Solicitare privind dispunerea recunoaşterii dreptului reclamanţilor de a beneficia de plata sporului pentru condiţii grele de muncă şi a sporului pentru încordare psihică foarte ridicată și obligarea pârâtului la plata unei sume compensatorii

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale la data de 15.10.2019 sub nr. x/2019, astfel cum a fost precizată la data de 19.11.2019 şi la data de 19.12.2019, reclamanţii, A., B., C., D., E., F., G. şi H., au chemat în judecată pe pârâtul Ministerul Apărării Naţionale, solicitând ca prin hotărârea ce se va pronunţa să se dispună: recunoaşterea dreptului reclamanţilor de a beneficia de plata sporului pentru condiţii grele de muncă şi a sporului pentru încordare psihică foarte ridicată pe toată perioada în care şi-au desfăşurat activitatea în mod efectiv în cadrul MApN şi obligarea pârâtului la plata unei sume compensatorii actualizate cu rata inflaţiei care să acopere neacordarea celor două sporuri în perioada activării în cadrul MapN; obligarea pârâtului MApN la plata sporului pentru condiţii grele de muncă şi a sporului pentru încordare psihică foarte ridicată în continuare, ulterior rămânerii definitive a hotărârii ce se va pronunţa în cauză, atât timp cât reclamanţii vor îndeplinii condiţiile prevăzute de lege şi legislaţia în domeniu acordării celor două beneficii salariale nu se va modifica, către reclamanţii A., B. şi D.; obligarea pârâtului la plata unor daune-interese reprezentând echivalentul dobânzii legale calculate pentru fiecare sumă în parte de la data scadenţei şi până la data efectuări efective a plăţii, pentru neplata până în prezent a obligaţiilor învederate la punctul anterior; obligarea pârâtului la plata cheltuielilor de judecată.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 451 din 23 februarie 2021)

Raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici. Competenţa materială de soluţionare a litigiilor în primă instanţă

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată la data de 03.10.2022 pe rolul Tribunalului Vaslui, reclamantul A. în contradictoriu cu pârâta Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Bucureşti a solicitat instanţei anularea deciziei Comisiei de soluţionare a contestaţiilor – concursul de ofiţeri de politie – specialitatea permise si examinări din data de 13.09.2022; validarea rezultatelor concursului din data de 10.09.2022; numirea reclamantului în funcţia de ofiţer de poliţie – funcţionar public cu statut special în cadrul S.R.P.C.I.V. Neamţ, numirea reclamantului într-o funcţie similară vacantă din cadrul S.R.P.C.I.V. Vaslui, iar în subsidiar suspendarea producerii efectelor juridice ale rezultatelor concursului, până la soluţionarea cauzei.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 530 din 2 februarie 2023)

Solicitare privind anularea Deciziei medicale de incapacitate de muncă și obligarea pârâților la efectuarea cercetării în vederea stabilirii diagnosticului, precum şi emiterea unei noi Decizii medicale de incapacitate de muncă în urma cauzei bolii profesionale

Prin cererea înregistrată iniţial la data de 18 mai 2018 pe rolul Tribunalului Dolj, secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale sub numărul x/2018, precizată la data de 27.06.2018, reclamantul A., în contradictoriu cu pârâţii Comisia Medicală de Contestaţii Cabinetul 3 şi Comisia Medicală de Contestaţii Dolj, Direcţia de Sănătate Publică Dolj, Inspectoratul Teritorial de Muncă Dolj, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi Comisia de Experţi de Medicina Muncii a formulat contestaţie împotriva deciziilor medicale asupra capacităţii de muncă nr. 1378/15.03.2018 şi nr. 87/20.04.2018, emise de Comisia Medicală de Contestaţii Cabinetul 3 şi Comisia Medicală de Contestaţii Dolj, solicitând anularea Deciziei medicale de incapacitate de muncă nr. 87/20.04.2018 emisă de Comisia Medicală de Contestaţii Cabinetul 3, constatarea nulităţii absolute a hotărârii nr. 405/19.04.2013 emisă Comisia de Medicina Muncii din cadru INEMRCM Bucureşti, obligarea Direcţiei de Sănătate Publică Dolj la emiterea unei noi Decizii de boală profesională, în conformitate cu actele medicale şi fişa de semnalizare BP1 nr. 1/07.01.2016, obligarea Inspectoratului Teritorial de Muncă Dolj la participarea efectuării cercetării „fişa de semnalizare” BPI nr. 1/07.01.2016, în vederea stabilirii diagnosticului, precum şi emiterea unei noi Decizii medicale de incapacitate de muncă care a avut cauza boala profesională de către Comisia Medicală de Contestaţii Cabinetul 3, conform prevederilor art. 68 alin. (1) lit. a) aşa cum este stipulată la art. 69 lit. c) din legea 263/2010.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 442 din 31 ianuarie 2023)

