru judecat cu privire la chestiunea tranşată, autoritate ce priveşte atât dispozitivul cât şi considerentele pe care acesta se sprijină. În acest caz, nu este necesar să existe tripla identitate de părţi, obiect şi cauză, ci este suficient ca în judecata ulterioară să fie adusă în discuţie o chestiune litigioasă care să aibă legătură cu ceea ce s-a soluţionat anterior, aşa încât aceasta să nu mai poată fi contrazisă, indiferent dacă această rezolvare a fost dată prin dispozitiv sau numai în considerente, date fiind dispoziţiile art. 430 alin. (2) C.proc.civ.
Prin urmare, efectul pozitiv al autorităţii lucrului judecat împiedică nu numai judecarea din nou a unui proces terminat, ci şi contrazicerile dintre două hotărâri judecătoreşti, în sensul că dacă s-a stabilit definitiv competenţa teritorială exclusivă a unei instanţe, aceeaşi chestiune litigioasă ce a primit o dezlegare nu mai poate primi, într-un litigiu ulterior, o altă soluţie.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 927 din 15 aprilie 2016)

JURISPRUDENȚĂ PRELUCRATĂ Conflict de competenţă. Competenţa de soluţionare a contestaţiei la executare

Obiectul apelului îl reprezintă contestaţia la executare, solicitându-se anularea actelor de executare, aspecte care nu pun în discuţie actele efectuate de profesionist în desfăşurarea activităţii sale economice, iar pentru verificarea legalităţii actelor de executare silită nu sunt aplicabile norme speciale care reglementează activitatea profesionistului pentru a fi atrasă competenţa unui complet specializat în litigii cu profesionişti.

(Curtea de Apel București, s. a V-a civ., decizia nr. 12 din 15 ianuarie 2016)

JURISPRUDENȚĂ PRELUCRATĂ Conflict de competenţă. Competenţa de soluţionare a contestaţiei la executare

Obiectul apelului îl reprezintă contestaţie la executare, solicitându-se anularea actelor de executare, aspecte care nu pun în discuţie actele efectuate de profesionist în desfăşurarea activităţii sale economice, iar pentru verificarea legalităţii actelor de executare silită nu sunt aplicabile norme speciale care reglementează activitatea profesionistului pentru a fi atrasă competenţa unui complet specializat în litigii cu profesionişti.

(Curtea de Apel București, s. a V-a civ., decizia nr. 12 din 15 ianuarie 2016)

JURISPRUDENȚĂ PRELUCRATĂ Contract de credit. Conflict negativ de competenţă. Instanţa competentă să soluţioneze cauza având ca obiect contestaţie la executare

Potrivit art. 712 alin. (2) C.proc.civ. „în cazul în care executarea silită se face în temeiul unui alt titlu executoriu decât o hotărâre judecătorească, se pot invoca în contestaţia la executare şi motive de fapt şi de drept privitoare la fondul dreptului cuprins în titlul executoriu. Potrivit art. 650 alin. (2) C.proc.civ., competenţa de soluţionare a unei astfel de cereri aparţine instanţei de executare. Potrivit art. 650 alin. (1) C.proc.civ., instanţa de executare este judecătoria în a cărei circumscripţie se află biroul executorului judecătoresc care face executarea.

(Curtea de Apel București, s. a V-a civ., decizia nr. 178 din 23 septembrie 2015)

JURISPRUDENȚĂ PRELUCRATĂ Conflict negativ de competenţă. Competenţa funcţională

În materia contenciosului administrativ, spre deosebire de dreptul comun unde hotărârile pronunţate în primă instanţă pot fi atacate cu apel cu toate consecinţele care decurg din aceasta, potrivit art. 7 alin. (3) din Legea nr. 76/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, legiuitorul a optat pentru menţinerea căii de atac a recursului, şi nu pentru înlocuirea acestuia cu calea de atac a apelului. Astfel fiind, în condiţiile în care o acţiune a fost soluţionată în fond de secţia de contencios administrativ a instanţei şi recursul declarat împotriva sentinţei pronunţate de aceasta trebuie să se judece la secţia de contencios administrativ şi fiscal a instanţei superioare.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 1772 din 25 iunie 2015)

JURISPRUDENȚĂ PRELUCRATĂ Cererea consumatorului de executare a unei clauze contractuale dintr-un contract încheiat cu un profesionist. Conflict negativ de competenţă. Incidenţa dispoziţiilor art. 113 alin. (1) pct. 8 NCPC

În cazul unei cereri de chemare în judecată având ca obiect solicitarea consumatorului de executare a unei clauze contractuale dintr-un contract încheiat cu un profesionist, clauză contractuală care îi dă dreptul acestuia de a i se restitui suma achitată cu titlu de preţ, alegerea instanţei competente aparţine reclamantului, potrivit art. 116 C.proc.civ., competenţa fiind una alternativă. Prin urmare, în cauză sunt incidente prevederile art. 113 alin. (1) pct. 8 C.proc.civ.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 751 din 5 martie 2015)