Solicitare privind obligarea pârâtei la plata de despăgubiri aferente sumelor reţinute prin procesele-verbale şi deciziile de sancţiuni multianuale şi actualizarea acestor sume cu indicele de inflaţie pentru perioada cuprinsă între data reţinerilor nelegale şi până la data plăţii

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată la data de 02.03.2022 pe rolul Tribunalului Braşov – secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, reclamanta A. S.R.L. a solicitat, în contradictoriu cu pârâta Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, în temeiul art. 19 din Legea nr. 554/2004, obligarea pârâtei la plata următoarelor sume cu titlu de despăgubiri:

1. 186.049,01 RON, reprezentând dobânda legală aferentă debitului principal în cuantum de 2.182.768,85 RON, cu titlu de subvenţii pentru campaniile agricole 2010 – 2014, sumă reţinută parţial/compensată în baza Proceselor-verbale 2010 -2014, calculată provizoriu de la data compensării din oficiu realizate de APIA şi până la data plăţii (restituirii) efective/data prezentei cereri, cuantumul exact al dobânzii legale urmând a fi stabilit prin expertiză. Dobânda legală a fost solicitată şi în continuare, până la data restituirii efective şi integrale a debitului principal;

2. actualizarea cu indicele de inflaţie a debitului principal de 2.182.768,85 RON, suma ce va fi stabilită prin expertiză, pentru perioada cuprinsă între data reţinerilor/compensărilor nelegale şi până la data plăţii;

3. 41.655,17 RON, reprezentând dobânda legală aferentă debitului principal de 426.108,83 RON cu titlu de subvenţii pentru campaniile agricole 2012 – 2013, sumă reţinută/compensate de APIA în baza Deciziilor de sancţiuni multianuale 2012-2013, calculate provizoriu de la data compensărilor din oficiu realizate de APIA şi până la data formulării cererii de chemare în judecată, cuantumul exact al dobânzii legate urmând a fi stabilit prin expertiză. Dobânda legala a fost solicitată şi în continuare până la data restituirii efective şi integrale a debitului principal.

4. actualizarea cu indicele de inflaţie a debitului principal de 426.108,83 RON, sumă ce va fi stabilită prin expertiză, pentru perioada cuprinsă între data reţinerilor/compensărilor nelegale şi până la data plăţii.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 343 din 25 ianuarie 2023)

Cerere de chemare în judecată reprezentând obligarea pârâţilor la modificarea statului de funcţii şi la emiterea deciziei de încadrare în funcţia de grefier arhivar cu studii superioare. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Argeş, secţia pentru conflicte de muncă şi asigurări sociale, la data de 20.12.2021, reclamanţii A., B., C. şi D., în contradictoriu cu pârâţii: Ministerul Justiţiei, Curtea de Apel Ploieşti şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, au solicitat anularea situaţiei de discriminare creată de către pârâţii Ministerul Justiţiei şi Curtea de Apel Ploieşti; obligarea pârâtului Ministerul Justiţiei să aprobe modificarea statului de funcţii şi, subsecvent, pe pârâta Curtea de Apel Ploieşti să emită decizia de încadrare a reclamanţilor în funcţia de grefier arhivar cu studii superioare, începând cu data de 17.12.2018 (data susţinerii şi afişării rezultatelor examenului de promovare); obligarea pârâtei Curtea de Apel Ploieşti să plătească, pentru perioada 17.12.2018 şi până la momentul realizării efective a dreptului solicitat la petitul 2, diferenţa dintre venitul la care erau îndreptăţiţi (ca urmare a promovării în funcţia de grefier arhivar cu studii superioare) şi venitul efectiv plătit, sumă care va fi actualizată cu indicele de inflaţie, la care se va aplica dobânda legală penalizatoare, calculată de la data exigibilităţii fiecărei obligaţii lunare de plată, până la data plăţii efective.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 178 din 17 ianuarie 2023)

Cerere privind dispunerea anulării deciziei prin care s-a dispus desfacerea contractului de muncă al reclamantului, repunerea părţilor în situaţia anterioară emiterii acestei decizii și reintegrarea reclamantului pe postul deţinut anterior

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Mureş, secţia civilă, la data de 07 aprilie 2021, sub nr. x/2021, reclamantul Sindicatul Naţional Pro Lex, în numele membrului de Sindicat B. a chemat în judecată pe pârâta S.C. Transport Local S.A., Târgu- Mureş, solicitând instanţei ca, prin hotărârea pe care o va pronunţa, să dispună: anularea Deciziei nr. 37/08.03.2021, emisă de pârâtă, prin care s-a dispus desfacerea contractului de muncă al reclamantului; repunerea părţilor în situaţia anterioară emiterii acestei Decizii, respectiv, reintegrarea reclamantului pe postul deţinut anterior; obligarea pârâtei la plata unei despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate şi recalculate şi cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat reclamantul, de la concediere şi până la reintegrarea pe postul deţinut anterior, precum şi obligarea pârâtei la plata de daune morale în cuantum de 20.000 RON pentru suferinţele cauzate prin concedierea abuzivă; cu obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 423 din 24 februarie 2022)

Cerere privind obligarea pârâţilor la plata drepturilor salariale rezultate ca urmare a includerii unui spor de 25% în salariul de bază. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Dâmboviţa, secţia I civilă la 18.01.2021 sub nr. x/2021, reclamanţii A., B., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L., M., N., O., P., Q., R., S., T., U., V., W., X., Y., Z., AA. şi BB. au chemat în judecată pe pârâţii Inspecţia Judiciară şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, solicitând instanţei ca, prin hotărârea ce o va pronunţa, să oblige pârâţii la plata drepturilor salariale rezultate ca urmare a includerii unui spor de 25% în salariul de bază, începând cu 30.07.2020, data intrării în vigoare a art. 151 din Legea nr. 157/2020, până la data recunoaşterii drepturilor de către pârâţi sau apariţia unei modificări legislative, sume actualizate cu rata inflaţiei şi dobânda legală, de la momentul scadenţei lunare până la data plăţii efective.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 660 din 16 martie 2022)

Solicitare privind obligarea pârâților la recalcularea indemnizaţiei de încadrare şi a celorlalte drepturi salariale aferente și plata pentru fiecare lună, până la plata efectivă a dreptului, a diferenţei dintre venitul la care sunt îndreptăţiţi reclamanții şi venitul efectiv plătit

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Braşov, secţia I civilă, la data de 21 mai 2021, sub nr. x/2021, ca urmare a declinării de competenţă dispusă de către Tribunalul Bucureşti, secţia a VIII-a civilă, de conflicte de muncă şi asigurări sociale, prin sentinţa civilă nr. 2873/20.04.2021, reclamanţii A. şi B. au chemat în judecată pârâţii Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Justiţiei, Institutul Naţional al Magistraturii şi Consiliul Superior al Magistraturii, cu participarea Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, solicitând următoarele: în principal: 1. Recalcularea indemnizaţiei de încadrare şi a celorlalte drepturi salariale aferente, raportat la o valoare de referinţă sectoriala de 605,225 (cuantum ce cuprinde majorarea de 25% prevăzută de art. III din O.U.G. nr. 20/2016 pentru modificarea şi completarea O.U.G. nr. 57/2015: 484,18+25%=605,225 RON şi care se acordă unor categorii de personal din cadrul familiei ocupaţionale Justiţie din data de 01.08.2016), începând cu data numirii în calitate de auditor de justiţie (01.01.2017 şi până la 31.12.2018); 2. Obligarea pârâţilor la plata pentru fiecare lună, până la plata efectivă a dreptului, a diferenţei dintre venitul la care sunt îndreptăţiţi şi venitul efectiv plătit, pentru perioada 01.01.2017 – 31.12.2018, sumă care trebuie actualizată cu indicele de inflaţie, la care trebuie aplicată dobânda legală penalizatoare, calculata de la data exigibilităţii fiecărei obligaţii lunare de plată şi până la data plăţii efective; iar, în subsidiar, 1. Recalcularea indemnizaţiei de încadrare şi a celorlalte drepturi salariale aferente, pentru perioada 01.01.2017 – 31.12.2018, prin raportare la valoarea de referinţă sectorială în cuantum de 484,18 RON şi drepturile salariale efectiv încasate; 2. Obligarea pârâţilor la plata pentru fiecare lună, până la plata efectivă a dreptului, a diferenţei dintre venitul la care sunt îndreptăţiţi şi venitul efectiv plătit, pentru perioada 01.01.2017 – 31.12.2018, sumă care trebuie actualizată cu indicele de inflaţie, la care trebuie aplicată dobânda legală penalizatoare, calculată de la data exigibilităţii fiecărei obligaţii lunare de plată şi până la data plăţii efective.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 420 din 24 februarie 2022)

Actul administrativ. Act unilateral cu caracter individual sau normativ, emis de o autoritate publică în vederea executării ori a organizării executării legii, dând naştere, modificând sau stingând raporturi juridice

Prin sentinţa civilă nr. 508 din 30 iunie 2022, Tribunalul Suceava, secţia de contencios administrativ şi fiscal a admis excepţia necompetenţei materiale a Tribunalului Suceava în soluţionarea cauzei privind pe reclamanta S.C. A. S.R.L. şi pe pârâtele Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Suceava, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Iaşi şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Curţii de Apel Suceava, secţia de contencios administrativ şi fiscal.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 564 din 3 februarie 2023)

Cerere privind obligarea pârâtei la calculul şi plata despăgubirilor băneşti stabilite ca diferenţă între nivelul de salarizare cuvenit, cât şi a sporurilor specifice activităţii, la noile salarii de bază prevăzute şi drepturile salariale efectiv plătite de pârâtă de la data angajării reclamanţilor

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată la Tribunalul Bucureşti, secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, la data de 8 decembrie 2021, reclamantul A. Târgu Mureş, în numele şi pentru membrii de sindicat menţionaţi în listele de împuterniciri anexate, membri ai A. a solicitat obligarea pârâtei Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 2 la calculul şi plata în favoarea reclamanţilor a despăgubirilor băneşti stabilite ca diferenţă între nivelul de salarizare cuvenit reclamanţilor, stabilit potrivit dispoziţiilor Legii nr. 153/2017 cu modificările şi completările ulterioare, atât în privinţa salariilor de bază, cât şi a sporurilor specifice activităţii la noile salarii de bază prevăzute şi drepturile salariale efectiv plătite de pârâtă, de la data angajării reclamanţilor.

Totodată, s-a solicitat obligarea pârâtei D.G.A.S.P.C. Sector 2 la actualizarea sumelor prevăzute la petitul 1 al acţiunii, cu indicele de inflaţie şi dobânda legală penalizatoare, aferente perioadei de la care se impunea acordarea drepturilor solicitate şi până la data plăţii lor efective.

În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 28 din Legea sindicatelor nr. 62/2011.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 600 din 14 martie 2023)

Solicitare privind obligarea pârâtei la înlăturarea plafonării instituite asupra indemnizaţiei lunare de încadrare şi a celorlalte drepturi aferente

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Timiş – secţia I Civilă la 02.12.2021, reclamantele A., B., C. şi D. au chemat în judecată pe pârâta Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (în continuare, D.I.I.C.O.T.), solicitând obligarea acesteia la înlăturarea plafonării instituite asupra indemnizaţiei lunare de încadrare şi a celorlalte drepturi aferente, ca urmare a aplicării art. 38 alin. (6) din Legea nr. 153/2017, cu consecinţa uniformizării modului de calcul al salariilor prin recalcularea indemnizaţiei de încadrare şi a celorlalte drepturi aferente, precum şi obligarea pârâtei la plata efectivă a salariilor recalculate, începând cu data de 01.01.2018, conform sentinţei civile nr. 684/PI/14.04.2021 pronunţată de Tribunalul Timiş în dosarul nr. x/2019. De asemenea, au solicitat actualizarea sumelor stabilite cu indicele de inflaţie comunicat de Institutul Naţional de Statistică şi aplicarea dobânzii legale penalizatoare, începând cu data scadenţei şi până la plata lor efectivă.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 318 din 15 februarie 2023)

Cerere privind dispunerea recalculării salariului de bază prin includerea, în cuantumul salariului brut de încadrare stabilit, a procentului de 8.5% privind creşterile salariale aplicabile judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Tribunalului Neamţ – secţia I civilă şi de contencios administrativ, la data de 5 noiembrie 2021, sub dosar nr. x/2021, reclamanţii A. – prim grefier, B. – grefier şef secţie urmărire penală, C. – grefier şef secţie judiciară, D. – grefier, E. – grefier, F. – grefier, G. – grefier, H. – specialist IT, I. – specialist IT, J. – conducător auto, K. – conducător auto, au chemat în judecată pârâţii Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Iaşi, pentru ca prin hotărârea ce se va pronunţa să se dispună recalcularea salariului de bază prin includerea în cuantumul salariului brut de încadrare stabilit prin deciziile nr. 588/VI/3/2017 din 13.02.2017, nr. 314/VI/3/2017 din 27.01.2017 şi nr. 3304/VI/3 din 19.09.2017, emise de către Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Iaşi – prin care s-a stabilit valoarea de referinţă sectorială de 405 RON, majorată cu 10% potrivit Legii nr. 293/2015 – a procentului de 8.5% prevăzut de O.G. nr. 13 din 30 ianuarie 2008 privind creşterile salariale aplicabile judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei pentru anul 2008, respectiv VRS 405 RON+8.5%+10%, precum şi emiterea deciziilor pentru fiecare reclamant în parte.

Totodată, s-a solicitat obligarea pârâţilor la alocarea fondurilor necesare plăţii diferenţelor băneşti corespunzătoare, rezultate din recalcularea salariilor cuvenite potrivit pct. 1, pe 3 ani în urmă, în raport cu data introducerii acţiunii, diferenţiat până la 1 decembrie 2015 şi după 1 decembrie 2015, dar şi pentru viitor, diferenţe în valoare actualizată şi daune moratorii, precum şi dobânda legală, conform prevederilor art. 1535 din C. civ., până la data plăţii efective.

În drept, au fost invocate dispoziţiile C. proc. civ., O.G. nr. 13/2008, Decizia C. civ. nr. 794/2016, Legea nr. 293/2015, Legea nr. 71/2015, art. 253 alin. (1) – (2), art. 266, art. 270, art. 272, art. 275 din Codul Muncii, art. 208, art. 210, art. 216 din Legea nr. 62/2011, art. 2517, art. 2526, art. 1535 şi art. 6 alin. (4) din C. civ., prevederile art. 14 din Convenţia europeană a drepturilor omului, precum şi cele statuate prin Decizia nr. 21/2015 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept cu privire la posibilitatea solicitării dobânzii penalizatoare pentru un interval de 3 ani anterior introducerii cererii de chemare în judecată; Decizia nr. 23 din 26 septembrie 2015 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, dar şi raţionamentul dezvoltat prin Decizia nr. 11/2012 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, pronunţată în recursul în interesul legii, cu referire la chestiunea prejudicială a conceptului de „salariu avut”, aplicabil în esenţă şi în cauză.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 24 din 17 ianuarie 2023)

Solicitare privind obligarea pârâtului la calculul în integralitate al sporurilor cuvenite aplicate la indemnizaţia brută lunară de încadrare. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea înregistrată la Tribunalul Galaţi, secţia I civilă, la data de 4 ianuarie 2021 sub nr. x/2021, reclamanta A. a solicitat obligarea pârâtului Tribunalul Iaşi la calculul în integralitate a sporurilor cuvenite, în procent maxim de 45%, aplicate la indemnizaţia brută lunară de încadrare calculată prin raportare la VRS 602,225 RON, începând cu data de 1 ianuarie 2018 şi, în continuare, pentru viitor până la încetarea stării de discriminare, plata pentru fiecare lună pentru perioadele în care a lucrat la Tribunalul Iaşi până la recunoaşterea efectivă a dreptului. Totodată, a solicitat plata diferenţei dintre venitul la care este îndreptăţită şi venitul efectiv plătit, sumă ce se va actualiza cu indicele de inflaţie la care se va adăuga dobânda legală penalizatoare calculată de la data exigibilităţii fiecărei obligaţii lunare de plată până la data plăţii efective. S-a mai solicitat obligarea pârâtului la emiterea adeverinţei tip privind stabilirea/restabilirea bazei de calcul a pensiei de serviciu, bază care să cuprindă indemnizaţia de încadrare brută lunară calculată prin raportare la o valoare de referinţă sectorială de 605,225 RON, la care se adaugă sporurile cuvenite în procent de 45% potrivit prevederilor art. 82 alin. (1) şi art. 85 alin. (2) din Legea nr. 303/2004 începând cu data de 24 decembrie 2019, data eliberării din funcţie, precum şi obligarea pârâtului la plata daunelor-interese moratorii sub forma dobânzii legale penalizatoare şi a actualizării cu indicele de inflaţie pentru perioada 24 decembrie 2019 şi până la emiterea adeverinţei tip cu stabilirea noii baze de calcul.

În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 27 din O.U.G. nr. 137/2000, Cap. I, secţiunea a 2-a, art. 6 lit. c) din Legea nr. 153/2017, art. 16 din Constituţie, Pactul Internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, art. 7 lit. b) pct. (i) teza 1, Protocolul 12 la Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, art. 1535 alin. (1) C. civ., O.G. nr. 13/2011, Decizia C. civ. nr. 794/2016, art. 2 din O.U.G. nr. 137/2000.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 1080 din 10 mai 2022)

Cerere privind constatarea că daunele interese moratorii sub forma dobânzii legale penalizatoare nu sunt supuse regimului fiscal și obligarea pârâţilor la restituirea sumelor reţinute cu titlu de impozit şi contribuţii sociale obligatorii

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Timiş, secţia I civilă, la data de 30 septembrie 2020, sub nr. x/2020, reclamanţii A. şi B. au chemat în judecată pe pârâţii Curtea de Apel Alba Iulia, Tribunalul Sibiu şi Tribunalul Maramureş, solicitând instanţei să se constate că daunele interese moratorii sub forma dobânzii legale penalizatoare stabilite prin sentinţa nr. 173/2016 a Tribunalului Vâlcea, definitivă prin decizia nr. 1467/2016, pronunţată de Curtea de Apel Piteşti, în dosar nr. x/2015- pentru A., şi prin sentinţa nr. 1305/25.09.2014, pronunţată de Tribunalul Mureş- pentru B., nu sunt supuse regimului fiscal prevăzut de art. 55 alin. (2) lit. j)1 şi art. 2963 Codul fiscal din 2003, respectiv, art. 76 alin. (2) lit. p) şi art. 137 alin. (1) lit. a) din Noul Codul fiscal; de asemenea, au solicitat să fie obligaţi pârâţii la restituirea sumelor reţinute cu titlu de impozit şi contribuţii sociale obligatorii aferente tranşelor achitate în baza sentinţelor civile anterior pronunţate, iar pe viitor să procedeze la plata tranşelor fără reţinerea impozitului şi a contribuţiilor sociale obligatorii.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 80 din 20 ianuarie 2022)

Cerere privind obligarea pârâtei le emiterea unor noi decizii de salarizare prin corectarea valorii de referinţă sectorială şi plata diferenţei de remuneraţie actualizată conform dobânzii legale

Constată că prin cererea formulată la 29.03.2017, reclamantele A. şi B. au solicitat, în contradictoriu cu pârâţii Curtea de Apel Bucureşti şi Ministerul Justiţiei, obligarea pentru primul pârât la emiterea, începând cu 09.04.2015, a unor noi decizii de salarizare prin corectarea valorii de referinţă sectorială la 347,10 RON, la 381,23 RON, respectiv la 405 RON, precum şi plata diferenţei de remuneraţie, diferenţă ce urmează să fie actualizată şi să se calculeze dobânzile legale.

Au solicitat reclamantele şi obligarea pârâtului Ministerul Justiţiei la asigurarea fondurilor necesare atât pentru recalcularea indemnizaţiei de încadrare, cât şi a diferenţelor salariale de care reclamantele au fost lipsite.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 891 din 5 martie 2018)

Acţiune în anularea actului administrativ. Refuzul de avizare a documentaţiei întocmite în vederea accesării ajutoarelor de stat cuvenite. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea introdusă la Tribunalul Harghita sub nr. x/2017 la data de 31 mai 2017, reclamanta A. nr. 14 Suseni a chemat în judecată pârâţii Garda Forestieră Braşov şi Ministerul Apelor şi Pădurilor, solicitând anularea actului administrativ nr. x/03.04.2017, prin care pârâta Garda Forestieră Braşov şi-a exprimat refuzul nejustificat de avizare a documentaţiei întocmite în vederea accesării ajutoarelor de stat cuvenite pentru anul 2016, şi, în consecinţă, să dispună următoarele:

– obligarea, în solidar, a pârâţilor la plata sumei de 27.634,79 RON, reprezentând contravaloarea produselor de masă lemnoasă pe care reclamanta nu le-a putut recolta în calitate de proprietar, pentru suprafaţa de pădure de 122,30 ha, situate în tipul funcţional T II, pe întreaga perioadă a anului 2016, cu titlul de compensaţii/ajutoare de stat aferente anului 2016;

– obligarea, în solidar, a pârâţilor la plata dobânzilor fiscale calculate asupra debitului principal în cuantum de 27.634,79 RON, începând cu data de 10.03.2017 şi până la plata efectivă a debitului;

– obligarea pârâţilor la plata cheltuielilor de judecată.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 874 din 2 martie 2018)

Solicitare privind obligarea pârâtului la plata contravalorii a 16 tichete de masă încasate necuvenit, contravaloarea autorizaţiei de călătorie, contravaloarea a 18 zile de concediu de odihnă efectuate necuvenit și a echipamentelor de protecţie. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, la data de 22 mai 2019 sub numărul x/2019, reclamanta CN CF CFR S.A. – Sucursala Regională CF Iaşi a solicitat, în contradictoriu cu pârâtul A., obligarea acestuia la plata sumei de 3.638,09 RON, reprezentând 176 RON contravaloare a 16 tichete de masă încasate necuvenit, pentru luna iunie 2018, 1.178,10 RON contravaloarea autorizaţiei de călătorie pentru intervalul calendaristic august- decembrie 2018, 1.537 RON contravaloarea a 18 zile de concediu de odihnă efectuate necuvenit, 106,99 RON contravaloarea echipamentelor de protecţie, 640 RON contravaloarea avansului aferent lunii iulie.

În drept, reclamanta şi-a întemeiat cererea pe dispoziţiile art. 256, art. 258 Codul muncii şi prevederile Contractului Colectiv de Muncă.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 864 din 26 mai 2020)

Acţiune ce are ca obiect anularea actului administrativ. Refuzul nejustificat de avizare a documentaţiei întocmite în vederea accesării ajutoarelor de stat

Prin cererea de chemare în judecată adresată Tribunalului Harghita, secţia civilă, la data de 31.5.2017, reclamantul COMPOSESORATUL A., prin reprezentant, a chemat în judecată pe pârâţii GARDA FORESTIERĂ BRAŞOV, prin reprezentant legal, şi MINISTERUL APELOR ŞI PĂDURILOR, prin ministru, solicitând instanţei ca, prin hotărârea ce o va pronunţa, să dispună anularea actului administrativ nr. x/03.04.2017, prin care pârâta Garda Forestieră Braşov şi-a exprimat refuzul nejustificat de avizare a documentaţiei întocmite în vederea accesării ajutoarelor de stat cuvenite pentru anul 2016, şi, în consecinţă, să dispună următoarele: 1. obligarea în solidar a pârâţilor de rând 1 şi 2 la plata sumei de 90 609,56 RON, reprezentând contravaloarea produselor de masă lemnoasă pe care reclamantul nu le-a putut recolta în calitate de proprietar pentru suprafaţa de pădure de 401,00 ha, situate în tipul funcţional T II, pe întreaga perioadă a anului 2016, cu titlul de compensaţii/ajutoare de stat aferente anului 2016; 2. obligarea în solidar a pârâţilor de rând 1 şi 2 la plata dobânzilor fiscale calculate asupra debitului principal în cuantum de 90 609,56 RON, începând cu data de 10.03.2017 şi până la plata efectivă a debitului; 3. Obligarea pârâţilor la plata cheltuielilor de judecată.

(Î.C.C.J., SCAF, decizia nr. 616 din 16 februarie 2018)